Recenze objektivu Nikkor Z 50mm f/1.8S

Nikkor Z 50mm f/1.8S je první portrétní objektiv pro plnoformátové bezzrcadlovky od Nikonu. Dokáže předčít zrcadlovkové portrétní objektivy?

Kresba

Co se týče kresby ve středu snímku, objektiv je bezchybný už od plně otevřené clony. Co se týče okrajů, objektiv je velmi dobrý již od otevřené clony, nicméně zde výsledek trošku kazí silnější vinětace.

Test portr?tn?ho objketivu Nikkoru Z 50mm f/1.8S Test portr?tn?ho objketivu Nikkoru Z 50mm f/1.8S

Abych tuto část neodbyl jen konstatováním, že objektiv je i přes vysoké rozlišení Z7 opravdu ostrý, dovolím si krátké a nepřímé porovnání se Sigmou 50mm f/1.4 ART. Slyšel jsem několik názorů, že Nikkor je mnohem ostřejší v krajích než Sigma.

Test portr?tn?ho objketivu Nikkoru Z 50mm f/1.8S
Nikkor   

Sigma

Mám jen velmi jednoduché porovnání (na jiných tělech, vždy při plně otevřené cloně), které ukazuje, že objektivy se od sebe až tak zásadně neliší. Nikkor jsem testoval na těle s mnohem vyšším rozlišením, takže je na první pohled vidět více detailů, ale v důsledku není ostřejší až o tolik. Můj závěr tedy je, že je Nikkor trošku ostřejší při plně otevřených clonách, ale rozdíl není zásadní. Samozřejmě Sigma zde má (ne)výhodu v podobě clony f/1.4.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Vinětace

Jak jsem již předeslal dříve, i přes nový bajonet a větší rozměry testovaný objektiv poměrně hodně vinětuje. Rozhodně více než Sigma 50mm f/1.4 ART, a dokonce i více než Nikkor 50mm f/1.8G. Ztmavení krajů na f/1.8 (první snímek) je pravdu znatelné (i když ne nutně problematické), na f/2.8 (druhý snímek) je stále celkem výrazné, až na f/4 z velké části mizí.

Test portr?tn?ho objketivu Nikkoru Z 50mm f/1.8S

Zkreslení

Zde objektiv dle předpokladů nemá žádné mezery – to by hlavně u portrétního objektivu byl velký problém.

Test portr?tn?ho objketivu Nikkoru Z 50mm f/1.8S

Chromatická aberace

Vzorný je Nikkor i ohledně chromatické aberace. Ta je v jeho případě minimální – pokud se někde projeví, potom to půjde vidět až při vysokém přiblížení.

Bokeh

Rozostřené pozadí je u portrétního objektivu klíčové. Nikkor ho maže pěkně, i když někdy může být poznat, že není světelnější.

Test portr?tn?ho objketivu Nikkoru Z 50mm f/1.8S

Ohledně koleček silnějších zdrojů světla mimo hloubku ostrosti musím uvést, že dle mého názoru je Sigma 50mm f/1.8 ART měla čistší – hlavně co se hran týče – a spíše bych charakter bokehu přirovnal k Nikkoru 50mm f/1.8. Mám s tímto objektivem i data fotky přímého srovnání, pokud by o to byl zájem, mohl bych z toho napsat srovnávací článek.

Test portr?tn?ho objketivu Nikkoru Z 50mm f/1.8S

Noční scéna a protisvětlo

Objektiv zvládá noční scénu dobře. Na příkladu dlouhého času je vidět, že si rozumně poradil i s protisvětlem od jedoucích aut. Po přiblížení je v místech přímého osvitu viditelná mírná ztráta kontrastu, ale nevypadá výrazně rušivá. Podivné žluté čáry jsou odlesky světla lamp na projíždějících autech, „prasátka“ objektiv v tomto případě nedělal.

Test portr?tn?ho objketivu Nikkoru Z 50mm f/1.8S

Povšimněte si i pěkných difrakčních hvězdiček okolo silných světelných zdrojů, ty jsou překvapivě čisté.

Test portr?tn?ho objketivu Nikkoru Z 50mm f/1.8S

Ostření

Ostření s objektivem nebyl problém ani při nočních scénách, pokud se měl čeho chytit. Zde musím podotknout, že bezzrcadlovky Nikon Z6 a Z7 nemají až tak citlivé ostření jako zrcadlovky, takže při opravdu nízké hladině osvětlení se zkrátka ničeho nechytnou, nicméně to bude cca o 1 EV níže než zrcadlovky.

Test portr?tn?ho objketivu Nikkoru Z 50mm f/1.8S

Naopak v čem je velká výhoda nového systému, tak to je velikost ostřicích bodů a neexistence back- a front-focusu. To je v podstatě sen každého portrétního fotografa. Na Z6 a Z7 si můžete navolit velikost ostřicích bodů, přičemž nejmenší je dostatečně malá, aby bod skutečně označil pouze zorničku a nechytl omylem například obočí. A při operacích s minimální hloubkou ostrosti je jistota správného zaostření opravdu důležitá.

Když se vrátím zpět k samotnému objektivu, tak jeho ostření je opravdu tiché a rychlé. Bohužel ostřicí prstenec je plně elektronický, tedy na pocit je „mrtvý“, nemá žádné zarážky ani náhled zaostřené vzdálenosti.

Test portr?tn?ho objketivu Nikkoru Z 50mm f/1.8S

Avšak díky focus peakingu je i manuální ostření velmi snadné a bezproblémové.

Video

Co se týká ostření u videa, ve foťáku je možné nastavit rychlost (plynulost) přeostřování pro dosažení velmi pěkného přechodu mezi objekty. I manuální ostření u videa funguje velmi jednoduše a hlavně bezproblémově.

Objektiv je dimenzovaný na to, aby měl minimální focus breathing, objevily se i informace, že tato nová řada objektivů má řešení focus breathingu i na softwarové úrovni, tedy že je potlačován v těle.

I co se týče vydávání zvuků ostření, objektiv je vzorný. Pozoroval jsem, že při videu je ostření tišší než u videa, zásadní dopady na funkčnost jsem nezaznamenal.

Makro

Portrétní objektivy v zásadě nemají dobré makro schopnosti a tohle není výjimka.

Test portr?tn?ho objketivu Nikkoru Z 50mm f/1.8S

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Nejčtenější články:

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace