Recenze širokoúhlého objektivu Samyang AF 14mm f/2.8

Samyang 14mm f/2.8 je širokoúhlý světelný a autofokusový objektiv pro digitální zrcadlovky, vůbec jeden z prvních AF objektivů Samyang. Jak si vede v testu?

Testy optické kvality

Test jsem provedl na Nikonu D750 za použití stativu, předsklopení zrcátka a dálkového ovládání. Výřezy označené jako „Střed“ pocházejí ze středu snímku (± pár procent pro zachycení scenérie pro lepší vyhodnocení), ty označené jako „Kraj“ nepochází z úplného rohu, ale z dolního okraje a ještě byly posunuty mimo střed dané hrany. Je to z praktického důvodu – úplný roh tvoří jen pár procent z plochy snímače, kdežto tato část vypovídá o větší ploše.

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

Střed snímku je velmi dobrý již od plně otevřené clony. Po přiclonění na f/4 přibývá mikrokontrastu a až do clony f/11 je obraz výborný. Následně zasahuje difrakce.

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

Levý dolní okraj snímku je na f/2.8 mírně zamlžený vinětací, která snižuje mikrokontrast obrazu. To v zásadě mizí po přiclonění na f/4, načež na f/5.6 je ještě další zlepšení kresby. Ta je do f/11 velmi dobrá, následně se objevuje difrakce.

Celkově je obraz na takto širokoúhlý objektiv velmi dobrý. Na f/2.8 chybí jen nejjemnější detaily a okraje jsou trošku zastřené, to v zásadě mizí na f/4, od f/5.6 je kresba opravdu dobrá. V rozmezí f/11-f/16 nastupuje difrakce.

Vinětace

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

Když se už bavíme o ztmavení rohů, pojďme se podívat na názornější ukázku. Na cloně f/2.8 (první snímek) je vidět celkem silná vinětace, která se projevila i na testech výše. Takovouto vinětaci však lze u světelného širokáče očekávat. Ztmavení rohu rychle mizí, na f/4 (druhý snímek) je jen minimální a od f/5.6 (třetí snímek) prakticky už neexistuje.

Zkreslení

Typickým znakem širokoúhlých objektivů je zkreslení. Zde se projevuje různě podle blízkosti ke snímanému objektu. Pokud je blízko, zkreslení je hlavně v rozích, takže ty trošku „natahují“ obraz směrem ven. Ve středu snímku je zkreslení celkem stabilní, takže pokud fotograf s tímto typem zkreslení počítá a vyvaruje se určitým kompozicím, zkreslení není až tak znatelné. Při focení na větší dálku je zkreslení znatelnější blíže středu.

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

Chromatická aberace

Širokoúhlé objektivy mají obecně s chromatickou vadou problémy. Nevyhnul se jim ani testovaný Samyang, nicméně mě velmi příjemně překvapil, protože lemy rohů jsou velmi málo patrné a objevují se jen na opravdu kontrastních hranách (některé širokoúhlé je mají téměř všude po rozích).

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

Noční scéna a bokeh

Pokud objektiv vytáhnete ven v noci, nebudete s ním mít žádné problémy. Ostří rozumně rychle a silné zdroje světla mu nečiní problémy.

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

Můžeme se zde podívat i na bokeh. Díky malé nejmenší zaostřitelné vzdálenosti a cloně f/2.8 objektiv nějaký bokeh má a je celkem znatelný. Vizuální stránka koleček okolo silných zdrojů světla však v tomto případě není ideální – což u širokáče ani nemůžeme čekat.

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

Ostření

Co se automatického ostření, nemám v podstatě výtek. Ostření je rozumně rychlé, rozumně tiché a přesné. Za celou dobu jsem se nesetkal s tím, že by objektiv zaostřil špatně (a ono by možná bylo umění s objektivem s tak velkou hloubkou ostrosti zaostřit špatně).

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

Pouze mi chybí stupnice vzdálenosti, na kterou je právě zaostřeno. Jsou pro to u širokáčů dva důvody, jednak fotografové noční oblohy nemohou jednoduše zkontrolovat, zdali je zaostřeno na nekonečno, a za druhé líní fotografové jako já, kteří na širokoúhlých objektivech nastaví hyperfokální vzdálenost a nestarají se o ostření (díky opravdu velké hloubce ostrosti je možné mít ostrý obraz cca od metru třicet po nekonečno, po přiclonění ještě od kratší vzdálenosti). Takto se hyperfokální vzdálenost nenastavuje jednoduše.

Protisvětlo

Dalším kamenem úrazu u širokoúhlých objektivů bývá výkon v protisvětle. Problém to je hlavně z toho důvodu, že s takto širokoúhlým objektivem je slunce či jiný silný zdroj světla v záběru poměrně často.

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

Objektiv přímé světlo zvládá nadstandardně. Ve většině situací nevytvoří žádné odlesky, někdy vytvoří nenápadná prasátka (která však nepůsobí nepatřičně). Problémem jsou pouze červené fleky, které objektiv tvoří, pokud přímé světlo dopadá pod určitým úhlem. Ty už nepatřičně působit mohou.

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

Například při slunečním svitu velmi lokálně dochází k vzniku aberace, snížení kontrastu je jen minimální.

Difrakční hvězdička

Většina širokoúhlých objektivů dokáže po přiclonění vytvořit velmi příjemnou difrakční hvězdičku. Testovaný Samyang má hvězdičku mírně méně kontrastní, její cípy nejsou stejně dlouhé a nejsou moc souvislé. Taky se často stává, že se namísto hvězdičky okolo slunce objeví jen oblast bez kontrastu.

recenze Samyangu 14mm f/2.8 AF

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram