Co je zlaté okno objektivu

Každý objektiv má jinou konstrukci a výrobci se lépe či hůře snaží mít co nejlepší kresbu či přenos kontrastu po celé škále clonových čísel. Přesto pro většinu objektivu platí pravidlo zlatého okna, zejména u těch s vysokou světelností. Doporučuji ho zejména vlastníkům setových zoomů s nízkou světelností.

Přestože se objektivy liší kvalitou, cenou, ohniskovou vzdáleností, světelností atd., vždy existuje rozmezí clonových čísel, při kterých má objektiv nejlepší ostrost a přenos kontrastu. Tato oblast nastavení se nazývá zlaté okno objektivu.

S rostoucí hodnotou clonového čísla roste hloubka ostrosti (pásmo vzdáleností, ve kterém je obraz ostrý). Mimo tuto oblast t.j. při vzdálenostech kratších nebo delších, bude obraz rozostřený. Příklad závislosti hloubky ostrosti na clonovém čísle a zvětšení fotografovaného objektu najdete v článku Makrofotografie.

Závislost kvality zobrazení na nastavení clony

Závislost kvality zobrazení na čísle clony ukazuje následující graf:

Závislost kvality zobrazení na čísle clony

Z tohoto grafu plyne, že abyste se dostali do zlatého okna objektivu, musíte nastavit clonu alespoň o dvě čísla clony výše, než je hodnota při maximálním otevření clony objektivu t.j. při minimálním clonovém čísle. Grafy pro objektivy 28–70/2,8 a 28–70/4,0 jsou zjednodušením. Skutečné závislosti nebudou určitě ideálně parabolické, budou mít nepravidelné tvary závisející na složení a konstrukci objektivů, kvalitě antireflexních vrstev atd. Přesto ve většině případů platí následující.

V případě, že vlastníme objektiv se světelností 2.8, stačí nám přiclonit na 5.6, abychom se dostali do oblasti, kde objektiv má nejlepší zobrazení. U objektivu se světelností 4 pak potřebujeme minimálně clonu 8. To bývá v případě nedostatku světla nebo rychlých pohybů problém. Proto je fotograf ochoten zaplatit tolik peněz za vyšší světelnost.

Při vysokohorské turistice, kdy jste nuceni vláčet vše na zádech, šetříte doslova každý dekagram. V případě, že neberete stativ, je dobrá světelnost objektivu a popřípadě i citlivější film nutností.

Vysoká světelnost objektivu je kritická při fotografování reportáží (fotografujeme většinou z ruky ve špatně osvětlených prostorech) nebo při fotografování zvířat ve volné přírodě (snaha používat co nejkratší časy závěrky).

Znamená vždy vyšší světelnost objektivu vyšší kvalitu?

Vyšší světelnost téměř vždy znamená vyšší cenu. Extrémně světelné objektivy jako 50/1.0 nebo 28/1.4 jsou velmi užitečné nástroje reportážních fotografů, které bývají ve srovnání s běžnými 50/1.8 a 28/2.8 podstatně dražší. Umožňují fotografovat bez blesku v podmínkách nedostatku světla, kdy právě ta jedna či dvě otáčky clony bývají kritické. Dosažení extrémně vysoké světelnosti objektivu je konstrukčně velmi náročné. Zároveň může platit, že za běžných světelných podmínek budou tyto speciální objektivy mít ve srovnání s objektivy běžné světelnosti i trochu horší kvalitu zobrazení.

Koupí dražšího objektivu však investujete i do vyšší kvality konstrukce a odolnosti objektivu vůči mechanickému poškození při dlouhodobém používání. To bývá dost důležité, zejména když cestujete a vaše fototechnika dostává pořádně zabrat.

Mohu nastavit objektiv mimo „zlaté okno“ ?

Při fotografování „na plně otevřenou díru“ t.j. minimální clonové číslo, dochází obvykle k rozostření obrazu v rozích: k vinětaci.

Při vysokých clonových číslech je naopak otvor clony tak malý, že se začne projevovat difrakce (rozptyl světla ). To bývá problém u makrosnímků, kde se někdy snažíme co nejvíce prodloužit hloubku ostrosti, což někdy způsobí zhoršení kvality zobrazení.

Vady objektivů a způsoby jejich korekce jsou popsány v článku Jak je to s vadami objektivů .

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram