Panasonic LUMIX DC-G9 je profesionální bezzrcadlovka s mnoha nastaveními jak pro tvorbu fotografií, tak pro natáčení videa. Jak mu to jde v reálném světě, si přečtěte v našem testu. 

Fotografická praxe

Panasonic LUMIX DC-G9 v prvních dnech jen překvapuje svými vlastnostmi a možnostmi nastavení focení i videa. Tady doporučuji trpělivost, časem vás bude napadat, co všechno „s tím jde dělat“.

G9 samozřejmě ukládá i formát RAW. Porovnejte jpg uloženým fotoaparátem s jpg vytvořeným v RawTherapee bez jakýchkoliv úprav dat. Osobně preferuji dobře vyfocený jpg před nutností zpracovávat RAWy. Obvykle ale vhodný konvertor automaticky řeší zreslení, protože to je dáno optikou a nemá moc smysl hledat při korekci zkreslení vlastní cestu a tím je vše snažší. Takže focení do RAWu lze jen doporučit.

Panasonic LUMIX DC-G9, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 24 mm, Clona: f/7.1, ?as: 1/800 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Automatick?,   Panasonic LUMIX DC-G9, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 24 mm, Clona: f/7.1, ?as: 1/800 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Automatick?,

Po celou dobu testu jsem měl k dispozici objektiv Leica DG Vario-Elmarit 12–60mm f/2.8–4 Power O.I.S. (DG H-ES12060) a objektiv Leica DG Elmarit 200mm f/2.8 Power O.I.S. (DG H-ES200). Oba jsou odolné stejně jako tělo. První jmenovaný je dodáván v setu se zajímavou slevou. A v balení druhého je součástí telekonvertor x1,4. U 200 mm skla lze napsat úvahu, že při použití telekonvertoru je objektiv se světelností cca f/4 a přepočtenou ohniskovou vzdáleností 560 mm velmi zajímavý.

Panasonic LUMIX DC-G9
12–60 mm f/2.8–4 Power O.I.S.
Panasonic LUMIX DC-G9
200 mm f/2.8 Power O.I.S.
Panasonic LUMIX DC-G9
Se slunečními clonami.
Panasonic LUMIX DC-G9
Teleobjektiv bez sluneční clony.

Jednou z vychytávek související s pohyblivým čipem je režim Vysoké rozlišení 80Mpx snímku. Jde vlastně o skládání bezprostředně za sebou exponovaných snímků, když mezi tím dojde k pohybu čipu, proto je vhodný jen na statické scény, ale ta množnost tu prostě je. Ojediněle jsem ji využil a tak vím, že RAW v téhle funkci jsem ničím (pro mě) běžným neotevřel, určitě to chce SW od Panasonicu.

Existence obrovského množství dat. To je to první, co po prvním užití vysokých snímacích frekvencí budete muset řešit. A to jen proto, abyste si vybrali tu správnou fotografii. Až 60 snímků za sekundu (20 s kontinuálním ostřením) se prostě nějak projevit musí. Probírat se jimi a mazat je náročné. Jen pro účely testu vzniklo cca tisíc souborů, kde některá uložená videa jsou ve skutečnosti uložené sekvence 4K fotografií. Takže jsem pořídil odhadem až tři tisíce snímků. A pak se tím probírejte. Výše uvedené je myšleno pozitivně, protože jen tak může vzniknout fotografie, která zachycuje potřebný okamžik. A G9 je na to určený. Ale pozor, on je určený také pro záznam videa. Není to jen okrajová funkce, ale o tom níže.

Vyrazil jsem vyzkoušet 200 mm objektiv (telekonvertorem i bez něj) a hodně jsem si pohrál s 6K snímky (i 4K snímky). Tady jen napíši, že jsem opravdu našel, co jsem hledal – zachycený správný okamžik. Nakonec jsem si nejvíce oblíbil režim SH2 PRE s AFC (kontinuálním ostřením), kdy se navíc ukládají fotografie cca 0,4 s před stiskem spouště a to s frekvencí 20 snímků za sekundu. A snažil jsem se „ulovit“ nějaké opeřence. Podle ohniskové vzdálenosti poznáte (ne)použití telekonvertu. Uvedl jsem ji po přepočtu k 35 mm filmu. Rozlišení určuje použitý režim, normální focení je při maximálním rozlišení, nižší jsou dány režimem 6K (18 Mpx)/4K(8Mpx).

Panasonic LUMIX DC-G9, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 560 mm, Clona: f/5.6, ?as: 1/500 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Automatick?,   Panasonic LUMIX DC-G9, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 560 mm, Clona: f/4.0, ?as: 1/640 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Automatick?,
Panasonic LUMIX DC-G9, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 400 mm, Clona: f/4.5, ?as: 1/1600 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Automatick?,  Panasonic LUMIX DC-G9, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 400 mm, Clona: f/4.0, ?as: 1/1600 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Automatick?,

Použitý setový objektiv jsem měl všude jinde, na opeřence vhodný není. Zvládlo se s ním i makro, noční scény. K obojímu napomáhá velmi dobrá světelnost. Ani přímé protisvětlo nevadí. Tenhle objektiv jsem si oblíbil. S ohniskovou vzdáleností až 120 mm (35 mm ekv.) a světelností f/4 by se dal použít i jako portrétní.

Panasonic LUMIX DC-G9, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 120 mm, Clona: f/7.1, ?as: 1/800 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Automatick?,   Panasonic LUMIX DC-G9, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 24 mm, Clona: f/2.8, ?as: 1/320 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Automatick?,

Klíčové je ostření. G9 používá technologi DFD (Depth-From-Defocus), kterou Panasonic poprvé požil u modelu GH4. A ono to funguje, jak je i z fotografií zřejmé. 

Na druhou stranu nic není dokonalé a mám fotku, kde uprostřed je sýkorka, ale jaksi není prakticky vidět, protože systém zaostřil na pozadí a je mimo hloubku ostrosti. Z části je to nevhodným způsobem ostření, použil jsem totiž tovární nastavení ostření a režim 1zónového ostření. Zvýšení citlivosti (v menu v položce Vlastní nastavení autofokusu) a výběr Uživatelského multiostření, by úspěch zřejmě zajistilo. Ale to jsou právě ty (ne)zkušenosti s možnostmi fotoaparátu.

Často skloňovaným parametrem je šum a použitelné citlivosti ISO. G9 má možnost jej nastavit od hodnoty ISO 100, kterou musíte povolit v menu (já to neudělal) nebo od ISO 200 až do hodnoty ISO 25 600. Její užití ovšem nedoporučuji. Někde u ISO 10 000 se „to láme“. S tím jsem získal ještě slušné a dobře použitelné snímky. 

Redukci šumu pro vysoké ISO lze volit v deseti krocích (od –5 do +5), tovární hodnota je 0. Osobně bych ji možná i snížil, rozhodně nezvyšoval. Ztráta detailů je nad ISO 10 000 zbyteč­ně velká.

Celkov? sc?na Celkov? sc?na
V??ezy V??ezy

Předchozí snímky (vyvážení bílé je na denní světlo) ukazují vliv citlivosti a míry redukce šumu (-5, 0, +5) na výslednou fotografii. V prvním sloupci jsou výřezy při redukci šumu –5, ve druhém 0, ve třetím +5.

Redukce šumu pro dlouhé časy se realizuje druhou expozicí se zavřenou závěrkou a odečtením od předchozího snímku.  Proto focení trvá dvakrát déle. Vypněte ji, při focení ohňostrojů bez výjimky. Ale počítejte s tím, že už u expozice v řádu jednotek sekund se objeví pár hotpixelů. Při delších expozicích (desítky sekund, minuty) ji doporučuji zapnout.

Panasonic LUMIX DC-G9, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 62 mm, Clona: f/16, ?as: 3.2 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Ru?n?, Denn? sv?tl
Bez redukce šumu pro dlouhé časy a hotpixely najdete.
Panasonic LUMIX DC-G9, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 62 mm, Clona: f/16, ?as: 3.2 s, ISO: 1600, Kompenzace expozice: 0, Vyrovn?n? b?l?: Ru?n?, Denn? sv?tl
S redukcí šumu pro dlouhé časy a hotpixely nenajdete.

Možností využití a funkcí je mnoho a není praktivcky možné je postihnout v jednom testu. Manuál, který jednotlivá nastavení popisuje, má 342 stran.

Konektivita


Najdete připojení jak k WiFi, tak Bluetooth a k dispozici je i připojení pomocí QR kódu. V telefonu je nutné mít aplikaci Image App. Ta funguje velmi intuitivně a předvídatelně. Přístroje jsem spároval na první pokus. G9 lze připojit samozřejmě i k televizi.

Náhled na zobrazení LCD fotoaparátu a telefonu při jejich komunikaci.

Videorežim


Menu pro záznam videa, které je k dispozici v každém stavu fotoaparátu a volby dostupné při nastavení hlavního voliče na režim video.



Volby dostupné při nstavení hlavního voliče na režim video a dostupné typy vysokorychlostního videa, které je při přehrávaní pomalé.

V téhle oblasti je potřeba se rozepsat. Nejprve k expozici. Nahrávat video jde v režimech, které odpovídají P, A, S, M režimům fotografování. Ve všech případech lze zvolit formát záznamu – AVCHD nebo MP4. Každý z nich lze mít v daném rozlišení a s danou snímkovací frekvencí. AVCHD FullHD až 50p a MP4 až 4K/60p. Pozor při prohlížení na Youtube. Já mám dostupná nejvyšší rozlišení pouze v prohlížeči Chrome. Ostatní (Edge, Firefox) mi nabízejí maximálně FullHD. Pro nahrávání videa jsem použil kartu SDXC I U3 s deklarovanou maximální rychlostí zápisu 80MB/s.

Ukázka natáčená v noci za slabého osvětlení, vyvážení bílé manuálně na denní světlo, v závěru použití zoomu, ostření kontinuální. MP4 4K/60fps. 775 MB/45 s.

Ukázka natáčená v noci za rozumného osvětlení, použití zoomu (ostření kontinuální), vyvážení bílé manuálně na denní světlo. MP4 4K/60fps. 250 MB/14 s.

Běžné video. MP4 4K/60fps. 241 MB/14 s.

Ukázka videa s větrem a letošním zřejmě posledním sněžením kousek od Měděnce. Nastavení jsou tovární. MP4 4K/60fps. 240 MB/14 s

Ukázka videa nahraného v černobílém režimu. MP4 4K/60fps. 525 MB/30 s.

A jako perlička je k dispozici režim zpomaleného videa. To se snímá s vyšší vzorkovací frekvencí a pak se přehrává běžnou, tím dojde ke zpomalení. Zvuk proto nemá smysl a nenahrává se. Režim je k dispozici v rozlišení 4K při snímací frekvenci 48, 50 a 60 fps (2× pomalejší), ve FullHD 150, 180 fps (6× pomalejší). Ideální na podvodní video…

2× zpomalené video. Nahrávané jako MP4 4K/48fps. Přehravaná frekvence je 24 fps. 176 MB/15 s.

6× zpomalené video. Nahrané jako MP4 FullHD s frekvencí 180 fps. Přehrávané s frekvencí 30 fps. 57 MB/24 s.

6× zpomalené video. Nahrané jako MP4 FullHD s frekvencí 180 fps. Přehrávané s frekvencí 30 fps. 120 MB/50 s.

Ale to není všechno. Reálně totiž lze mít video i v režimu 6K/4K a při stejném rozlišení i v režimu Následné ostření (poloha voliče režimu závěrky), i když to není v nastavení videa. Při focení vtěchto dvou režimech se ukládá normální MP4 s poměrem stran 4:3 ( i když i to lze v nastavení změnit), z něhož lze jednotlivé snímky ještě ve fotoaparátu uložit. Primárně jde tedy o režim fotografování, ale je to současně i video. Manuál uvádí, že je to záznam se zvukovou stopou, to ano, ale je prázdná. Má to logiku – pokud nevypnete zvuk závěrky, je to kulomet. Ale proč není zvuk reálně zaznamenán, když je zvuk závěrky ztišený, to nevím a je to možná škoda. Na druhou stranu, jde primárně o režim focení a kde by se reálně přehrávalo 6K video? Vlastně je už jedno, jde-li o focení, nebo natáčení videa. Jde totiž nakonec jen o závěrečné zpracování získaných dat.

Video v režimu Následné ostření při volbě 6K/30fps. Takže přeostření je funkce, ne chyba! Rozlišení je 4992×3744 bodů. 75 MB/3 s. Použit objektiv 200 mm.

Video v režimu 4K/60fps. Prakticky jde o režim ocení v režimu 6K, kdy se uloží videosoubor formátu MP4, je tedy bez zvuku. Rozlišení je 3328×2496 bodů. 52 MB/3 s. Použit objektiv 200 mm.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    18.04.2018 23:21

    Ty nové dvacetimegapixelové 4/3" palce senzory se určitě povedly. Spolu s výkonným zpracováním obrazu jsou bezesporu výzvou APS-C segmentu. Nicméně ačkoli je tato Panasonic gé devítka jistě skvělá, především její hmotnost mě více než zarazila. Fotoaparát s malým čipem si přece kupuji proto, aby byl celkově malý. Chápu výhodu, kterou má v kombinaci s teleobjektivy, které jsou opravdu podstatně menší než na APS-C, neřku-li fullframe. Stejně tak chápu výhodu těchto poloprofesionálních - a drahých - micro four thirds foťáků z hlediska jejich stabilizace a spolupráce stabilizace v těle a objektivu. Tím opět narážím na nesporné výhody těchto přístrojů při fotografování teleobjektivem. Jako poslední výhodu tohoto a příbuzných přístrojů bych jmenoval schopnosti videa, eventuálně sekvenčních a multiexpozičních režimů. Tímto jsem, bohužel u konce. Panasonic G9 je jistě skvělý - ale jen pro někoho. Například pro mě je nepoužitelně velký a drahý.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

David Weinhauer - fotograf aktů
David Weinhauer - fotograf aktů

Da­vid Weinhauer je br­něn­ský fo­to­graf aktů, známý pře­de­vším svou in­stagra­mo­vou sé­rií por­trétů „Sprosté kafe“. Něj­čas­těji fotí s ama­tér­skými kli­ent­kami. Ně­které z nich chtějí fotky pro sebe, ji­ným po­má­hají v psy­cho­te­ra­pii. Na­jdou se i ta­kové, které za fo­cení ne­chtějí za­pla­tit a vy­u­ží­vají k tomu různé tak­tiky.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace