Test objektivu Canon 35mm F2 IS USM

Canon 35mm F2 IS USM má v nabídce Canonu dvojí funkci. Na full frame jde o levnější alternativu k L-kovým mírným širokáčům (35mm F1.4 L a L II), na APS-C tvoří klasické základní ohnisko (odpovídá 56mm). Světelnost F2 není u kompaktního objektivu nijak špatná a Canon k ní ještě přidává stabilizaci obrazu. Vyplatí se tento objektiv?

Úvod

Není to první objektiv s danými hodnotami od Canonu. Canon měl objektiv 35mm F2 Mark I v nabídce od roku 1990. Ten ale neměl  stabilizaci obrazu ani rychlý (a tišší) USM typ motorku. Mark II (byť výrobce označení „Mark“ pro objektivy nepoužívá, pozn. aut.) se liší právě v těchto dvou věcech – a taky v nové optické konstrukci. Je však kvůli tomu trochu větší a těžší, což ovšem znamená nárůst z nicotných 210g na stále příjemných 335g.

Hlavním lákadlem objektivu je ale jeho cena. Pokud chcete pevný 35mm objektiv na váš Canon, je docela možné, že nebudete mít zrovna bokem přes padesát tisíc, kolik stojí aktuální verze objektivu 35mm F1.4 L, ve verzi II (L= Luxury).

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Protože však Canon nechce, abyste mu utekli k Tamronu či Sigmě, nabídne vám i on levnější alternativu. Dokonce levnější, než zmíněná dvojice.

Nevýhoda? Světelnost F2 je o clonu horší, než F1.4 (Sigma Art) a o 1/3 clony horší, než F1.8 (Tamron SP).

Canon to však dohání zabudovanou stabilizací obrazu. Tu má sice i Tamron, ale Sigma ani žádný jiný F1.4 35mm objektiv už ne.

Díky stabilizaci udržíte z ruky delší časy a ztráta světla vás tak nemusí mnoho mrzet. Dokonce – díky účinnosti 4EV – dokážete snímat i v mnohem větší tmě, než s F1.4 objektivy. Platí to však jen pro statické snímky; pro akční záběry, kde chcete co nejkratší čas expozice, je světelnost F1.4 lepší. Hodí se také, když chcete hodně rozostřit pozadí.

Zejména z prvního zmíněného důvodu profíci nedají na F1.4 objektivy dopustit. Pro běžné smrtelníky (zejména pro amatéry) však může objektiv se stabilizací znamenat větší procento ostrých fotek a o to hlavně jde…

Situace na trhu

V době psaní článku jsou na trhu dva hlavní – byť dražší – soupeři, které jsme už zmínili: Sigma a Tamron. Následující tabulka shrnuje základní plusy a mínusy:

Canon 35mm F2
IS USM
+ nejlevnější
+ nejvíce kompaktní
+ Rychlý USM AF
+ Stabilizace
 – nejméně světelný
 – neutěsněný
Najdete v ? e-shopech
Tamron SP 35mm F1.8
VC USD
+ druhý nejlevnější
+ F1.8 + stabilizace
+ utěsněný
+ slušná rychlost ostření
 – dražší než Canon
 – větší
Najdete v ? e-shopech
Sigma 35mm F1.4
Art
+ výborná světelnost F1.4
+ opticky patří ke špičce
+ vyšší třída za cenu nižší
 – neutěsněný
 – už dražší
Najdete v ? e-shopech

Design, konstrukce, ovládání

Design žádné výstřelky nepřináší, drží se stylu značky. Jedinou „okrasou“ je tak tenká stříbrná linka kolem obruby přední čočky.

Konstrukce je kvalitní, mít to červený kroužek, mohlo by to být i L-ko. Povrch je kvalitní plast, ale uvnitř jde tušit kovová konstrukce.

Utěsnění proti vlhkosti a prachu však od objektivu nečekejte. To je vyhrazeno L-kům a ještě ne všem.

Na objektivu jsou dva přepínače - stabilizátoru (ON/OFF) a ostření (AF/MF). Ručně ostřit však můžete i při zapnutém AF (po ukončení automatického zaostřování). Je to díky elektronickému ostřícímu prstenci.

Zrovna šikovný ale není, protože je „nekonečného“ typu. Z nejkratší zaostřitelné vzdálenosti (0.25m) po nekonečno potřebuje otočku cca 100°. To není moc na přesné ruční zaostřování. Pokud jste milovníci ručního ostření, jsou tu pro vás (dle naditosti prkenice) výrobci jako Samyanag nebo Zeiss.

Závit pro filtry je 64mm.

Opticky je objektiv tvořen 10 členy v 8 skupinách.

Testy

Pro testování byla použita následující technika:

  • Canon EOS 1Ds Mark III
  • Objektivy Canon 35mm F1.4 L a Canon 35mm F1.4 L II
  • Software pro zpracování snímků z RAW: Canon DPP a Adobe Camera Raw.

Kresba

Na 100% výřezech můžete vidět, že kresba od clony F2 je v prostředku snímku použitelná, od F2.8 skvělá, v rozích na F2 nepříliš dobrá, ale od F2.8 viditelně lepší a od F5.6 vynikající:

Sharpness - Canon 35mm shootout

Srovnání s profesionálními objektivy Canon (L)

Pro zájemce o levnější variantu pětatřicítky může být zajímavé vědět, o co v jejím případě přijde oproti dražším alternativám stejného výrobce.
Co se týče optického výkonu, tak překvapivě o moc ne:

Sharpness - Canon 35mm shootout

Zhodnocení: Aspoň v případě testovaných kusů a dané scény porazil objektiv 35mm F2 IS v kresbě starší (ale stále i ve výprodeji dražší) L-ko a dobře si vedl i proti novější (a ještě dražší) variantě. Ta je viditelně lepší na nízkých clonách, ale poměrně záhy se souboj vyrovná, na středních clonách se při dané scéně (stejné umístění stativu i bodu zaostření) dokonce levnější objektiv chlubí o vlásek rovnoměrnější kresbou v rohu. Kde je naopak horší, než obě dvě L-ka je míra vinětace. Oba F1.4 objektivy při cloně F2 vinětují méně.

Všechny snímky byly ručně zaostřeny na stejný bod skrze live-view s maximálním zvětšením a exponovány na pevném stativu s kabelovou spouští a předsklopením zrcátka.

Vinětace

Vinětace je na F2 poměrně výrazná, mizí s cloněním, zcela nad F4:

Bokeh

Bokeh (estetické podání rozostřených partií snímku) je vždy subjektivní záležitost – v případě Canonu 35mm F2 IS umí být poměrně divoký, jak se také někdy říká, nervózní. Zda to bude na snímku působit rušivě či naopak zajímavě hodně záleží na konkrétním popředí/pozadí. Pro milovníky superjemného neutrálního bokehu to není, kdo rád pozadí okoření trochou dramatického efektu to může naopak ocenit.

Canon 35/2 IS, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, , F2.0, ISO 100, 1/250 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Digital Photo Professional Canon 35/2 IS, tělo: Canon EOS-1Ds Mark III, Objektiv: EF35mm f/2 IS USM, F2.0, ISO 800, 1/1000 s, komp. exp. +1/3, Blesk: Ne, RAW v Adobe Camera Raw
Příklad neklidného bokehu Podobný případ, jiné pozadí

Kvůli přítomnosti asférického členu mě zajímalo riziko vzniku letokruhů („cibulí“) v bokehu:

Mohou se objevit, ale slabě, není to problém.

Aberace

Chromatické aberace sférické jsou velmi dobře potlačeny:

Objevují se chromatické aberace podélné, ale v normě třídy:

Canon 35/2 IS, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, Objektiv: EF35mm f/2 IS USM, F2.0, ISO 160, 1/80 s, komp. exp. +1/3, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements Canon 35/2 IS, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, Objektiv: EF35mm f/2 IS USM, F2.0, ISO 160, 1/80 s, komp. exp. +1/3, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements

Poměrně výrazné jsou komatické aberace na nízkých clonách:

Zkreslení

Objektiv trochu soudkuje, ale pro běžné scény to není problém. Hle, nekorigovaný a korigovaný snímek v animaci:

Odlesky (flare)

Objektiv je poměrně odolný protisvětlu, může se ale přesto objevit světelná skvrna/ztráta kontrastu při kolmém svitu do objektivu. Opět v rámci dnešního průměru:

Canon 35/2 IS, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, Objektiv: EF35mm f/2 IS USM, F4.0, ISO 100, 1/640 s, komp. exp. +1/3, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Element

Autofokus

USM motorek je svižný a téměř tichý. S rychlostí ostření jsem byl spokojen a co je hlavní, i s přesností. I na poměrně letitém testovacím těle nebyla potřeba kompenzace odchylky AF. Přesnost je důležitá zejména při používání objektivu na základních APS-C tělech, kde kompenzace odchylky AF chybí.

Stabilizace

Stabilizace se ukázala jako benefit ve dvou situacích – pečlivá kompozice v hledáčku, kdy je obraz „klidnější“ a fotografování statických snímků v omezeném světle, kdy můžete využít delší časy expozice:

Canon 35/2 IS, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, Objektiv: EF35mm f/2 IS USM, F4.0, ISO 100, 1/15 s, komp. exp. -2/3, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements
1/15s není pro stabilizovaný objektiv žádný problém, když pevně držíte,můžete se díky stabilizaci dovolit časy ještě delší…

Závěr

Pro „běžné smrtelníky“ je tenhle objektiv skvělá volba. Oproti profesionálním objektivům ztrácí 1EV ve světelnosti, ale přidává hned několik EV ve stabilizaci. Co to znamená? Je horší na akční snímky (s F1.4 je snazší dosáhnout krátkých časů expozice), ale lepší na statické snímky (díky stabilizaci umožní udržet z ruky delší čas).

Opticky se jedná o povedený kousek, pokud jsou vaše požadavky ostrý střed od F2 a ostré všechno od F4, jste na správné adrese.

Co je pro mě osobně největší problém objektivu je absence utěsnění, ale to je za danou cenu pochopitelné. Trochu to komplikuje  Tamron SP 35mm F1.8 VC, který je jen „o něco“ dražší a přitom utěsnění má. K tomu i lepší světelnost.

Canon je ovšem kompaktnější a výkon stabilizace a ostření mi při praktickém používání přišel o krapínek lepší.
Kresebně jsou oba objektivy srovnatelné. Osobně by se to u mě lámalo právě na tom, zda připlatit asi 4 tisíce za utěsněný objektiv, nebo raději 4 tisíce ušetřit a mít objektiv kompaktnější.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

Velice dobrý společník to bude také pro majitele APS-C zrcadlovek – zde jsou kompaktní rozměry velké plus (APS-C zrcadlovky bývají samy kompaktnější) a zhoršení kresby v rozích či vinětace vás díky ořezu obrazové plochy nemusí trápit.

Prostě sympatický objektiv po všech stránkách.

Galerie snímků v plném rozlišení

(expoziční a další informace zjistíte najetím myši nebo rozklikem, možný druhý rozklik do plného rozlišení)

Canon 35/2 IS, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, , F2.0, ISO 100, 1/500 s, komp. exp. +2/3, Blesk: Ne, RAW v Canon DPP

Canon 35/2 IS, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, , F5.6, ISO 400, 1/250 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Canon DPP Canon 35/2 IS, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, , F8.0, ISO 400, 1/125 s, komp. exp. +2/3, Blesk: Ne, RAW v Canon DPP
Canon 35/2 IS, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, , F2.0, ISO 100, 1/250 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Canon DPP Canon 35/2 IS, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, , F2.0, ISO 100, 1/400 s, komp. exp. +2/3, Blesk: Ne, RAW v Canon DPP

Canon 35/2 IS, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, Objektiv: EF35mm f/2 IS USM, F4.0, ISO 100, 1/80 s, komp. exp. +2/3, Blesk: Ne, RAW v ACR�

Canon 35/2 IS, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, Objektiv: EF35mm f/2 IS USM, F2.0, ISO 800, 1/60 s, komp. exp. +1/3, Blesk: Ne, RAW v ACR� Canon 35/2 IS, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, Objektiv: EF35mm f/2 IS USM, F2.0, ISO 800, 1/1250 s, komp. exp. +1/3, Blesk: Ne, RAW v ACR�

Canon 35/2 IS, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, Objektiv: EF35mm f/2 IS USM, F8.0, ISO 100, 1/60 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v ACR�

Canon 35/2 IS, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, , F5.6, ISO 100, 1/80 s, komp. exp. +1/3, Blesk: Ne, RAW v Canon DPP Canon 35/2 IS, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, Objektiv: EF35mm f/2 IS USM, F8.0, ISO 200, 1/100 s, komp. exp. +2/3, Blesk: Ne, RAW v ACR�
Canon 35/2 IS, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, Objektiv: EF35mm f/2 IS USM, F5.6, ISO 100, 1/60 s, komp. exp. +1, Blesk: Ne, RAW v ACR� Canon 35/2 IS, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, Objektiv: EF35mm f/2 IS USM, F8.0, ISO 100, 1/200 s, komp. exp. +1/3, Blesk: Ne, RAW v ACR�
Canon 35/2 IS, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, Objektiv: EF35mm f/2 IS USM, F5.0, ISO 125, 1/60 s, komp. exp. +2/3, Blesk: Ne, RAW v ACR� Canon 35/2 IS, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, Objektiv: EF35mm f/2 IS USM, F2.8, ISO 100, 1/200 s, komp. exp. +2/3, Blesk: Ne, RAW v ACR�

Canon 35/2 IS, t?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, , F5.6, ISO 1600, 1/80 s, komp. exp. +1/3, Blesk: Ne, RAW v Canon DPP

   

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram