Fotografické vidění - Lekce 1
Tímto článkem začínáme naší Fotoškolu určenou pro začínající fotografy. Musíte se naučit nalézat krásu ve výřezech, kontrastech světla a barvách. Pokud se nenaučíte fotograficky vidět, zůstane pro vás pěkná fotografie jen dílem "štěstěny". My se budeme snažit, aby tomu tak nebylo.
Dobrá fotografie vychází z dobrého oka, nikoliv z drahého fotografického vybavení. Zkušení fotografové jsou mistry ve vyhledávání obrazů hledáčkem fotoaparátu. Studují své objekty, plánují kompozici, osvětlení a hodně a pozorně se dívají hledáčkem fotoaparátu. Dívejte se co nejčastěji hledáčkem svého fotoaparátu!
Lidské oko a fotografický přístroj fungují podobným způsobem. Světlo vstupuje objektivem (u oka rohovkou a čočkou), analogií clony objektivu je čočka. V zaostřování a zorném úhlu však existují podstatné rozdíly. Lidské oko má zorné pole o úhlu 160 stupňů. V tomto poli neustále zaostřuje na objekty, které ho zajímají. Zaostřovaná oblast odpovídá úhlu asi 45 stupňů. Vjemy zůstávají uloženy v paměti (mozek). Výsledkem je prostorový obraz kvality, které nelze dosáhnout žádným fotoaparátem.
Fotoaparát má však i určité výhody. Dokáže udělat výřez malé části z oblasti vnímané lidským okem a přitáhnout na něj pozornost. Zaznamená pohybové detaily, které lidské oko nepostřehne. Za dobrou fotografií nemusíte ani mnoho cestovat. Nejznámější český fotograf Josef Sudek pořídil většinu svých nejlepších fotografií v okruhu několika kilometrů od svého domu. Chce to prostě pozorně se dívat, vnímat, ale při vytváření snímku potlačit emoce a přemýšlet.
Věci se musí vyzkoušet a proto Vás nechceme v úvodu naší fotoškoly zavalit haldou teorie. Přesto si myslím, že zapamatovat si pár pravidel nebude k zahození. Film i fotky také něco stojí!
O tom, jak ovládnout emoce svého vnímání je článek Jak udělat ze zajímavého námětu dobrou fotografii. Zde je vysvětleno asi nejdůležitější pravidlo: vybrat si hlavní objekt, který chci fotografovat.Nezapomínejte využívat vedle horizontálního i vertikální výřezFoto 1 – Věž ve skupině Fanis – horizontální výřez. Ze snímku není jasné, co autor fotografoval. Snímek nemá hlavní objekt, popředí ruší, velká plocha nevýrazné oblohy.
Foto 2 – Věž Fanis – vertikální výřez. Hlavní objekt je jasný – věž, fotograf trochu změnil postavení vůči hlavnímu objektu. Vertikální kompozice ladí s tvarem věže. Už je to prostě trochu lepší.
Foto 3 – Ranní snímek kříže má atmosféru. Světlo z levé strany je částečně rozptylováno mraky.
Foto 4 – Snímek byl pořízen odpoledne. Prudké boční slunce zdůrazňuje struktury.
Foto 5 – snímek Petra Nejmana: Struktury u supermarketu
Příští článek: Jak si vybrat fotoaparát
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruNejsem nikterak zkušený fotograf, ale přesto vám u vzorových fotografií musím vytknout dvě chyby.
1) Na fotce s horou jste ve druhém výřezu vytvořili fakt otřesnou středovou kompozici.
2) Proč vám leží kus hlavního motivu, kříže, mimo fotku?
A vidím, že komentář zůstává po 4 letech nezodpovězen :)
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.