Recenze objektivu Nikon Z 35mm f/1.8S

Nikonu Z 35mm f/1.8S je dalším z řady objektivů pro nové FX bezzrcadlovky od Nikonu. Jedná se o klasické reportážní ohnisko, ale prokáže své kvality i v testu?

Testy optického výkonu

Test jsem provedl na Nikonu Z6 za použití stativu a samospouště. Výřezy označené jako „Střed“ pocházejí ze středu snímku (± pár procent pro zachycení scenérie pro lepší vyhodnocení), ty označené jako „Kraj“ nepochází z úplného rohu, ale z dolního okraje a ještě byly posunuty mimo střed dané hrany. Je to z praktického důvodu – úplný roh tvoří jen pár procent z plochy snímače, kdežto tato část vypovídá o větší ploše.

recenze objektivu nikon z 35mm f/1.8 s

Nejprve se podíváme na středovou ostrost. Obraz je na f/1.8 a f/2 mírně zastřený a chybí mu nejjemnější detaily. To se zásadně mění od f/2.8, kdy je kresba velmi dobrá a mírně se zlepšuje až po cca f/8, kde má vrchol. Nad f/11 se potom objevuje difrakce. Postřehnutelná je i chromatická aberace.

recenze objektivu nikon z 35mm f/1.8 s

Na okrajích snímku není kresba vůbec špatná, a to už od f/1.8. Podobně jako u středu na f/2.8 nastává zlepšení, ale není tak velké jako prve. Kresba se ještě zlepšuje až po f/8, kde zase dosahuje vrcholu a po f/11 nastupuje difrakce. Paradoxně to na okrajích nevypadá tak zle s aberací, i když tyto výřezy pocházejí ze stejných snímků jako výřezy středu.

Chromatická aberace a protisvětlo

Jak jsem nastínil výše, objektiv s ní má problémy. Barevné lemy na kontrastních hranách se neobjevují jen na okrajích snímků, ale i uprostřed a největší obtíže v tomto ohledu činí objektivu protisvětlo. V takovém případě se aberace zvýrazní nejen v místě světelného zdroje (jako na příkladu níže v listí, skrze které prosvítá slunce), ale po celé ploše snímku.

recenze objektivu nikon z 35mm f/1.8 s

recenze objektivu nikon z 35mm f/1.8 s

(výřez)

Druhý příklad máme i s odleskem, který má charakter jasného pruhu rovnoběžného s kratší hranou snímače a je nepříjemný sám od sebe. Je velmi podobný jako odlesk u zoomu Z 24–70mm f/4S a nemyslím si, že jde o shodu náhod, ale o podobnou konstrukci. V obou případech mimochodem nevznikají žádná „prasátka“.

recenze objektivu nikon z 35mm f/1.8 s

Zkreslení

Objektiv má méně výrazné soudkovité zkreslení, které je možné korigovat přímo v bezzrcadlovkách (zde naštěstí Nikon nenastavil nevypnutelnou korekci zkreslení jako u Z 24–70mm f/4S a Z 14–24mm f/4).

recenze objektivu nikon z 35mm f/1.8 s

Zkreslení ale není nijak zásadní – zde pro porovnání dvě fotky stejného objektu, jedna bez automatické korekce, druhá s ní. Poznáte, která je která? :-)

recenze objektivu nikon z 35mm f/1.8 s recenze objektivu nikon z 35mm f/1.8 s

Vinětace

Zatím všechny objektivy na nové Zetko, které jsem testoval, měly potíže se zvládáním tmavých rohů a pětatřicítka se přidává do party. Na f/1.8 (první snímek) je vinětace opravdu výrazná, takže nebude od věci trošku clonit, pokud to situace dovolí, popřípadě vinětaci korigovat. Druhý snímek na f/2.8 už je znatelně lepší, i když stále jde mírné ztmavení rohů pozorovat. Na f/4 (třetí snímek) je vinětace slabá a v praxi nepozorovatelná.

recenze objektivu nikon z 35mm f/1.8 s

Ostření

Světelné širokáče nebývají objektivy s nejrychlejším ostřením, ale s touto pětatřicítkou jsem neměl výraznější problém. Podařilo se mi zachytit i pár dobře zaostřených snímků v těžkopádných pozicích, takže si zde nebudu stěžovat. O přesnosti v kombinaci s bezzrcadlovkami snad ani mluvit nemusím, v tomto ohledu nenastal žádný problém.

recenze objektivu nikon z 35mm f/1.8 s

Objektiv je vhodný na ostření i při videu. Na tomto Nikon zapracoval, všechny Zetkové objektivy jsou velmi tiché a nedělají ani žádnou jinou neplechu.

Noc a bokeh

Z řádků výše může vyplynout obava, že objektiv bude mít problémy v noci při přímém světle pouličních lamp. To se nepotvrdilo, nejenže se neobjevily odlesky, ale ani žádná zvýšená chromatická aberace. Navíc se objektiv může pyšnit velmi hezkou difrakční hvězdičkou.

recenze objektivu nikon z 35mm f/1.8 s

Pokud při stejné scenérii zaostříte na nejkratší zaostřitelnou vzdálenost, dostanete výsledek, jaký je vidět na snímku níže. Bavíme se pochopitelně o bokehu, který není nejčistší a nejdokonalejší, ale protože ohnisko 35 mm se řadí spíše mezi širokoúhlé objektivy, tento výsledek není vůbec špatný a konkurence často dopadá mnohem hůře.

recenze objektivu nikon z 35mm f/1.8 s

Pojďme se podívat na rozostřené pozadí a popření v kontextu hloubky ostrosti a různých nastavení clony. První snímek na f/1.8 ukazuje velmi pěkně rozostřené popředí i pozadí, vše je rozmazáno jemně a nic neruší.

recenze objektivu nikon z 35mm f/1.8 s

Po přiclonění na f/14 se hloubka ostrosti silně rozšířila, ale ani tak díky krátké zaostřovací vzdálenosti není vše ostré a můžete si prohlédnout rozostřené pozadí a popředí i na tuto clonu.

recenze objektivu nikon z 35mm f/1.8 s

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram