Test objektivu Helios-44-2 58mm f/2.0

Netradiční den, netradiční recenze. Nečekejte žádnou novinku, protože se vrátíme zpět do SSSR. Druhou polovinu 20. století se tam totiž vyráběla kopie objektivu Biotar od Carla Zeisse - Helios-44-2 58mm. Pro jejich bytelnost jich nemálo přežilo dodnes a v poslední době jsou poměrně rozšířené. Cenově jsou velmi dostupné a pro bajonet M42 lze najít redukce na drtivou většinu digitálů.

TESTY

Teď to, kvůli čemu jste asi přišli. Podíváme se na samotnou optickou kvalitu Heliosu. Jak už jsem zmínil, sklo bylo podrobeno zkoušce na APS-C zrcadlovce, konkrétně na Nikonu D5200.

Proč APS-C, když se jedná o Full Frame objektiv? Díky cropu se eliminuje většina neostrosti a vinětace v rozích. To platí obecně pro většinu starých FF objektivů, fotografové často sahají po APS-C čipech za cílem větší kvality. Někdy je ale onen retro nádech žádaný. V těch případech není důvod FF nechat doma. Na druhou stranu, APS-C bokeh tu je o trochu tvrdší, než s použitím FF těla.

KRESBA

Fotografie byly pořízeny ze stativu pomocí dálkové spouště a předsklopení zrcátka.

Retro test objektivu Helios 58mm f/2 Retro test objektivu Helios 58mm f/2

Hned na první pohled můžeme pozorovat značné rozdíly ostrosti mezi krajními clonovými hodnotami. Ro­zeberme to ale podrobněji.

Retro test objektivu Helios 58mm f/2

Při nejmenším clonovém čísle f/2.0 je na tom špatně jak střed, tak roh snímku. U rohu je to ovšem znát rapidně více – obraz je vyloženě rozmazaný, za což také může přítomnost lehké komatické aberace. Situace v rohu se lepší až u f/5.6 a výš, na rozdíl od středu, kde můžeme hovořit o ostrosti už při cloně f/2.8. Nejlepší celkové kvality snímku dosáhneme mezi f/5.6 až f/11, při plném zaclonění f/16 se ztrácí jemnost ve středové oblasti kompozice.

VINĚTACE

Díky APS-C cropu se vinětace až tak neprojevuje, ale neznamená to, že žádnou pozorovat nelze. Se zacloněním vada mizí, při f/16 je pryč úplně.

Retro test objektivu Helios 58mm f/2 Retro test objektivu Helios 58mm f/2

CHROMATICKÁ ABERACE

Retro test objektivu Helios 58mm f/2

K mému překvapení je tento problém minimální. U silně kontrastních přechodů sice můžeme pozorovat opravdu lehkou modravou, až narůžovělou konturu, ovšem nejedná se o nic, co by kazilo dojem z fotografie.

BOKEH

Retro test objektivu Helios 58mm f/2

Efekt rozmazaných lívanců je příjemný na oko, i když jsou hrany spíše tvrdší. Blíží se to ale k obrazu, který bychom dostali z většiny základních padesátek, jako jsou například Nikon 50mm f/1.8G nebo Canon 50mm f/1.8 STM.

ODLESKY A PROTISVĚTLO

Retro test objektivu Helios 58mm f/2 Retro test objektivu Helios 58mm f/2

Co Helios opravdu nezvládá, je práce s protisvětlem. Jakmile jsem se snažil vyfotografovat objekt, za kterým prosvítal silný zdroj světla, zalila čočky neprostupná záře. Samotné odlesky jsou pak v celku rušivé. Možná by o ně leda měl zájem nějaký fyzik, co chce pozorovat interferenci a rozklad světelných paprsků. Při s větším zacloněním sice celoplošné ozáření ubývá, za to ale nabývají na silné kontuře odlesky samotných čoček soustavy. 

OSTATNÍ

Manuální ostření dělá z focení pohyblivých objektů hru na pokus a omyl. Objektiv se tak nehodí k pracovnímu využití, jelikož je vskutku nepohotový. Když si ale člověk rád hraje a má čas vše „poštelovat“, může s tímto Heliosem dosáhnout solidních výsledků.

Ostřil jsem s ním hlavně přes živý náhled, jelikož ve hledáčku jde těžko poznat, zda je fotografovaný ob­jekt o pár centimetrů za nebo před zaostřenou rovinou.

Zkreslení není patrné. Alespoň ne v testované variantě, kdy se po přepočtu z 58mm stalo 87mm.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Hana Balašová
    Hana Balašová
    01.01.2019 11:26

    Zajímavý test s velkou nepřesností. Neznám Sovětskou firmu Helios. Objektivy vyrábělo několik firem, například KMZ (Krasnogorskij metalurgičeskij závod), také závod Jupiter i Minská belOMO. Vlastním nejstarší verzi stříbrného třináctilamelového Heliosu 2/58 se závitem M 39. Protisvětlo opravdu moc nezvládá, ale dá se toho nedostatku docela dobře použít na blbiny viz foto :-) Hanka

  • Hana Balašová
    Hana Balašová
    01.01.2019 11:28

    Nebo ještě jeden vzorek :-)

  • Petr Dvořák-obrazprovas.cz
    Petr Dvořák-obrazprovas.cz
    01.01.2019 14:09

    Také si rád hraji a na tohle hraní nemá konkurenci za 500 z antiku výborná hračka :-)

  • Hana Balašová
    Hana Balašová
    01.01.2019 15:18
    Reaguje na Petr Dvořák-obrazprovas.cz 01.01.2019 14:09:

    "Také si rád hraji a na tohle hraní nemá konkurenci za 500 z antiku výborná..." - zobrazit celý komentář

    Krásná fotka :-) Dobře to soudruzi okopčili :-) Prý v rámci válečných reparací odstěhovali z Německa celou továrnu včetně materálu, plánů a dělníků.

  • E.B.E
    E.B.E
    01.01.2019 15:31

    Docela se mi líbí, že se po takových letech někdo zabývá "předválečnými" sklíčky :-) Jen bych rád viděl i ukázky při zaměření na větší vzdálenosti, než těch pár desítek cenťáků. Škoda

  • oldabasak
    oldabasak
    01.01.2019 17:46

    V případě bajonetu Canon EOS je redukce bez optického členu a ostří na nekonečno. Taky má kontakty, které přenášejí informace o správném zaostření. Když je zaostřeno správně, rozsvítí se zaostřovací bod v hledáčku.
    Porovnával jsem Helios-44-2 58mm f/2.0 s Canon EF 50/1,8II od f/2,8 do f/8 a žádný pouhým pohledem viditelný rozdíl tam nebyl. Určitě by se našel, ale... Tedy kromě zmíněného protisvětla. Takže s blížícím se nástupem bezzrcadlovek bude i ruční ostření přes hledáček jednoduché a tyhle objektivy se ještě dostanou ke slovu.

  • Petr Dvořák-obrazprovas.cz
    Petr Dvořák-obrazprovas.cz
    01.01.2019 19:50
    Reaguje na E.B.E 01.01.2019 15:31:

    "Docela se mi líbí, že se po takových letech někdo zabývá "předválečnými"..." - zobrazit celý komentář

    Měl jsem redukční kroužek s optickým členem a to už ostřilo i na nekonečno, ale kvalita fotek šla dost dolů asi ten člen z e-bay stál za prd, jinak sklo je to parádní na tohle hraní je to super a používám i na portréty. Také se chystám na delší staré krasavce ... TRIOPLAN 100MM F2.8
    Na bez zrcadlovce přes Focus peaking je ostření snadné a zábavné :-)

  • E.B.E
    E.B.E
    01.01.2019 20:26
    Reaguje na Petr Dvořák-obrazprovas.cz 01.01.2019 19:50:

    "Měl jsem redukční kroužek s optickým členem a to už ostřilo i na nekonečno,..." - zobrazit celý komentář

    Chápu, že ne každá redukce je kvalitní, ale jak například píše kolega nad tebou, objektiv se dá otestovat i na jiných systémech bez podobných problémů. Osobně jsem taky nepotřeboval žádnou jinou optiku,dokonce ani kontakty, aby mi tyhle objektivy fungovaly jak mají a ne každý je chce používat jen tímhle "makrobokehostylem". I na to tvoje portrétování není zrovna max sedumdesátpět centimetrů zrovna moc. Tak jsem se prostě zmínil

  • TinaLevin
    TinaLevin
    01.01.2019 23:03

    Můj nejoblíbenější objektiv .. :)

  • Hana Balašová
    Hana Balašová
    02.01.2019 09:53
    Reaguje na oldabasak 01.01.2019 17:46:

    "V případě bajonetu Canon EOS je redukce bez optického členu a ostří na..." - zobrazit celý komentář

    Právě že největší boom mají tahle manuální skla za sebou...

  • Josef Prachař
    Josef Prachař
    02.01.2019 17:52

    Adaptování těchto starých objektivů na digitální fotoaparáty at' již zrcadlovky nebo bezzrcadlovky nemá význam proto že výsledky vesměs neodpovídají vynaloženému úsilí a vždycky něco"nefunguje"jak by mělo.Rovněž výsledné zobrazení na čipu za moc nestojí protože tyto objektivy byly používány s políčkem kinofilmu 24x36mm což dávalo poměrně vysoké rozlišení obrazu, kdežto v případě digitálního čípu který nemá vesměs ani polovinu této plochy je rozlišení a ostrost výsledného obrazu malá.Předělávka by se tedy snad dala oddůvodnit jen v případě fotoaparátu s full frame čipem, což ovšem nedává smysl proto že výrobce takového přístroje určitě vybaví takhle drahý přístroj taky patřičně kvalitním objektivem který není třeba něčím nahrazovat.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (16)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

FotoAparát.cz - Instagram