Test fotoaparátu Panasonic Lumix DC-FZ82

Před pár lety byl vrcholem 18x zoom. Dnes existuje i přes 80x. Panasonic Lumix DC-FZ82 má rozsah 20 mm až 1200 mm a tedy zoom 60x. Především nejkratší ohnisko vypadá na první pohled velmi zajímavě. Nejen na něj se podíváme v našem testu.

Ukázkové fotografie

Veškeré následující fotografie jsou uloženy ve formátu jpg, vytvořeny přímo fotoaparátem a nastavení FZ82 je tovární, pokud není výslovně uvedeno jinak.

Pro zajímavost jsem připravil čtyři fotografie, které vypadají velmi rozdílně, přestože jsou z téhož zdroje dat. První je jpg vytvořený z RAWu v programu RawTherapee bez jakýchkoliv úprav. U druhé jsem provedl jen úpravy barevnosti, ve třetí jsem upravil i zkreslení a uložil ji samozřejmě „celou“. Tedy v poměru stran 4:3. Čtvrtá fotografie je zcela v úvodu testu a je to originální jpg soubor vytvořený aparátem.

JPG vytvo?en? z RAWu bez ?prav, Panasonic DC-FZ82, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 21 mm , Clona: f/3.5, ?as: 1/1000 s, ISO: 80 Bez korekce zkreslen?, Panasonic DC-FZ82, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 21 mm , Clona: f/3.5, ?as: 1/1000 s, ISO: 80

Ru?n? vyvolan? RAW do JPG, Panasonic DC-FZ82, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 21 mm , Clona: f/3.5, ?as: 1/1000 s, ISO: 80

Je zřejmé, že by čipu slušel větší objektiv, ale tím bychom změnili příliš, především cenu. Takže se musíme spokojit s tím, že při nejkratším ohnisku fotoaparát upravuje snímky v krajích výrazně, proto tam lze vysledovat horší kresbu. Ostatně jako u většiny podobných fotoaparátů. Při použití větších ohnisek to už neplatí – k optickým korekcím dochází minimálně a ostrost je v celé ploše rozumná.

A na horách jsem udělal i následující snímky. Pátý snímek je (omylem) s vyvážením bílé Stín. Ostatní jsou Auto. U většiny je použita kompenzace expozice „do plusu“ v rozsahu do 2 EV (vizte detailní exif po stažení snímku).

Panasonic DC-FZ82, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 20 mm , Clona: f/2.8, ?as: 1/800 s, ISO: 80 Panasonic DC-FZ82, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 1200 mm , Clona: f/5.9, ?as: 1/250 s, ISO: 80
Panasonic DC-FZ82, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 24 mm , Clona: f/3.0, ?as: 1/15 s, ISO: 1600 Panasonic DC-FZ82, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 87 mm , Clona: f/4.6, ?as: 1/10 s, ISO: 1600
  Panasonic DC-FZ82, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 20 mm , Clona: f/2.8, ?as: 1/4 s, ISO: 1600
Panasonic DC-FZ82, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 63 mm , Clona: f/4.2, ?as: 1/10 s, ISO: 1600
Panasonic DC-FZ82, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 20 mm , Clona: f/2.8, ?as: 1/100 s, ISO: 80 Panasonic DC-FZ82, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 622 mm , Clona: f/5.6, ?as: 1/100 s, ISO: 500

Panasonic DC-FZ82, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 449 mm , Clona: f/5.6, ?as: 1/160 s, ISO: 80

A nyní tolik diskutovaný šum. Co lze čekat od čipu typu 1/2,33"? ISO 6400 musíte povolit v menu. A výrobce ví proč. ISO 800 již ztrácí významně kresbu, ale v případě potřeby se dá použít i ISO 1600. Jen ty detaily tam ubudou. Ono to zní poměrně tvrdě, ale ruku na srdce, co čekáte od tak malého čipu? Snímky „šumu“ jsou focené s vyvážením bílé na denní světlo. Redukce šumu se nedá vypnout, lze ji volit v deseti úrovních v nastavení Stylu snímků. Redukce šumu pro dlouhé časy je aplikována vždy při časech od 1 sekundy a (zřejmě) se nedá vypnout.

N?hled na celkovou sc?nu N?hled na celkovou sc?nu
V??ezy V??ezy

Už výše je snímek, který ukazuje chování v protisvětle. Následující dva to jen doplňují. Jsou zde především kvůli použité závěrce. První snímek má nuceně mechanickou závěrku a tak je expozice f/8 a 1/2000 s. Druhý ji má automatickou, světla je moc, použila se tedy elektronická závěrka a to s nejkratším časem 1/16 000 s. Proto je výrazně tmavší (rozdíl časů odpovídá –3EV).

N?hled, Panasonic DC-FZ82, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 319 mm , Clona: f/8.0, ?as: 1/2000 s, ISO: 80 N?hled, Panasonic DC-FZ82, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 319 mm , Clona: f/8.0, ?as: 1/16000 s, ISO: 80

Mám rád noční fotky z ruky. A výsledky s Panasonicem DC-FZ82 nejsou vůbec špatné. Na velké tisky to sice není, ale na momentky ano. Veškeré noční snímky jsou s nastavením vyvážení bílé na denní světlo.

Panasonic DC-FZ82, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 21 mm , Clona: f/2.8, ?as: 1/13 s, ISO: 1600 Panasonic DC-FZ82, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 39 mm , Clona: f/3.6, ?as: 1/13 s, ISO: 1600
Panasonic DC-FZ82, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 83 mm , Clona: f/4.5, ?as: 1/80 s, ISO: 200 Panasonic DC-FZ82, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 122 mm , Clona: f/5.1, ?as: 1/6 s, ISO: 1600

Co mě hodně překvapilo, je použitelné makro. Především první snímek při 33 mm ohnisku (35 mm ekv.) focený z cca 10 cm vzdálenosti. Je ostrý, lze ještě mírně změnou clony pracovat s hloubkou ostrosti… Při 160 mm ohnisku (druhý snímek) je kresba měkčí.

Panasonic DC-FZ82, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 33 mm , Clona: f/3.4, ?as: 1/250 s, ISO: 80 Panasonic DC-FZ82, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 160 mm , Clona: f/5.4, ?as: 1/125 s, ISO: 80

Závěr

Plusy

  • velmi univerzální fotoaparát
  • 4K režim (focení, video)
  • slušná obrazová kvalita v širokém rozsahu ohnisek
  • cena

Minusy

  • omezená konektivita
  • při nejkratším ohnisku významné SW úpravy
  • rychlý zoom při videu

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Osobně bych doporučil Panasonic DC-FZ82 komukoliv, kdo hledá zcela univerzální ultrazoom, vyžaduje 4K video a nevadí mu větší rozměry. Dá se s ním fotit úspěšně i makro. Na krátkém ohnisku budete mít méně ostré kraje, u dlouhých ohnisek pak budete mít měkčí kresbu. Celkově je to však velmi povedený všestranný kompaktní fotoaparát za zajímavou cenu.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    19.03.2018 10:20

    Díky redakci za recenzi. Dle mého názoru je to jeden z mála ultrazoomů s malým senzorem, který má smysl kupovat.

    Tyhle ultrazoomy dnes už dovedou naprosto všechno s výjimkou dělání dobrých fotek. Ale na facebook, nějakou tu fotoknihu nebo občasný samostatný výtisk fotky je ta kvalita ažaž.

    Tenhle Panasonic FZ 82 je vynikající širokým počátečním ohniskem, bohužel šedesátinásobný zoom je naprostý nesmysl a na tom dlouhém konci podle toho taky fotky vypadají. Poloviční nebo čtvrtinový rozsah by více než dostačoval a co by se ušetřilo na ohniskové vzdálenosti, mohlo se vrazit do kvality.

    Možnost fotit do rawu je vynikající, ale zejména jako položka v technických specifikacích přístroje. Stáhnul jsem si pár rawů a zkoušel je upravovat, smysl to má, ale jen lehce. Při jakémkoli pokusu o výraznější zvýšení kontrastu a podobně, aby fotka vypadala hezky, vyletí samozřejmě šum do oblačných výšin. A upravovat cokoli s vyšším než základním ISO přestává dávat smysl.

    Problém je samozřejmě v senzoru. Ani fotky na ISO 80 prostě nejsou čisté. A s tímhle jsem měl u 1/2,3" senzorů vždy problém, bez ohledu na rozlišení. Z 1/1,7" senzoru je prostě základní ISO čisté, z 1/2,3" není. Je to škoda, myslím, že na trhu je mezera pro solidně vybavený ultrazoom s 1/1,7" senzorem, který by nestál majlant jako ty hračky s jednopalcovým snímačem a přitom by spoustu lidí potěšil.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram