Canon přišel v poslední době s dvěma FF bezzrcadlovkami. Dnes se podíváme na novější a levnější model Canon EOS RP. A je na co se dívat!

Další postřehy z praxe

Pozitivních věcí je těžké si všimnout, negativní tohle mají jednoduché. Mimo výše uvedených nepříjemností s křížovým voličem jsem prostě neměl s ničím potíže.

Takže teď zdůrazním pozitiva. Zopakuji – jednoznačně perfektní přesné a rychlé ostření, a to i v režimu sledování a servo. Tušíte, že ty kachny tam někde letí a jen stisknete spoušť. Máte velkou šanci, že zaostřeno bude na správné místo. Foto viz výše. Celková kvalita snímku pak záleží na dalších faktorech. Vedle objektivu především na vás a zkušenostech.

Při focení s delším časem (do cca 2 s určitě) při expozici nemizí obraz na LCD. Vlastně nezvyk po pohledu do hledáčku zrcadlovky.

Pokud byste tu chtěli najít porovnání vyvolaného rawu bez korekcí na objektiv, tak nenajdete, protože aktuálně nemám k dispozici konvertor, kde vím, že korekci nepovolím.

A nyní se podíváme na redukci šumu.

Canon EOS RP, Objektiv: RF24-105mm F4 L IS USM, Ohniskov? vzd?lenost: 80.00 mm, Clona: 11, ?as: 0.4 s, ISO: 50, Kompenzace expozice: +1/3, Vyrovn?n? b?l?: Canon EOS RP, Objektiv: RF24-105mm F4 L IS USM, Ohniskov? vzd?lenost: 72.00 mm, Clona: 4.0, ?as: 6.0 s, ISO: 50, Kompenzace expozice: +1/3, Vyrovn?n? b?l?:

FF a novinka k tomu zaručuje, že míra šumu v obraze bude na výborné úrovni a je. Ve výřezech je míra odšumění postupně vypnuto, nízká, standardní, vysoká. Z výřezů je patrné, že do ISO 6400 je výstup výborný (a pokud jste velmi nároční, tak do ISO 3200). U zdi, která má strukturu, ale je šedá, je vidět, že při vyšší míře odšumění se začne její struktura ztrácet. Osobně bych redukci šumu buď zcela vypnul, nebo použil jen nízkou.

Zásadní vliv na kvalitu výstupu má použitý objektiv. Veškeré pořízené fotografie vznikly jedním ze tří následujících objektivů (vizte exif). RF 24–105mm f/4,0 L IS USM, RF 35mm f/1.8 MACRO IS STM, Canon EF 85mm f/1,4 L IS USM. Poslední zmíněný má bajonet EF, takže jsem musel používat adaptér. A hned po prvním focení zvítězil ten s kroužkem (vizte výše).


Redukci šumu pro dlouhé časy klidně nechte vypnutou. Pouze při extrémních časech v řádu minut bude mít smysl. Při dvacetisekundové expozici a ISO 6400 jsem nenašel žádný viditelný rozdíl.

Všimněte si na objektivu 85 mm adaptéru L287 EF-EOS R (s kroužkem) a samostatně ležícího adaptéru L286 EF-EOS R bez kroužku.

Když vše výše uvedené krátce shrnu, musím konstatovat, že model EOS RP v kombinaci s objektivy řady RP tvoří velmi funkční celek.

Konektivita


EOS RP připojíte k okolí pomocí WiFi i BT. K tomu musíte nainstalovat do telefonu aplikaci Camera Connect. Takže tím zasuplujete dálkové ovládání, přenesete snímky do PC nebo můžete začít používat Canon službu CANON iMAGE GATEWAY. Připojení k telefonu je intuitivní a bezproblémové.

Videorežim

Video je dostupné nejen v režimu natáčení videa, ale i v režimu snímání. V tom případě však nemáte 4K a jde o automatické nahrávání bez možnosti nastavení. V režimu videa máte možnost zvolit ze tří možností. Auto, Manuál a HDR.


nabídka v režimu focení (Qmenu)

nabídka v režimu focení


menu v režimu focení


nastavení intervalového snímání


možnosti videa v režimu video

nastavení až 4K


menu v režimu video

Zajímavá je digitální stabilizace videa (4K) a víc při použití kompatibilního objektivu, kdy se kombinuje s optickou. Má tři úrovně – bez, nízká, vysoká. Postupně dojde k oříznutí šířky scény (vlastně se chová jako užití delšího ohniska) a míra stabilizace výrazně vzroste. Funguje skvěle, ale musíte se s ní naučit pracovat, ne každá scéna a objekty v ní snesou vysokou míru stabilizace. Zrovna tohle nastavení jsem dohledával v Návodu k použití, ale takto podrobně rozepsané nenašel. Jenže návod má přes 600 stran, takže jsem to možná jen přehlédl.

V prvním řádku jsou náhledy na video ve FullHD postupně bez stabilizace, s nízkou mírou stabilizace, s vysokou mírou stabilizace. Ve druhém řádku jsou náhledy na video ve 4K postupně se stejným nastavením. Změna ohniska je zřejmá.

Následující ukázková videa jsou natočena bez digitální stabilizace.

Katova ulička ve 4K.

Katova ulička ve FullHD.

Sněženky ve 4K.

„Les sněženek“ ve FullHD.

Systém je při natáčení videa nastaven tak, aby přeostřování vadilo co nejméně. Proto je třeba si zvyknout na poměrně pomalé prvotní zaostření, především pak v režimu 4K. Takže pocitově je reakce na spoušť („povel“ k zaostření) velmi vlažná až žádná. To platí jak pro servo režim, tak ostření bez něj. Ale zase nemáte v záznamu chaotické ostření.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • JardaB1
    JardaB1
    02.04.2019 07:45

    Koncem dubna si pořídím set Canon RP se ZOOMem Canon 24-105,
    ale ještě nevím jestli si koupím originál RF F4 nebo EF 3,5-5,6 s adaptérem.

    Canon RF F4 je opticky a mechanicky lepší, ale na mě docela těžký.
    Na internetu se dost píše o Canonu RF F4/24-80(85), který asi dříve než za rok nebude.
    V každém případě chci mít Canon 24-105 jenom dočasně než se objeví něco jiného.

    Netušíte někdo jaký je rozdíl v rychlosti zaostřování Canonu RF F4/24-105 a Canonu EF 3,5-5,6 s adaptérem ?
    Rychlost zaostřování bude možná hlavním faktorem při mém rozhodování. Děkuji !

  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    03.04.2019 20:19

    Když se podívám na fotografie z Canonu RP a Fujifilmu X-T30, což není fullframe, nýbrž APS-C, tak nenacházím jediný důvod, proč muset mít ausgerechnet fullframe přístroj. Obrazová kvalita není ani o chlup lepší na nízkých a středních citlivostech a sotva znatelně lepší na vysokých citlivostech, zato v případě dynamického rozsahu je výhoda spíše na X-T30, eventuálně jiných špičkových APS-C přístrojích.
    Canon RP snad ostří lépe ve tmě - jak často se to využije? Má alespoň podstatně rychlejší reakční doby, sériové snímání a podobně?

    Nevidím jediný důvod, proč dát přednost Canonu RP před špičkovými APS-C přístroji, které jsou menší, stejně jako objektivy k nim - navíc je jich na trhu podstatně více. Netvrdím, že ten důvod dát přednost tomuto fullframu neexistuje, ale já osobně ho nevidím.

  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    03.04.2019 23:36
    Reaguje na JardaB1 02.04.2019 07:45:

    "Koncem dubna si pořídím set Canon RP se ZOOMem Canon 24-105, ale ještě..." - zobrazit celý komentář

    Nevím, mohu pouze posoudit subjektivně 85/1,4 s adaptérem a 24-105/4 bez něj. Jenže tam je rozíl 2EV ve světelnosti skla, takže tvrzení, že jsem rozdíl nepozoroval, není moc relavantní.

  • vosaman
    vosaman
    23.04.2019 15:28
    Reaguje na JardaB1 02.04.2019 07:45:

    "Koncem dubna si pořídím set Canon RP se ZOOMem Canon 24-105, ale ještě..." - zobrazit celý komentář

    zdravim. Pokud jste jeste set nezakoupil tak presne tento set mam tyden stary k prodeji pokud to zde mohu nabidnout. Pokud ne omlouvam se. Napiste mi na vosaman@centrum.cz

  • E.B.E
    E.B.E
    23.04.2019 18:11
    Reaguje na vosaman 23.04.2019 15:28:

    "zdravim. Pokud jste jeste set nezakoupil tak presne tento set mam tyden..." - zobrazit celý komentář

    Vhodný je napsat dotyčnému do pošty, nebo nabídnout na místě k tomu určeném. V bazaru

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (9)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram