Dozrál čas na recenzi dalšího klenotu od firmy Zeiss. Konkrétně Milvus 85 mm f/1.4. Zkoušený objektiv se ukázal jako velmi kvalitní a ostrý a jeho charakter je zkrátka Zeissovský. Pokud jste zvědaví, jak vypadají snímky z manuální pětaosmdesátky za bezmála padesát tisíc, čtěte dál…


Praktická stránka

Ovládání a práci s objektivem jsem již vlastně popsal v předchozí kapitole; pokud to shrnu, dejte si pozor na vyšší hmotnost objektivu, delší dobu stydnutí kovové konstrukce po přechodu ze zimy do tepla a kvůli širokému a hladkému tubusu objektivu také opatrně při sundavání a nandavání objektivu na tělo fotoaparátu. Při ostření narazíte opět na široký tubus, což může jedincům s malýma rukama způsobit nejistý úchop, a na zmíněný tužší chod. Nemá smysl se s prstencem prát a snažit se ostřit rychle – nejde to, prstenec se prostě otáčí líně, zato přesně, tiše a plynule.

Sluneční clona lze nasadit obráceně pro snazší transport a dodávaná krytka má středový úchop pro snadné nasazování a snímání i při používání sluneční clony.

Práce s Milvem 85 mm je skvělý zážitek, pokud se přenesete přes limity dané velikostí a váhou.

Doporučené využití objektivu:

  • portrétní fotografie
  • více portrétní fotografie
  • akt, glamour
  • statické umělecké záběry (zátiší, architektonický detail…)
  • fotografování v nízké hladině osvětlení (koncerty…)
  • krajina v užším výřezu
  • video

Objektiv je vhodný i na středně velké detaily díky schopnosti velmi efektivní separace hlavního motivu pomocí hloubky ostrosti. Minimální zaostřovací vzdálenost 80 mm však zdaleka není pro makrofotky, protože nabídne jen slabé zvětšení 1:8.3

Zeiss Milvus 1.4/85 ZE, Canon EOS-1Ds Mark III, ISO: 100, 1/125 s, F1.4, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, RAW v LR6

Optická stránka

Na každém objektivu je nejdůležitější, jaké fotky dělá. A v tomto ohledu Milvus 85mm nezklame. Ba naopak, troufnu si říci, že nadchne.
Jak jsem již psal, záleží vždy na estetickém vnímání, ale některé vlastnosti, jako ostrost či míra chromatických vad jsou objektivně pozorovatelné a v těchto pozorovatelných charakteristikách je Zeiss Milvus 85mm F1.4 rovněž špičkový.

Objektiv je založen na designu Planaru a tvoří ho 11 členů v 9 skupinách, 7 je ze speciálního skla s nízkou hodnotou rozptylu. Nenajdeme zde však asférické členy, které by mohly kazit bokeh („cibulové kroužky“). Systém plovoucích členů zajišťuje rovnoměrnou ostrost na všech zaostřovacích vzdáleností.

Čočky jsou opatřeny věhlasnými T* vrstvami pro minimalizaci odlesků.

Ostrost objektivu na nejnižším clonovém čísle můžete posoudit třeba zde:

Zeiss Milvus 1.4/85 ZE, Canon EOS-1Ds Mark III, ISO: 100, 1/400 s, F1.4, Kompenzace expozice: +1/3, Blesk: Ne

F1.4

100% výřez ze 21 Mpx:

Clonění pak už kresbu pouze vylepšuje:

Zeiss Milvus 1.4/85 ZE, Canon EOS-1Ds Mark III, ISO: 100, 1/125 s, F5.6, Kompenzace expozice: -2/3, Blesk: Ne

F5.6

100% výřez ze 21 Mpx:

Barevné vady nejsou výraznější problém. Jejich zbytky naleznete na kontrastních hranách mimo rovinu ostrosti, jako na následujícím 100% výřezu:

Další ukázka (oboje F1.4):

Vinětace – jestli má objektiv nějakou výraznější optickou vadu, pak je to tato. Je na F1.4 poměrně dost vidět:

vin?tace

F1.4

V praxi vypadá vinětace takto (srovnání s digitálně opraveným snímkem skrze korekční profil):

F1.4

Na druhou stranu, vinětace má i své kreativní využití a dá se také snadno odstranit. Funguje to však i naopak – dá se snadno přidat. Zde tedy pro Milvus malé mínus.

Zkreslení je pro běžné scény nepatrné, ale přesto je přítomno. Všimnete si ho při srovnání korigovaného a nekorigovaného snímku s lineárním námětem:

Že byste si ho ale všimli při běžném focení opravdu nehrozí.

Bokeh je oku lahodící, přechod z ostré části do neostré rovněž – na snímcích níže je dobře vidět zadní i přední bokeh, a protože jde o věc vkusu, nechám posouzení na vašich očích s tím, že mě se podání Zeissu velice líbilo.

Zeiss Milvus 1.4/85 ZE, Canon EOS-1Ds Mark III, ISO: 100, 1/800 s, F1.4, Kompenzace expozice: +1/3, Blesk: Ne Zeiss Milvus 1.4/85 ZE, Canon EOS-1Ds Mark III, ISO: 100, 1/320 s, F1.4, Kompenzace expozice: +1/3, Blesk: Ne
Zeiss Milvus 1.4/85 ZE, Canon EOS-1Ds Mark III, ISO: 640, 1/160 s, F1.4, Kompenzace expozice: +1/3, Blesk: Ne Zeiss Milvus 1.4/85 ZE, Canon EOS-1Ds Mark III, ISO: 1000, 1/160 s, F1.4, Kompenzace expozice: +1/3, Blesk: Ne

Již jsem zmínil absenci „cibulových kroužků“ či „letokruhů“, která často moří asférické objektivy.

Odlesky nejsou nijak výrazné, antireflexní vrstvy Zeiss T* chrání dobře i proti ztrátě kontrastu například při fotografování proti světlé obloze.

Závoj na snímku se mi podařilo vykouzlit až opravdu namířením proti slunci – reflexy v podobě „duhových prasátek“ však nevznikly ani tak, snímek pouze přišel o část kontrastu:

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • kikiris
    kikiris
    28.01.2019 09:39

    Zdravím,
    zajímavé představení velmi zajímavého manuálního objektivu. Jistě bych ho rád vyměnil za svůj
    Samyang 85mm 1,4, ale brání mi v tom dvě věci. Vysoká cena a absence pentax bajonetu :-). A tak
    budu i nadále spokojeným uživatelem korejského Samyangu, který není opticky špatný za tu cenu
    co stojí... :-)

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Admin
    Autor
    30.01.2019 09:33
    Reaguje na kikiris 28.01.2019 09:39:

    "Zdravím, zajímavé představení velmi zajímavého manuálního objektivu. Jistě..." - zobrazit celý komentář

    Je to škoda, že tak málo výrobců podporuje i méně rozšířené bajonety (Pentax K, Sony A), ale obávám se, že jde o začarovaný kruh. Menší prodeje -> nevyplatí se podpora -> menší prodeje.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram