Test objektivu Canon EF 35mm F1.4L II

Druhá generace fullframe L-kové pětatřicítky možná vypadá podobně, jako ta minulá, ale je to zcela nový objektiv. Zejména po optické stránce jde o naprostou špičku, jak se budete moci přesvědčit v dnešní recenzi. Srovnali jsme ho i s předchozím L objektivem Canon. Prozradíme rovnou, že nový s přehledem vyhrál.
Má nějaké nevýhody? Má jednu, ale ta je asi jasná – není levný.

Úvod

Tak ať to máme z krku – druhá generace jednačtyřkové pětatřicítky Canon stojí přes padesát tisíc.

Než si ale půjdete do obchodu pro „Sigmu za polovic“, dočtěte si prosím recenzi až do závěru. Nový Canon je objektiv, který stojí za to a napravuje pověst L-kových objektivů v našlapané kategorii 35mm objektivů. Bezostyšně si totiž stoupá rovnou do jejího čela.

A že už bylo na čase. Ne, že by původní 35mm F1.4 L objektiv byl špatný. Byl skvělý, tedy skvělý v roce 1998, kdy se do zrcadlovek ještě musely strkat filmy. Od té doby však technologie výroby optiky pokročila a digitální senzory rovněž odpustí méně, než políčko 135 filmu.

Mezitím dohnaly či předběhly Canon 35mm F1.4 v ostrosti nejen konkurenční objektivy jako Sigma, ale třeba i levný Samyang.

Předloni se však – obrazně řečeno – král vrátil, aby se po krátkém interregnu opět ujal trůnu.

Konstrukce, design, ovládání

Objektiv má tvar válce a je převážně černý. Uvnitř je sklo.

Dobře, teď vážně.

Design je zcela Canonovský, od povrchového zpracování, po žebrování na prstenci ručního zaostřování po červený kroužek L-kových objektivů. Žádné výstřelky, jen funkce.

Zpracování je velmi dobré, kombinace kovu a kvalitních plastů, jak jsme z řady L (= Luxury) zvyklí. Velkou výhodou oproti předchozí generaci, levnější F2 verzi i konkurenci od Sigmy je utěsnění proti vodě a prachu. Včetně gumového kroužku na bajonetu.

Odolnost jsme si ověřili několikahodinovým fotografováním v dešti. S předchozí generací bych to raději neriskoval, s tou aktuální ale žádný problém.

Na objektivu najdete dvě věci, které se hýbou, a to páčku AF/MF, přičemž ručně ostřit jde díky elektronickému přenosu i v režimu AF. Ostřící prstenec je ta druhá věc.

Není špatný – hlavně je docela široký s pogumovaným, vroubkovaným povrchem. Na kdovíjaké ruční ostření má však dost krátký chod, ani ne půl otočky. Odpor je přiměřený, spíše vyšší, na obou koncích rozsahu zaostřitelných vzdáleností (0.28m-∞) je měkký doraz (prstenec se otáčí dál, ale zvětší se odpor).
Na AF objektiv je docela povedený, ale s nedávno testovaným manuálním Zeiss Milvus 35mm F1.4 se to nedá srovnat.

Nechybí okénko zaostřené vzdálenosti ve stopách a metrech, k němu patří i jednoduchá stupnice hloubky ostrosti pro tři polohy (neoznačená = asi F8, F11 a maximální clona F22).

Infračervenou značku zde nenajdeme.

Rozměry a váha: 106×80mm, 760g.
Objektiv od minulé verze trochu narostl. Závit pro filtry ale zůstal stejný – 72mm.

Optická konstrukce

Objektiv tvoří 14 členů v 11 skupinách, z toho jeden je typu BR (Blue-Refractive, viz infografika zde), dva asférické a jeden Super UD (Ultra-Low Dispersion). Proti odleskům a ztrátě kontrastu bojují SWC (Subwavelength Coating) vrstvy a přední čočku proti ulpívání nečistot chrání fluorové vrstvy.

Clona má devět lamel a kruhový otvor. Měla by tedy dělat 18-cípé difrakční hvězdičky.

MTF křivky

Oficiální MTF (Modulation Transfer Function – funkce přenosu modulace) křivky:

Testy

Pro testování byla použita následující technika:

*chytrý adaptér znamená kompletní přenos elektronické komunikace, fotoaparát Sony se tak chová jako tělo Canon. Přímo APS-C Canon jsem neměl v době testu souběžně s objektivem k dispozici, čistě pro potřeby zkoumání ostrosti objektivu to však není praktický rozdíl.

Všechny ukázkové snímky v galerii a konci článku byly pořízeny na fullframe, kam tento objektiv v první řadě (ale ne výhradně) míří. Srovnání s objektivem Canon 35mm F1.4L bylo rovněž provedeno na fullframe.

Software pro zpracování snímků z RAW: Canon DPP a Adobe Camera Raw.

Kresba

Celá scéna + 100% výřezy, 21MPx FF, RAW v ACR:

Celá scéna + 100% výřezy, 20MPx APS-C, RAW v ACR:


Kresba je (nejen) ve své třídě výborná. Střed je ostrý už na F1.4 a ani fullframe rohy nejsou špatné, byť nejostřejšími jsou až kolem F5.6.
Ostřejší 35mm objektiv budete momentálně shánět těžko.
Na APS-C jsou rohy logicky lepší, protože je snímek oříznut. Tam jsou velmi dobré i na F1.4.

Použitý APS-C fotoaparát (20MPx) odpovídá velikostí pixelů cca 50MPx fullframe fotoaparátu, tedy ostrost, kterou vidíte, můžete čekat i při použití na nejnáročnějším Canon těle, kterým je EOS 5DS / R).

Srovnání s Canon 35mm F1.4 L (fullframe), RAW v ACR:

Shrnutí: Canon EF 35mm F1.4 L II překonává starší L-ko s přehledem. Kre­sebně prostě patří na špičku segmentu.

Vinětace

Na F1.4 je silná, mizí po F4. Je to sice jedno ze slabších míst výkonu objektivu, ale patří ve své třídě k normálu a za a) je snadno korigovatelná v postprosesu a za b) dá se využít i kreativně.

Bokeh

Bokeh objektivu je poměrně neutrální, někdy (nevhodná kombinace pozadí a vzdálenosti) umí být trochu nervózní. Přední bokeh má vizuálně odlišnou kvalitu od zadního (je méně atraktivní).
Celkově mě podání rozostřených partií ničím výrazně nevadilo, ovšem nenašel jsem v něm ani zvláštní zalíbení. Canon patří k moderním, řekněme sterilně přesným objektivům. Pokud chcete „charakter“, někdy poslouží lépe (méně ostrá) starší skla.

Objektiv: EF35mm f/1.4L II USM, T?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, F1.4, ISO 100, 1/100 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.0 (Windows , T?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, F1.4, ISO 100, 1/100 s, komp. exp. -1/3, Blesk: Ne, RAW v Digital Photo Professional

Letokruhy/Cibulové kroužky

Mohou se vyskytnout „letokruhy“ v rozostřených světelných bodech kvůli přítomnosti asférických čoček:

Zkreslení

Velmi mírné, soudkovité. Srovnání nekorigovaného a korigovaného obrazu:

Korigovaný a nekorigovaný snímek

Barevné vady

Objektiv je špičkově korigován na chromatické aberace, a to jak sférické, tak podélné. Dvě scény vyfotografované na F1.4 (kdy jsou aberace nejvýraznější) vidíte níže. Najít můžete jen úplné náznaky. Je to další výrazný rozdíl oproti starší verzi.

Odlesky (flare)

Antireflexní vrstvy fungují, jak mají. Pro vytvoření „prasátka“ to chce skutečně ostrý zdroj světla přímo do objektivu. A ani tak jich nevykouzlíte moc:

Macro

Ostření od 0.28m není na makro; zvětšení je maximálně 0.21×. Detaily se odfotit dají:

Objektiv: EF35mm f/1.4L II USM, T?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, F1.4, ISO 100, 1/125 s, komp. exp. +1, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.0 (Window

Autofokus

USM motorek znamená velice rychlý a tichý autofokus. Zde nemám připomínek. Také přesnost byla v průběhu testu dobrá – snímky byly naprostou většinou ostré tam, kde jsem je chtěl mít.

Závěr

Pro koho je profesionální 35mm objektiv? Reportéři, svatební, či portrétní fotografové ohnisko 35mm dobře znají a rádi používají. Tím spíše ocení objektiv s výbornou světelností F1.4 a utěsněním proti vodě a prachu.

Testovaný Canon 35mm F1.4 L II k tomu přidává skutečně vynikající kresbu a rychlý autofokus.

Je málo věcí, které by se mu daly vytknout. Vinětace při otevřené cloně či občas viditelné asférické kroužky v bokehu patří k tomuto typu objektivů tak nějak konstrukčně.

Objektiv také není kdovíjak vhodný pro ruční zaostřování, ale díky rychlému USM ostřícímu motorku budete k ručnímu ostření sahat jen výjimečně.

Rozměry a váha od minulé generace trochu narostly, ale pořád nejde o těžký či velký objektiv. Bohužel narostla i cena, která je vyšší, než byla u minulé generace. Co naděláte – tohle je prostě složitější sklo s lepší konstrukcí.

Ještě si proklikejte galerii snímků níže – uvidíte, že náš kladný verdikt je na místě. Tohle je skvělé sklo.

Co se mi líbilo Co se mi líbilo méně
Velmi dobrá kresba na F1.4 Výrazná vinětace
Vynikající kresba po zaclonění Bokeh mohl být „hezčí“ (zejména přední)
Utěsnění proti vodě a prachu Riziko asférických kroužků v bokehu
Nízké zkreslení Ostřící prstenec má krátký chod
Nízké barevné vady Vyšší rozměry, váha a cena oproti předchůdci
Rychlý AF
Kvalitní antireflexní vrstvy

Galerie ukázkových snímků

(expoziční a další informace zjistíte najetím myši nebo rozklikem, možný druhý rozklik do plného rozlišení)

Reportážní snímky

Canon 35/1.4 L II, T?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, F1.4, ISO 100, 1/500 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Digital Photo Professional Canon 35/1.4 L II, T?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, F1.4, ISO 100, 1/320 s, komp. exp. +1/3, Blesk: Ne, RAW v Digital Photo Professional
Canon 35/1.4 L II, T?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, F1.4, ISO 100, 1/160 s, komp. exp. +1/3, Blesk: Ne, RAW v Digital Photo Professional Canon 35/1.4 L II, T?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, F1.4, ISO 100, 1/125 s, komp. exp. +1/3, Blesk: Ne, RAW v Digital Photo Professional

Další snímky

, T?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, F1.4, ISO 100, 1/160 s, komp. exp. -1/3, Blesk: Ne, RAW v Digital Photo Professional

, T?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, F1.4, ISO 100, 1/500 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Digital Photo Professional Objektiv: EF35mm f/1.4L II USM, T?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, F1.4, ISO 200, 1/160 s, komp. exp. -1/3, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.0 (Wind

, T?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, F1.4, ISO 100, 1/1250 s, komp. exp. +1, Blesk: Ne, RAW v Digital Photo Professional

, T?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, F1.4, ISO 100, 1/400 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Digital Photo Professional

, T?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, F1.4, ISO 100, 1/80 s, komp. exp. -1/3, Blesk: Ne, RAW v Digital Photo Professional Objektiv: EF35mm f/1.4L II USM, T?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, F8.0, ISO 100, 1/60 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.0 (Windows)

, T?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, F1.4, ISO 100, 1/160 s, komp. exp. 0, Blesk: Ne, RAW v Digital Photo Professional

Objektiv: EF35mm f/1.4L II USM, T?lo: Canon EOS-1Ds Mark III, F1.4, ISO 100, 1/320 s, komp. exp. -1/3, Blesk: Ne, RAW v Adobe Photoshop Elements 14.0 (Wind

   

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • marek.sykora
    marek.sykora
    29.04.2021 11:02

    Nejvetsi nedostatek: objektiv je dost nachylny na slunce v protisvetle, prasatka jsou navic vyrazna a casto pres cely obraz. Tady s autorem nemuzu souhlasit.

    Jinak zbytek recenze souhlas, ostrost a mikrokontrast, mnozstvi zachycenych detailu, uzasne!

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram