Natalia Lisovskaya - Fotografování jídla

Natalia Lisovskaya pochází z Moskvy a její velkou vášní je krásné a dobré jídlo. Když přišly první nabídky fotografovat jídlo, byla skeptická. Vždyť svět fotografie pokrmů patří jiným, precizním fotografům se zvučnými jmény a ona fotografuje především lidi. Ovšem neváhala dlouho a nabídky přijala. Momentálně se na plný úvazek věnuje fotografování jídla pro internetové fotobanky. Fotografování pro ni nepředstavuje jen skvělé snímky, ale také způsob, jak komunikovat se světem. Více už v rozhovoru, který nám Natalia poskytla...

Setkani fotografu

Natalie, kdy jste začala fotografovat a co vás k tomu přivedlo?

Původně jsem pracovala v kanceláři jako grafický designér. Po nějaké době jsem se ale rozhodla pro studium fotografie, aby se moje designérské schopnosti dostaly na vyšší úroveň. To byla chvíle, kdy jsem si uvědomila, že být fotografem je pro mě mnohem zajímavější a zábavnější, než být designérkou. Tím začala nová etapa mého života, která trvá již 11 let.

Jak jste si našla cestu k fotografování jídla?

Nebylo to snadné a také to nějakou dobu trvalo. Než jsem se k fotografování jídla dostala, vyzkoušela jsem si mnoho jiných žánrů fotografie. Fotografovala jsem oblečení, reportáže, svatby, rodinné fotografie, portréty v ateliéru. Jednoho dne se mne jeden z mých přátel z řad fotografů zeptal, jestli jsem někdy neuvažovala o fotografování jídla. Tehdy jsem mu odpověděla, že samozřejmě ne, protože se tomuto oboru věnuje už mnoho talentovaných lidí. Například Michael Ray, Francesco Tonelli nebo Carl Warner, a tak by trvalo mnoho let, než bych se alespoň přiblížila jejich špičkové úrovni v tomto oboru.

A co se dělo dál?

Najednou začaly přicházet nabídky na projekty, které se týkaly právě fotografování jídla. A já to zkusila. Postupem času jsem si začala uvědomovat, že mě tento nový svět velmi láká a baví. Fotografováním jídla jsem byla tak unešená, že jsem se postupně přestala věnovat fotografování lidí. Začala jsem fotografovat jídelní lístky pro restaurace a vytvářet kvalitní materiál pro internetové fotobanky, které se snímky následně obchodují.

Stále se věnujete fotografování jídelních lístků?

Po určité době jsem dosáhla nové úrovně a pociťovala jsem, že fotografování jídelních lístků pro mě již nepředstavuje příliš velké osobní uspokojení. Přeorientovala jsem se tedy pouze na spolupráci s fotobankami. Moje dřívější životní zkušenosti mě na takový druh spolupráce sice vůbec nepřipravily, ale nakonec se ukázalo, že je to práce mých snů.

Je fotografování jídla vaším jediným zaměstnáním? Fotografujete také pro časopisy o jídle?

Spolupráci s restauracemi, časopisy i knižními vydavatelstvími jsem přerušila před 5 lety. Momentálně pracuji na plný úvazek pouze jako fotograf pro fotobanky a jsem tím plně vytížená.

Kde jste se naučila fotografovat právě jídlo?

Učila jsem se fotografovat u mnoha profesionálů v Moskvě. Nejprve jsem absolvovala všeobecný kurz a poté i profesionální proškolení. Účastnila jsem se mnoha seminářů s fotografy, kteří jsou pro mě inspirativní. Na semináře chodím dodnes, protože učení je nekonečný proces.

Jaké světlo nejraději používáte pro fotografování jídla? Světlo denní, nebo studiové? Které z nich je podle vás lepší?

Používám studiová světla a žádná jiná, protože si myslím, že výsledek je profesionálnější. Mimo to nejsem závislá na denní době nebo na počasí a můžu fotografovat, kdy se mi zachce. Neexistuje žádná správná odpověď na otázku, který druh světla je lepší. Znám fotografy, kteří fotografují skvělé snímky i se světlem denním. Já jsem si zvolila studiové světlo, protože mi jednoduše vyhovuje a lépe mu rozumím.

Jak má podle vás vypadat správná fotografie?

Na jídlo na snímku musíte dostat chuť. Musí probudit vaše smysly a lákat vás.

Jak docílit toho, aby jídlo na snímku bylo opravdu lákavé a divák vnímal jeho chuť jen při pohledu na obrázek?

Pro zachycení opravdu povedeného snímku jídla je potřeba dokonalá souhra mnoha okolností. Suroviny musí být čerstvé, pokrmy čerstvě uvařeny, zelenina i ovoce čerstvě nakrájené, scéna musí být správně nasvícená, nastavení fotoaparátu perfektní, rekvizity musí odpovídat celkové představě snímku atd. Je třeba najednou sladit asi tisíc drobností. Například příbory, které používáte jako rekvizitu, musí korespondovat s vytvořenou scénou. Stylista, který jídlo na fotografování připravuje, musí vědět naprosto přesně, co dělá, aby tak předešel možným nepříjemnostem při fotografování. Velmi důležitou roli hraje také nálada na place a dobrý nápad. Celý proces tvorby skvělého snímku jídla je směsicí chemie a kouzel.

Vaše fotografie vypadají úchvatně! Kdo Vám navrhuje scény? Můžete si jídlo stylizovat sama? Co je při designování pokrmů důležité?

Jsem výtvarnice, kuchařka, stylistka i fotografka v jednom. Moje stylizování jídla spočívá v jeho kvalitní přípravě a následném dokonalém podávání daného pokrmu. To vše dělám s velkou oblibou. Všechno jídlo, které vidíte na mých fotografiích, je opravdu lahodné a ihned po fotografování může být zkonzumováno.

Takže scény pro fotografování připravujete úplně sama? Jídlo sama vaříte?

Ano a velice mne to baví a naplňuje. Je to krásná kreativní práce, kterou pak zachytím na svůj fotoaparát.

Pro své fotografie využíváte velmi zajímavé podklady a pozadí, kde je hledáte?

Otázka hledání správného podkladu či pozadí je nesmírně důležitý a často dost náročný proces. Pozadí je naprosto nezbytné a nikdy ho pro snímek není dost! Pozadí či podklad se ale může snadno ušpinit, přestat být trendy nebo může být jednoduše nudné.Jakýkoliv povrch se ale může stát pozadím. Ideální povrchy můžete najít na bleším trhu, v antiku, v kůlně u vaší babičky, na zahradě u sousedů, nebo na staveništi. Pozadí a podklady jsou tak žádaným artiklem, že už existují i designeři, kteří navrhují a vyrábí pozadí a podklady všeho druhu, které jsou ideální pro fotografování ať už čehokoli.

Na vašich fotografiích můžeme vidět například kus dřeva ve tvaru srdce, který snímek krásně doplňuje. Kam na takové věci chodíte? Také na bleší trh?

Existují specializované obchody, kde se dají takové věci koupit. Případně si je člověk může objednat.

Jaké objektivy používáte pro fotografování jídla a jaký typ fotoaparátu máte?

Momentálně je to Canon 5D Mark III + EF 70–200mm f/2.8L IS II USM. Vždycky jsem byla Canoňačka.

Používáte polarizační filtry?

Polarizační filtry jsou jedním z nejdůležitějších nástrojů při mé práci, dovolují mi regulovat odlesky nejen na jídle, ale také na pozadí, příborech, talířích apod.

Jak nejlépe vytvořit ty správné odlesky? Jak učinit jídlo chutným a atraktivním? Je potřeba speciálních pomůcek? Například laky, spreje?

Asi vás zklamu, ale nikoliv. V oblasti, ve které pracuji, je jediným tajemstvím pro vytvoření fotografie k nakousnutí jen správně a kvalitně připravené jídlo. Na poslední chvíli můžete olivy polít troškou oleje nebo zeleninu pokropit vodou, ale jídlo na place má vypadat především věrohodně. Tajemství a triky, na které se ptáte, patří k reklamnímu průmyslu společně s dlouhým fotografováním a natáčením v přítomnosti klienta.

A jak učinit z kusu masa na pohled pokrm bohů? Jak docílit lákavé zlaté barvy?

Je to zkrátka precizně a s citem připravené jídlo, v tom tkví celé tajemství.

Jaké je Vaše nejoblíbenější nasvícení? Je jednoduché nasvítit fotografii jídla?

Jeden zdroj světla je vpravo, druhý zdroj je vlevo, to je pro mě perfektní. Jsem fanouškem jednoduchosti a minimalismu, co se nasvícení týká. Také si myslím, že takovéto svícení je nejpodobnější přirozenému světlu.

 

Máte nějaké koníčky? Nebo fotografujete jídlo i ve svém volném čase?

Momentálně je mým největším koníčkem hledání nových objektů k fotografování. Procházky na bleší trhy, nakupování v internetových obchodech, vyhledávání rekvizit do reklam pro soukromé klienty. Zabere to mnoho času, energie i peněz, ale dělám to proto, že mě to baví!

Za rozhovor Natalii děkujeme! 
Web: http://liskina-nora.ru/

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

FotoMaraton Sumava

Tip na článek

Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R
Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R

S di­gi­tál­ními bez­zr­ca­dlov­kami s pl­no­for­má­to­vým či­pem a vy­so­kým roz­li­še­ním se roz­trhl py­tel, na­bí­zíme tedy pře­hledné po­rov­nání bez­zr­ca­dlo­vek Ca­non EOS R, Ni­kon Z7, Sony A7R III a Pa­na­so­nic Lu­mix S1R.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram
Setkani fotografu

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace