Test objektivu Tamron 15-30mm F2.8 G2 - evoluce, nebo revoluce?
Tamron má v současné době na trhu již druhou generaci svého ultra-širokáče 15-30/2.8. Už první generace zanechala více než pozitivní dojem. Dnes se podíváme na tu druhou - má vylepšenou optickou konstrukci, nové antireflexní vrstvy, podporuje gelové filtry, má silnější stabilizaci, aktualizovaný design a další vylepšení. Jestli chcete světelný stabilizovaný fullframe širokáč, pak je tohle celkem jasný kandidát. Má i nějaké chyby?
Optický výkon
Rozsah úhlů záběru
Srovnání koncových ohnisek 15 a 30mm:
Srovnání perspektivy 15 a 30 mm:
Kresba
Při F2.8 objektiv ostrostí sice úplně nepřekypuje, ale kresba je dobře použitelná, viz záběr na 15mm níže:
F2.8 při 24mm:
F2.8 při 30mm:
Pokud zacloníme o jednu až dvě clony nahoru, kresba se velmi srovná a objektiv je skutečně ukázkově ostrý na všech ohniscích:
15mm F5.6:
30mm F5.6:
Chromatické vady
Na nekorigovaných snímcích si můžete všimnout poměrně viditelných barevných „duchů“ zejména na plnou díru:
Řešením je nezapomenout zapnout korekci chromatických aberací ve vašem editoru, jdou tak snadno odstranit, zde Lightroom CC, zaškrtnutí jediného políčka:
Vinětace
Vinětace se projevuje nejvíce na širokém konci, ale nevyhýbá se zcela ani tomu dlouhému; s cloněním postupně mizí. Na širokáč je to v normě, opět to lze snadno odstranit přes korekční profil, viz ukázka na 15 a 30 mm (F2.8) s korekcí a bez:
15mm F2.8 (GIF)
30mm F2.8 (GIF)
Zkreslení:
Na 15 mm najdeme poměrně výrazné soudkovité, na 30 mm viditelné poduškovité zkreslení. Opět – korigovatelné, ale za cenu mírného ořezu a „roztažení“ části snímku. Nicméně u architektury či realitní fotografie je to nutné provést, krajináře či reportéry to nemusí tolik trápit. Je to daň za zoom.
15mm (GIF)
30mm (GIF)
Bokeh
Bokeh není u podobného objektivu tolik důležitý, ale při kombinaci 30 mm a clony F2.8 už na něj můžete natrefit. Bohužel to není silná stránka objektivu, bokeh je trochu neučesaný, ale to je vždy otázkou vkusu:
Práce s objektivem
Ostření
Ostření probíhá tiše, interně a rychle. Díky internímu ostření se nic nevysouvá ani neotáčí.
S rychlostí jsem byl spokojen.
Jediný problém nastal s přesností ostření, kdy na mém starším Canonu nový Tamron na širokém ohnisku ostřil blíže, než měl (front focus). K tomu dochází, když se tělo a objektiv nedohodnou a stává se to často právě s objektivy od výrobců třetí strany.
V takovém případě se vám bude hodit kompatibilita s Tamron TAP-in konzolí, pomocí které si přes počítač vyladíte objektiv přesně na vaše tělo.
Ruční zaostřování
Ručně přeostřovat je možné i v AF režimu, stačí počkat, až si objektiv zaostří sám a pak provést takzvaný „override“ otočením zaostřovacího prstence. Ten má „nekonečný“ běh s mírnými dorazy při dosažení krajních ostřících vzdáleností (0,28m – ∞ ). Přeostření z jednoho konce na druhý znamená cca 100° otočení. Odpor je celkem vyvážený (ani moc volný, ani moc tuhý), ale ruční ostření není ani tak jednoduché. Pokud byste vyžadovali skutečně praktické ruční ostření, kupte si opravdový manuální objektiv (mezi širokáči je v současné době široký výběr).
Stabilizace
VC není u širokáče stěžejní, ale hodí se mít ji. Pro focení z ruky to ve spojení s širokým ohniskem umožňuje pohodlně fotit z ruky i za horších světelných podmínek. Osobně ji doporučuji jako pojistku, že se můžu s objektivem pohybovat na hraničních rychlostech závěrky, jako na snímku níže, kdy je 1/13 s i při 15 mm tak tak použitelný čas, ale se stabilizací je zcela bezpečný.
Pokud chcete objektiv na krajinu či architekturu, kde se používá stativ, nezapomeňte stabilizaci vypnout!
Komentáře
Tento článek nemá žádné komentáře
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.