Univerzální objektiv pro každou situaci a k tomu za dobrou cenu. Tak by se dal popsat nový fullframový Tamron 24-70mm f/2.8 G2. Bude z něj bestseller nebo zůstane ve stínu svého oblíbeného předchůdce?

Testy optického výkonu

Test jsem provedl na Nikonu D610 za použití stativu, předsklopení zrcátka a dálkového ovládání. Výřezy označené jako „Střed“ pocházejí ze středu snímku (± pár procent pro zachycení scenérie pro lepší vyhodnocení), ty označené jako „Kraj“ nepochází z úplného rohu, ale z dolního okraje a ještě byly posunuty mimo střed dané hrany. Je to z praktického důvodu – úplný roh tvoří jen pár procent z plochy snímače, kdežto tato část vypovídá o větší ploše.

Na nejširším ohnisku je střed snímku velmi ostrý už od plně otevřené clony. Po přiclonění na f/4 se ještě trošku zlepší kontrast, ale situace je zde celkově velmi dobrá.

Rohy snímku jsou na f/2.8 solidní, clona f/4 jim znatelně pomůže ve vykreslení detailů. Problematická je zde ale chromatická aberace, která je na okrajích velmi viditelná a bude ji potřeba odstraňovat v post processingu. Všímaví také zaznamenají náznaky zkreslení.

Na 50mm ohnisku je situace odlišná. Kresba ve středu snímku je opravdu hezká už od otevřené clony a neregistrujeme zde žádné další problémy.

I na okrajích je to mnohem lepší než širší ohniska. Kresba je slušná od otevřené clony, aberace zmizela stejně jako známky zkreslení. Pro velmi ostré okraje bych raději doporučil trošku přiclonit, od f/4 jsou výsledky velmi dobré.

Na nejdelším ohnisku je situace obdobná jako na tom nejkratším. Střed je velmi dobrý už od otevřené clony a zase k němu nemám výtek.

Okraje se na 70 mm mírně zhoršily, zase je lepší je přiclonit na f/4, aby vykreslovaly hezčí detaily. V malé míře se zde vrátila i chromatická aberace. V tomto případě ji už ale nebude potřeba odstraňovat – maximálně v ojedinělých případech.

Pluska

  • Velmi dobré výsledky na středu už od otevřené clony
  • Solidní výsledky i v okraji uprostřed zoomu už od plně otevřené clony

Minuska

  • Chromatická aberace na 24 mm
  • Náznaky zkreslení na 24 mm
  • Pro hezčí kresbu v rozích je lepší clonit na f/4
Najdete v ? e-shopech
Najdete v ? e-shopech

Optické vady a vlastnosti

Vinětací neboli ztmavením rohu snímků objektiv mírně trpí. Na nejširším ohnisku a plně otevřené cloně (první snímek) však situace není špatná a s dalším zacloněním f/4 (druhý snímek) se ještě zlepšuje. V praxi na 24 mm s vinětací problémy nejsou, a pokud by se nějaké vyskytly, dají se jednoduše korigovat při úpravě fotek v počítači. Na 70mm ohnisku při cloně f/2.8 (poslední výřez) není vinětace špatná. Obecně objektiv moc nevinětuje a v praxi s touto vadou nejsou problémy.

Odlesky při protisvětle jsou další problematickou oblastí. Tímto testem prošel i Tamron 24–70mm f/2.8, nicméně jsem nenarazil na problém. Zvládá je výborně.

Zkreslení může být u tohoto objektivu trošku problematické. Na 70mm ohnisku a vyšších ohniscích obecně je zcela v pořádku, respektive mírné a v mnoha situacích nerozpoznatelné. Nicméně na 24mm ohnisku se objevuje silnější soudkovité zkreslení, které hlavně při focení architektury může nadělat nějakou neplechu. Pravděpodobně bude potřeba buď poodstoupit a využít méně problematických ohnisek okolo 35 mm nebo následně fotky upravit v počítači.

Širokoúhlé ohnisko v praxi

U světelných objektivů se hodně cení práce s hloubkou ostrosti a tím, jak rozmazávají popředí a pozadí hlavního objektu fotografie. Clona f/2.8 umožňuje už solidní práci s hloubkou ostrosti a popředí i pozadí umí nechat hezky rozostřené. Zároveň se zde neprojevuje aberace na rozostřených částech fotky.

Pro reportážní objektiv jako tento je zásadní spolehlivé ostření. Tamron 24–70mm f/2.8 je v tomto ohledu velmi dobrý společník a spíše narazíte na limity svého foťáku. Ostření je obecně rychlé a tiché.

Stejně tak dobře sloužila i optická stabilizace obrazu. Naměřil jsem její účinnost přes 3 EV, jinými slovy umožní fotit na osmkrát delší časy než bez ní. To je v této třídě velmi solidní standard.

Tento objektiv, ale i všechna skla v kategorii univerzálních zoomů nejsou stvořené pro makro. S malým poměrem zvětšení pravé makro neumí, ale na focení detailů stačí.

Pluska

  • Dobře korigovaná vinětace
  • Zvládnuté odlesky
  • Spolehlivé ostření
  • Solidní stabilizace obrazu

Minuska

  • Vyšší zkreslení na 24mm ohnisku
Najdete v ? e-shopech
Najdete v ? e-shopech

Srovnání s Tamronem 24–70mm f/2.8 (starší generací objektivu)

Přesně před rokem jsem testoval minulou generaci tohoto objektivu a dopadl velmi dobře. I verze G2 má našlápnuto k tomu, aby se stala podobným hitem jako předcházející model. Ten je momentálně i jedním z největších konkurentů G2, protože je k sehnání za cenu přes dvacet tisíc korun, kdežto novinka stojí okolo pětatřiceti. Proto je nasnadě otázka, který z objektivů se více vyplatí koupit. Také bych chtěl poděkovat kolegovi Pavlu Macenauerovi za hezké srovnání, které mi připravil.

Střed na 24mm ohnisku je na první pohled podobný a při zmenšování fotky a komprimaci se rozdíly úplně ztratí. Nicméně nová verze oproti té starší má lepší mikrokontrast, takže lépe vyniknou detaily.

Okraj na 24 mm je však místem, kde se láme chleba. Nový Tamron 24–70mm f/2.8 má opravdu dobré výsledky už od plně otevřené clony a v podstatě ani nemusíte clonit, i když clona f/4 ještě zpřesní detaily a trošku zvýší kontrast. Stará verze výrazně zaostává. Vyšší úroveň detailů má paradoxně i svá negativa, protože více zdůrazní chromatickou vadu.

Uprostřed snímku na nejdelším ohnisku 70 mm není rozdíl mezi oběma objektivy významný, ale novinka má o chlup lepší vykreslování detailů.

Velké rozdíly jsou zase na okrajích. Starší verze na nich ztrácí dech a jsou v nich jasné rozdíly. I když bych nové G2 vytkl, že rohy nejsou na f/2.8 dokonalé a bylo by lepší zaclonit na f/4, tak v porovnání se starou verzí bych používal clonu f/2.8 běžně a neostrostech v rozích bych se vůbec nebál.

Celkově se jedná o obří pokrok, kterého Tamron s novou verzí univerzálního zoomu dosáhl. Rozhodně si novinka svou cenu obhájila a stále nabízí velmi dobrý poměr cena/výkon. Ale na rozdíl od minulé verze není už jen „dobrou alternativou“ k univerzálním zoomům Nikonu a Canonu, už je jejich nejvážnějším konkurentem a troufám si říct, že za mnohem nižší cenu podává i lepší výsledky.

Najdete v ? e-shopech
Najdete v ? e-shopech

Závěr a konkurence

Tamron 24–70m f/2.8 G2 se povedl. Zásadně překonal minulou generaci a řekl bych, že i konkurenci. Celkové hodnocení bude velmi stručné – Tamron má dobrou kresbu v podstatě na všech ohniscích a fotograf se nemusí bát používat ani plně otevřenou clonu. Optické vady zvládá velmi dobře – jedinou výtku bych měl u zkreslení na 24 mm.

Jak si stojí proti konkurenci? Že je jednoznačně lepší než  minulá generace, jsme si názorně ukázali. Starší objektiv však stále zůstane vhodnou volbou pro ty, kdo mají hlouběji do kapsy.

Najdete v ? e-shopech 
Najdete v ? e-shopech 

Jeho nejpřímějším konkurentem je Sigma 24–70mm f/2.8 ART, nicméně ani ta není tak ostrá jako tento Tamron a hlavně je mnohem těžší. Celkově mi Tamron v tomto souboji přijde jako spolehlivější řešení.

Najdete v ? e-shopech 
Najdete v ? e-shopech 

O hmotnosti budu mluvit i ve srovnání s Nikonem 24–70mm f/2.8, který je oproti Tamronu nejen těžší, ale i větší. Navíc testovaný objektiv se s ním může plně měřit z hlediska optického výkonu, pokud jej tedy nepřekoná. Nemluvě o tom, že Nikon stojí zásadně více peněz.

Musím zamířit i do tábora Canonu, jejich 24–70 už má nějaký ten pátek za sebou a cenově se podobá Nikonu, takže je celkem drahá. Tamron v tomto případě nabídne srovnatelné nebo lepší optické vlastnosti. Jeho jediným větším minusem je jen větší zkreslení na 24 mm, ale v podstatě každý objektiv trpí jinou nedokonalostí a vždy nějakou má.

Najdete v ? e-shopech 
Najdete v ? e-shopech 

Celkově si tak Tamron 24–70mm f/2.8 G2 stojí v konkurenci velmi dobře. Doporučil bych jej nejen zvážit ve výběru (jak jsem učinil u starší verze), ale přímo bych jej doporučil jako hlavního kandidáta na koupi.

Najdete v ? e-shopech 
Najdete v ? e-shopech 

Plusy

  • Výborná kresba uprostřed snímku od f/2.8
  • Dobrá kresba v rozích od plně otevřené clony
  • Nízká hmotnost
  • Dobře korigované optické vady
  • Zajímavý poměr cena/výkon – levnější než konkurence v podobě Nikonu a Canonu

Minusy

  • Výraznější zkreslení na 24mm ohnisku
  • Chromatická aberace v okrajích snímku

Přečtěte si i náš přehledný článek o nejlepších základních zoomovacích objektivech pro full frame zrcadlovky, které jsou právě na trhu. Naleznete v něm zajímavé tipy a možnosti výběru, o kterých jste ani nemuseli uvažovat. Můžete se porozhlédnout ve všech našich recenzích univerzálních zoom objektivů pro full frame.

Za zapůjčení objektivu děkujeme oficiálnímu distributorovi Tamronu do ČR společnosti Penta!

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram