Test Nikon F-80 díl I.

Nikon F-80 je klasická kino-filmová AF zrcadlovka, určená zejména pro náročnější amatéry. Na našem trhu se začala prodávat v roce 2000. Částečně vychází z modelu F-100, ze kterého přebírá také některé funkce. Svou koncepcí odpovídá moderním trendům - výrazně přibývá elektronických funkcí, ale na druhou stranu se zase zvyšuje podíl plastů v mechanickém provedení těla. V prvním díle vám ji představíme po technické stránce.

Stručný popis aparátu a setových objektivů

Nikon F80

Nikon F-80 je klasická kinofilmová AF zrcadlovka, určená zejména pro náročnější amatéry (viz technické parametry v databázi FotoTechniky). Na našem trhu se začala prodávat v roce 2000. Částečně vychází z modelu F-100, ze kterého přebírá také některé funkce. Svou koncepcí odpovídá moderním trendům – výrazně přibývá elektronických funkcí, ale na druhou stranu se zase zvyšuje podíl plastů v mechanickém provedení těla.
V současné době došlo k prudkému snížení ceny tohoto aparátu a proto se znovu dostává do popředí zájmu fotografické veřejnosti. V našich obchodech je tělo nabízeno ve třech variantách : základní verze F-80, její varianta s datovou stěnou F-80D a provedení umožňující tisk nastavených hodnot ke každému snímku do mezery mezi filmovými políčky F-80S. Dále jsou v nabídce dva cenově zvýhodněné sety se základním objek­tivem AF Zoom-Nikkor 28–80mm f/3,3–5,6 G (viz technické parametry v databázi FotoTechniky) nebo navíc s teleobjektivem AF Zoom-Nikkor 70–300mm f/4–5,6 G (viz technické parametry v databázi FotoTechniky). Těla i objektivy jsou na výběr ve dvou barevných provedeních – v černé a stříbrné. Mimo tyto objektivy je aparát kompatibilní se všemi AF objektivy Nikkor a to i včetně AF-S a VR.

Nikon F80

Dodávané setové objektivy typu G se vyznačují novým provedením určeným pouze pro AF zrcadlovky – nemají clonové okruží a clonu na nich lze nastavovat pouze elektronicky z těla fotoaparátu, což je nevýhoda pro fotografy používající současně jako druhé tělo manuální fotoaparát, na který nelze tyto objektivy použít. Oba objektivy mají bohužel plastové bajonety. Tyto nevýhody však vynahradí svým majitelům velmi dobrou optickou kvalitou. Základní objektiv obsahuje asférický prvek a kvalitní MC vrstvy, takže je minimalizováno sférické zkreslení při 28 mm a i odlesky při focení se sluncem v přímém záběru poměrně málo znatelné. Teleobjektiv velmi slušně kreslí i při minimální cloně, takže umožňuje použít i velmi krátké časy závěrky.

Nikon F80

  1. Tlačítko kontroly hloubky ostrosti
  2. Pomocný otočný volič
  3. Vypínač
  4. Závit pro drátěnou spoušť
  5. Spoušť
  6. Tlačítko kompenzace expozice blesku
  7. Tlačítko osvětlení displeje
  8. Tlačítko kompenzace expozice
  9. LCD displej
  10. Reflektor pomocného AF paprsku
  11. Botka pro externí blesk
  12. Volič expozičního režimu
  13. Volič režimů posunu filmu
  14. Pojistka voliče režimů posunu filmu
  15. Tlačítko pro vyklopení vestavěného blesku
  16. Otevírání zadní stěny aparátu
  17. Tlačítko západky objektivu
  18. Volič režimů ostření
  19. Stativový závit
  20. Blokování oblasti ostření
  21. Volič oblasti ostření
  22. Volič režimu AF oblasti
  23. Okénko pro kontrolu založeného filmu
  24. Tlačítko sloupkování expozice
  25. Tlačítko režimu synchronizace záblesku
  26. Dioptrická korekce hledáčku
  27. Blokování AE a AF
  28. Volič měřícího systému
  29. Hlavní otočný volič
  30. Víčko bateriové komory

Konstrukce – mechanické provedení

Tělo aparátu je zdařile ergonomicky provedeno a dobře sedí v ruce. Menší problémy s držením těla mohou mít pouze lidé mající větší ruce nebo uživatelé, kteří na F-80 přejdou ze starších typů, u kterých byli zvyklí na ještě větší tělo (např. F-70). Použité materiály jsou odlehčená kovová slitina a tvrzený plast, přičemž všechny důležité části jsou kovové – šachta, dráha filmu, bajonet pro uchycení objektivu, stativový závit a úchyty popruhu. Většina dalších částí je již z tvrzeného plastu, který je na nejčastěji držených místech ražený tak, aby minimálně klouzal. Na tvarované pravé části je plast doplněn pro lepší držení proužkem červené gumy, která brání vyklouznutí těla z ruky.

Celkově tedy provedení není tolik „festovní“ jako předcházející typy, ale pořád jej lze zařadit mezi kvalitně provedené a odolné fotoaparáty. Výhodou je, že větším použitím plastů se snížila hmotnost, která je nyní příjemných 515g, takže aparát je dostatečně lehký na nošení ale i zároveň dostatečně těžký na fotografování delšími časy z ruky.

Za zmínku také stojí umístění hlavního LCD panelu mírně pod povrch hlavní linie, čímž je displej chráněn proti rozbití například při pádu.

Hledáček

V hledáčku F-80 je použit vůbec první polymerový LCD displej, který umožňuje přímo na matnici zobrazit aktivní zaostřovací bod. Ten je v případě nízké hladiny osvětlení zvýrazněn červeně. Dále je možné na matnici zobrazit mřížku, která je výhodná při fotografování např. architektury, kdy je nutno dodržovat horizontální a vertikální linie fotografovaných objektů. Za nižšího osvětlení je i tato mřížka po namáčknutí spouště zvýrazněna červeně, to však ale bohužel pouze velmi krátce.

Hledáček je také doplněn vestavěnou dioptrickou korekcí v rozsahu od –1,8 až po +0,8 D, kterou je možno dále rozšířit použitím speciálních dioptrických korekčních čoček nasaditelných na očnici.

V hledáčku pod matnicí je umístěn displej se zeleně svítícími segmenty, který je dobře čitelný i při silném protisvětle. Na tomto displeji jsou zobrazeny všechny potřebné údaje – indikátor zaostření, zvolená oblast ostření, zvolený měřící systém, blokování AE, expoziční čas, clona, expoziční režim, elektronický analogový displej expozice nebo kompenzace expozice, symboly kompenzace expozice a kompenzace expozice blesku, symbol vícenásobné expozice, počítadlo políček nebo hodnota kompenzace, kontrolka blesku (při nabití svítí červeně).

Měření expozice, expoziční režimy

K dispozici jsou tři zcela nezávisle použitelné systémy měření expozice : 3D matricové, měření se zvýhodněným středem a měření bodové.

Nikon F80

Matricové 3D měření provádí měření v 10-ti zónách a k přesnějšímu zajištění správné expozice využívá mimo údaje o jasu a kontrastu také informaci o vzdálenosti fotografovaného objektu od aparátu. Tuto informaci tělu předávají ale jen objektivy typu D a G. Toto omezení se týká většinou jen starších typů objektivů, protože prakticky všechny nové objektivy jsou touto funkcí vybaveny. Poslední objektiv bez této funkce je ještě v současnosti občas prodávaný a velmi oblíbený objektiv AF Nikkor 50mm f/1,8, který ale v dubnu nahradilo nové provedení s označením D – je opticky naprosto shodný s předcházející verzí, ale má mírně modernizovaný design. Má čip umožňující funkci D a také modernější SIC antireflexní vrstvy. Příjemné je, že nedošlo ke zvýšení ceny a nové provedení objektivu stojí stejně jako starší verze cca 5.000,– Kč. Jedná se o opticky vynikající objektiv což je dáno i jednoduchou konstrukcí typickou pro základní objektiv (viz technické parametry v databázi FotoTechniky).

Nikon F80

Měření se zvýhodněným středem se soustřeďuje na jas v kroužku o průměru 12mm v hledáčku a dá se proto využívat pro změření jen části snímané scény.
Bodové měření je určeno pro velmi přesné stanovení expozice jen podle malé části scény, například u objektů v protisvětle nebo při vysokém kontrastu. V tomto případě se provádí měření jen ve velmi malé části, přibližně 1% (cca 4mm velký měřící bod) z celé plochy rámečku. Měření probíhá vždy v bodě, ve kterém je aktivovaný zaostřovací bod – posouváním oblasti ostření se posouvá i oblast měření. Dostatečně malý měřící bod a velká přesnost bodového měření je jednou z největších výhod tohoto aparátu.

K dispozici jsou tři zcela nezávisle použitelné systémy měření expozice : 3D matricové, měření se zvýhodněným středem a měření bodové.

Velkou nevýhodou tohoto přístroje je, že nová koncepce fotoaparátu neumožňuje měření s manuálními objektivy. Tyto objektivy lze sice nasadit přímo nebo přes redukci M42/Nikon na fotoaparát, nastavit na těle expoziční čas a na objektivu clonu. Vestavěný expozimetr však zůstane zcela mimo provoz a to ve všech třech režimech. Jedinou možností je expozici stanovit předem přes AF objektiv nebo pomocí externího expozimetru. Proč se výrobce rozhodl k tomuto kroku je naprosto nepochopitelné a nevysvětlitelné. Tato nevýhoda se navíc opakuje u celé nové série fotoaparátů Nikon : F-50, F-55, F-60, F-65 a F-80. Měřit s manuálními objektivy umí pouze starší typy F-70, F-90 a profesionální F-100 a F-5.

Fotoaparát je vybaven standardními expozičními režimy – program s pružnou volbou, clonová automatika, časová automatika a plně manuální nastavení. Protože se předpokládá použití pokročilými fotografy, tak v nastavení chybí plně automatické „kreativní“ programy obvyklé u aparátů nižších tříd.

V expozičních režimech je možno nastavit korekci expozice v rozmezí ± 3 EV v krocích po 0,5 stupně. Lze též provádět sérii dvou nebo tří po sobě následujících snímků s různou, předem naprogramovanou korekcí (sloupkování). Rozsah korekcí je dostatečný, pouze velmi náročným uživatelům používajícím diafilm může poněkud chybět možnost nastavení korekcí po 0,3 EV, což se dá ale obejít manuální změnou nastavení citlivosti filmu – např. při použití filmu o citlivosti 400 a při požadované korekci +0,3 EV nastavíme citlivost filmu na 320.

V plně manuálním nastavení je možno nastavit jakékoli hodnoty, přičemž je nastavení doplněno zobrazením stupnice expozimetru na displeji v hledáčku, který graficky zobrazuje odchylku nastavených hodnot od hodnot naměřených expozimetrem a to v rozpětí ± 3 EV.

Autofokus, režimy autofokusu

Na výběr je 5 AF bodů, které se přepínají naklápěcím voličem (21) na zadní straně fotoaparátu. Vybraný bod je možno uzamknout západkou (20). Středový AF bod je zdvojený křížový a okrajové body jsou liniové, orientované podle nejbližší stěny rámečku hledáčku. K dispozici jsou tři režimy ostření :

Continous servo AF s prioritou spouště, kdy lze spoušť kdykoli aktivovat bez ohledu na to, zda je či není zaostřeno. Když se v hledáčku objeví symbol zaostření, tak se ostření nezablokuje a aparát nepřetržitě zaostřuje na objekt až do okamžiku plného stisknutí spouště, nebo dokud ji lehce stlačujete. Funkce Focus Tracking, která se aktivuje automaticky, umožňuje analyzovat rychlost a směr pohybujícího se objektu a dosáhnout správného zaostření přesně v okamžiku spuštění závěrky (podle rychlosti a směru si aparát předem spočítá, kde se v okamžiku spuštění závěrky bude objekt nacházet).

Single servo AF s prioritou ostření – spoušť lze aktivovat pouze po zaostření. Takže pokud stisknete spoušť rovnou na doraz, tak aparát napřed zaostří a teprve potom uvolní závěrku. Jakmile je však zaostřeno, lze ostření blokovat lehkým držením spouště. Pokud se však objekt před spuštěním ostření pohyboval, aparát to identifikuje a doostřuje tak dlouho, dokud se objekt pohybuje. Po jeho zastavení se zastaví a zablokuje i ostření.

Manual AF ve kterém je ostření prováděno manuálně, funguje však kontrolka zaostření na displeji v hledáčku, která indikuje zda je v dané oblasti správně zaostřeno. Spoušť lze aktivovat kdykoliv.

Dále je možno nastavit režim AF na oblast:

  • AF na jednotlivou oblast – využívá se pouze jeden z pěti rámečků ostření, což je výhodné v případech nutnosti přesného zaostření konkrétního objektu, nebo při snímání statické scény.
  • Dynamický AF – v tomto režimu stanovuje uživatel výchozí AF bod, který zachycuje fotografovaný objekt. Pokud se objekt pohybuje, aparát sám přepíná mezi jednotlivými AF body, podle pohybu objektu až do spuštění závěrky, nebo po celou dobu, po kterou mírně stlačujete spoušť. Přepínání AF bodů se děle libovolně podle pohybu objektu, takže aparát bez problémů “sleduje“ i velmi nepravidelně se pohybující objekty.
  • Dynamický AF s prioritou nejbližšího objektu automaticky zvolí tu oblast AF, kde zjistí nejbližší objekt, který následně “sleduje“. Výhodou je zrychlení práce, protože přístroj sám “pozná“ fotografovaný objekt a uživatel nemusí nic nastavovat.

Nastavení režimů ostření a režimů AF na oblast je možno vzájemně kombinovat a eventuálně ještě upravovat pomocí uživatelských funkcí tak, že vzniká mnoho variant nastavení a popisovat zde všechny tyto možnosti je nemožné. Všechny varianty jsou ale poměrně srozumitelně popsány v manuálu, který má přes 100 stran.

Fotografování s bleskem

Fotoaparát je vybaven vestavěným bleskem o směrném čísle 12 (při ISO

  1. s úhlem vyzařování 74°, což odpovídá použití objektivu
s ohniskovou vzdáleností 28mm nebo delší. Rozsah citlivosti filmu pro fotografování s bleskem je 25 až 800 ISO. Použití blesku umožňuje maximální synchronizační čas 1/125, což není mnoho, ale pro běžné fotografování je to zcela dostatečné. Přístroj bohužel neumí vysokorychlostní synchronizaci ani s použitím přídavného systémového blesku. Nikon F80

Zdánlivě obyčejný vestavěný blesk je v tomto případě kvalitní systémové zařízení umožňující použití velkého množství funkcí a využívající moderní technologie. Mezi ně patří 3D multisenzorem vyvažovaný doplňkový záblesk využívající samostatné 5-ti zónové měření intenzity záblesku, využívající ke stanovení správné expozice mimo jiné i údaj o vzdálenosti fotografovaného objektu, získaný z objektivu typu D nebo G. Další zajímavostí je, že systém využívá také monitorovací předzáblesk, po kterém však přichází hlavní záblesk tak rychle, že ani nelze postřehnout že se jedná o záblesky dva. To je výhodné zejména při fotografování osob, které nejsou obtěžovány nepříjemným blikáním obvyklým u aparátů jiných typů.

Vestavěný blesk dále umožňuje nastavení synchronizace na zadní lamelu závěrky, na synchronizaci s dlouhými expozičními časy, redukci červených očí pomocí přídavného AF reflektoru (10) a korekci zábleskové expozice v rozsahu +1 až –3 EV. Všechny stavy jsou přehledně indikovány na hlavním LCD panelu a některé i na displeji v hledáčku.
Ikonka blesku zobrazená na displeji v hledáčku indikuje červeným světlem připravenost vestavěného nebo systémového přídavného blesku k vyzáření záblesku. Pokud po expozici ikonka bliká – upozorňuje tím uživatele na možnou podexpozici snímku, protože fotografovaný objekt byl za hranicí dosahu blesku. Zvýšit dosah blesku lze snížením clony, prodloužením expozičního času nebo použitím citlivějšího filmu. Dosah záblesku při různých nastaveních a použitých filmech je přehledně rozepsán v tabulce v manuálu k fotoaparátu.

Nikon F80

Zajímavostí je přídavný systémový blesk Nikon SB50DX, který nejenže je plně kompatibilní se všemi funkcemi aparátu, ale také umožňuje bezdrátové spuštění pomocí vestavěného blesku a nebo použití obou blesků současně i v případě, že je tento přídavný blesk normálně zasazen do botky (11) na horní straně aparátu. To je výhodné zejména při fotografování v místnosti, kdy přídavný blesk nasměrujeme nahoru pro odraz od stropu a vestavěným bleskem (případně s použitím difuzéru, který je součástí SB50DX) dosvítíme případné stíny – například kolem očí nebo pod nosem fotografovaných osob. Výsledkem je příjemné měkké nasvícení celé scény.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Viktor Ruzicka
    Viktor Ruzicka
    04.07.2002 15:32

    Chybi mi nejake foto??
    Jinak clanek je pekny.

  • Viktor Ruzicka
    Viktor Ruzicka
    04.07.2002 15:34

    Tak jsem si neprecetl posledni vetu. Moje chyba.

  • Mara...
    Mara...
    04.07.2002 16:13

    Musim rict, ze bych k zaporum pricetl jeste absenci kreativnich programu a predsklopeni zrcatka. Prvni z toho duvodu, ze takhle fotak nepujcim pritelkyni, protoze by proste nevedela co s tim a druhy abych predesel otresum coz je asi jasne, tedy az s tim budu fotit zase ja, pritelkyni by to bylo dost na nic... (Ostatne argument ze je zrcadlo dobre utlumene neni prilis dobry, za rok to zrcadlo tak dobre utlumene nebude... a Murphy rika ze otresu je nevic prave tehdy kdyz ma byt fotka nej...).
    Jinak za klady bych vyzdvihl hlavne uzivatelske nastaveni, bodove mereni a existence S verze a mrizka...
    K zaporum bych mozna jeste pridal pomale pretaceni.
    Jeste mi prilis nesedi ona metoda zaostrovani Single Servo AF. Netvrdte mi ze preostruje v okamziku kdy se objekt pohybuje, jaky je pak rozdil mezi Continues Servo a Single servo ? To je divne ne ?
    Jinak hezky napsane, mam pocit ze autor je nikonista, tenhle nikon mi do oka nepadl i kdyz jsem na nim dlouho dlouho uvazoval. Ted po recenzi jako bych ho videl v lepsim svetle nez predtim i presto ze predtim jsem uz nic vic snad ani vedet nemohl. Hezke, diky.
    Marek Erneker

  • Michal Kupsa
    Michal Kupsa
    Autor
    04.07.2002 17:58

    Pro Maru :

    - to zrcátko je opravdu dost dobře utlumené a to i u levnějšího Nikonu F-65 a ani po více než roku nejevilo známky nějakých změn chodu.

    - v Single servo aparát pozná, zda se objekt pohybuje, pokud ne tak zaostří a zablokuje se, pokud ano tak přeostřuje a pokud se objekt zastaví tak se stopne i přeostřování a zablokuje se. V Continuous přeostřuje pořád - neblokuje se.

  • Kamil Moravec
    Kamil Moravec
    09.07.2002 10:54

    Pro Maru: Pokud chceš kreativní programy, tak je tady F55 a F65, podle mě jsou úplně na ... a do této kategorie nepatří, ale sváteční začátečníci je mohou vyžadovat.
    MLU je dobrá věc, ale zde je zase jiná třída a pochybuju, že to využiješ. Jak děláš velké fotky? Já mám F80 2 roky a nějaké vychození - o tom nemůže být řeč.
    Přetáčení je dostatečně rychlé, právě jsem se vrátil z BeNeLuxu, kde jsem fotil letadla a stíhal jsem vpohodě měnit filmy mezi jednotlivýma sestavama při letu, takže přetáčení je dostatečně rychlé.
    Pokud jde o Single a Continues, tak to si nastuduj sám.

  • Kamil Moravec
    Kamil Moravec
    10.07.2002 09:30

    Do záporů bych ještě dal, že nejde dělit po 1/3 EV. Při kompenzaci expozice se to sice dá obejít nastavením ISO. Ale mě jde spíš o nastavení času v programu S, když chci danou scénu vyfotit konkrétním časem - např. máznutí rotoru vrtulníku.
    Pozn. k 3D měření. Tělo sice měří v 10 zónách a bere vzdálenost z D/G objektivu a podle toho určí výslednou expozici, ale navíc ještě scénu porovná s databází nafocených scén v čipu MultiCAM900, kde jich je přes 28.000. Toto je novinka převzatá z F5 a F100, které nají MultiCAM1300 a tam je přes 30.000 scén.
    Co považuji za opravdu vynikající je možnost ostřit kterým koliv z 5ti bobů. Často používám při focení letových scén formace.

  • Mara...
    Mara...
    10.07.2002 15:02

    Diky za reakce. Jsem rad ze z praxi nemate s utlumenim zrcatka problemy, kazdopadne pokud by predsklopeni zrcatka bylo mozne, jiste bych byl radsi. Fotky dělam ruzne, ty co se mi libi tak vetsinou na A4 apod. , par mam A3-jek, ostatni nechavam v nahledovych formatech, tj. vetsinou nejakych 10x15 apod.. Co se pretaceni tyce, nejspis jsme se uplne nepochopili, jde mi o rychlost snimani, s rychlosti pretoceni filmu do kazety jsem skutecne problemy nikdy nemel. Ovsem pokud pouzivam AEB s rychlejsim fotakem, tak pri porovnani vysledku mam mnohem lepsi fotky. Fotim hodne portrety apod.. a AEB povazuji za silnou zbran, ale pokud to fotaku trva 1,5 sec, nez ty tri snimky zachyti tak mi model vetsinou neco provede. Nevim jake s tim mate zkusenosti, ale kdyz jsem fotil jen s mechanickou zrcadlovkou a delal jsem vetsinou dva snimky, kdy jsem je stihl tak do dvou sekund tak se clovek osival... Kdyz s automatickou jedu 3 snimky s fotakem s 4 sn/s, snasi to mnohem lepe a me taky nedela potize to tak jako udrzet. Je to nejspis trochu kravina, ale kdyby byl rychlejsi docela bych to uvital. Jinak kreatovni programy skutecne jsou vetsinou k nicemu, ale co ostatni mate ja nemam - moje rodina k foceni zadny zvlastni vztah nema a kdybych jim dal do ruky tenhle fotka treba jen s prioritou clony tak netusi kterym koleckam kam hnout ani co to udela. Tudiz na fotaku jakekoliv tridy povazuju kreativni programy za nerusici doplnek ktery timto zpusobem rad vyuziji. Rozhodne si nemyslim ze fotak s kreativnimi programy znamena snizeni kvality tech manualnich apod.. to je dle meho naprosty predsudek. Jinak myslel jsem ze F80 ma +-3EV po 1/2 ci 1/3 krocich, nebo se mylim ?

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (12)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram