Knižní tip: Svícení – věda a magie ve fotografii

Světlo je z mého pohledu alfou a omegou fotografie - věřím, že většina fotografů s tím bude souhlasit. Jen pro to správné světlo jsme občas schopni vstát ještě v průběhu noci, abychom byli ve správný čas na předem vybraném místě. V knize Svícení – věda a magie ve fotografii se dozvíme zejména, jak pracovat se světlem, které máme tu možnost ovládat a přizpůsobit obrazu svému. Samo o sobě nám titul určuje i oblasti fotografování, ve kterých se budeme pohybovat, jedná se zejména o produktovou fotografii a ateliérové fotografování obecně, ale i dozvíte se také, jak využívat systémové blesky například při reportáži. Autoři Svícení – věda a magie ve fotografii jsou Fil Hunter, Steven Biver, Paul Fuqua, jedná se o velmi zkušené fotografy s impozantním výčtem fotografických úspěchů, nemusíte se tedy bát, že byste se neučili od odborníků.

Kniha se sestává z deseti samostatných částí, které mají jednu jasnou nit, táhnoucí se celou knihou, je jí světlo „na všechny způsoby“. Začneme logicky úvodem, jež nám osvětlí, jak je kniha poskládána, co nám chtějí autoři předat a jak máme ke knize přistupovat. Hned v první kapitole mě potěšil velmi názorný nákres zobrazující, jakým způsobem byla nasvícená fotografie, kterou můžete spatřit na čelní straně samotné publikace.

Nákresy lze definovat jako účelné, přehledné a nenechávají mě na pochybách, že lehce osvětlí, jak si podobnou fotografii pořídit. V této úvodní části je také zásadní jedna z vět autorů. Říkají nám, že čtenář by už měl vědět, jak nastavit svůj fotoaparát pro korektní expozici, že toto není cílem knihy. Tento přístup je z mého pohledu pro odbornější publikace tím správným a autoři tímto cílí zejména na pokročilejší fotografy, což ovšem nutně neznamená, že by nebyla kniha psaná jednoduše a srozumitelně i pro začátečníky, ale nezachycuje základy ovládání fotoaparátu.

Bibliografické údaje a obsah

V následující části knihy se dozvíte, jak se vyrovnat se specifickými povrchy osvětlovaných předmětů, což považuji za jednu ze stěžejních dovedností, kterou byste měli po přečtení celé knihy ovládat. Podobné informace vám ušetří spousty pokusů při zkoušení a laborování s ideálním osvětlením, v tomto případě znovu jednoduchým způsobem zjistíte, jak na to.

V podobném duchu se nese i kapitola, věnující se odhalování tvarů a obrysů fotografovaného objektu tedy kontur. Když pominu cenné praktické rady zejména z oblasti produktové fotografie, tato kapitola má významný přesah i do dalších fotografických disciplín, portrét, akt, krajina a s trochou fantazie i spousta dalších. Pro přidání třetího rozměru do dvourozměrné fotografie zde naleznete velmi užitečné poznatky. Ve druhé kapitole nás již autoři zasvětí do tajů světla, po úvodu do kapitoly, kde definujeme světlo jako takové zejména z pohledu fyziky, začneme s atributy kvality světla, které ve fotografii sledujeme. Bez znalosti základních pojmů jako barva světla, jas, kontrast a druhy osvětlení, bychom se neposunuli dál, proto doporučuji první kapitolu nepřeskakovat, aby nám dávali smysl i kapitoly následující. Tuto kapitolu považuji za nejtechničtější a nejméně praktickou, ale lehce pochopitelnou, v celé knize se nesetkáte se zbytečně technickým přístupem. Praktický přístup je cítit v každé části knihy. Položili jsme základy a nyní můžeme stavět, tedy přidat na obtížnosti. V další kapitole se naučíme, jak pracovat s odrazem. V této části knihy, stejně jako v dalších, jsou velmi nápomocné k pochopení problematiky srovnávací fotografie. V tomto případě můžeme pozorovat rozdíly na dvojici fotografii listu a šroubováku, při použití různě velkého světelného zdroje. Čas od času autoři zařazují k některým z témat také rámeček s informacemi navíc, můžete se tak k nim třeba vrátit zpět po lepším pochopení celé kapitoly. V této kapitole se dostáváme také například k polarizovanému odrazu světla, moc se mi líbí příklad, na kterém je polarizace popisována. Nikdy dříve bych si švihadlo s touto problematikou nespojil, kdo chce vědět více nalistujte druhou kapitolu.

Prošli jsme si několika praktickými kapitolami, ale až nyní se dostáváme k těm opravdu úzce zaměřeným. Čeká nás fotografování kovových předmětů a fotografování skla, což je bezesporu skoro maturita z produktové fotografie.

Kov i sklo jsou specifické z pohledu přípravy osvětlení, proto si každý materiál zasloužil vlastní kapitolu. Jelikož v případě produktové fotografie už není laťku kam posouvat, pokračujeme portréty. Musím říct, že nepostrádám nic zásadního, co se týká svícení u portrétů. Autoři se nebojí ani barevných gelových filtrů a aspoň krátkými úryvky obsáhli téma svícení portrétů velmi široce. Možná ho dokonce úplně vyčerpali, protože se dostáváme ke kapitole, věnující se extrémům, prizmatem této knihy jde o světelné extrémy. Byť se budeme věnovat znovu zejména produktové fotografii a jako příklad můžu fotografování bílých objektů na bílém pozadí, spousta metod je aplikovatelných i v dalších disciplínách fotografické praxe. Pomyslnou třešničkou, která nás čeká v závěru knihy, je práce se systémovými blesky. Jsou to ty blesky, které zasuneme do sáněk fotoaparátu a pomáhají nám například při fotografování reportáží ve špatném světle.

Kniha jako celek je zdrojem velkého množství informací zejména z praxe, což vám pomůže výrazně zkrátit čas, který bude nutný k osvojení si základů práce se světlem. Pokud rádi fotíte v ateliéru, čeká vás focení produktových fotografií nebo jídla, nebojím se říct, že je kniha přímo pro vás. Oceňuji, že se autoři vyhnuli zbytečným složitostem a za pomoci prostředků jako přehledné nákresy problematiku zjednodušili, aniž by utrpěla podstata sdělení. 

_____________­________________________­_________________________

Kniha na stránkách vydavatele (Zoner Press)

_____________­________________________­_________________________

   

Hunter Fil, Biver Steven, Fuqua Paul - Svícení věda a magie ve fotografii lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>
     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram