Recenze zrcadlovky Canon EOS 250D
Redakčním testem prošel další model řady EOS 2xxD, konkrétně model Canon EOS 250D. Došlo k drobným i větším změnám, žádná z nich však není k horšímu. Jaký tedy EOS 250D je? Rozhodně zajímavý!
Parametry fotoaparátu
Základní parametry fotoaparátu Canon EOS 250D najdete v tabulce níže (údaje výrobce).
Snímač/procesor | APS-C, formát 22,3 × 14,9 mm (3:2)/Digic 8. |
Efektivní/celkový počet pixelů | Přibližně 24,1/25,8 megapixelů. |
Citlivost ISO | ISO 100 až ISO 25 600, rozšířené do ISO 51 200. |
Automatické zaostřování | Systém TTL s detekcí fázového posunu, 9 AF bodů, prostřední křížový (f/5,6). V režimu živého náhledu systém DPAF, 3 975 AF bodů. |
Rychlost závěrky | 30 s až 1/4000 s, Bulb. |
LCD | Výklopný otočný dotykový displej. TFT LCD s úhlopříčkou 7,5 cm (3,0"). Přibližně 1 040 000 bodů (VGA). |
Hledáček | Pentamirror (zrcadlový), zvětšení 0,87×, dioptrická korekce -3 D až +1 D |
Kontinuální snímání | Až 5 snímky za sekundu |
Typy souborů | JPEG, RAW (i komprimovaný), MOV |
Video/zvuk | až 4K/25fps/stereo |
Konektivita | BLE (bluetooth s nízkou spotřebou energie), WiFi, pomocí aplikace Canon Camera Connect |
Výdrž baterie | Až 1 700 snímků (hledáček, 23°C), v režimu živého náhledu až 320 snímků (při stejné teplotě) |
Rozměry těla; hmotnost | 122 × 93 × 70 mm; 449 g včetně baterie a paměťové karty |
Model Canon EOS 250D navazuje přímo na model EOS 200D. V dalším textu zmíním i jejich rozdíly. Mnoho jich není, což je dobře, protože měnit fungující věci není třeba.
Ergonomie a ovládání
Tělo EOS 250D je zcela shodné s předchůdcem. Má výrazný grip, který se výborně drží. Tělo působí poměrně robustně, byt je samozřejmě celé z plastu a kovový je jen bajonet. V téhle třídě jakoukoliv zvýšenou odolnost nehledejme, takže utěsnění proti vodě a prachu není. Protože posun od modelu 100D k modelu 200D byl výrazný a k lepšímu, opravdu nebylo co měnit.
Takže z ovládacích prvků připomenu páčku zapnutí/snímání/video, což se v praxi ukazuje jako skvělé, protože je to rychlejší, než přetáčení hlavního voliče. Menu může být tradiční, nekomplikované. Kdo chce, přepne si tradiční zobrazení na grafické spojené s okamžitou nápovědou, které je defaultní. V testu uvidíte náhledy na tradiční zobrazení menu.
Systém ostření se stále nezměnil a je prostě pomalejší, než vyspělejší, byť historicky starší systémy. 250D ale není kulomet na akční fotky živé přírody, a tak jeho systém ostření bohatě stačí. Mně při focení nijak neomezoval a neomezovala mě ani maximální snímkovací frekvence 5 snímků za sekundu, kterou lze dnes považovat za standardní, možná i nízkou.
Zcela jiná situace je v režimu živého náhledu. Tady Canon těží ze svého systému Dual Pixel CMOS AF, kde pixely pro detekci rozdílu fáze jsou vestavěné do obrazového snímače. Nic rychlejšího a lepšího zřejmě momentálně pro živý náhled napříč značkami není a funguje prostě perfektně. Tradičně a o to lépe funguje tedy i systém detekce tváře a systém sledování objektu. Kdo si na to zvykne, bude se ke klasickému optickému hledáčku vracet nerad.
Ač to z testu nevypadá, právě ovládání přes dotykový displej je silně návykové a díky systému ostření vlastně (mimo výrazně snížené výdrže) nemá žádný nedostatek. Přes displej se dá výborně ostřit (ťuknutím prstem), dá se kompletně ovládat. A v kombinaci s tím, že je výklopný a otočný, je možné, že optický hledáček zcela opustíte.
Při prohlížení snímků nečekejte nic víc a nic méně, než standardní funkce.
Některé dostupné funkce
Na horním otočném voliči najdeme sedm pozic. Automatický režim A+, režim programová automatika P, priorita času Tv, priorita clony Av, plný manuál M, režim kreativní filtry a režim speciální scéna SCN. Režim videa je k dispozici po posunutí páčky pro zapnutí přístroje do její druhé krajní pozice.
Ve speciálních scénách je sport, děti, detail, jídlo, světlo svíčky, noční portrét, noční scéna z ruky, ovládání HDR backligt, portrét, jemná pleť, skupinové foto a krajina. Snímek Noční scéna z ruky se vytvoří ze čtyř po sobě jdoucích snímků, proto se nesmí fotoaparát a hlavně cokoliv na scéně pohybovat.
režim Jídlo |
režim P |
Mezi kreativní filtry patří Č/B zrno, měkké ostření, Efekt rybí oko, akvarel, levný fotoaparát, miniatura a čtyři režimy HDR. Standardní, živé, výrazné a reliéfní. Tyto čtyři HDR režimy vytvoří výsledný snímek ze tří po sobě jdoucích expozic.
V době psaní recenze (květen 2019) je trošku problém se zpracováním RAWu, protože standardní Adobe DNG Converter tento raw (.RW3) ještě zpracovat neumí a je třeba použít SW Canonu. Předpokládám, že se to velmi brzo změní.
Poměrně sledovaným parametrem je míra šumu v obraze. U APS-C zrcadlovky lze čekat velmi dobré výsledky, tím spíš, když je čip jiný, než v předchůdci a Canon si troufl ještě zvýšit dostupnou citlivost. Předpokládáme tedy mírný šum až u ISO 1600, lépe výše. A společně s tím jen malou míru vlivu redukce šumu na ztrátu detailů.
výřezy |
výřezy |
A výše uvedené EOS 250D splňuje. Ve výřezech je postupně redukce šumu vypnutá, nízká, standardní, vysoká.
- Předchozí strana
- 1
- 2
- 3
- Další strana
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruZdravím,
dobrá recenze. Jen mi přišlo úsměvné sdělení, že "přes displej se dá výborně ostřit (ťuknutím prstem), dá se kompletně ovládat. A v kombinaci s tím, že je výklopný a otočný je možné, že
optický hledáček zcela opustíte". Takže si pořídím zrcadlovku, i když tu nejlevnější a ne zrovna
s kvalitním zrcátkovým hledáčkem, abych ji pak používal jako mobil. Držel ji v předpažených
rukách a prstem ťukal po displeji. Když vidím, takto někoho fotit se zrcadlovkou, tak je mi za
něho trapně. Já vím, že je mi prd do toho, jak si kdo se svým zařízením cvaká a používá ho. Jen
mi to připadá tak nějak trochu divné... :-)
Já to chápu a rozumím tomu :-). To je ale prostě vývoj. Pro focení ze stativu je to dokonalé. Můžete ostřit kamkoliv ve scéně a protože PDAF je detekce fáze (ne kontrastu), tak je to efektivní, přesné, rychlé, stejně jako přes hledáček. A když se na to zvykne, tak to přesáhne i do běžného focení.
"V době psaní recenze (květen 2019) je trošku problém se zpracováním RAWu, protože standardní Adobe DNG Converter tento raw (.RW3) ještě zpracovat neumí a je třeba použít SW Canonu."
Pane Koritino, copak je špatného na Digital Photo Professional 4 od Canonu? Řekl bych, že pro Canon je to jedna z nejlepších možností. Používám ho roky a skoro nikdy se mi nepodařilo např. v Camera RAW od Adobe dosáhnout lepšího výsledku. Minimálně pokud jde o barvy, korekci objektivu, dynamický rozsah. Redukce šumu je u obouch odlišná, to ano, ale stejně mi připadá lepší u Canonu.
Ano, také tomu rozumím a chápu, že hlavně mladá generace se bez displejů neobejde. Já sám ho používám při nočním focení ze stativu - živý náhled a ruční
ostření. Ale pořád mi uniká smysl toho, pořídit si zrcadlovku, např. Canon 250D
a používat primárně displej. To už mi připadne lepší, rovnou si koupit nějaké
bezzrcátko, které nemá hledáček vůbec a fotit jen přes ten displej. Já osobně si
však nedovedu představit, že bych měl fotit a komponovat něco za slunečného
dne jen na displeji, na kterém prakticky není pořádně nic vidět... :-)
2Oldbas: "Trošku problém". To, že .rw3 nelze aktuálně zpracovat produkty třetích stran vnímám jako nedostatek. Nikoliv Canonu. O kvalitách DPP4 jsem se slovem nezmínil, na něm není špatného nic.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.