Fotografické vidění - Lekce 1

Tímto článkem začínáme naší Fotoškolu určenou pro začínající fotografy. Musíte se naučit nalézat krásu ve výřezech, kontrastech světla a barvách. Pokud se nenaučíte fotograficky vidět, zůstane pro vás pěkná fotografie jen dílem "štěstěny". My se budeme snažit, aby tomu tak nebylo.

Dobrá fotografie vychází z dobrého oka, nikoliv z drahého fotografického vybavení. Zkušení fotografové jsou mistry ve vyhledávání obrazů hledáčkem fotoaparátu. Studují své objekty, plánují kompozici, osvětlení a hodně a pozorně se dívají hledáčkem fotoaparátu. Dívejte se co nejčastěji hledáčkem svého fotoaparátu!

Lidské oko a fotografický přístroj fungují podobným způsobem. Světlo vstupuje objektivem (u oka rohovkou a čočkou), analogií clony objektivu je čočka. V zaostřování a zorném úhlu však existují podstatné rozdíly. Lidské oko má zorné pole o úhlu 160 stupňů. V tomto poli neustále zaostřuje na objekty, které ho zajímají. Zaostřovaná oblast odpovídá úhlu asi 45 stupňů. Vjemy zůstávají uloženy v paměti (mozek). Výsledkem je prostorový obraz kvality, které nelze dosáhnout žádným fotoaparátem.

Fotoaparát má však i určité výhody. Dokáže udělat výřez malé části z oblasti vnímané lidským okem a přitáhnout na něj pozornost. Zaznamená pohybové detaily, které lidské oko nepostřehne. Za dobrou fotografií nemusíte ani mnoho cestovat. Nejznámější český fotograf Josef Sudek pořídil většinu svých nejlepších fotografií v okruhu několika kilometrů od svého domu. Chce to prostě pozorně se dívat, vnímat, ale při vytváření snímku potlačit emoce a přemýšlet.

Věci se musí vyzkoušet a proto Vás nechceme v úvodu naší fotoškoly zavalit haldou teorie. Přesto si myslím, že zapamatovat si pár pravidel nebude k zahození. Film i fotky také něco stojí!

O tom, jak ovládnout emoce svého vnímání je článek Jak udělat ze zajímavého námětu dobrou fotografii. Zde je vysvětleno asi nejdůležitější pravidlo: vybrat si hlavní objekt, který chci fotografovat.Ne­zapomínejte využívat vedle horizontálního i vertikální výřez

Foto 1 – Věž ve skupině Fanis – horizontální výřez. Ze snímku není jasné, co autor fotografoval. Snímek nemá hlavní objekt, popředí ruší, velká plocha nevýrazné oblohy.

Foto 2 – Věž Fanis – vertikální výřez. Hlavní objekt je jasný – věž, fotograf trochu změnil postavení vůči hlavnímu objektu. Vertikální kompozice ladí s tvarem věže. Už je to prostě trochu lepší.

Věž ve skupině Fanis Věž Fanis

Světlo dodává předmětu tvar, zvýrazňuje nebo potlačuje struktury. Než zmačknete spoušť, zkuste se na předmět podívat z různých směrů a vyberte si nejlepší záběr.

Foto 3 – Ranní snímek kříže má atmosféru. Světlo z levé strany je částečně rozptylováno mraky.

Foto 4 – Snímek byl pořízen odpoledne. Prudké boční slunce zdůrazňuje struktury.

Ranní snímek kříže Odpolední snímek kříže

Naučte se všímat harmonie barev a barevných kontrastů, hledejte pro záběry dlouhé linie (cesta, plot, stín, stéblo trávy atd.) a pravidelné vzory

Foto 5 – snímek Petra Nejmana: Struktury u supermarketu

Struktury u supermarketu

Příští článek: Jak si vybrat fotoaparát

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Kin
    Kin
    29.03.2002 14:19

    Nejsem nikterak zkušený fotograf, ale přesto vám u vzorových fotografií musím vytknout dvě chyby.
    1) Na fotce s horou jste ve druhém výřezu vytvořili fakt otřesnou středovou kompozici.
    2) Proč vám leží kus hlavního motivu, kříže, mimo fotku?

  • Jaroslav Krček
    Jaroslav Krček
    22.11.2006 21:11

    A vidím, že komentář zůstává po 4 letech nezodpovězen :)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram