Rok 2016 ve fototechnice - přehled toho nejzajímavějšího

Rok 2017 je tady, takže ještě, než uděláme tlustou čáru za tím minulým, podívejme se, co přinesl zajímavého ve světě fotografické techniky. Od zemětřesení v prefektuře Kumamoto po Photokinu v Kolíně nad rýnem, šlo ve světě techniky pro fotografy o významný rok. Přinášíme seznam toho nejzajímavějšího i s odkazy na patřičné články, kde si o všech oňských novinkách můžete přečíst více.

V našem dnešním „zúčtování“ s loňským rokem to vezmeme pěkně podle abecedy, podívejte se, co nás v roce 2016 zaujalo. Protože článek není krátký, neváhejte využít menu v pravém sloupci:

Canon

Canon v roce 2016 uvedl hned dvě profesionální DSLR, několik objektivů, výkonnou bezzrcadlovku, pokročilý 1" kompakt… prostě to byl pro firmu plodný rok. Ten nejtěžší kalibr přišel hned zkraje roku, byl jím plně profesionální EOS 1DX II:

Přinesl nový senzor s 20MPx a technologií Dual-Pixel AF, citlivost ISO až 409600, 14fps snímání přes hledáček a 16fps v živém náhledu, 4K video se snímkovou frekvencí 60p či zabudovanou funkci GPS. Nový je i AF modul s 61 body, který je zatím to nejlepší, co kdy v jakémkoliv Canonu bylo. Vzhledem k tomu, že předchozí generace byla na trh uvedena v roce 2012, máme před sebou top-model na minimálně další tři roky.

Tou druhou zrcadlovkou, uvedenou v druhé polovině roku, je EOS 5D Mark IV:

Tento přístroj pro vás právě testujeme, takže se těšte! Zatím si připomeňme hlavní vlastnosti - nový 30.4MPx fullframe CMOS s technologií Dual-pixel AF (i s kontinuálním ostřením v live-view), AF modul vycházející z vlajkové lodi 1DX II (to znamená 61 ostřících bodů, z toho 41 křížových), sedmi snímky za vteřinu a novinkou v podobě „Dual-Pixel RAW“, která umožní mírnou dodatečnou práci s rovinou ostrosti. Stejně jako poslední 1D má dotykový displej. V por­tfoliu výrobce sedí hned pod vrcholnou řadou spolu s hi-res modelem EOS 5DS.

Třetím fotoaparátem s výměnnými objektivy z roku 2016 EOS M5.

Tento 24MPx APS-C fotoaparát rovněž nabídne Dual-Pixel AF, také jako první Canon EVF s 2360000 body, sériové snímání až 7 sn./s s AF (9 bez), výklopný dotykový displej s pěkným rozlišením 1620000 bodů, Wi-Fi, NFC a Bluetooth či dva rollery. K němu přibyl i EF-M 18–150mm záklaďák.

Když jsme u objektivů – letos se urodilo i pro DSLR: 16–35mm F2.8 L III24–105mm F4 L II či 70–300 F4–5.6 IS II USM.

Nedávno jsme testovali také jednu novinku z řady „profikompaktů“ G - PowerShot G7X Mark II, který má 1" senzor:

Výrobce s druhou generací napravil bolístku jedničky, kterou byl příliš slabý procesor, který dost zpomaloval provozní rychlost. G7X II už je fotoaparát, kterému nejde mnoho vytknout.

Fujifilm

Rok 2016 byl u Fujifilmu ve znamení vlajkových lodí: X-Pro2 a X-T2 společně tvoří vrchol APS-C fotoaparátů výrobce. X-A10 z konce roku naopak nový základ. Ale všechny tyto novinky (včetně třeba objektivu XF 23mm F2 WR) zastínil fotoaparát, který zatím na trhu není, ale byl právě v loňském roce ohlášen: Fuji­film GFX 50S:


Je to 50MPx středoformátový fřístroj (CMOS 44×33mm) typu bezzrcadlovky. Jde o zcela nový systém (Fuji GF), takže bude potřebovat i novou řadu objektivů. Fujifilm netroškařil a oznámil hned šestici patřičných Fujinonů…

Zajímavostí je, že objektivy nemají centrální závěrku, což odlišuje Fuji od nejbližšího konkurenta, Hasselbladu. Štěrbinová závěrka, kterou Fuji používá, je obecně výhodou při potřebě kratších časů expozice, ale nevýhodou při práci s blesky (více zde).

Co se týče bezzrcadlovek řady X, tak dva vrcholné modely od roku tvoří X-Pro 2 a X-T2.

X-Pro 2 je fotoaparát s unikátním hybridním hledáčkem – umí přepínat mezi optickým a elektronickým. Jde o 24MPx přístroj s X-Trans maticí a profesionálními funkcemi – myšlen je tím třeba joystick nebo dvojitý slot pro kartu. Nebo také utěsnění proti vodě a prachu. Jde rovněž o první Fujifilm s větším důrazem na video. Oproti první verzi se také zlepšilo ostření a rychlost celkově.

X-T2 je velmi podobný model (stejný 24MPx senzor, dva sloty, knipl, utěsnění…), ale s odlišným tělem (á la SLR). Chybí mu tedy onen úžasný optický hledáček, ale zase nabídne výklopný displej, 4K video (místo Full HD), podporu battery gripu či rychlejší ostření a snímání.

Na opačné straně portfolia pak stojí základní model Fujifilm X-A10:

Nadchne hlavně ty, kteří chtějí levný a lehký fotoaparát, chtějí fotit autoportréty či z jakéhokoliv důvodu chtějí tělo bez X-Trans matice (je zde klasický 16MPx Bayer).

Bayerovu matici najdete i v o něco výše postaveném modelu Fuji X-A3. Od nižší verze se liší zejména přítomností 24MPx senzoru a patice pro externí blesk.

K těmto bezzrcadlovkám se jistě hodí i nový kompaktní objektiv XF 23mm F2.0 WR. Díky utěsnění proti vodě a prachu je ale vhodný i pro vrcholové modely výrobce.

Hasselblad

Hasselblad představil svou asi nejzajímavější novinku pro 2016 v polovině roku. Byla jí první středoformátová bezzrcadlovka Has­selblad X1D:

I po představení konkurenčního Fujifilmu na podzim zůstává X1D nejmenším digitálním středoformátem vůbec. I s objektivem není o moc větší, než některé rozměrnější bez­zrcadlovky s mnohem menšími snímači, o zrcadlovkách nemluvě:

Disponuje také 50Mpx snímačem o rozměrech 44×33mm, na rozdíl od Fuji spoléhá více na dotykové ovládání (které jsme zkoušeli a je velmi propracované) a také již zmíněnou centrální závěrkou. Není na škodu zmínit ani na Hasselblad rozumnou cenu. Rozhodně nevšední kousek, který by mohl Hasselbladu vykročit správným směrem k širšímu publiku uživatelů (klasické Hasselblady jsou poměrně složité a úzce specializované přístroje).

Co tím myslíme ukazuje třeba rovněž nový model Hasselblad H6D:

Vynikající přístroj s až 100MPx zády (velikost senzoru neskutečných 53,4×40­mm) a modulární konstrukcí, podporující 4K video a mnoho funkcí, které oceníte zejména v ateliéru. Ale tahat se s tím ven? Děkuji, ale to raději ten X1D, ne?

Kodak

Kodak byl poměrně dlouho „ze hry“ po té, co kvůli krachu musel restrukturalizovat své podnikání – což se mu nakonec zjevně podařilo. V roce 2016 uvedl dokonce zcela nové produkty a není to nic tuctového - Super 8mm kameru s výměnnými C-mount objektivy:

Ovšem není to jen tak nějaká retro-kamera. Komponuje přes výklopný LCD displej a umí nahrávat zvuk na paměťovou kartu. Jen ten záznam dělá na cartridge s 8mm filmem, které pakpošlete zpět do Kodaku a oni vám je vyvolají, nascenují a nahrají do cloudu.

Točit můžete od 18fps do 36fps. Délka filmové pásky je přes 15metrů (50 stop).

Leica

Leica je vedle Kodaku také jednou ze společností, které mají pověst, že jsou stále „jednou nohou v době filmu“. V případě Leicy je to ale právě to, co ji dělá Leicou. Dálkoměry řady M jsou ty nejtradiciona­lističtější a nejkonzervativnější digitály, které se dnes vyrábějí. A vyrábí se stále dokonce i ty filmové.

V roce 2016 přišel od Leicy model digitálu, který tuto kombinaci starého s hi-tech dovedl k dokonalosti: Typ Leica M-D:

Ani byste neřekli, že jde o digitální fotoaparát, že? Je to prostě digitál bez displeje, který umožňuje nastavit jen to, co šlo nastavit na filmovém přístroji. Kdyby to jen nestálo tolik, co to stojí, byla by to krásná hračka!

Nejen dálkoměry živa je však Leica, takže loňský rok přinesl i dva další zajímavé fotoaparáty ostatních řad: dotykovou bezzrcadlovku Le­ica TL (která se však od předchozí leicy T moc neliší) a podvodní APS-C kompakt Leica X-U 113:

Ještě pak jeden fotoaparát Leica představila, byť je to jen trochu vylepšený licenční Fujifilm - Leica Sofort na instantní film:

Přibyly i nové objektivy pro bezzrcadlovky M třeba retroobjektiv Sum­maron 2.8cm F5.6, pro bezzrcadlovky pak Summilux 35mm F1.4 a Elmarit 60mm F2.8 Macro.

Nikon

Nikon je největším rivalem Canonu (a naopak), takže není divu, že i v jeho případě byl letošní rok ve znamení obměny vlajkové lodě na novou generaci. Jistě tomu přispěl i fakt, že rok 2016 byl olympijský  – právě pro profesionální fotografování sportovních utkání platí, že vlajková loď Canon nebo Nikon je pro fotografy a agentury povinnost.

Vlajkovou lodí Nikon tak bude ještě po několik dalších let Nikon D5:

Má snímač s rozlišením 20­.8MPx, (což ale u fotoaparátu této kategorie není důležité) a extrémní rozsah citlivostí (100 – 102 400, rozšířeně 50 – 3 280 000, tedy 5 EV push) a rychlé odečítání dat, což se projeví na sériovém snímání až 14 sn./s (12 s průběžným AF) a možnosti natáčet 4K video.

Nový je AF modul, který má 153 AF bodů, z toho 99 křížových. Středový bod ostří a do –4EV a všechny ostatní do –3.

Podobně jako Canonu 1D X II mu nechybí dotykový displej.

Po mnoha letech také výrobce oživil svou profesionální APS-C řadu (což už čekal málokdo) modelem Nikon D500:

Má DX CMOS snímač s rozlišením 20.9MPx a klade důraz na špičkový AF a provozní rychlost. Jeho AF modul je totiž zcela shodný s tím v D5 (MultiCam 20K), což je pro APS-C tělo unikát (připomínám: 135 bodů, 99 křížových, citlivost středního –4EV a ostatních –3EV). Stejně tak je shodný i procesor EXPEED 5. Díky tomu umí rovněž 4K video a rovných 10 sn./s sériové snímání. Buffer je také dostatečně hluboký – pojme až 200 RAWů za sebou. JPEGy pak do naplnění karty. Rozsah citlivosti je 100 – 51 200 ISO a s rozšířením 50 – 1 640 000 ISO.

Na své si ale přišli i fotografové-hobbysté. Pro ně Nikon přichystal obměnu amatérských zrcadlovek řady tři tisíce a pět tisíc.

Nikon D3400 je v podstatě velmi podobný předchozímu D3300, ale má trochu jinou výbavu. Něco chybí (protiprachový filtr) a něco naopak přibylo (rozhraní SnapBridge). 

Zůstává 24MPx APS-C senzor a většina specifikací jako u D3300, ale rapidně se také zvýšila výdrž na baterii.

Nikon D5600 stojí o řadu výš a nabídne stejný senzor, ale výrazně lepší výbavu. Opět se dá říci, že nejde o revoluci, ale evoluci předchozího modelu D5500 – zejména je to SnapBridge a nové funkce dotykového displeje. Ten je samozřejmě stále výklopný. Model D5600 bude určitě patřit k oblíbeným přístrojům „nižší střední“ třídy, kde se utká s přístroji, jako je Canon D750 nebo Pentax K-70.

Bohužel se na trh včas nedostaly přístroje velice zajímavé řady Nikon DL. Je to jedním z neblahých efektů Kumamotského zemětřesení. Ale lépe pozdě, než nikdy, na tyto 1" fotoaparáty se v redakci už těšíme! Připomeňme, že půjde o DL18–50, DL24–85 a DL24–500, kdy číselné označení znamená rozsah zoomu. Zejména širokoúhlá verze DL18–50 zní zajímavě.

Rok 2016 byl u Nikonu bohatý i na „běžné“ kompaktní fotoaparáty; uvedena jich byla celá řada. Od superzoomů Coolpix A900B500B700 (více zde), malé Coolpixy A10 a A100 (více zde) po laciný podvodní model Coolpix W100, vhodný třeba i pro děti nebo pro babičku, nebo na rodinný výlet k vodě (více zde).

Co se týče objektivů, nebylo za rok 2016 novinek také niájak málo – na profíky míří nová skla PC Nikkor 19mm F4 E EDAF-S Nikkor 70–200mm F2.8E FL ED VRAF-S Nikkor 105mm F1.4E ED. První zmíněný objektiv je typu tilt-shift. Umožňuje práci s perspektivou (shift) a náklonem hloubky ostrosti (tilt). Nikon tomu říká Perspektive Cobtrol (PC); na rozdíl od ostatních PC objektivů může být náklon a posun otočen libovolně vůči sobě. Druhé sklo je klasický profesionální telezoom, ktzerý nahrazuje stávající generaci, přičemž je vylepšen po všech stránkách. Dá se čekat, že se dostane do „povinné výbavy“ mnoha pracujících fotografů. No a třetí sklo je specialitka pro portrétní fotografy – kombinace ohniska nad 100mm a světelnosti F1.4 se nevídá často (spíš výjimečně).

Zkrátka ale, co se objektivů týče, nepřišli ani amatérští fotografové. Pro ty jsou tu nové základní zoomy AF-P DX 18–55mm F3.5–5.6G70–300mm F4.5–6.3G ED. Čím jsou revoluční? Přítomností krokového motorku, který se od nynějška bude pod označením AF-P objevovat i v dalších Nikkorech. Krokový motor je tichý a je vhodný i pro ostření ve videu či skrze live-view.

Z Nikon novinek bychom měli zmínit ještě 360° akční kameru KeyMis­sion.

Olympus

Pro Olympus (a systém m4/3 obecně) byl rok 2016 ve znamení nové generace 20MPx senzorů. Došlo k tedy ke skoku ze 16MPx po několika letech. Ne, že by bylo rozlišení senzoru tak rozhodující, ale je to příjemné zlepšení.

Prvním 20MPx modelem Olympusu byl Olympus PEN-F, který naboural dosavadní rozdělení portfolia výrobce – PENy byly bez hledáčků a méně vybavené, s hledáčky pak přístroje OM-D. PEN-F si vzal z obou řad něco. Tělo je kompaktní, hranaté, jako mají ostatní PENy (vychází z filmového PEN-F). Má ale elektronický hledáček jako OM-D (OLED, 100%, 1.23×, 2360000 bodů), pouze umístěný mimo osu objektivu. Z řady OMD je také vypůjčená funkce pixel-shiftu, kdy lze pomocí multiexpozice vytvořit fotku s násobně vyšším rozlišením (ta přišla v OM-D E-M5 II). Nově umí 20MPx generace až 50/80MPx snímky. Stejně tak je u PENů nový plně polohovatelný displej.

Mezi klasické „malé PENy“ se pak loni na podzim zařadil stylový model Olympus E-PL8. Je zaměřen i na dámské publikum, takže nešetří na designu a doplňcích. Jde ale samozřejmě o plnohodnotnou 16MPx bezzrcadlovku řady „PEN Lite“, tedy kompaktní, ale dobře vybavený přístroj.

Největší „pecka“ však byla představena na Photokině na podzim a na trh to stihla těsně před koncem roku – nový vrcholový model OM-D E-M1 Mark II:

Nová vlajková loď si nechává to nejlepší z původní E-M1 a přidává superrychlé sériové snímání a velmi rychlý autofokus pomocí detekce fázového posunu z téměř celé plochy čipu. Čip má 20MPx a rychlý odečet dat či nižší šum. Fotoaparát v režimu elektronické závěrky proostří až 18 sn./s. Umí také krátký burst 60 sn./s či funkci Pre Capture. Poprvé u Olympusu jde navíc natáčet 4K video. Kvůli vysokému bitrate videa i rychlému snímání podporuje fotoaparát i standard karet UHS-II.

Aby bylo na fotoaparáty také „co nasadit“, přibyly do portfolia výrobce i nové objektivy Zuiko – zmiňme novinky roku 2016: M.Zuiko Digital ED 300mm F4 IS Pro (ekvivalent 600mm) se stabilizací obrazu, rovněž stabilizovaný cestovní zoom M.Zuiko ED 12–100mm F4 IS Pro, makroobjektiv M­.Zuiko ED 30mm F3.5 Macro a světelný profi-záklaďák M.Zuiko Digital ED 25mm F1.2 Pro.

Pro milovníky Outdooru výrobce přichystal kompaktní fotoaparát Tou­gh TG-870 a akční kameru TG-Tracker:

Panasonic

Panasonic také v roce 2016 nijak netroškařil.

Z kraje roku uvedl ul­trazoom kompakty Lumix TZ80TZ100 a také nový objektiv Leica 100–400mm F4–6.3 (eq. 200–800mm).

Nedlouho poté také model GF8, což ale byla ale jen „oprášená sedmička“.

Zajímavější loňskou novinkou je spíše model GX80:

Tato kompaktní bezzrcadlovka má 16MPx 4/3 sensor, který „přišel“ o low-pass filtr. V těle je zabudována stabilizace, spolupracující se stabilizací v objektivu. Novinkami v této řadě jsou i 4K video a technologie DFD pro rychlé ostření.

Nejvíce novinek si Panasonic nechal na podzimní Photokinu, kde uvedl například pokročilou bezzrcadlovku Lu­mix G80:

Tento model nahrazuje předchozí G7 – jde tedy o bezzrcadlovku střední třídy „DSLR střihu“. Má starý známý 16MPx senzor, ovšem bez low-pass filtru a nahrává kvalitní 4K video. Podporuje dual-IS a je utěsněn proti nepřízni počasí.

Na Photokině také byla uvedena dvojice pokročilých kompaktů s 1" snímačem: LX-15 je kapesní přístroj s objektivem ekv. 24–75mm a skvělou světelností F1.4–2.8. FZ-2000 je zástupce superzoomů. Hlavní novinkou je objektiv s delším dosahem: 24–480mm ekv. F2.8–4.5. Také se zlepšil záznam videa a možnosti jeho nastavení.

Také byl oznámen vývoj vrcholového modelu GH5, ten byl však plně odhalen až počátkem letošního roku (více zde)…

Mezi objektivy z roku 2016 zaujme Leica Summilux 12mm F1.4 ASPH či utěsněný „záklaďák“ Lumix G VARIO 12–60mm F3.5–5.6 ASPH.

Pentax/Ricoh

U Pentaxu se na rok 2016 bude vzpomínat jako na ten rok, kdy po letech slibování přišel na trh téměř bájný fullframe model - Pentax K-1:

K-1 splňuje všechny charakteristiky, na které jsme si u Pentaxu zvykli – kompaktnější a vybavenější, než nejbližší podobné modely na trhu. Pentax je „ten třetí“ na trhu se zrcadlovkami a tak se musí nejvíce snažit. Zvlášť na trhu s FF fotoaparáty to má těžké, protože jako „poslední do party“ nemá kolem sebe tak rozsáhlý systém, jako Nikon a Canon.

Pentax K-1 má 36MPx senzor, vestavěnou 5-osou stabilizaci, pixel-shift pro fotky s vysokým rozlišením, 4,4 fps, Full HD video 30p, 100% hledáček, Wi-Fi, GPS a zejména nový AF systém s 33 body, z toho 25 křížových. Tradičně je utěsněný proti vodě a prachu.

K novému fotoaparátu patří i nové objektivy - HD Pentax D-FA 15–30mm F2.8 SDM WRHD Pentax D-FA 28–105mm F3.5–5.6 ED DC WR:


Druhou zrcadlovkou Pentax představenou v loňském roce je amatérský (ale dobře vybavený) model Pentax K-70:

Pentax K-70 je entry-level zrcadlovka nabízející některé vlastnosti vyšších tříd. Konkrétně jsou to dva rollery, 100% hledáček, utěsnění proti vodě a prachu, technologie pixel-shift pro zvýšení rozlišení fotografie a hybridní AF v živém náhledu, kombinující CDAF a PDAF. Samozřejmě nechybí již tradiční volitelná síla low-pass filtru. Snímačem je 24MPx APS-C CMOS.

Sigma

Sigma uvedla kromě celé řady objektivů (12–24mm F4 Art, 500mm F4 Art, 85mm F1.4 Art, nová řa­da Cine objektivů30mm F1.4 pro bezzrcadlovky a 50–100mm F1.8 pro APS-C zrcadlovky) také dva velmi, velmi zajímavé fotoaparáty…

Sigma sd Quattro a sd Quattro H:

Tyto podivuhodné přístroje mají APS-C, respektive APS-H (1.3×, model „H“) senzory typu Foveon, SLR bajonet Sigma SA, elektronický hledáček a futuristický design. Nejde sice o žádné rychlíky ani přeborníky v šumu, ale jejich výstup je ostrostí srovnatelný s máločím.

Sony

Sony v roce 2016 aktualizovalo svou řadu a6000… a to hned dvakrát. Také byly uvedeny objektivy nové řady „G Master“, Zeiss i „obyčejné“. I bna poli superzoom kompaktů se urodilo…

Dvě největší novinky byly jistě vrcholové APS-C bezzrcadlovky a6300 a a6500. Na tu první se dlouho čekalo, ta druhá pak byla doslova překvápko.

Alpha a6300 je pokročilá kompaktní APS-C bezzrcadlovka systému E-mount:

Na první pohled sice vypadá téměř totožně jako a6000, uvnitř ale došlo k řadě změn. Některé jsou poměrně zásadní – třeba kontinuální snímání 8 sn./s bez přerušení live-view (11 sn./s v kla­sickém režimu), nebo nový AF pomocí detekce fázového posunu s 425 body. Nový je i 24MPx APS-C senzor. V souladu s moderním trendem nechybí 4K video.

Alpha a6500 je o něco vyšší model, tedy nikoliv nástupce:

Má o jedno programovatelné tlačítko nahoře více a o cca 5mm větší grip. Uvnitř se však odehrála malá revoluce v podobě 5-osé stabilizace senzoru. Že se tělo nezvětšilo ani o píď je skoro zázrak. Došlo také k prohloubení bufferu či přidání dotykového displeje.

Největší bomba loňského roku byla ale pro výrobce Alpha a99 Mark II:

Nejen, že to znamená návrat mnohými „odepsaného“ systému A-mount (bývalá Minolta), ale návrat ve velkém stylu. Jde o fullframe SLT zrcadlovku (tedy „falešnou“ zrcadlovku s pevným zrcátkem a elektronickým hledáčkem) s nebývalým výkonem, posuďte sami: má fullframe BSI senzor s 42MPx a systém 4D focus, který kombinuje klasický zrcadlovkový AF modul s on-chip fázovou detekcí + detekcí kontrastu (lze tak průběžně ostřit až při rychlosti sériového snímání 12 sn./s). Až do rychlosti 8 fps je možný živý náhled ze senzoru mezi jednotlivými okénky. Samozřejmostí je dnes kvalitní 4K video či utěsnění proti vodě a prachu. To vše při rozměrech, které byste čekali od APS-C zrcadlovky (tělo je v podstatě shodné s a77). U Sony snad ani nepřekvapí výklopný displej – nutno však říci, že to u fullframe zrcadlovek stále není standard.

K systémovým fotoaparátům ale patří také objektivy či blesky. Sony nadělilo uživatelům E-mount fotoaparátů objektivy špičkové řady GM - Sony FE 24–70mm F2.8 GMFE 70–200mm F2.8 GM včetně 1­.4× a 2× telekonvertorů a portrétní FE 85mm F1.4 GM, dále nový „Sony-Zeiss“ Planar 50mm F1.4 a „obyčejný“ makroobjektiv FE 50mm F2.8 Macro. Aby nebylo padesátek za jeden rok málo, přibyla i laciná 50mm F1.8. Zatím nejdelší objektiv pro systém FE je pak rovněž loňský telezoom 70–300mm F4.5–5.6. Pokud více než fotíte točíte video, mohl vás zaujmout objektiv PZ 18–110mm F4 G OSS.

Novinkou byl i nový systém bezdrátového řízení blesků.

Na poli kompaktů to pak byly novinky RX 100 Mark VRX 10 Mark III (obojí 1" přístroje), kapesní ultrazoom DSC-HX80 a ultrazoom klasického střihu HX350 s 5­0× zoomem.

Tamron

Novinky Tamron za rok 2016 jsou dvě pevná skla, zoom pro APS-C bezzrcadlovky a druhá generace extrémního teleobjektivu.

Prvním pevným sklem je portrétní Tamron 85mm F1.8, který netradičně nabídne optickou stabilizaci. Tes­tovali jsme ho zde. Druhou novinkou byl makroobjektiv Tam­ron 90mm F2.8 Macro nové generace,který se již nevysouvá, jako předchůdce, a rovněž obdržel optickou stabilizaci.

Tamron 18–270mm F3.5–5.6 modelové řady 2016 byl spíše jen kosmetickým vylepšením.

Naopak výrazné zlepšení se týká druhé generace fullframe telezoomu Tamron 150–600mm F5–6.3 Di VC USD G2. Vylepšena byla optická formule, rychlost i odolnost. Samozřejmě vzrostla i cena, ale první generaci stále koupíte, takže možnost volby máte. Spolu s ním byly uvedeny i 1.4× a 2× telekonvertory.

Zeiss

Zaiss si připravil nadílku objektivů v řadách Batis, Milvus a Loxia:

Batis 18mm F2.8 je AF širokáč pro bezzrcadlovky bajonetu FE, tedy fullframe od Sony. Zajímavý je (mimo jiné) přítomností OLED displeje místo klasického okénka ostřících vzdáleností. 

Milvusy, konkrétně 15mm F2.8, 18mm F2.8 a 135mm F2 jsou pevná skla pro zrcadlovky Canon a Nikon. Tyto objektivy AF nemají; jde o vysoce kvalitní objektivy manuálního typu.

Manuální je i řada Loxia, do které přibyl kompaktní portréťák 85mm F2.4. Tato řada sází na malé rozměry a kvalitní kresbu, spíše než na vysokou světelnost. Hodí se tak k bezzrcadlovkám (Sony FE), pro které je výhradně určena.

…další

Ono toho za ten rok bylo opravdu hodně; na trh bezzrcadlovek vstoupila firma Xiaomi, Samyang uvedl (mimo jiné) prémiovou řadu objektivů, několik zajímavých skel předvedl i Voigtländer, Tokina se pustila do objektivů pro bezzrcadlovky, předvedlo se i GoPro, Polaroid stále existuje (byť jen jako obchodní značka), Lomo­graphy nebo Meyer Optik oživovali stará skla… naopak se objevilo několik nových výrobců (jako Irix nebo Laowa), opět bylo uvedeno mnoho různých stativů a dalšího příslušenství, často exotického, jako adaptéry s vkládacími filtry. Grafiky a fotografy potěšily nové modely monitorů, jako tyto od firmy EIZO. Raději se ani nebudeme nořit do vln záplavy fotomo­bilů, protože bychom tento článek mohli natáhnout na několikanásobek jeho délky…

Kerlee 35mm F1.2

Zkrátka a dobře, máme za sebou plodný rok. Co nejvíce zaujalo vás? Myslíte si, že jsme na něco důležitého zapomněli? Neváhejte nám napsat komentář!

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram