Šedý dovoz vs. oficiální distribuce značky Sigma pro Českou a Slovenskou republiku

V tomto rozhovoru si se Zdeňkem Dostálem, produktovým manažerem společnosti Hama, která je v Česku a na Slovensku oficiálním distributorem značky Sigma, popovídáme na téma šedého dovozu a jeho úskalí oproti zboží z oficiální distribuce pro Českou a Slovenskou republiku.

Zákazníci se často setkávají s pojmem „šedý dovoz“, co si pod ním představit?

Pro lepší pochopení problematiky šedého dovozu bych nejdříve ve zkratce vysvětlil pojem „oficiální distribuce“. Je běžnou praxí, že značky jako Sigma využívají pro konkrétní zemi zastoupení, takzvaného oficiálního distributora. Přináší to řadu výhod, ale tou hlavní je, že oficiální distributor zná dobře místní trh, jeho specifika a může tak pružněji reagovat na potřeby zákazníků.

Oficiální distribuce Sigma zodpovídá za import a prodej portfolia produktů, ale dohlíží také na komplexní marketing značky, dodržování standardů a záručních podmínek, zajišťuje záruční servis, poskytuje školení a důležité informace jak prodejcům, tak i široké veřejnosti. Pořádá prezentační akce, dny se Sigmou a workshopy, v rámci kterých mají uživatelé možnost produkty vidět a hlavně si je vyzkoušet v reálných podmínkách.

Šedý dovoz pak označuje veškeré zboží, které je v České a Slovenské republice prodáváno, ale nebylo přivezeno, zkontrolováno a zaregistrováno oficiálním distributorem, kterým je firma Hama spol. s r.o.

Překupníci využívají možnosti zaregistrovat si fiktivní společnost za hranicemi a získat tak možnost nákupu zboží určeného pro jiný evropský trh. Poté zboží přiváží k nám a lákají zákazníky obvykle výrazně nižší cenou a často také klamavým tvrzením, že zboží pochází z ČR a vztahují se na něj veškeré prodejní a servisní záruky. Což není pravda.

Jaká jsou úskalí nákupu zboží z šedého dovozu?

Především zákazník nemá jistotu, odkud jeho objektiv, blesk či telekonvertor pochází a jak s ním bylo zacházeno. Překupníci, kteří u nás zboží z šedého dovozu prodávají, záměrně tají původ zboží, aby nebylo možné jim ve spolupráci s dalšími distribucemi v tomto počínání bránit. Nejsou vázáni žádným kodexem, nepodílí se žádným způsobem na propagaci značky, péči o zákazníky a svými nekalými obchodními praktikami navíc kazí značce reputaci a ohrožují existenci oficiálních prodejců, kteří dodržují přísné standardy.

Zákazník by si měl uvědomit, že se nákupem takového produktu připravuje o řadu výhod, jako je čtyřletá záruka, bezplatný servis s možnost seřízení front/back fokusu, aktualizace firmwaru a dalších služeb, které poskytujeme v oficiální distribuci zdarma. Kompletní znění záručních podmínek lze najít na stránkách sigma-foto.cz.

Nákupem levnějšího zboží z šedého dovozu se zákazník navíc vystavuje riziku komplikací v případě reklamace zboží, neboť překupníci musejí zboží zasílat do země nákupu, kde jsou reklamační podmínky často odlišné od těch u nás.

Navíc zákazníci ztrácí nárok na podporu a pomoc z naší strany, kterou běžně v oficiální distribuci poskytujeme. Každý se proto musí rozhodnout, jestli mu ušetřené peníze za to stojí.

Proč lidé nakupují zboží z šedého dovozu?

Podle mého je hlavním lákadlem cena, ale zákazníci si neuvědomují, že za nižší cenou často stojí například machinace s DPH, jako je přenášení daňové povinnosti na zákazníka a podobně. Díky tomu se pak na internetu objevují i podezřele výhodné ceny, na které je třeba si ale dávat pozor.

Dalším důvodem je bezpochyby neinformovanost zákazníků, kteří nevědí o úskalích, které jim nákup levnějšího zboží z šedého dovozu přinese. Jsou pak často zklamaní, že byli podvedeni. Běžnou praxí překupníků je, že nabízejí zboží jako „oficiální distribuci“, dokonce na svých webech používají i naše obrázky, kde je uvedena nálepka s deklarací 4leté záruky. Pokud jim zavoláte a zeptáte se na původ zboží, nezdráhají se vám lhát a tvrdit, že s jejich zbožím je vše v naprostém pořádku. Takovéto firmy v případě stížností a problémů se zákonem často ukončí svou činnost a ti samí lidé zakládají nové firmy a e-shopy a podnikají vesele dál. Koncový zákazník tak přichází o záruky i možnost reklamace zboží a spravedlnosti se již bohužel nedovolá.

Jak zákazník pozná, že nenakupuje zboží z oficiální české distribuce?

Abychom pomohli tyto nekalé praktiky eliminovat, chránili zákazníky a podporovali prověřené prodejce, kteří plní přísné standardy značky Sigma, zavedli jsme již před lety systém záručních karet, který má chránit koncové spotřebitele a umožnit jim se snadno a rychle zorientovat, co si kupují. Veškeré zboží Sigma z oficiální distribuce je po vstupu do České republiky zkontrolováno, zaregistrováno, a pokud výrobek nese sériové číslo, je k němu vystavena a přibalena záruční karta.

Takto je možné zboží zpětně kdykoliv ověřit. Proto bych doporučil všem zákazníkům, aby nakupovali u prověřených prodejců a vždy se zajímali, jestli dostanou při nákupu plastovou záruční kartu, kterou obchodník řádně vyplní a potvrdí. Pokud ji nedostanou nebo uslyší nejrůznější výmluvy, proč ji obchodník nemá, je velmi pravděpodobné, že jde o šedý dovoz, a doporučil bych jim se takovému prodejci vyhnout a zpětně nás informovat, abychom mohli zakročit.

Co se stane, pokud záruční kartu náhodou zákazník ztratí?

Občas se stane, že zákazník nebo obchodník záruční kartu ztratí, v takovém případě může požádat o vystavení duplikátu, který obratem zasíláme, pokud doloží kopii faktury a sériové číslo se shoduje s naší databází. V případě, že zákazník přijde například do servisu a nemá záruční kartu s sebou, nevadí, sériové číslo se ověří v systému, a pokud odpovídá, bude reklamace či oprava bez problému uznána.

Jak je to se zbožím, které si zákazník koupí a přiveze ze zahraničí?

V případě nákupu produktů Sigma v zahraničí se na ně automaticky vztahuje mezinárodní jednoletá záruka, kterou je možné uplatnit i v našem autorizovaném servisu AWH v Praze. V takovém případě je však potřeba doložit fakturu se zbožím, ze které je jasně patrné, že bylo zakoupeno v zahraničí a originál mezinárodního záručního listu, kde je uvedeno výrobní číslo produktu. Záruku nad rámec jednoho roku je pak potřeba uplatnit přímo u prodejce. Servisní úkony jsou v autorizovaném servisu AWH po uplynutí jednoleté mezinárodní záruky zpoplatněny dle aktuálního ceníku.


Jak jsme již zmínili, oficiálním distributorem značky Sigma pro ČR a SR je společnost Hama spol. s r. o., můžeme si ji nakonec ještě stručně představit?

Hama je německá společnost založená roku 1923, která začínala jako výrobce fotopříslušenství, ale v průběhu let se její portfolio významně rozčlenilo a rozrostlo. Česká dceřinka Hama spol. s r. o. vznikla v roce 1991 jako výhradní zastoupení pro tehdejší Československo a v roce 1998 založila vlastní dceřinou společnost Hama Slovakia v Pezinku a stala se tak oficiálním distributorem pro Českou a Slovenskou republiku. Kromě svých privátních značek dnes zastupuje česká HAMA v oblasti optiky a fotopříslušenství i další značky jako Sigma, Metz, Celestron, SanDisk a Braun.

A chtěl byste ještě něco vzkázat zákazníkům?

Na konec bych rád všem kreativcům a uživatelům značky Sigma popřál spoustu inspirace a krásných fotografií. Pevně věřím, že se s mnohými z vás uvidíme na některém z našich workshopů a výstavních akcí. Nebojte se nás ptát, určitě sledujte náš web, účty  FacebookuInstagramu, kde pro Vás připravujeme to nejdůležitější a nejzajímavější, co se Sigmou souvisí. Děkujeme za vaši přízeň.

Buďte cool, buďte SIGMA. 

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • E.B.E
    E.B.E
    12.10.2018 19:46

    K "šedému" dovozu se vyjadřovat nechci, ale rád bych se zeptal na tu záruku zboží, zakoupeného v jiné zemi. Sice pracuji v jiném odvětví, ale u nás je normální, že dealer opraví výrobek, pořízený v jakékoli zemi v rámci záruky výrobce. I pokud je délka záruky rozdílná. A jak tak čtu na strákách sigmy (ne dovozce) je běžně 24 měsíců, v anglii tři roky, v kanadě dokonce sedum let. Pokud si dealer nedokáže dohledat sériové číslo, ale mám onen záruční list, moc nechápu, proč bych měl jezdit třeba do oné Kanady, aby mi v záruce něco opravili. Obyčejně se oprava vyfakturuje výrobci a ten ji proplatí. To u nás (v ČR) nefunguje?

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Nejčtenější články:

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace