​Recenze širokáče Tamron 17-35mm f/2.8-4

Kategorie širokoúhlých zoom objektivů pro full frame DSLR je celkem nabitá, Tamron 17-35mm f/2.8-4 je lehký, kompaktní, levný a podává dobré výsledky.

Optická kvalita obrazu

recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4 recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4

Nejdříve se podíváme na ohnisko 17 mm, kde je střed snímku velmi ostrý již od plně otevřené clony, přiostření na f/4 mu každopádně ještě pomůže a velmi dobré výsledky podává až do clony f/11 po níž se objevuje difrakce. Okraj je na tom logicky hůře, na f/2.8 nabízí rozumné výsledky, ale je zřejmá ztráta mikrokontrastu a vinětace, obojí se zlepšuje na f/4 a na f/5.6 je výstup velmi dobrý až po clonu f/11.

recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4 recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4

Na 35 mm je střed obrazu v pořádku už od otevřené clony, přičemž mu přiclonění na f/5.6 jistě pomůže a do clony f/11 podává velmi dobré výsledky. Okraj je na f/4 mírně měkčí a přiclonění mu také pomůže.

Celkově je kresba dobrá a při zvážení cenové kategorie i velmi dobrá. Vždy pomůže mírně přiclonění, ale kresba není špatná ani na plně otevřenou clonu.

Vinětace

U širokáčů je vinětace zcela běžná a testovaný Tamron se jí také neubránil, na clonu f/2.8 a 17mm ohnisko (první snímek) je celkem výrazná, nicméně rychle mizí už po drobném přiclonění na f/4 (druhý snímek). Objevuje se i na 35 mm a f/4 (třetí snímek), ale není výrazná.

recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4

recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4 recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4

Mrkneme se, jak vinětace vypadá v praxi – odcloněno/při­cloněno.

U tohoto objektivu je důležitá i vinětace při použití filtrů. Použil jsem slim polarizák, objektiv je přicloněný na f/8 a všimnout si můžeme dvou věcí – jednak drobného ztmavení levého horního rohu (nějakou záhadou mi tento polarizák i na jiných objektivech nevinětuje ve všech rozích stejně) a jednak drobného odlesku, což je dáno přidáním dalšího optického prvky do soustavy.

recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4 recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4

Nasadil jsem i ND1000, taktéž objektiv přicloněn na f/8. Že by vinětovala přímo obroučka filtru, se říct nedá, nicméně i tak se na výsledné fotce objevuje souvislá vinětace, přičemž by logicky nemělo jít o chybu objektivu, jelikož ten na f/8 nevinětuje.

Zkreslení

Objektiv má na 17 mm mírně výraznější soudkovité zkreslení, to se v praxi projevuje opravdu jen na rovných liniích, jinak není úplně snadno pozorovatelné. Navíc je rozprostřené po celé ploše snímku, a není hlavně v rozích. Na 35mm ohnisku je zkreslení minimální.

recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4 recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4

recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4

recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4

recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4

Chromatická aberace

Širokoúhlé objektivy mají problémy s barevnými konturami okolo kontrastních hran, nicméně testovaný Tamron si v tomto ohledu počínal velmi dobře a na chromatickou aberaci téměř netrpí. Pokud se nějaká objeví, potom to je v úplných rozích na 17 mm a je vidět spíše jen při velkém zvětšení.

recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4 recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4

Noc, bokeh a difrakční hvězdička

Širokoúhlé objektivy už jen kvůli fyzikálním zákonům neumí silně rozmazávat pozadí, zde je ukázka na 17 mm, clonu f/2.8 a zaostřeno na nejkratší vzdálenost. Pozadí sice rozostřené je a celkem jemně, nicméně bokehové kroužky jsou malé a vycházejí z nich podivné paprsky.

recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4

Stejná scéna, pouze správně zaostřená a řádně přicloněná ukazuje velmi pěkné difrakční hvězdičky, které objektiv opravdu umí a vykresluje je nejen v noci, ale i například za dne se sluncem v záběru.

recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4

Mimochodem, když porovnáte oba obrázky z hlediska zaostřené vzdálenosti (jednou zaostřeno téměř na nekonečno, jednou na minimální zaostřovací vzdálenost) je patrný focus breathing, avšak u tohoto objektivu na tomto ohnisku pouze minimální.

recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4

recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4

Odlesky

Na to, že se jedná o levný širokáč, jsou odlesky na velmi dobré úrovni. Nesetkával jsem se s nimi často, klíčové (minimálně pro mě) je, že se neobjevovaly, když jsem dramatičtější snímky se sluncem v záběru (někdy je paradoxně horší, když ono slunce v záběru není).

recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4

Ostření v praxi

I když jsem u širokoúhlých objektivů zastánce (aspoň částečného) ručního ostření, objektiv mě autofokusem nikdy nezklamal. Vyloženě rychlík to není, ale když zaostří, tak zaostří přesně, rychle a hlavně „nehledá“ – některé objektivy už skoro mají zaostřeno a poslední jemné doostření jim trvá, což není tento případ. Kroužek ostření se otáčí, což jsem si nejdříve myslel, že bude problém, ale nakonec jsem si zvykl.

recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4

Stabilizace obrazu

Objektiv žádnou nemá. Jak jsem psal výše, je na každém, zdali ji pro svou práci vyžaduje nebo ne.

recenze objektivu tamron 17-35mm f/2.8-4

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram