Test Pentax MZ 30 díl I.

Podobně jako minulý rok, i letos pro vás připravujeme řadu nových zajímavých testů. Jak jistě tušíte, pro završení plejády redakčních testů jednookých zrcadlovek doposud chyběla značka Pentax. Proto jsme pro vás tentokrát vybrali model MZ 30. Doufáme, že vás podrobný redakční test s velkým množstvím ilustrací zaujme.

kompatibilita objektivů

bajonet těla

MZ 30 disponuje bajonetem typu KAF, který je kompatibilní se všemi objektivy typu K, Ka, Kaf a Kaf2. Při použití objektivů s bajonetem K a Ka nebudete mít možnost použít některých automatických funkcí. Autofokus s objektivy KA je funkční pouze za předpokladu použití přídavného AF telekonvertoru.

autofokus

matnice

Podobně jako ovládání některých funkcí, i systém automatického ostření je v porovnání s předešlými fotoaparáty konzervativnější a podstatně jednoduší, což předurčuje použití skutečnými začátečníky. Fotoaparát je vybaven ostřícím systémem Safox VI. Ostřící zóna se nachází v ostřícím poli vyznačeném na matnici malými závorkami [ ]. Při lehkém namáčknutí spouště dojde v režimu AF k zaostření nejbližšího objektu v ostřícím poli. Identifikátorem správného zaostření je nejenom zvuková signalizace, ale také zelená značka, která je umístěna v hledáčku fotoaparátu. Pomocí hlavního otočného voliče můžeme funkci zvukové signalizace centrálně vypnout. Při poloze objektu mimo střed ostření musíte vždy aretovat zaostření a znovu posunout na žádaný výřez. Při testování jsme se shodli, že v této cenové kategorii bychom ocenili více ostřících zón, které by bylo možné sledovat na matnici a na displeji v hledáčku. V AF režimu využívá systém statického ostření, které se automaticky přepíná do prediktivního ostřícího režimu při fotografování pohybu. V kreativním sériovém snímání je autofokus přepnut do kontinuálního ostření, kde objektiv stále přeostřuje na pohybující se objekty. Do manuálního ostřícího režimu přepneme fotoaparát posuvnou páčkou vlevo od objektivu nedaleko tlačítka korekce expozice. Uživatel má tak možnost zaostřit ručně a sledovat správnost zaostření přímo na matnici fotoaparátu. Navíc má k dispozici stejnou zvukovou a vizuální signalizaci správného zaostření jako v automatickém režimu ostření AF.

měření expozice

měřící segmenty

Měřící systém je rozdělen do celkem šesti měřících segmentů. Toto multisegmentové (zonální) měření je pravidelně rozmístěno do téměř celé plochy matnice. Stejně jako u konkurenčních značek i zde je využíván podobný systém celoplošného vyvažování expozice s cílem co nejlepšího měření expozice obrazu při minimální znalosti zonálního systému uživatelem. Bohužel zonální měření pracuje i v manuálním režimu – u této cenové kategorie fotoaparátu zřejmě nemůžeme očekávat měření se zdůrazněným středem nebo dokonce bodové měření. Vestavěné expoziční měření je aktivováno v okamžiku lehkého namáčknutí spouště. Hodnoty naměřené expozice se objeví nejenom v hledáčku fotoaparátu, ale také na horním LCD displeji. Aretace expozice je možná prostřednictvím funkce paměti expozičních hodnot. Tato funkce bude jistě využita pokročilejšími uživateli, kteří hledají více možností při měření expozic. Jedinou nevýhodou je smazání uložených dat v paměti expozičních hodnot po zhruba 20 vteřinách. Proto musíte po naměření a uložení expozičních hodnot co nejdříve překomponovat obraz a exponovat. Citlivost zonálního (multisegmentového) měření při použití filmu s nominální citlivostí 100 ISO a s objektivem 50 mm f1,4 je 0–21 EV.

transport filmu

zadní stěna

Film po založení byl bez problémů převinut na pozici prvního snímku. Fotoaparát poté identifikuje hodnotu citlivosti filmu prostřednictvím DX kódu automaticky. Na LCD displeji jsou jednotlivé snímky zobrazovány aditivně (od nuly výše). Pokud použijete film bez DX kódu, jste nuceni nastavit hodnotu citlivosti filmu manuálně. Film je možné kdykoliv v průběhu fotografování navinout zpět do kazety. Umožňuje to malé tlačítko vynuceného převíjení na boku fotoaparátu. Bohužel film je celý navinut do kazety a pro opětovné použití musí být použit speciální adaptér pro zpětné vytažení konce filmu z kazety. Po doexponování posledního snímku je film automaticky převinut zpět do kazety, poté se spustí indikace převinutí filmu, která problikává na horním LCD displeji. Motorový pohon byl tichý a převinutí jednoho filmu nám trvalo cca 15 vteřin (36 expozic). Filmová dráha je kovová a proto dochází k jejímu menšímu opotřebení než u plastových komponentů. Film je automaticky převíjen po jednotlivých snímcích, k odečítání jednotlivých políček je použit ozubený bubínek, lze tedy využít i infračervených materiálů. Při sériovém snímání umožňuje motorový pohon pořídit až 2 snímky za vteřinu bez použití blesku a to vše při času expozice 1/2000 s.

závěrka a vícenásobná expozice

závěrka

V těle MZ 30 se skrývá elektronicky řízená lamelová závěrka s vertikálním chodem. Elektromagnetický systém tak poskytuje expoziční doby v automatickém i manuálním režimu od 1/2000 s do 30 s. Standardní funkcí je i možnost přepnutí do režimu B pro volbu dlouhých expozic. Pomocí jediného tlačítka lze přepnout do celkem tří užitečných režimů. První je samospoušť, druhou funkcí je sériové snímání, které lze využít přidržením tlačítka spouště a exponováním řady snímků. Každý ze snímků je přitom zvlášť zaostřen. Při použití vestavěného blesku dojde k prodlevě v průběhu jeho nabíjení. Třetí funkce, vícenásobná expozice, umožňuje pořízení celkem dvou expozic na jedno políčko filmu. Po první expozici problikává ikona na LCD displeji, po pořízení druhé snímku přestane problikávat. Při dalším exponování dojde k vypnutí funkce několikanásobné expozice a dojde k převinutí filmu na pozici dalšího snímku. Pokud chcete opakovat expozici více než dvakrát na jedno políčko filmu, musíte volit vícenásobnou expozici vždy po skončení problikávání ikony na displeji. Tak můžete opakovat expozici neomezeně. Fotoaparát nedisponuje kontrolou hloubky ostrosti.

korekce expozice

korekce expozice

Stejně jako většina současných zrcadlovek i nižší cenová kategorie fotoaparátů je vybavena funkcí korekce expozice. Tu je možné volit prostřednictvím malého gumového tlačítka u objektivu. Pro volbu musíte přidržet zmíněné tlačítko levou rukou a ukazováčkem pravé ruky volit pomocí hlavního voliče okolo spouště příslušnou hodnotu korekce expozice, přičemž na displeji v hledáčku je zobrazena míra přeexponování nebo podexponování na stupnici expoziční světelné váhy. Na horním LCD displeji je zobrazena pouze kladná nebo záporná hodnota EV. Korekci expozice je možné volit po 0,5 EV do hodnot –3EV nebo +3EV. Tlačítko korekce expozice slouží také jako přepínač pro nastavení clonového čísla v manuálním režimu a v režimu s prioritou clony nebo času.

vestavěný blesk

vestavěný blesk

Vestavěný blesk se směrným číslem 11 (ISO 100/m) je vyklápěn automaticky nebo pomocí tlačítka blesku vlevo od hledáčku. Vyzařovací úhel dovoluje použít maximálně ohniskovou vzdálenost 28 mm, širší objektiv s menší ohniskovou vzdáleností by mohl vinětovat. Při fotografování na kratší vzdálenosti se nedoporučuje použít sluneční clonu, která by mohla také v některých případech vinětovat. Vestavěný blesk se nejvíce hodí k přisvětlování fotografovaných objektů ve stínu nebo v protisvětle na kratší vzdálenost, díky malému směrnému číslu dosáhne záblesk pouze do 2 metrů při použití filmu ISO 100 a clonového čísla 5,6. Blesk je synchronizován s časem závěrky 1/100 s. Vestavěný blesk je automaticky vysunut a aktivován pouze v kreativních režimech (smart režim, portrét, krajina, makro, sport a noční snímky). Pomocí tlačítka u horního displeje je možné vestavěný blesk centrálně vypnout pro všechny funkce včetně kreativních režimů a blesk se neaktivuje ani při špatných světelných podmínkách. Při centrálním vypnutí nedojde ani k odpálení externího blesku. Pomocí stejného tlačítka můžeme dále volit funkci redukce červených očí, která je prováděna také vestavěným bleskem, který před otevřením závěrky vydá krátké záblesky. Funkci redukce červených očí můžeme libovolně volit společně se zábleskem vestavěného blesku v těchto kombinacích: automatické spuštění blesku; redukce červených očí + automatické spuštění blesku; vypnutí blesku; pouze režim redukce červených očí.

tlačítko blesku

V prostředí, kde je nedostatek světla můžete využít vestavěný blesk jako AF reflektor pro možnost automatického zaostření. Využitelná vzdálenost je ovšem pouze 1 – 5 m od zaostřovaného objektu. U delších vzdáleností je použití blesku k automatickému zaostření zbytečné. Funkce přibleskování pro zaostření nefunguje s externími blesky AF500FTZ nebo AF330FTZ, dále je nefunkční při motivovém režimu sport nebo když je nastaveno manuální zaostřování. Signalizaci připravenosti k záblesku dobití je možné sledovat jak na LCD displeji tak i na displeji v hledáčku. Externí blesk není možné použít simultánně s vestavěným bleskem, pokud je externí blesk zapojen do sáněk kabelem 4P. Pokud budete chtít použít jak externí tak i vestavěný blesk současně budete muset použít prodlužovaní kabel typu F5P.

nastavení citlivosti filmu

programový volič

Po založení filmu čidlo DX kódu analyzuje nominální hodnotu citlivosti filmu v rozsahu od 25 do 5000 ISO. Hodnota citlivosti filmu je poté zobrazena na horním LCD displeji. V některých málo častých případech můžete být nuceni použít manuální nastavení citlivosti filmu. Prvním příkladem může být použití tzv. push nebo pull procesu prostřednictvím změny citlivosti filmu (push a pull proces je možné také nastavit pomocí korekce expozice EV). Dalším případem nutnosti manuálního nastavení citlivosti je použití filmu bez DX kódu. Možné manuální nastavení citlivosti filmu je ve stejném rozsahu jako u automatického nastavení citlivosti (25 – 5000 ISO).

samospoušť, dálková spoušť

Pomocí tlačítka nedaleko displeje aktivujeme nejenom vícenásobnou expozici a sériové snímání, ale také samospoušť. Po volbě samospouště můžete exponovat neomezený počet snímků až do doby, kdy samospoušť nevypnete stejným způsobem jako při jejím zapínání. Samospoušť je doprovázena zvukovou signalizací, která vydává pravidelné krátké zvukové signály, jejichž frekvence se poslední dvě vteřiny zvýší. Celková doba prodlevy samospouště činí 12 vteřin. Při fotografování skupiny lidí nebo při fotografování krajiny na samospoušť může dojít k mírnému podexponování snímků a to díky parazitnímu světlu, které může vniknout hledáčkem na matnici a ovlivnit měření expozice. Pro tyto účely se doporučuje při každé expozici s ostrým světlem směřujícím směrem do hledáčku hledáček přikrýt plastovým krytem, který je součástí základního vybavení přístroje. Konektor nedaleko objektivu umožňuje připojení dálkové kabelové spouště F (Cable Switch F), který je designovaný nejenom pro použití s modelovou řadu MZ 30, ale také pro další zrcadlovky značky Pentax (MZ-7, MZ-10, MZ-50, MZ-5 a Z1-P).

programové funkce

programový volič

Všechny programové funkce jsou jednoduše ovladatelné prostřednictvím hlavního otočného voliče v levé horní části těla fotoaparátu. Na programovém voliči oproti předchůdkyni MZ50 je umístěn pouze otočný prstenec s ryskou ukazující směrem ke zvolenému programu. MZ-30 má k dispozici celkem 7 programových funkcí podobajících se v mnohém ostatním jednookým zrcadlovkám stejné cenové kategorie. Všechny motivové programy fungují pouze za předpokladu, že máte nastavené automatické ostření objektivu. Při jiném nastavení v kreativních režimech nedojde k uvolnění závěrky. Starší objektivy nedisponující funkcí A nebudou v těchto motivových režimech fungovat. Základním kreativním režimem je tzv. zelený operační režim. Ten provede veškeré operace s fotoaparátem za vás, vybere na základě zonálního měření expozice nejvhodnější expoziční dobu a clonové číslo bez možnosti jakkoli tyto hodnoty ovlivnit. Režim portrét je vhodný pro snímání převážně portrétů nebo objektů, u kterých chcete mít malou hloubku ostrosti. Fotoaparát sám preferuje co nejmenší clonové číslo k docílení kýžené hloubky ostrosti. Dalším nastavením je kreativní režim krajina, který naopak oproti režimu portrét preferuje co největší clonové číslo a v závislosti na tom vhodnou expoziční dobu. Režim makro umožňuje snímání předmětů nebo objektů z malé vzdálenosti. V tomto případě se však nejedná o skutečnou makro fotografii, vhodnější by bylo použití názvu detail (close up). Předposledním kreativním nastavením je programový motiv akce. Zde fotoaparát naopak dává přednost větší rychlosti závěrky z důvodu snahy o zachycení pohybujících se objektů. V tomto režimu jistě nedocílíte žádných efektů jako je například pohybová neostrost, kterou můžete využít až ve složitějších režimech jako je manuální nastavení nebo program s prioritou clony nebo času. Posledním kreativním módem je noční fotografie. Vhodné využití této funkce vidíme především u nočních snímků portrétů s hodně tmavým (nočním) pozadím. Vestavěným bleskem můžete přisvětlit popředí (kupříkladu portrét) a delší expoziční doba vám napomůže vykreslit pozadí. Při testování jsme zjistili, že fotoaparát využívá logicky expoziční dobu mezi 1/100 (synchro čas pro blesk) a jednou vteřinou. Při tak dlouhé expozici je použití stativu přímo nutností.

manuální nastavení

LCD displej

Mezi pokročilejší nastavení bezesporu patří manuální nastavení a programové režimy s prioritou clony nebo času. Priorita clony Av umožňuje volbu clonového čísla a v závislosti na ní se mění expoziční doba automaticky. Předvolba je prováděna hlavním otočným voličem. Tento režim ocení především ti, kteří chtějí co nejrychleji kreativně volit vhodnou hloubku ostrosti. Tuto volbu lze využít téměř ve všech žánrech fotografie a především v portrétu a krajině. Režim priority času Tv je přesným opakem funkce priority clony. Zde fotograf volí hodnoty expoziční doby. Největší využití se uplatní ve fotografii sportu nebo scén, kde může pohyb ovlivnit výslednou fotografii. Posledním kreativním režimem je plně manuální nastavení M, při jehož provozu může uživatel nastavit jak expoziční dobu tak i clonu. Správnou hodnotu expozice lze poté sledovat na stupnici světelné váhy expozice na displeji v hledáčku. Všechny hodnoty manuálních kreativních režimů se mění pomocí hlavní volící páčky a také tlačítkem kompenzace expozice. Jedinou nevýhodou se nám zdálo umístění tlačítka kompenzace expozice. To musí být totiž v manuálních kreativních režimech (Av,Tv,M) vždy přidrženo, aby mohlo dojít ke správnému výběru jak hodnot doby expozice nebo clonového čísla. Vhodnější umístění tohoto tlačítka se jistě nabízí v oblasti zadní stěny, kde by mohlo být ovládáno pohodlněji palcem pravé ruky.

setové objektivy

SMC 28-80 mm, f 3,5-5,6

Pro náš redakční test jsme dostali zapůjčené tělo MZ 30 společně s běžným setovým transfokátorem Pentax SMC 28–80 mm, f 3,5 – f 5,6. Objektiv působil solidním dojmem. Chod otočného prstence volby ohniskových vzdáleností byl tužší, což jsme z mnoha důvodů ocenili. Nedochází tak k nechtěným změnám ohniskových vzdáleností při manuálním ostření nebo manuálním nastavení clonového čísla. Přepínání mezi manuálním a automatickým ostřením bylo plynulé. Prstenec konce objektivu je potažen měkkou gumou podobně jako grip fotoaparátu, a tak je manuální ostření pohodlné a přesné. Klasický otočný prstenec clonových čísel se může některým fotografům zdát spíše konzervativní. My jsme však možnost manuálního nastavení clony na tomto objektivu ocenili. Ne proto, že by v kombinaci s tímto tělem fotoaparátu hrál velkou roli, když je možné všechna clonová čísla volit elektronicky, ale protože objektivy těchto parametrů jsou kompatibilní i s těly Pentax o několik let staršími. Objektiv je složen z osmi skupin a osmi elementů a váží 278 g. Minimální vzdálenost od fotografovaného objektu je 0,5 metru. Průměr objímky pro filtr je 58 mm. Součástí základní výbavy tohoto objektivu bohužel není sluneční clona.

manuál

Distributor značky Pentax ke svým přístrojům dodává nejenom český manuál, ale také originální příručku v anglickém jazyce.

Zde naleznete druhý díl testu fotoaparátu Pentax MZ 30.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • MikeXY
    MikeXY
    25.02.2002 12:24

    Zkouseli jste jak funguje s manualnima objektivy? Slysel jsem o tom, ze s objektivy, ktere nemaji na clonovem krouzku A, nefunguje mereni expozice.

    Milos

  • Jan Jedlička
    Jan Jedlička
    Autor
    24.03.2002 07:15

    s manuálními objektivy, které nemají aretaci clonového kroužku na "A" nefunguje měření expozice, týká se to modelů MZ50, MZ30 a připravovaného modelu MZ60, výše uvedené modely jsou určeny pro začínající fotografy u nichž se nepředpokládá použití starých objektivů, které nemají aretaci clonového kroužku "A"

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram