Objektivy Sony FE 100mm F2.8 STF GM a FE 85mm F1.8 naživo

O těchto novinkách pro bezzrcadlovky Sony jsme na našich stránkách již psali. nyní jsme měli možnost si s nimi zafotografovat na tiskové konferenci ve Velké Británii naživo a přinášíme vám první zkušenosti i fotky v plném rozlišení. Připomeňme, že 100/2.8 GM je objektiv s apodizačním filtrem pro extra jemný bokeh a 85/1.8 bude plnit roli levnějšího portréťáku. Oba jsou velmi zajímavé, jak se dozvíte v článku...

Úvodem

Dva nové objektivy a jeden nový blesk, to jsou zatím poslední novinky výrobce ve světě fotografie (Viz „Sony – nové FE objektivy GM 100/2.8 STF a 85/1.8, nový blesk HVL-F45RM“).

Byli jsme pozváni na oficiální představení těchto objektivů odborné veřejnosti – probíhalo formou workshopů, které měly za cíl ukázat hlavní vlastnosti nových objektivů. Níže v článku najdete fotografie v plném rozlišení, takže se můžete přesvědčit sami, jaké objektivy v reálu jsou. Nejprve se s nimi znovu krátce seznámíme:

FE 85mm F1.8

Nová pětaosmdesátka by vedle tak unikátního produktu, jako je 100mm F2.8 STF GM, mohla vypadat docela obyčejně, ale rozhodně je to zajímavý objektiv. Ostrý, světelný, kompaktní. Má i základní utěsnění proti vodě a prachu, přepínač AF/MF či tlačítko zámku AF.

Podobné objektivy existují na nejrozšířenější systémy zrcadlovek a jsou velmi oblíbené. Je tedy jen dobře, že se podobná alternativa dostala i k prvnímu fullframe systému bezzrcadlovek Sony FE.

Z obou objektivů je rozhodně dostupnější a univerzálnější, takže si ho v blízké době dovedu představit na mnoha A sedmičkách.

FE 100mm F2.8 (T5.6) STF GM

Objektiv nejvyšší řady G-Master je vybaven apodizačním filtrem pro extra-jemný bokeh. Objektivy s apodizačním filtrem (filtr s gradientem směrem k okrajům), který je u okrajů tmavší a tvoří tak „měkký“ kroužek bokehu (pevná clona vytvoří tvrdý – kruhový či polygonální). Ob­jektiv je vybaven 11-ti lamelovou clonou, stabilizací, rychlým SSM motorkem a utěsněním proti povětrnostním podmínkám. Zvětšení je až 0.25×.

Apodizační filtr, který zjemňuje přechody v bokehu, funguje od clony F2.8 do F8. Pak už je clonový otvor menší, než efektivní apodizační plocha filtru.

Pokud se divíte, proč píšeme světelnost zároveň jako F2.8 a jako T5.6, doporučuji přečíst náš dřívější článek „Světelnost objektivu – hodnoty F a T“. Jen krátce: hodnota „F“ udává prostě a jednoduše velikost otvoru a nebere v potaz ztrátu světla právě např. pohlcením filtrem. Ovlivňuje hloubku ostrosti. Hodnota „T“ bere v potaz ztrátu světla, je to tedy efektiovní clona pro počítání expozice. Ještě vám to může přiblížit ukázka z produktové prezentace přímo od Sony:

Jak již jsem naznačil ve videu – bokeh je tak dokonalý, že může někdy působit až uměle. Někomu sedí více, někomu méně, hlavně to záleží na scéně. Objektivně však jde říci, že se snaha o „technicky dokonalý“ bokeh Sony povedla. Však má také na čem stavět – STF technologii zdědil výrobce po Minoltě, jejíž fotografickou divizi firma odkoupila.

Jak vypadá podobná fotka objektivem s apodizačním filtrem a „běžným objektivem“ (zde nový FE 85mm F1.8)?

(Sony A7, převedeno v ACR, vše na „plnou díru“).

FE 100mm F2.8 STF GM FE 85mm F1.8

Vpravo vidíte klasickou ukázku „ostrých světel“ klasického objektivu. V případě 100mm STF objektivu takové ostré hrany v bokehu prostě nevzniknou.

FE 100mm F2.8 STF GM FE 85mm F1.8

Někdy je ale „dramatický“ efekt klasického ostrého, zde mírně „vířivého“ bokehu žádoucí a apodizovaný bokeh může působit až nudně.

FE 100mm F2.8 STF GM FE 85mm F1.8

Problémem mnoha objektivů je tzv. "přední (front) bokeh, tedy podání rozostřených částí snímku v popředí. V případě 100mm GM je i tento bokeh krásně jemný a nerušivý

FE 100mm F2.8 STF GM FE 85mm F1.8

V případě bílého bodového světla nejlépe vynikne tvar a efekt apodizačního filtru…

FE 100mm F2.8 STF GM FE 85mm F1.8

A teď jen podání světelných kroužků. Zde je krásně vidět kladný efekt STF objektivu pro jejich podání – nemají ostré hrany a nejsou nijak šišaté, nijak zdvojené.

Reálné snímky obou objektivů

Oficiální profi produktovky jsou jedna věc, ale nejlíp objektivy přiblíží snímky „na foťáku a v ruce“, takže tady jich pár je:

Na dvou dolních snímcích vidíte také nový blesk HVL-F45RM. Je to první blesk nové patice Sony se zabudovaným rádiovým ovládáním. Může ovládat až pět skupin rádiových blesků, max. 3 blesky ve skupině. Na jednu sadu baterií by měl vydržet na 210 záblesků. Hlava je otočná o 180° na obě strany, o 150° nahoru a o 8° dolů. Je rovněž utěsněn proti vlhkosti a prachu. S tímto bleskem jsme fotografovali scénu níže.

FE 100mm F2.8 STF GM – F2.8/T5.6 FE 100mm F2.8 STF GM – F8
FE 100mm F0 STF OSS, ILCE-7, 100.00 mm, F5.6, ISO 100, 1/125 s, WB Automatick?, kompenzace 0 EV FE 100mm F0 STF OSS, ILCE-7, 100.00 mm, F8.0, ISO 100, 1/125 s, WB Automatick?, kompenzace 0 EV

Srovnání výřezů:

Na výřezech vidíte kresbu a podání bokehu na „plnou díru“ a na F8. F8 je clona, při které přestává účinkovat apodizační filtr. Na snímku tak můžete vidět klasická „tvrdá“ kolečka v místech odlesků. Při F2.8 (T5.6) je bokeh zcela jemný. Kresba je dobrá už od F2.8 (T5.6), ale po zaclonění získá na jistotě a kontrastu. Objektiv má tak dvě tváře – po odclonění je na měkké bokehovky, po zaclonění je to velmi ostrý střední teleobjektiv.

Shrnutí

V ruce jsme měli dva bezpochyby velmi povedené objektivy. Pětaosmdesátka je zcela „obyčejná“, ale kvalitní (opticky i konstrukcí) a také kompaktnější. Konečně dostupný portréťák pro E-mount (hodí se i na APS-C fotoaparáty jako je Sony a6300, kde supluje cca klasické ohnisko 135mm).

Zato G-Master stovka je trošku exot. Podobné objektivy jsou na trhu pokud vím tři – Minolta Sony/135mm F2.8 (T4.5) STF, Laowa 105mm F2 (T3.2) a Fujinon XF 56mm F1.2 (T1.7). Z těch je pouze poslední jmenovaný autofokusový a srovnáním hodnot F a T vychází, že mají všechny slabší efekt apodizace než testovaná novinka.

Využití najde všude tam, kde je potřeba podat rozostřené pozadí zcela neutrálně a hladce, nerušivě. Oficiální promo fotky Sony naznačují hned několik takových využití:

Galerie dalších snímků z obou objektivů

Pro zobrazení expozičních informací najeďte myšítkem, nebo rozklikněte, možný druhý rozklik do plného rozlišení.

Sony FE 100mm F2.8 (T5.6) GM

FE 100mm F0 STF OSS, ILCE-7, 100.00 mm, F5.6, ISO 640, 1/100 s, WB Automatick?, kompenzace 0 EV

FE 100mm F0 STF OSS, ILCE-7, 100.00 mm, F5.6, ISO 6400, 1/160 s, WB Automatick?, kompenzace 0 EV FE 100mm F0 STF OSS, ILCE-7, 100.00 mm, F5.6, ISO 1000, 1/200 s, WB Automatick?, kompenzace 0 EV, OOC JPEG

FE 100mm F0 STF OSS, ILCE-7, 100.00 mm, F5.6, ISO 3200, 1/125 s, WB Automatick?, kompenzace 0 EV

Sony FE 85mm F1.8

FE 85mm F1.8, ILCE-7, 85.00 mm, F1.8, ISO 3200, 1/2000 s, WB Automatick?, kompenzace -0.70 EV

FE 85mm F1.8, ILCE-7, 85.00 mm, F1.8, ISO 2500, 1/100 s, WB Automatick?, kompenzace 0 EV FE 85mm F1.8, ILCE-7, 85.00 mm, F1.8, ISO 100, 1/160 s, WB Automatick?, kompenzace 0 EV, OOC JPEG

FE 85mm F1.8, ILCE-7, 85.00 mm, F1.8, ISO 100, 1/400 s, WB Automatick?, kompenzace 0 EV

FE 85mm F1.8, ILCE-7, 85.00 mm, F1.8, ISO 50, 1/160 s, WB Automatick?, kompenzace 0 EV FE 85mm F1.8, ILCE-7, 85.00 mm, F2.8, ISO 100, 1/160 s, WB Automatick?, kompenzace 0 EV
     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram