Sony se s novým kompaktním fotoaparátem RX100 VI odhodlalo k radikálnímu kroku, poprvé přidalo širokorozsahový zoom v rozsahu 24-200 mm namísto dosavadního 24-70 mm. Ano, je to hodně znát.


Provozní rychlost

Rychlost odezvy celého přístroje je bezproblémová, co se týče rychlosti ostření a snímání, pak je jedním slovem vynikající. PDAF ostření (tedy technologie „ze zrcadlovek“) v s velkou hustotou AF bodů (315) a v kombinaci s detekcí kontrastu je spolehlivé a téměř okamžité. Toto rychlé PDAF ostření je možné využít na 65 % plochy záběru.


[1] PDAF body, [2plochy detekce kontrastu

Objektiv

Rozsah zoomu objektivu je 8,3× (a k tomu ještě 3,8× „digitálně“, ale to je pouhý ořez). To je na dané rozměry a velikost čipu (1“ čip je výrazně větší, než co naleznete v běžných kompaktech – crop faktor 2,7×) úctyhodný rozsah.


Optická konstrukce objektivu

Ukázka:

DSC-RX100M6, Ohniskov? vzd?lenost: 9.00 mm, ISO: 125, 1/50 s, F2.8, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, JPEG DSC-RX100M6, Ohniskov? vzd?lenost: 72.00 mm, ISO: 2500, 1/200 s, F4.5, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, JPEG

Nejširší a nejdelší ohnisko

Světelnost objektivu je samozřejmě horší než u předchozích RX100 s kratším zoomem nebo třeba u většího modelu RX10 II (ten má také objektiv 24–200 mm, ale s F2.8 v celém rozsahu). Pokud si ale dáte RX100 a RX10 vedle sebe dojde vám, jak je RX100 VI na své rozměry výborně vybaven.

Na širších ohniscích je kresba v prostředku příjemně ostrá, slábne pouze ke krajům. Na delších ohniscích mírně měkne v celé ploše, ale žádná tragédie to není. Naopak jsem byl vzhledem k rozsahu zoomu a velikosti přístroje příjemně překvapen.

DSC-RX100M6, Ohniskov? vzd?lenost: 72.00 mm, ISO: 125, 1/250 s, F4.5, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ne, RAW v LR 6
200mm není úplně na letadla, leda letí-li nízko

Obrazová kvalita

Na modelech RX100 oceňuji dlouhodobě (na kompakt) velký 1“ BSI senzor se šikovným poměrem stran 3:2.
Proč je poměr stran důležitý? Běžné 1/2.3" kompakty a mobilní telefony fotografují snímky s poměrem stran 4:3. Jenže zrcadlovky, ať už APS-C nebo FF, snímají právě 3:2. Lépe se tak potom smíchají dohromady snímky ze zrcadlovky a z kompaktu RX100 aniž by při prohlížení snímků rušil různý poměr stran.

Opačná situace nastává samozřejmě, pokud má váš „hlavní fotoaparát“ poměr stran 4:3 (Olympus, Panasonic či středoformáty kategorie 645). Ale tento poměr je na trhu fotoaparátů s velkými senzory momentálně v menšině.

Od minulé generace se senzor nijak nezměnil, nový je pouze procesor. Pokud se vám tedy líbila obrazová kvalita RX100 V (odkaz), nebudete ani zde zklamáni. Pokud vám ale z jakéhokoliv důvodu neseděla, nečekejte žádný patrný posun kupředu.

Podívejte se třeba na obrazový šum v JPEG a RAW:

ISO 125 JPEG

noise


Šum je dobře řešitelný do 800 ISO, 1600 se stále dá. Výše bych chodil jen v nouzi

6400 JPEG
Snímek v JPEG při ISO 6400 v šeru: tohle je už za hranou možností přístroje

Blesk

Malý vyskakovací blesk příliš neoslní (ha ha!), ale může se hodit, vzhledem k limitovaným možnostem objektivu a čipu, co se týče práce při nízké hladině osvětlení. Již jsem chválil možnost naklopit ho přidržením směrem nahoru.

DSC-RX100M6, Ohniskov? vzd?lenost: 53.60 mm, ISO: 400, 1/160 s, F4.5, Kompenzace expozice: 0, Blesk: Ano, JPEG
Pokud často fotíte třeba v noci na hřbitově, může se blesk hodit

DSC-RX100M6, Ohniskov? vzd?lenost: 9.00 mm, ISO: 3200, 1/60 s, F2.8, Kompenzace expozice: -1, Blesk: Ano, JPEG
Ukázka dosahu blesku

Moje zhodnocení obrazové kvality:

Je vidět, že to zkrátka není zrcadlovka, ale zároveň přístroj stojí několik pomyslných tříd nad mobily a ultrazoomy. Prostě skutečný mezičlánek mezi „amatérským cvakátkem“ a „dospělým foťákem“, přičemž v mnohém má blíže k tomu druhému, aniž by to bylo znát na rozměrech (znát je to samozřejmě na ceně).

Pokud si ale pohrajete s RAWem, dostanete velmi technicky kvalitní snímky – solidní ostrost (na tak dlouhý zoom), rozumná míra šumu a dobrý dynamický rozsah – dle nezávislého měření DxO 12.4 EV, což je na úrovni „nejhorších“ zrcadlovek. Pro doplnění: ty nejlepší se blíží 15 EV.

DSC-RX100M6, Ohniskov? vzd?lenost: 9.00 mm, ISO: 125, 1/640 s, F4.0, Kompenzace expozice: -0.70, Blesk: Ne, RAW v LR 6
Snímek vyvolaný z RAW, pro srovnání JPEG zde.

Video

Video lze natáčet v rozlišení až 4K se snímkovou frekvencí až 30p a to z celé plochy senzoru – video je snímáno ve vyšším rozlišení a následně downsamplováno na 4K, což znamená, že je výsledný záznam opravdu bohatý na detaily.

Nevýhodou je limit délky jednoho záběru v plném rozlišení 5 minut.

Při videu vám pomůže PDAF kontinuální ostření a snad všechny podpůrné video-funkce, na které si vzpomenete.

Zajímavostí je až  1000fps slow motion, ovšem ve velmi nízkém rozlišení. Při stále ještě dostatečném Full HD zvládne fotoaparát až 120p snímkovou frekvenci.

Videoklip ve 4K níže:

Framegrab:

framegrab

Ovládání

Asi největším kompromisem snahy dostat co nejvíce výkonu do co nejmenšího těla je výsledné ovládání. Tlačítek a ovladačů je poměrně málo a hladké zaoblené tělo se špatně drží, což dále znesnadňuje jejich dosažení prsty. Dlouhodobě (i jako uživatel Sony) tvrdím, že Sony neumí dělat přehledná menu. Poslední verze se již zlepšila v tom smyslu, že třeba nastavení videa není „rozfrcané“ přes čtyři nesousedící záložky (atd.), ale k přehlednosti a intuitivnosti třeba Canonu má stále daleko. Pochválit ale musím samotné množství nastavení, které vám menu fotoaparátu dá k dispozici. Prostě tohle není přívětivý a nenáročný přístroj pro amatéry, to je našlapaný hot hatch mezi fotoaparáty a je zaměřený na pokročilé.

Chválím přítomnost solidního hledáčku, dobrá věc je i prstenec kolem objektivu, nahrazující roller. Nutnost vstupovat do nepřehledného menu vynahrazuje rychlé menu pod tlačítkem Fn, kde najdete nejčastější nastavení (možno upravit) a budete tam tak chodit poměrně často. Menu je naopak velmi přehledné. Výklopný dotykový displej je dnes sice samozřejmost, ale Sony jeho implementace trvala šest verzí, takže zde chválím!

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram