Recenze: Teleobjektiv Sigma 60-600mm f/4.5-6.3 Sport

Sigma 60-600mm f-4.5-6.3 Sport už spadá do sekce profesionálnějších objektivů. Vede si dobře nejen při snímání sportů a vydrží nápor proměnlivého počasí. Tento netradiční univerzál si poradil i s vadami, které při širším rozsahu ohnisek bývají obvykle přítomné.

Jdeme na fotbal

Nenápadně udělám krok stranou od těch všech technických částí recenze a vrátím se k focení. Je spousty situací, kam bych si tento objektiv vzal – na koně, letadla, závody jachet nebo vodní sporty obecně, vojenskou přehlídku, do přírody nebo na fotbal. Všude tam kde chci, aby ohnisko končilo 500–600mm a zároveň potřebuji široký rozsah ohnisek. Fotbal je přesně tento případ. U utkání se dostanete obvykle nejblíž na 3–5m od hrací plochy. Akce se tak může odehrávat od vás 5 metrů, ale i 100 metrů

Fotbal se hraje za každého počasí, takže první testování kvality utěsnění probíhalo zároveň. Při focení ani po focení žádný problém např. s vlhkostí uvnitř nenastal. S rychlostí AF jsem byl spokojen na klasických DSLR (5D/7D), M50 s Dual Pixel zklamalo. Ne že by se s ním nedalo fotit, ale neodvážil bych si ho vzít na zakázku, kde musím práci odevzdat.

Celé focení probíhalo při teplotách kolem nuly. Odpor objektivu při „zoomování“ se tou teplotou citelně zvýšil. Natolik, že po 20 minutách to bylo nepříjemné pro zápěstí měnit ohnisko pomocí prstence. Kvitoval jsem pak možnost používat objektiv jako pumpu.

Změna ohniska „pumpou“ přišla vhod ještě z jiného důvodu. Fotbalisté na velkém hřišti jsou schopni přenést hru během jedné dvou vteřin. Stejně tak rychle to chce změnit ohnisko. Pokud si chytnu přirozeně prstenec ohniska, tak dřív než změním celé ohnisko (třeba z 60 na 500 mm) tak mi naráží ruka do stativu. Takže buď je nutné přehmátnout, nebo používat pumpu.

Hmotnost je taková, že jsem automaticky vzal stativ a gimbal. Pokud chcete fotit delší dobu, stačí ale i monopod a kulová hlava. Jen je to méně stabilní při změně ohniska a potřebujete stále obě ruce. Monopod je ale více mobilní pokud chcete častěji měnit místo focení.

Tenhle objektiv není hračka, je to profesionál. Pokud chcete výkon za každého počasí a při takovém rozsahu ohnisek – nemá konkurenci. Zároveň v jeho cenové hladině ani nevím, kde bych tu konkurenci hledal. Pro focení přípravek stačí 70–200mm na APS-C. Tento objektiv je perfektní na všechny větší hřiště, tedy od mladších žáků výše. Ostření je rychlé, stabilizace účinná a s dobrým tělem je to fakt profík. Takže, jak zazní v této recenzi ještě jednou, na fotbal má tento objektiv u mě místo v brašně jisté.

Video

Nejsem specialista na video, jsem fotograf. Tak alespoň pár poznámek k použití pro video účely. Vzhledem k rozsahu ohnisek asi nikdo nebude uvažovat nad interním mikrofonem. Pokud se přesto budete muset spokojit s interním mikrofonem, počítejte s rušivými zvuky od ostření. Použití z ruky pro video je téměř nemožné, protože kvůli velikosti a hmotnosti každá změna ohniska se vám projeví zacloumáním v obraze. Stejně tak na tento objektiv nestačí běžné ruční video gimbaly a menší rigy. Vysoká ohniska také potřebují přesné zaostření a to je u Canon „foto“ těl problém. Canon totiž funkce jako focus-peaking směřuje do svých kamer. Zpomalení přeostřování jsem zkoušel nastavit v těle Canon 5D Mark IV, fungovalo to bez problémů. Stejně tak spolupráce objektivu s Dual Pixel ostřením je bezproblémová. Celkově tedy použití pro video je určitě možné, ale potřebujete výbavu na dobrou stabilizaci a ovládání i při velikosti a hmotnosti tohoto objektivu. 

Je lepší než BIGMA?

Sigmě se podařilo najít mezeru na trhu. Tento objektiv je sice přímou náhradu „Bigmy“ 50–500 mm, ale osobně ho tak nevnímám. Bigma je pro mě provedením i výkony generačně „starý“ objektiv. Nikdy jsem ho tak v podstatě při výběru nových objektivů nebral v potaz. Tento nový supertelezoom je jiná liga. A tak, jako oslovil mě, myslím, že osloví i další fotografy.

Bigma existuje ve dvou verzích. Srovnání je s poslední generací vyráběnou od roku 2010. Přechodem získáte dalších 100 mm, resp. 160 mm(APS-C) na delším ohnisku i lepší obraz zejména na těch delších ohniscích. Pokud srovnám kresbu, tak je nový objektiv lepší s plně otevřenou clonou než Bigma přicloněná o 1 EV. Stabilizace je stejně účinná, ale získáte možnost vlastního nastavení přes USB dok. Ostření je u obou objektivů prstencové ultrazvukové, ale nové HSM je zejména v agresivním režimu ostření viditelně rychlejší. Konstrukce i odolnost proti prachu a vodě také jednoznačně hovoří ve prospěch nové Sigmy 60–600. Naopak zaplatíte hmotností navíc, 740 g už je znát a filtry budete mít 105 mm místo 95 mm. V tuto dobu se dají sehnat oba objektivy nové, novinka stojí o nemalých 35 % resp. cca 12 tisíc korun více.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R
Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R

S di­gi­tál­ními bez­zr­ca­dlov­kami s pl­no­for­má­to­vým či­pem a vy­so­kým roz­li­še­ním se roz­trhl py­tel, na­bí­zíme tedy pře­hledné po­rov­nání bez­zr­ca­dlo­vek Ca­non EOS R, Ni­kon Z7, Sony A7R III a Pa­na­so­nic Lu­mix S1R.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace