Typy fotografických přístrojů I - Lekce 6

Na trhu existuje nepřeberné množství nejrůznějších fotoaparátů. Každý budoucí fotograf se v tom musí trochu vyznat, aby si mohl vybrat přístroj šitý na míru jeho potřebám. V prvním díle probereme přístroje na APS formát a kinofilm.

V poslední době dochází k prudkému rozvoji elektroniky a technologií. Přesto základní funkce a principy práce klasického fotoaparátu se v průběhu let změnily jen velmi málo. Přístroje se liší velikostí formátu filmu, způsobem napájení (mechanické nebo elektronické kamery), typy hledáčků. Existují i specielní přístroje pro fotografování pod vodou, pro panoramatickou nebo pro okamžitou fotografii. Zcela jinou skupinou tvoří digitální fotoaparáty, které místo klasického filmu používají optoelektronické záznamové médium. Těm se budeme věnovat mimo rámec této fotoškoly.

V následujících dvou dílech naší fotoškoly si projdeme typy klasických fotoaparátů s jejich nejdůležitějšími znaky. Jako hlavní dělení použijeme rozdělení podle formátu filmu. V rámci každého formátu si projdeme hlavní typy konstrukcí fotoaparátů. Podle formátu se přístroje dělí do čtyř skupin:

  1. přístroje na formát APS
  2. přístroje na kinofilm 24×36 mm
  3. přístroje na střední formát (6×4,5 cm až 6×9cm)
  4. přístroje na velký formát (listy filmu)
Na závěr druhého dílu jsou ještě zařazeny fotopřístroje pro speciální užití.

Přístroje formátu APS

210 mm

Tyto přístroje používají formát filmu, který je svými rozměry poloviční ve srovnání s kinofilmem. Systém se ve světě příliš neprosadil. Byl vymyšlen pro zákazníky, kteří nechtějí vědět nic o technické stránce fotografování. Na kazetě se např. ukazuje, zda je film exponován, film nemusíte zavádět, kazeta se pouze vloží. Cena filmu není poloviční, jak by se slušelo na poloviční velikost. Formát filmu má pak poloviční rozlišení. Přístroje mají charakter kompaktů s průhledovým hledáčkem. Přístroje nejsou vhodné pro kreativní fotografii díky minimální možnosti ovlivnění nastavení fotoaparátu fotografem. Existují i zajímavé přístroje odolné proti klimatickým podmínkám. Příkladem je vodotěsná Minolta Weathermatic určená pro fotografování pod vodou.

Přístroje na kinofilm 24×35 mm

A. Jednoduché kompakty s průhledovým hledáčkem

Senj

Přístroje mají objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností obvykle 28 nebo 35 mm. Zaostřování je automatické. Lepší přístroje mají aretaci zaostření namáčknutím spouště. Přístroje mají vestavěný blesk s malým výkonem, který osvítí pouze na vzdálenost několika metrů. Nastavení expozice je plně automatické s automatickým spuštěním blesku v případě nedostatku světla. Ve složitějších světelných situacích měření selhává. Nejlevnější přístroje mají v objektivech čočky z plastu. Tyto objektivy jsou zaostřeny pouze na pevně dané vzdálenosti. O těchto přístrojích by čtenáři těchto stránek neměli vůbec uvažovat. Slušné přístroje bývají až v ceně kolem 4000 Kč (např. Olympus Mju-1). Mají kvalitnější objektivy, solidní automatiku ostření a měření expozice. Tyto přístroje díky malé váze i ceně mohou sloužit jako záloha v případě selhání Vaší zrcadlovky v extrémních podmínkách. Nejsou vhodné pro kreativní fotografii.

B. Vyspělé kompakty s průhledovým hledáčkem

Na rozcestí u Oltari

Některé vyspělé kompaktní přístroje mají objektivy s proměnnou ohniskovou vzdáleností (zoomy). Ty umožňují lehce měnit výřez. Neznamená to však, že tyto přístroje jsou lepší. Vzhledem k malým průměrům čoček při velkém rozsahu zoomu bývá optická kvalita těchto objektivů nižší než u jejich bratříčků s pevnou ohniskovou vzdáleností. Značným problémem bývá fotografování zoomovým objektivem nastaveným na dlouhou ohniskovou vzdálenost v podmínkách, kdy je málo světla. Dostáváte se pak mimo rozsah nastavení expozice fotoaparátu. Pak automaticky spustí blesk, který je však slabý a prosvítí jen na malou vzdálennost. To jsou ty tisíce záblesků jako při zahajování olympiád. Přístroje této kategorie umožňují volit expoziční program a tím se lépe vyrovnat s neobvyklou světelnou situací.

Pod Oštarijskými vraty

Existují i kompakty s velmi kvalitními objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností, kde je kvalita snímků srovnatelná s jednookými zrcadlovkami zejména s levnějšími zoomovými objektivy. Sem patří například Yashica T5, Ricoh GR1. Supertřídou v této kategorii je Leica Minilux s objektivem Leica Summarit 40mm/f2,4. Ricoh i Leica mají těla přístrojů z kvalitních lehkých slitin a umožňují i přímé zásahy do expozice. Leica vyrábí proti svým zvykům i kompakt se zoomovým objektivem Vario Elmar 35 – 70mm/f3,5–6,5. Problémem je, že za tyto přístroje zaplatíte to samé jako za kvalitní kinofilmovou zrcadlovku.

C. Přístroje s průhledovým hledáčkem a výměnnými objektivy

Pod vrcholem Kyza

Tato kombinace nebývá příliš obvyklá. Asi nejznámějším fotoaparátem v této skupině je Leica M6. Je to velmi spolehlivý přístroj s tichou závěrkou a velmi kvalitními výměnnými objektivy.Tyto přístroje dnes mají vestavěné expozimetry s měřením světla přes objektiv. Zaostřování u podobného typu přístrojů bývá většinou manuální na základě odhadu vzdálenosti. Omezením je, že přes průhledový hledáček vidíte jiný obraz, než objektiv! Díky tomuto omezení jsou přístroje používány na reportáž a fotografování na cestách. Výhodou je díky jednodušší konstrukci vyšší spolehlivost. S Leicou M6 fotografuje na himálajských vrcholech i Reinhold Messner. Cena těla Leicy M6 je kolem 80 000 Kč.

D. Manuální jednooké zrcadlovky

Pod strmými stěnami Bačič kuku

Hlavní výhodou zrcadlovky je, že obraz, který pozorujete odpovídá tomu, co vidí objektiv při otevřené cloně. Pokud jste technicky orientovaný fotograf a chcete mít neomezenou možnost zasahovat do expozice, je pro vás manuální jednooká zrcadlovka nejlepší volbou. Při ručním ostření se můžete rozhodnout na jakou oblast se soustředit. Přístroje mívají pro přesné manuální zaostření speciální matnice, které byly popsány v minulé lekci. Další výhodou je nezávislost na bateriích. O tom, jak funguje zrcadlovka, se dozvíte v kategorii Fotorádce v článku Typy fotopřístrojů.

E. Automatické jednooké zrcadlovky

Tulove Grede

Jsou to přístroje nabízející zvýšené pohodlí. Týká se to automatického zakládání filmu, automatického ostření i volby expozice. Dražší přístroje umožní také plně manuální nastavení expozice i zaostření. Technologie používané pro ostření jsou probrány v samostatném článku Technologie pro automatické zaostřování ve Fotorádci. Fotoaparáty využívají vyspělou elektroniku k řízení blesků s technologií vysokofrekvenčních světelných pulsů. Elektronika umožňuje velmi pohotově reagovat, což bývá pro záběr rozhodující. Tento typ přístrojů v současnosti představuje největší objem prodejů. Tomu odpovídá i bezkonkurenčně největší výběr příslušenství.
Nevýhodou je závislost na bateriích. Zrádné také může být spolehnout se v extrémních světelných situacích na automatiku. Bez znalostí se prostě neobejdete ani zde, pokazíte však méně snímků. O způsobech měření se dočtete v článku Martina Městky Systémy měření expozice u zrcadlovek .

F. Dvouoké zrcadlovky

300 mm




Tato technologie je dnes již prakticky opuštěna. Dvouoká zrcadlovka používá svitkový film jako přístroje na střední formát. Má dva objektivy. Horní objektiv je hledáčkový, dolní je snímací. Obraz se pozoruje na matnici umístěné ve světlíku na horní straně přístroje. Je neustále viditelný i v okamžiku, když je závěrka otevřená.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Aleš Chlubný
    Aleš Chlubný
    09.09.2003 00:40

    Odkaz "Systémy měření expozice u zrcadlovek" není funkční.
    Jinak Vám děkuji za velmi zajímavý seriál. Takových stránek s užitečnými informacemi pro začátečníky jsem zatím moc nenašel.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram