V dnešním testu se podíváme na horkou novinku - Sony Zeiss 50mm F1.4 ZA pro FE bajonet. Jde o profi-padesátku nové konstrukce, která je primárně určena fullframe přístrojům řady a7, dále pak rovněž APS-C bezzrcadlovkám Sony.

Objektiv jsme vyzkoušeli na oficiální akci v Berlíně - jde tedy o první zkušenosti, dané jednodenním testováním. I z něj je ale jasné, že máme co do činění se špičkovým sklem - bohužel ne levným.

Úvod

Zeiss Planar 50mm F1.4. Je určen pro bezzrcadlovky bajonetu E, tedy někdejší NEXy a současné Alphy, zejména FF řadu a7. Jde již o čtvrtou padesátku pro systém, třetí fullframovou. A to nezapočítáváme AF Samyamg 50mm F1.4 a celou řadu FE objektivů manuálních (Zeis Loxia, Mitakon Speedmaster…).

Objektiv váží 778g a měří 84×108mm. Je tedy daleko větší, než běžná padesátka. Cena je také jinde, než jsme zvyklí z letitých konstrukcí typu dvojitý Gaussův objektiv (obojí je však nižší, než u rovněž Zeissova Otusu 55mm F1.4). Konkrétně je cena 1800 EUR. Za ni dostanete objektiv s optickou konstrukcí sestávající z 12 členů v 9 skupinách (což je cca dvojnásobek členů proti „běžné“ padesátce), z toho dva pokročilé asférické a jeden ED. Samozřejmostí jsou Zeissovy T* vrstvy.

Vtipným detailem je, že ačkoliv se objektiv jmenuje „Planar“, jde o jeden z mála 50mm objektivů na trhu, který nevychází z původního Planaru (což je takový praotec většiny současných padesátek, a nejen těch). Více o původním Planaru čtěte třeba na wikipedii.

Optickou skladbu si prohlédněte níže:

Vzhled a konstrukce

Objektiv je na poměry padesátek poměrně macatý; 778g a rozměry 84×108mm nejsou rozhodně žádný „pancake“. K objektivu se dodává ještě bajonetová sluneční clona typu „tulipán“, která je velmi hluboká a rozměry objektivu tak ještě navýší (byť jako plastová váhu příliš ne).

Vpravo si můžete prohlédnout objektiv Zeiss Planar FE 50mm F1.4 ZA nasazený na současném vrcholovém modelu výrobce, Sony Alpha a7R II - 42MPx fullframe, po­drobný test zde. (Nápověda: objektiv je na fotce vlevo dole:-) Je vidět, že oproti zrcadlovce s 50mm objektivem už úspora velikosti či hmotnosti není příliš velká, ale to ani není cílem tothoto objektivu. Na druhou stranu, abychom mohli srovnávat, musíme na DSLR nasadit adekvátní objektiv (třeba zmíněnou Sigmu) a ta je ještě těžší, než tento Zeiss. (Fotografie vpravo NENÍ z testovaného objektivu)

Objektiv má dedikovaný clonový kroužek (po třetinách kroků, až do F16), který navíc lze přepnout posuvníkem do „neklikacího“ režimu, což je důležité pro natáčení videa. Detail posuvníku na fotce níže vpravo.

Druhý přepínač na objektivu pak ovládá zapnutí/vypnutí AF. V případě ručního ostření se připravte na elektronicky řízený chod motorku, se všemi výhodami i nevýhodami z toho plynoucími.

Zepředu najdeme závit pro filtry s průměrem 72mm a bajonetové uchycení pro zmíněnou sluneční clonu. jak vypadá objektiv s nasazenou clonou vidíte na fotce vlevo dole:

   

Nový Zeiss je utěsněn proti vniku prachu a vlhkosti, ale jde pouze o utěsnění samotného objektivu – na bajonetu není gumový těsnící kroužek, takže zde vzniká slabé místo mezi sklem a přístrojem. Podle vyjádření zástupců Sony bude kompletní těsnění doménou objektivů či konvertorů řady „G Master“.

Ostření

Ostřící motor je ultrazvukový kruhového typu.

Motor pracoval rychle a tiše. Rozhodně vás nebude zdržovat a rušit, ani při videu. Jedním z neduhů, kterého jsem si všiml, je ostření s clonou zavřenou na pracovní hodnotě (tedy nastavíte F11, clona se zavře na F11 a objektiv s ní takto ostří). Pouze když je světla moc málo, clona se pootevře na takovou hodnotu, aby ještě zaostřit šlo. To ale není ideální – zejména kontinuální autofokus to zpomaluje. Nejde však o vadu objektivu, ale o systémovou vlastnost E-mount fotoaparátů Sony – objektiv jen dělá, co po něm fotoaparát chce.

Testování

S objektivem jsem mohl fotografovat v průběhu jednoho dne, což samozřejmě není ideální pro podrobný test, ale pro první seznámení a nafotografování samplů to bohatě stačilo.

Fotografie vznikly na tiskové konferenci Sony v Berlíně, konkrétně v tamní zoologické zahradě (tímto děkuji Sony za pozvání a zapůjčení objektivu).

Kresba

Fotografováno z ruky, takže omluvte navýšení citlivosti ISO směrem k vyšším clonám. Fotografováno do rozlišení 42MPx s doostřením v RAWu:

Musím něco dodávat? Kresba je fenomenální. Sku­tečně, nový Planar se jistě zařadí k nejostřejším padesátkám na trhu.

Zeiss Planar FE 50mm F1.4 za je zkrátka tak ostrý, že vám vyhrknou slzy do očí. Minimálně při pomyšlení, co vás to bude stát.

Kdo máte rádi MTF křivky, tady je máte:

Vinětace

Jak je patrné ze srovnání výše, vinětace je viditelně přítomna při F1.4, od F2 neruší, zcela pryč je u F4.

Barevné vady

Na srovnání nahoře jste mohli vidět chromatickou aberaci ve středu snímku při F1.4, od F2 už ne. V rozích slabá chromatická aberace zůstává i dál. Udělal jsem tedy i dvě fotografie, na kterých by případné lemy byly lépe vidět.

Zkoušeno na listí proti obloze, F1.4 a F2:

Zkreslení

Běžné „padesátky“ mívají zkreslení velmi mírné, soudkovité. Jak je na tom nový Zeiss? 

Cedule na fotografii byla samozřejmě dokonale rovná. Přitom na fotografii tak úplně není. Zkreslení je rovněž relativně snesitelné, zajímavostí je ale, že je „naopak“ – poduškovité. To je typické spíše pro teleobjektivy. Při pohledu na okrajové části snímku se ale zdá, že ani to není celá pravda. Zkreslení je ve skutečnosti komplexnější. U bezzrcadlovkových objektivů je to však běžné – zkreslení se koriguje softwarově, až objektiv přijde na trh, budou pro něj mít fotoaparáty i editory patřičný profil. Na fotografiích z praxe se s ním tedy spíše nesetkáte.

Bokeh

Bokeh by měl být kromě kresby další chloubou modelu. Posuďte sami (obojí F1.4, možno se doklikat do plného rozlišení):

Sony a7R II, FE 50mm F1.4 ZA,  F1.4, 1/1600 s, ISO 100, kom. exp. 0, WB Ru?n?, RAW v C1 Sony a7R II, FE 50mm F1.4 ZA,  F1.4, 1/640 s, ISO 100, kom. exp. 0, WB Ru?n?, RAW v C1

Na podání bokehu osobně nic špatného nevidím, naopak se mi líbí. Z objektivně posuzovatelných vad bychom našli mírné zelené lemy na kontrastních hranách mimo rovinu ostrosti, ale jak by řekli angličané, je to doslova „splitting hairs“ (nimrání se v detailech). A když doslova, tak doslova:

Závěr

Zeiss Planar FE 50mm F1.4 ZA je bezesporu špičkový objektiv. Pokud chcete na své Sony ohnisko 50mm bez kompromisu a s AF, rozhodně zařaďte nový Planar na seznam.

Pokud ovšem vyžadujete cokoliv „bez kompromisu“, připravte si sáhnout hlouběji do peněženky, v tomto případě pro 1800 EUR. Není to málo, na druhou stranu – za špičkový pevný objektiv se světelností F1.4 to není ani přehnaně moc (podívejte se na cenu Otusu), zejména s přihlédnutím k tomu, že levné alternativy již výrobce pokryté má.

Problém je, že u „padesátek“ jsme všichni byli dosud zvyklí, že se obvykle jedná o nejlevnější pevná skla v portfoliu výrobce. To je dáno tím, že většina z těch, co na trhu jsou, vychází z hodně letité a jednoduché optické konstrukce (dvojitý asymetrický Gaussův objektiv). Ta byla po desetiletí osvědčená, ale s novými senzory s vysokým rozlišením a rostoucími požadavky na kvalitu zejména při otevřené cloně jí prostě a jednoduše došel dech. Výrobci tak hledají nové optické formule – viz třeba rovněž Zeissův Otus 55mm F1.4, který využívá optické schéma Distagonu (obvyklé spíše pro širokoúhlé objektivy) nebo třeba „Art“ padesátka od Sigmy s jejími 13 optickými členy (běžné je 5–6).

Tyto objektivy jsou pak samozřejmě dražší. V případě Otusu až astronomicky drahé. Nový FE Zeiss tolik jako Otus nestojí a má AF. Jsem si tedy jist, že si své příznivce najde. Pro ostatní je tu rovněž vynikající Zeiss FE 55mm F1.8 ZA, který také patří do kategorie „nových padesátek“ (kolem 25 000Kč) a nebo kompaktní Sony 50mm F1.8 (kolem 8 500Kč), který je naopak typickým zástupcem tradičních konstrukcí. Pokud fotíte jen na APS-C, oceníte stabilizovaný Sony E 50mm F1.8 OSS.

Čistě z technického hlediska má objektiv Zeiss Planar FE 50mm F1.4 ZA  mé plné doporučení. Ekonomické hledisko je pak vždy záležitost in­dividuální.

Přečtěte si i náš přehledný článek o nejlepších portrétních objektivech, které jsou právě na trhu. Naleznete v něm zajímavé tipy a možnosti výběru, o kterých jste ani nemuseli uvažovat. Můžete se podívat i na další recenze portrétních objektivů.

+
Špičková kresba už od F1.4, nesrovnatelná s tradičními 50mm Rozměry
Poměrně málo optických vad Váha
Příjemný bokeh Vysoká cena
Tichý a rychlý motorek AF Nějaké to zkreslení (vyřeší SW korekce)
Hluboká bajonetová sluneční clona Mírné barevné aberace na nižších clonách, vinětace
Kvalitní utěsněná konstrukce Chybí utěsnění na bajonetu

Galerie snímků v plném rozlišení

Foceno na těle Sony a7R II ro RAWu, převedeno v Cap­ture One 9.2 (nastavení „dle chuti“). Najetí myší nebo rozklik ukáže expoziční údaje, možný je druhý rozklik do plného rozlišení:

Sony a7R II, FE 50mm F1.4 ZA,  F2.8, 1/320 s, ISO 100, kom. exp. 0, WB Ru?n?, RAW v C1 Sony a7R II, FE 50mm F1.4 ZA,  F1.4, 1/2000 s, ISO 100, kom. exp. 0, WB Ru?n?, RAW v C1
Sony a7R II, FE 50mm F1.4 ZA,  F5.6, 1/400 s, ISO 100, kom. exp. 0, WB Ru?n?, RAW v C1 Sony a7R II, FE 50mm F1.4 ZA,  F4.0, 1/320 s, ISO 100, kom. exp. 0, WB Ru?n?, RAW v C1
Sony a7R II, FE 50mm F1.4 ZA,  F1.4, 1/800 s, ISO 640, kom. exp. -0.30, WB Ru?n?, RAW v C1 Sony a7R II, FE 50mm F1.4 ZA,  F1.4, 1/800 s, ISO 1250, kom. exp. -0.30, WB Ru?n?, RAW v C1
Sony a7R II, FE 50mm F1.4 ZA,  F1.4, 1/4000 s, ISO 100, kom. exp. 0, WB Ru?n?, RAW v C1 Sony a7R II, FE 50mm F1.4 ZA,  F5.6, 1/250 s, ISO 160, kom. exp. 0, WB Ru?n?, RAW v C1

Sony a7R II, FE 50mm F1.4 ZA,  F1.4, 1/640 s, ISO 100, kom. exp. 0, WB Ru?n?, RAW v C1

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram