​Lenka Hatašová: Jak portrétuje osobnosti?

Lenka Hatašová při portrétování slavných sází na hru světel a stínů. V posledních letech pro portrétování využívá především denního světla, které díky správně použitým fotografickým pomůckám dokonale vymodeluje tvář fotografovaného a portrét tak získá hloubku. Jak Lenka portrétuje slavné? A jak se dívá na výrok fotografa Roberta Vano, který tvrdí, že fotka nemusí být ostrá?

Fotografujete spíše v ateliéru, nebo exteriéru?

Nejraději využívám svůj ateliér, který mám ve svém bytě. Jsou tam velká francouzská okna směřující na více světových stran. Díky nim pak do místnosti dopadá neuvěřitelná nabídka denního světla, měnící se s denní dobou. Takové světlo využívám poslední dobou nejraději. Samozřejmě, mám i světelný park různých blesků, softboxů a studiových nezbytností, ale připomíná mi to spíše mé portrétové začátky, kdy jsem si nedovolila svobodně tvořit a kdy jsem světlohru ještě moc nevnímala. Tahle schopnost vlastně přišla až před pár lety, a šla ruku v ruce s jakousi mojí vnitřní transformací. Můžu jen potvrdit, že nejpodstatnější je, kdo za fotoaparátem stojí, a jak je vnitřně nastavený, to se pak odráží i v jeho tvorbě a v tom, jak realitu okolo sebe vidí. Technika není zase tolik důležitá.

Lenka Hatašová: Monika Absolonová

Jaký fotoaparát používáte a jaký objektiv na portréty máte nejraději?

Já právě velkým fanouškem techniky nejsem, vyznám se jen v tom, co nezbytně potřebuji. Odjakživa jsem věrná značce Nikon, vystřídala jsem průběžně snad všechny jeho modely od legendární analogové zrcadlovky FM2, která byla mou první profesionální a mám ji schovanou dodnes. Aktuálně používám Nikon D3X a Nikon D800, miluji vysoce světelné objektivy zejména Nikkor f 85/1.4, nebo stejně světelnou osmapadesátku nebo pětatřicítku. Často používám právě nejnižší clonu, což je ošidné, protože ostrost mi někdy pěkně ujede. Ale jak říká můj kolega Robert Vano, fotografie nemusí být ostrá.

Klára Issová & Lenka Hatašová

Jak portréty svítíte? Máte nějakou svou oblíbenou techniku svícení?

Mám ráda hru světla a stínu, takže blesky nebo umělá světla různě směruji a hledám, co zajímavého na obličejích mých objektů vytvoří. Operovat s tímhle se dá ale jen do určité míry, co snese portrét muže, ženě nemůžete udělat. Přímé svícení moc ráda nemám, je ploché a nudné. Nejraději mám ale denní světlo, má neuvěřitelnou malbu a teplotu, používám k jeho vedení různé modulátory. Škála možností je zde v podstatě nekonečná. A pak samozřejmě různé odrazky, polystyreny, černé desky na vymodelování světla ve tváři.

Lenka Hatašová: Adam Kraus

Jak volíte prostředí, kde budete danou osobnost portrétovat?

To záleží na konkrétních okolnostech a případném zadání. Nejraději ale kombinuji studio a pak exterier, mám pro tyhle příležitosti už své oblíbené lokace, které oplývají úžasnými „modulátory“ světla. Nejsem už dnes fanouškem velkých produkcí, stylingů a stylizací, tyhle věci podle mne jen odvádějí pozornost od samotné podstaty portrétu. V tomhle případě jde ale spíše o obor módní a reklamní fotografie, kde se pohybuji jen okrajově. Mojí doménou je portrét.

Lenka Hatašová: Klára Issová 

Fotograf musí být mistrem v komunikaci a měl by umět lidi uvolnit, aby na fotografiích vypadali přirozeně a spontánně, jak pracujete s osobnostmi při fotografování vy? Jak z nich dostanete výraz, který potřebujete?

Nevím, jestli jsem mistr v komunikaci, spíše ne. Často ale pracuji s lidmi, se kterými se dobře znám, takže tam žádné bariéry bořit nemusím. V ostatních případech prostě jsem jaká jsem, a funguje to.

Lenka Hatašová: Karel Gott

Podílejí se na fotografování i stylisté, vizážisté a kadeřníci?

Obvykle ano, mám pár oblíbenců, se kterými opakovaně spolupracuji. Jsme dnes už spíše přátelé, takže je to vždy takové příjemné setkání, u kterého se i tvoří. A také se pije kávička, pokuřuje se, klábosí… Práce je pro mne hlavně zábava.

Lenka Hatašová: Lucie Vondráčková

Kde se inspirujete?

Myslím, že já osobně dokonale naplňuji křesťanský význam slova inspirace. V tomhle pojetí znamená inspirace momentální vnuknutí, které pochází od Boha, a moje tvorba je skutečně založena zejména na kouzlu okamžiku. Jistě, vnímám, jak fotografují moji kolegové u nás i v zahraničí, ale já si dopředu nic moc nepřipravuji. Občas se mi nějaký obraz zaryje do paměti a já ho pak ve svém pojetí zopakuji, ale připravovat si na focení předem jakési storyboardy nebo předlohy a pokusit se tak předvídat, jak se bude situace vyvíjet, to není nic pro mne.

Lenka Hatašová: Leona Machálková

A jak snímky následně zpracováváte?

Klasicky ve Photoshopu v RAWu, nějaká velká kouzla s ním ale neumím, tedy spíše na to nemám tpělivost, takže se zaměřuji jen na základní úpravy, čištění a filtrování. Pokud potřebuji něco náročnějšího, pomáhá mi kolegyně Monika Navrátilová, která mě ostatně používat Photoshop kdysi naučila. Je to úžasná věc, taková novodobá temná komora, které jsem si ve svých začátcích užila víc než dost.

Lenka Hatašová: Doktoři z Počátků

Věnujete se i výstavním projektům?

Minulý rok jsem v pražské Nikon Photo Gallery vystavovala svůj soubor portrétů osobností s názvem V jiném světle, k vidění bude časem průběžně i na jiných místech republiky. Letos se s výstavami vlastně tak trošku „roztrhl pytel“, začátkem roku jsem ukázala svou sérii Obrazy Izraele, kdy jsem se odklonila od portrétů a vrátila se tak trochu, v rámci své poznávací cesty po Svaté zemi, ke svým dokumentárním začátkům. A nakonec, už nějakou dobu putuje po různých místech Česka další moje výstava s názvem Od rozštěpu k úsměvu, která vyvrcholí v září v Praze. Charitativní projekt portrétů lidí s rozštěpem obličeje je pro mne opravdu velká věc a srdeční záležitost zároveň.

Lenka Hatašová: Hana Maciuchová – kalendář Dobrý anděl


Děkuji Lence za rozhovor

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Taky..
    Taky..
    19.05.2017 08:55

    "Myslím, že já osobně dokonale naplňuji křesťanský význam slova inspirace. V tomhle pojetí znamená inspirace momentální vnuknutí, které pochází od Boha, a moje tvorba je skutečně založena zejména na kouzlu okamžiku."

    Tak to je síla...

  • E.B.E
    E.B.E
    19.05.2017 21:45

    Teda...nic ve zlým, ale fotky přinejmenším průměrný. Mrkl jsem se teda i na fejsbůkovej odkaz a nic inspirujícího, dokonce "od boha" jsem nenašel. Pokud jde o to "zvláštní světlo", je tím asi myšleno napálení bleskem a ostrej stín za zády a nebo naopak žádný. Myslím, že spousta mých známých to cvakne líp. Jen nemají přístup k těm slavným osobnostem. A o tom to nejspíš je. Tentokrát článek opravdu nezaujal

  • Readm
    Readm
    20.05.2017 10:19
    Reaguje na E.B.E 19.05.2017 21:45:

    "Teda...nic ve zlým, ale fotky přinejmenším průměrný. Mrkl jsem se teda i na..." - zobrazit celý komentář

    Ja kliknul na tve fotky, nic moc, asi by jsi se mel zamyslet nad svoji produkci nez zacnes kritizovat druhe :-)

  • Helena Macenauerová
    Helena Macenauerová
    20.05.2017 17:37

    Mam rada fotografie Lenky Hatasove, pro me jsou pusobive i inspirativní, za rozhovor Soně dekuji :)

  • E.B.E
    E.B.E
    20.05.2017 21:17
    Reaguje na Readm 20.05.2017 10:19:

    "Ja kliknul na tve fotky, nic moc, asi by jsi se mel zamyslet nad svoji..." - zobrazit celý komentář

    nemyslím, že komentář měl něco společnýho s mým profilem, ale dík za zhodnocení. A pokud jde o komentář ke článku, nebo fotkám Lenky, myslím, že na něj má právo každej. I kdyby nikdy foťák v ruce nedržel. Pokud se teda nepletu ...na druhou stranu je mi jasný, proč takhle reaguješ :-)

  • kikiris
    kikiris
    21.05.2017 07:10

    Zdravím diskusníky, prohlédl jsem si fotky paní Hatašové, jsou líbivé
    a poplatné době, nijak se nevyřazují s tvorby běžných portrétních
    fotografů, co fotí za peníze. Ale jestliže tvrdí, že její "momentální vnuknutí
    pochází od Boha", tak to je tvrzení podle mě, velmi nabubřelé a arogantní.
    Její talent pro zachycení "kouzla okamžiku" není nijak vyjímečný, aby se
    tím mohla řadit po boku Boha :-).
    Prohlédl jsem si také fotografie Romana a dle mého osobního názoru
    mají šmrnc a některé parádní atmosféru. A jistě, kdyby měl možnost
    fotit Gotta, Issovou, nebo Vondráčkovou, tak by ho spousta lidí poplácala
    po rameni, jaké má "úžasné" fotky. Jelikož však na jeho portrétech, nejsou
    mediálně známé osoby, ale jen bezejmenné modely, tak na "Boží kouzlo
    okamžiku" nemá nárok...
    Děkuji za pozornost :-).

  • E.B.E
    E.B.E
    21.05.2017 09:50
    Reaguje na kikiris 21.05.2017 07:10:

    "Zdravím diskusníky, prohlédl jsem si fotky paní Hatašové, jsou líbivé a..." - zobrazit celý komentář

    To ti teda děkuju :-) ...ale o mě to není. Nikde jsem nemluvil o sobě a jak bych to fotil já...jen jsem si prohlídl fotky autorky a nic zvláštního, vyjímečnýho nevidím. Tak sem si dovolil sdělit jen tohle. A ano...důvod byl asi to vysoký ego čišící ze článku. Mám na to jaksi alergii či co :-) Navíc jsem fotky slušně popsal průměrem. A přiznejme si...tak to prostě je. Stačí se podívat po portfóliu jiných portrétních fotografů. Nemluvě o složitosti expozice připravované fotografie vs čistého street i momentek.

  • kikiris
    kikiris
    21.05.2017 11:28

    Jasně, že to není o tobě, ale o tom článku. Já si normálně fotky v
    portofiliích neprohlížím. Jen po tvém pokárání, které jsi obdržel
    od Readm, jak si můžeš dovolit kritizovat druhé (taková troufalost),
    tak jsem si tvé prohlídl. Já bych se ke článku také vůbec nevyjadřoval,
    kdyby v něm nebylo cítit tu aroganci a nadřazenost, která asi vyplývá
    z toho, že se pohybuje mezi "nadlidmi", kteří jistojistě po tom rameni
    paní Hatašovou plácají...

  • Helena Macenauerová
    Helena Macenauerová
    22.05.2017 15:15

    ...asi ženám rozumí víc ženy a mužům muži :))...rozumím, co Lenka chtela číct, prostě to cítím :)

  • E.B.E
    E.B.E
    22.05.2017 16:59
    Reaguje na Helena Macenauerová 22.05.2017 15:15:

    "...asi ženám rozumí víc ženy a mužům muži :))...rozumím, co Lenka chtela..." - zobrazit celý komentář

    ...asi :-) ...i když tohle bych nedělil na mužský a ženský názor. Podstatná je jedna věc. Fotky opravdu nejsou vyjímečný ani na vyjímečným světle (ponechám vnuknutí od boha stranou) A tím neříkám nic špatnýho, dokonce tím ani nenaznačuju, že já fotím stejně, zato znám spoustu fotografů i jejich produktů.Taky se stačí podívat na pár slušných fotowebů do kategorie portrét. Spousta amatérů vytvořila opravdu úžasný věci. Zvlášť pokud se bavíme o práci se světlem. I tak to můžeš brát za můj subjektivní názor a nevšímat si ho. Taky je to řešení :-)

  • kikiris
    kikiris
    22.05.2017 18:07

    :-)

  • kikiris
    kikiris
    22.05.2017 18:07

    - nějak se v tom motám :-)

  • kikiris
    kikiris
    22.05.2017 18:10

    Souhlas, pod to se můžu podepsat (kikiris kakabus) :-)

  • E.B.E
    E.B.E
    22.05.2017 18:35
    Reaguje na kikiris 22.05.2017 18:10:

    "Souhlas, pod to se můžu podepsat (kikiris kakabus) :-)..." - zobrazit celý komentář

    Posledním třem příspěvkům jsem, přiznávám bez mučení, ani trochu nerozumněl :-)

  • kikiris
    kikiris
    22.05.2017 20:09

    Omlouvám se Romane, platí ten třetí a je to reakce na tvůj příspěvek ze 16,59
    pod který se můžu podepsat.
    Když jsem dopsal ten svůj, tak jsem udělal něco špatně a tak jsem to zkusil znovu
    a bylo to tam2x a pak 3x :-( a smazat to už nešlo jen upravit, jen smazat část textu
    a proto vznikl ten paskvil :-) sorry...

  • E.B.E
    E.B.E
    22.05.2017 21:41
    Reaguje na kikiris 22.05.2017 20:09:

    "Omlouvám se Romane, platí ten třetí a je to reakce na tvůj příspěvek ze 16..." - zobrazit celý komentář

    V klidu...tolik omluv... to se hned tak nevidí :-) ...dyť o nic nejde

  • kikiris
    kikiris
    22.05.2017 22:05

    Jo, budu se snažit aby se to neopakovalo :-)...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (22)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram