Vybíráte zrcadlovku pro každodenní focení? Pak jste na správné adrese, protože EOS 200D je fotoaparát, který s sebou budete rádi nosit za všech okolností. Je to zrcadlovka s vrchovatou nadílkou objektivů a příslušenství, ale zároveň je nebývale kompaktní a snadno ovladatelná. A ani není drahá.

Testovaný fotoaparát je nástupce modelu EOS 100D, který na trhu dlouho (od r. 2013) plnil roli ultra-kompaktní a cenově dostupné zrcadlovky. Od Canonu se to zdálo být odpovědí na trend kompaktních bezzrcadlovek a bylo otázkou, nakolik jde o trend perspektivní v době, kdy Canon již piplá svou vlastní řadu bezzrcadlovek EOS-M.

Jenže bezzrcadlovka není zrcadlovka a oba typy fotoaparátu přinášejí své. Canon je toho názoru zjevně také a tak nabízí zákazníkovi opravdu široké portfolio modelů z obou kategorií.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Proč si vybrat právě zrcadlovku (potažmo přímo EOS 200D)?

Zrcadlovkám obecně hraje do karet několik faktorů:

  1. Optický hledáček
  2. Rychlé PDAF ostření
  3. Nabídka objektivů a příslušenství
  4. Výdrž na baterii

EOS 200D je ovšem zrcadlovka základní třídy, a tak to není vždy tak jednoduché. Ale o tom si řekneme více v patřičných kapitolách testu.

Konstrukce a ovládání

Fotoaparát tvoří lehké plastové tělo doplněné kovovým bajonetem objektivu. Jak už je u Canonu zvykem, konstrukce je kvalitní i v této třídě. Zvýšenou odolnost, či dokonce utěsnění proti vlhkosti a prachu ovšem nečekejme (pokud je to vaše priorita, v nižší třídě ji najdete jen u Pentaxu).

Nezvykle musím pochválit design, byť je to věc, ke které se obvykle tolik nevyjadřuji (za prvé se každému líbí něco jiného a za druhé to není pro fotografování důležité). Dlouhodobě se mi ale design základních těl Canon moc nelíbil, spadal pro mě do kategorie „beztvarý černý blob“ (vyšší řady těl Canon EOS se mi ovšem naopak líbí!).

EOS 200D však na designu zapracoval, ať jde o tvar tlačítek, dezén rolleru, doplnění oblého tvaru těla o několik ostrých hran, povrchová úprava tlačítka spouště atd. Zkrátka, i v základní řadě Canon zcela skončily devadesátky!

Oproti předchozímu modelu 100D je 200D větší o grip, výrobce zjevně došel k závěru (správnému), že v tomto směru je přehnaná miniaturizace ke škodě. Rozměry se tedy o něco liší (116.8 × 90.7 × 69.4mm u 100D, 122.4 × 92.6 × 69.8mm u 200D), ale ve výsledku je spíše důležitá váha, která se o mnoho nenavýšila (407 g vs. 453 g).

Příjemnou novinkou je výklopný (a dotykový) displej, umístěný na bočním otočném kloubu. Ovládání se drží ve stejných kolejí s rozdílem nové páčky zapnutí/vypnu­tí/spuštění videa, která se oddělila od voliče režimů. Ten se pak zapustil do těla a netrčí z přístroje. Díky větší ploše kolem gripu se krom tlačítka pro ISO našlo i místo pro tlačítko DISP. (přepínání režimu zobrazení).

Na první ohmatání tedy převažují pozitivní pocity, přístroj si zachoval nízkou váhu i rozměry, přesto se podařilo vylepšit ergonomii. Vydrží pozitivní pocit i po zapnutí přístroje a přiložení k oku?

Používání v praxi, autofokus

Bohužel, tady přichází první mírné zklamání, hledáček je pořád dost malý (což bych přístroji těchto rozměrů odpustil), má pokrytí jen 95% a v něm vidíme stále těch samých 9 ostřících bodů, které tam měl už EOS 100D a před ním celá řada modelů až k „prastarému“ EOS 20D z roku 2004!

AF systém samozřejmě není totožný, ale jde o evoluci něčeho, co už ve vyšších modelech Canon dávno nahradily propracovanější systémy s mnohem více AF body, digitálním překrytím v hledáčku atd. Tady se musím na Canon trochu mračit. Ne, že by AF nestačil pro běžné focení – stačí, dokonce je poměrně rychlý, ale proč nechtít víc, třeba už výprodejový model 750D má mnohem modernější systém. A to je tři roky starý model, který je dnes levnější než 200D.

Smiřme se tedy s tím, že EOS 200D míří jinam, než na fotografování náročné akce (zde by neobstála ani maximální rychlost snímání 5 sn./s) a jeho síla je v kompaktnosti a uživatelské přívětivosti. A v tomto pro něj mám jen slova chvály.

Jak je EOS 200D průměrný při používání přes hledáček, o to příjemnější překvapení vás čeká po zapnutí živého náhledu (snímání přes displej). Zde totiž Canon nešetřil a zabudoval to nejlepší co má (a zároveň to nejlepší, co na trhu zrcadlovek najdeme). Dual-pixel AF znamená, že při používání displeje nedochází k zpomalení ostření a „honění“ tam a zpět před tím, než fotoaparát zaostří. Naopak, je to bleskové díky PDAF systému.

A protože vídám hodně lidí, kteří si koupí první zrcadlovku a ze zvyku ji i nadále používají přes displej, nezbývá než konstatovat, že s EOS 200D budou mít tito uživatelé lepší výsledky, než s konkurencí od Nikonu nebo Pentaxu, která podobný systém nenabízí a při snímání skrze displej tyto zrcadlovky prostě nestíhají.

V kombinaci s vyklopitelností a dotykovostí displeje je to silná zbraň. Nechybí zde detekce tváře a možnost sledování objektu.

Menu

Menu Canon je přehledné, odladěné a lze v něm listovat i dotykově. Ale i tak se Canon rozhodl vyjít amatérským fotografům ještě více vstříc a připravil také zjednodušené menu, které vám poradí, co máte s fotoaparátem dělat. Volba mezi tímto menu a klasickým „pokročilým“ menu se provádí v položce nastavení.
Můj názor? Osobně jsem zvyklý na plné menu, ale věřím, že to do začátku pomůže. Menu třeba poradí, co se stane, když budeme hýbat clonou na jednu nebo na druhou stranu (obrázek rozostřeného a zaostřeného pozadí). Pokud tedy víte, co které nastavení dělá, přepněte si do klasické nabídky pro lepší přehled o všech nastaveních. Teprve začínáte? Může se hodit nechat návodné menu zapnuté.

Obrazová kvalita

Důvod, proč si většina z nás pořizuje zrcadlovky, je však jeden – obrazová kvalita. Můžeme debatovat o tom, která se nám lépe drží, která má přehlednější menu, lepší hledáček atd., ale ve výsledku chceme vědět, „jak to fotí“.

V případě Canonu 200D pro vás mám v tomto směru dobrou zprávu – zatímco některé levnější zrcadlovky mají stále „prastarý“ 18MPx senzor (jako měl 100D), na 200D se nešetřilo a dostala moderní 24MPx senzor s Dual pixel AF, jako má pokročilý model 80D nebo 77D. K tomu má nový procesor DIGIC 7 jako druhý zmíněný model. Měl by tedy patřit k nejlepším APS-C Canonům co se týče výstupu. Zde ke kompromisu kvůli malým rozměrům naštěstí nedošlo.

Podrobně se na to podíváme v komentovaných ukázkách.

Obrazový šum

Čím výše zvedáte citlivost, tím více máte na snímku obrazového šumu, to platí pro všechny zrcadlovky. Jak je na tom EOS 200D? Jeho rozsah je ISO 100–51200 s tím, že 51200 je nutno uživatelsky povolit, jinak přístroj nepůjde nad 25600. Ukázky:

(První klik rozklikne do nového okna, druhý klik na „plná velikost“ zobrazí 100% náhled)

Do ISO 3200 je fotka dobře použitelná, v nouzi i výše; záleží, co s ní plánujete udělat. Pokud fotíte do RAW a publikujete jen zmenšené snímky na webu, můžete jít i hodně vysoko.

JPEG (a RAW)

JPEG z fotoaparátu je poměrně kvalitní, jestli se mi na Canon JPEG enginu něco hodně líbí, jsou to barvy. Méně se mi líbí redukce šumu a doostřování, pokud chcete fotky zkoumat při velkém přiblížení, doporučuji použít RAW (CR2) a vyvolat v profi-editoru. Canon zdarma nabízí solidní program Canon DPP.

Typická ukázka JPEG vs. RAW v ACR, 100% výřez

Vyvážení bílé barvy

Automatické je velmi spolehlivé, manuální nabízí celou řadu možností, chybí jen (většinou nepotřebné) nastavení Kelvinů.

Automatika má dvě nastavení – Ambient a White priority. První zanechává náznak barvy světla, druhé se snaží vyvážit barvy zcela neutrálně. Preferuji první přístup pro běžné scény, druhý pro dokumentační záběry s prioritou věrného podání barvy. V takovém případě ale je stejně lepší manuální nastavení.

wb

Pozor! V různých režimech je výchozí nastavení této funkce různé!

Dynamický rozsah

Podle nezávislého měření DxO dosáhl Canon 200D hodnoty 13.4 EV (nejlepší přístroje mají dnes necelých 15 EV). To znamená, že 200D není v dynamickém rozsahu vůbec špatný, ale nikoliv nejlepší. Plně zapadá mezi konkurenci, např. Nikon D3400 má dle DxO 13.9 EV. To jsou poměrně malé rozdíly. Na druhou stranu EOS 200D překonává i některé dražší modely z vlastní stáje, jako je  EOS 6D II

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

dr

Výchozí expozice a zpracovaný RAW

dr

100% výřez ukazuje objevující se šum v nejtmavších místech scény

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

→ Pokračování na další straně

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Bellifortis
    Bellifortis
    30.04.2018 11:52

    A bude letos od Canonu nějaký lepší zrcadlovka? Myslím desítkovou nebo jedničkovou řadu ikdyž nástupce 800 nemusí být taky špatný. Akorát o Canonu 4000d nevím, co si mám myslet. No uvidíme, recenze je výborná a těším se na nástupce 450d, která stále výborně fotí, ale chce to už něco novějšího.

  • kamil_m
    kamil_m
    30.04.2018 14:26

    Před lety jsem si pořídil nový EOS 60D (po 450D) a vidím že tento základní model 200 už tu 60ku v lecčems předběhl. Nový senzor a hlavně rychlé liveview by se mi také moc líbilo ...

  • E.B.E
    E.B.E
    30.04.2018 20:06

    ..."ve výsledku chceme vědět, jak to fotí" ....na to, že se "nešetřilo na čipu". Když se dívám na ukázkové fotografie, které jsou tak zašuměné na ISO 100 a 200, nic moc. A že "překonává dražší modely, jako 6D ll" ....no nevím.Testovací ukázky šumu bych asi přeskočil. Jsou nasvícené a bez stínu, proto je šum dobře maskován. Tady se stačí podívat na ukázková foto, kde na ISO 800 šum nevidět a srovnatelné sou tak s další, focenou na ISO 12800. Jako "levnou zrcadlovku" to chápu. Ale recenze mi přijde přinejmenším "nadhodnocená" . Jestli je , jak čtu z recenze, tohle ta nejlepší technologie Canonu, tak radím spíš zůstat u letitých předchůdců, nebo přejít ke konkurenci :-(

  • Jan  Pánek
    Jan Pánek
    Admin
    30.04.2018 21:28
    Reaguje na Bellifortis 30.04.2018 11:52:

    "A bude letos od Canonu nějaký lepší zrcadlovka? Myslím desítkovou nebo..." - zobrazit celý komentář

    Dlouho se mluví o novince v řadě EOS 7D (konkurence pro Nikon D500 - dávají si načas :-D) Poslední informace ale hovoří o možném odkladu až na rok 2019. Takže těžko říct. Potom se možná chystá něco zajímavého mezi bezzrcasdlovkami - možná i nějaký full frame, ale to se musíme nechat překvapit. Připadá mi, že se Canon teď hodně tlačí do bezzrcadlovek.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    01.05.2018 09:41
    Reaguje na E.B.E 30.04.2018 20:06:

    "..."ve výsledku chceme vědět, jak to fotí" ....na to, že se "nešetřilo na..." - zobrazit celý komentář

    ISO 100-200 je v JPEG čisté, v RAWu mírný šum vyleze, ale to nejen u Canonu. Moje APS-C Sony (20MPx) by na tom nebylo o moc líp.
    I proto jsem rozdělil galerii na JPEG a RAW.
    Co se týče "překonání 6D II" tak to platilo jen a pouze pro dynamický rozsah. Doporučuji kouknout do recenze 6D II. Tam je to vysvětleno.

  • E.B.E
    E.B.E
    01.05.2018 14:10

    Ano. Jpeg je čistej. Zato bez kresby :-) ...a ukázkové snímky plné šumu. Ne, že by nešel odstranit, ale na ISO 100? .... A ano. Dobrý doporučení je si koupit Canon proto, že má" širokou nabídku objektivů". Že ale s jakýmkoli z nich bude výsledek průměrný, nebo spíš podprůměrný už chybí. Žádný srovnání obrazové kvality třeba s nějakým levným Nikonem, nebo jinou značkou...takhle z recenze čiší jediný. Je to super foťák, kterej za levný peníz překonává daleko vyšší třídu. Má spoustu "vychytávek", jako wifi, livewiew, dotykový display...prostě reklamština. Ke všemu prakticky stejná, jako na originálních stránkách canonu. Všude vidět jenpapírový srovnání, v čem je lepší, ale už nikde nezmíní ubohý fotografický výsledek

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    01.05.2018 14:14
    Reaguje na E.B.E 01.05.2018 14:10:

    "Ano. Jpeg je čistej. Zato bez kresby :-) ...a ukázkové snímky plné šumu. Ne..." - zobrazit celý komentář

    Vám přijde fotografický výsledek "ubohý"? To docela koukám, rukama mi prošlo téměř všechno, co je dnes na trhu a tohle prostě spadá do průměru APS-C. Z Canon APS-C dokonce zatím nejlepší.
    A koukám, že kritické postřehy z praxe, které opakovaně zmiňuji, jste vynechal...

  • E.B.E
    E.B.E
    01.05.2018 14:29

    ...třeba je tady šum i kresba vidět lépe. Zatímco v pravo vidět šum i na ISO 100, vlevo už hezky přeleštěnej Jpeg : https://www.cameralabs.com/canon-eos-200d-rebel-sl2-review/2/

  • E.B.E
    E.B.E
    01.05.2018 14:32
    Reaguje na Jakub Súkeník 01.05.2018 14:14:

    "Vám přijde fotografický výsledek "ubohý"? To docela koukám, rukama mi..." - zobrazit celý komentář

    Ano...mě to na nejnovější technologii přijde "ubohý" ...a to vidím jen ukázkové snáímky (nejen vaše) Je pravda, že má spoustu blbinek, od wifi po dotykovej display. Ale ne každej tohle upřednostňuje. Někdo prostě chce jen slušnej obrazovej výstup

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    01.05.2018 14:44
    Reaguje na E.B.E 01.05.2018 14:32:

    "Ano...mě to na nejnovější technologii přijde "ubohý" ...a to vidím jen..." - zobrazit celý komentář

    Já jsem třeba ten, pro koho je výstup na prvním místě a blbinky daleko vzadu. Proto mám doma dva fullframy. Mezi APS-C (a 4/3 fotoaparáty) ale jsou rozdíly příliš malé na to, abych jeden vychválil do nebes a druhý zatratil. Tenhle Canon je prostě solidní APS-C fotoaparát, nic víc, nic míň.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    01.05.2018 14:47
    Reaguje na E.B.E 01.05.2018 14:29:

    "...třeba je tady šum i kresba vidět lépe. Zatímco v pravo vidět šum i na..." - zobrazit celý komentář

    "Přeleštěný" JPEG jsem v recenzi kritizoval ;-)

  • E.B.E
    E.B.E
    01.05.2018 15:04
    Reaguje na Jakub Súkeník 01.05.2018 14:47:

    ""Přeleštěný" JPEG jsem v recenzi kritizoval ;-)..." - zobrazit celý komentář

    Já netvrdím, že jste nezmínil pár "mušek", jen, že celá recenze mi zní jako "super foťák, co předčí vyšší řady" ...se mimochodem dívám, že co se týká šumu, je dokonce snad horší, jako předchozí generace SL1 https://www.dpreview.com/reviews/nikon-d3400-review/3 (pod testovací fotkou možno měnit hodnoty a foťáky)

  • E.B.E
    E.B.E
    01.05.2018 15:07

    ...a ani proti foťáku nic nemám. Za tu cenu, proč ne. Jen mi přijde, že s dobou se nejen nezlepšuje obrazová kvalita. Spíš naopak. Zato se foťáky recenzují a nakupují podle "výbavy" ...a kdo jiný by to měl začátečníkům říct, než pisatelé recenzí, podle nichž si foťák vybírají

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    01.05.2018 18:29
    Reaguje na E.B.E 01.05.2018 15:04:

    "Já netvrdím, že jste nezmínil pár "mušek", jen, že celá recenze mi zní jako..." - zobrazit celý komentář

    Asi mám jiné oči, protože i na tom DPR srovnání mi vychází SL2 (200D) jako lepší.
    Nevím, kde jste vzal to o tom "předčí vyšší řady". Ano, má spolu s 77D nejnovější senzor a procesor ze všech APS-C Canonů a je to znát. Ale to platí jen pro APS-C, kdejak píšu, jsou rozdíly beztak malé napříč značkami, natož modely jednoho výrobce.
    Pokud tím reagujete na větu o lepším dynamickém rozsahu, než má 6D II, tak to je bohužel pravda. Ale DR je jen jeden faktor z mnoha.

  • E.B.E
    E.B.E
    01.05.2018 20:56

    Když nevidíte, nevidíte...to se nedá nic dělat. Hádat se nebudu

  • otula
    otula
    11.05.2018 12:37
    Reaguje na E.B.E 01.05.2018 15:07:

    "...a ani proti foťáku nic nemám. Za tu cenu, proč ne. Jen mi přijde, že s..." - zobrazit celý komentář

    Mám pocit, že je to tak dnes se vším. Nedávno odešel manželce mobil, tak jsme vybírali nový - něco do 4 tisíc. Volba padla na recenzemi opěvovaný Honor. Umí kde co, má jen jediný zcela nepodstatný problém - neumí telefonovat. Po pár vteřinách hovoru jí nebylo na druhém konci rozumět.
    Hledal jsem po netu a zjistil, že si na stejný problém stěžuje mnoho uživatelů i jiných značek, například Samsungu. Telefon jsme vrátili a pořídili "novou Nokii" - problém má stejný, jen ne tak výrazně nepřekousnutelný...

    V žádné recenzi člověk nenajde ani zmínku o tom, jak "telefon" telefonuje. Všichni píšou jak se na něm surfuje, jak fotí, jak se na něm hrají hry a podobné nesmysly...

  • E.B.E
    E.B.E
    11.05.2018 21:39

    ...chodí dobře. Ale neseje :-))

  • Radim Masiarik
    Radim Masiarik
    19.05.2018 22:52

    Já měl 100d pak 77d tam už byl s novým snímačem rozdíl v celku znát hodně
    jsem si zvykl na ošetření přes displej to bylo super pak jsem přešel na Nikon D7200 o proti 77d taky posun ale po pravdě o moc lepší fotky nemám. Jen by při recenzích byl opatrný s tím rozsahem použitelnosti ISO je velký rozdíl fotit na velké ISO kde je světlo jen pro zkrácení času tam se dá fakt jít i na 3200 nebo tam kde je málo světla ve stínech je to už slabý myslím tak do ISO 800 max při A4 a to i na D7200 také je dost podstatné s jakým výsledný formát se bude teda pracovat. Jinak myslím že 200d je dobrý stroj hlavně skladný....

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (18)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram