Test fotoaparátu Panasonic Lumix DC-FZ82

Před pár lety byl vrcholem 18x zoom. Dnes existuje i přes 80x. Panasonic Lumix DC-FZ82 má rozsah 20 mm až 1200 mm a tedy zoom 60x. Především nejkratší ohnisko vypadá na první pohled velmi zajímavě. Nejen na něj se podíváme v našem testu.

Stativy Leofoto

Fotografická praxe

Měl jsem možnost protáhnout FZ82 poměrně zajímavými situacemi. Některé si zde probereme.

Nejprve pár postřehů k ovládání. Za „pochodu“ se toho vedle základních parametrů moc měnit nemá a ani nedá. Například redukce šumu je schována již standardně v nastavení Styl snímků, kde je to jedna z položek.


Styl snímků je na prvním místě

režim panorama

menu přehrávání

opravdu je z čeho vybírat

Když jsem fotil (náhodou) lyžaře na vrcholku sjezdovky a za nimi se objevilo Slunce, tak jsem viděl, že expozičně je situace nedobrá – bylo příliš mnoho světla – a fotoaparát samozřejmě používá expozici f/8 a 1/2000s. Fotil jsem ale do RAWu i jpg současně. Takže se po úpravách dalo vytáhnout docela dost z bílé. Měl jsem však změnit nastavení závěrky z režimu Manuální (omezené do 1/2000s) na režim Auto, kde se použije elektronická až do hodnoty 1/16000s a to je další –3 EV. Originální snímek je zde nižší proto, že jsem nastavil ukládání jpg v poměru stran 3:2. Korekce zkreslení není při zpracování použita žádná.

Panasonic DC-FZ82, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 817 mm , Clona: f/8.0, ?as: 1/2000 s, ISO: 80
originální jpg
Panasonic DC-FZ82, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 817 mm , Clona: f/8.0, ?as: 1/2000 s, ISO: 80
jpg vytvořený z RAWu

Protože ten den bylo venku zhruba –10 °C, tak mohu konstatovat, že FZ82 fungoval zcela bez potíží. Pozor – po příchodu do tepla jsem ho samozřejmě nechal dlouhou dobu zabalený. Kondenzace by mu dobře neudělala.

Poměrně jsem propadnul kouzlu 4K fotografie v režimu PRE, kdy se snímá i před samotným stiskem spouště a ukládá se vše jako MOV. Z něj si pak „vytáhnete“ jednotlivé fotky při jejich prohlížení ve fotoaparátu. A to jsem udělal u následujícího snímku. Je to jedna z fotek v režimu snímání 4K PRE, kde jsou záběry od padání kusu sněhu na nohu až po jeho úplné rozprsknutí. Trefit se stiskem spouště do stejného okamžiku je spíše náhoda, než cokoliv jiného a rozlišení 4K je pro běžné snímky dobré. Je třeba upozornit, že pro 4K rozlišení je ohnisková vzdálenost od 28 mm (35 mm ekv.).

Panasonic DC-FZ82, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 28 mm , Clona: f/2.8, ?as: 1/1000 s, ISO: 125

Mezi praktické poznatky patří i informace o rychlosti. Rychlost exponování prvního snímku ovlivňujete především vy. Otočíte páčkou pro zapnutí, vysune se rychle objektiv a můžete fotit. Nemá smysl to nějak měřit, mně stačí, že jsem nikdy na nic nečekal. Pár informací k sekvenčnímu focení. Nastavení: režim ostření/formát zápisu/frekvence snímání. AFC / RAW+jpg / > 5 fps; AFS / RAW+jpg / > 8 fps; AFS / jpg /  9 fps; AFS / 4K (tedy jpg) / 30 fps. To znamená, že s přeostřováním uděláte cca 5 snímků za sekundu a navíc „to pojede pořád“, protože se i u pomalých U1 karet stačí data ukládat. Jakmile kontinuální ostření vypnete, frekvence snímání se zvýší a tím (při U1 verzi karty) po sekundě končíte, protože zaplníte vnitřní paměť.

Od tak rozsáhlého zoomu musíte očekávat nedobré chování v protisvětle. Reflexe tam budou a jsou a charakterizují i stavbu clony.

Panasonic DC-FZ82, Ohniskov? vzd?lenost (EQ35mm): 20 mm , Clona: f/5.6, ?as: 1/800 s, ISO: 80

Konektivita

Najdete pouze připojení k WiFi a to je v současné době nezbytné minimum. Máte tak dostupné kompletní ovládání fotoaparátu mobilním telefonem – snímání, přehrávání, přenos fotografií do telefonu, ukládání dat o poloze (ke snímkům již pořízeným)… A také samozřejmě komunikaci s TV, pokud má sama WiFi.


protokolování polohy

položky nastavení

Baterii lze nabíjet přímo v těle pomocí standardního micro USB kabelu a je to skvělá věc. Dobíjení v terénu vyřeší powerbanka.

Videorežim

Fotoaparát umí nahrávat až v rozlišení 4K s frekvencí 30 snímků za sekundu a samozřejmě umožňuje použít i rozlišení nižší (FullHD, HD).




Poměrně žádané jsou funkce, které umožňují vytvářet z jednotlivých snímků ihned videa. O to se tu starají hned dvě. Časosběrný snímek a Fázová animace, které ukládají video ve formátu MOV. Video zvoleného rozlišení a frekvence můžete nechat vytvořit fotoaparátem ihned po snímání, nebo kdykoliv později. Pro ukládání videa v maximální kvalitě 4K je nutné použít kartu UHS-I U3. Pokud budete mít pomalejší, nahrávání se po zaplnění paměti zastaví a nahraná sekvence se uloží. V mém případě to nastalo po cca 20 s, protože jsem použil jen UHS-I U1.

Ukázky 4K videa. První nás vrátí do zimy. V závěru je „přizoomnuto“ a i v tom tichu přírody se musíte hodně snažit, abyste slyšeli zvuky motorků. Takže tady je video velmi dobré.

Při nahrávání lze (samozřejmě) zoomovat. Neškodilo by rychlost zoomu zpomalit, protože by výrazně lépe stíhal aparát přeostřovat. Mám pocit, že rychlost zoomu je stejná jako při focení a intenzita stisku páčky zoomu na to nemá vliv.

Výsledky jsou tedy velmi dobré, byť bych nedoporučoval měnit výrazně ohnisko. Když už páčku zoomu použijete, zkuste nepřejíždět z extrému do extrému a myslete i na to, že udržet klidný obraz na maximální zoom z ruky vlastně ani není možné.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    19.03.2018 10:20

    Díky redakci za recenzi. Dle mého názoru je to jeden z mála ultrazoomů s malým senzorem, který má smysl kupovat.

    Tyhle ultrazoomy dnes už dovedou naprosto všechno s výjimkou dělání dobrých fotek. Ale na facebook, nějakou tu fotoknihu nebo občasný samostatný výtisk fotky je ta kvalita ažaž.

    Tenhle Panasonic FZ 82 je vynikající širokým počátečním ohniskem, bohužel šedesátinásobný zoom je naprostý nesmysl a na tom dlouhém konci podle toho taky fotky vypadají. Poloviční nebo čtvrtinový rozsah by více než dostačoval a co by se ušetřilo na ohniskové vzdálenosti, mohlo se vrazit do kvality.

    Možnost fotit do rawu je vynikající, ale zejména jako položka v technických specifikacích přístroje. Stáhnul jsem si pár rawů a zkoušel je upravovat, smysl to má, ale jen lehce. Při jakémkoli pokusu o výraznější zvýšení kontrastu a podobně, aby fotka vypadala hezky, vyletí samozřejmě šum do oblačných výšin. A upravovat cokoli s vyšším než základním ISO přestává dávat smysl.

    Problém je samozřejmě v senzoru. Ani fotky na ISO 80 prostě nejsou čisté. A s tímhle jsem měl u 1/2,3" senzorů vždy problém, bez ohledu na rozlišení. Z 1/1,7" senzoru je prostě základní ISO čisté, z 1/2,3" není. Je to škoda, myslím, že na trhu je mezera pro solidně vybavený ultrazoom s 1/1,7" senzorem, který by nestál majlant jako ty hračky s jednopalcovým snímačem a přitom by spoustu lidí potěšil.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

Doporučujeme: Nejlepší širokáče pro zrcadlovky
Doporučujeme: Nejlepší širokáče pro zrcadlovky

Ši­ro­ko­úhlé ob­jek­tivy ne­boli ši­ro­káče jsou mezi fo­to­grafy ob­lí­bené, ale ne vždy je snadné se mezi nimi vy­znat. Proto při­ná­šíme pře­hled nej­lep­ších ši­ro­ko­úh­lých ob­jek­tivů pro Ni­kon a Ca­non.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram
Setkani fotografu

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace