Test objektivu Mitakon Speedmaster 50mm F0.95

Dnes jsme pro vás otestovali opět jednu specialitku – fullframe objektiv 50mm F0.95. Jde o výrobek firmy ZY Optics a ne nadarmo se objektiv jmenuje „Speedmaster“. Světelnější objektiv v tomto ohnisku na trhu nenajdete. Objektiv se zatím dodává v bajonetu Sony FE. Protože je však plně mechanický, neměl by být problém ho vyrábět i pro jiné bezzrcadlovky. Uvidíme…


Testovací snímky

Kresba

Nejprve srovnání kresby na všech clonách:

(„Na všech? Vždyť tam chybí F11!“ …správně, objektiv má na clonovém prstenci vyznačeny clony F0.95, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 16. Na těch jsme tedy testovali. Pokud se podíváte na clonový kroužek, mezi F8 a F16 už není skoro místo – clona se zavírá i po minimálním pootočení výrazně. Přesná hodnota clony v mezipoloze tak lze jen těžko odhadnout, držíme se proto vyznačených poloh)

U první fotografie (cihlová zeď) bylo ostřeno na střed, u druhé fotografie (budova) bylo ostřeno do pravého spodního rohu.




Co zde můžeme vidět?

Kresba není niky zcela dokonalá od rohu k rohu, ale clona F16 se tomu již blíží. Nicméně i na 24MPx už je mírně limitována difrakcí.

Pokud ostříme do prostředku snímku, je Mitakon už od clony F0.65 použitelný, od clony F1.4 ostrý. Rohy jsou však na nízkých clonách tragické.

Pokud ostříme do okrajové oblasti snímku, je tato část opět čitelná od F0,95 (kromě zcela extrémního rohu, který je rozmazaný), ale tragický je pak naopak střed snímku.

Co z toho vyčíst? Pravděpodobně silné prohnutí pole ostrosti – střed i okraje jsou zaostřeny zkrátka trochu jinam. Srovná se to až na vysokých clonách vlivem hloubky ostrosti.

Zkreslení:

Zkreslení je mírné, soudkovité. Podobná úroveň zkreslení bývá vidět na klasických „padesátkách“ typu planar (Speedmaster ale není planar). Na rozdíl od nich je ale zkreslení mírně komplexnější (má velice mírnou vlnovku). Zde tedy čínský objektiv nevybočuje z řady. Dobře to uvidíte na stejné cihlové zdi:

Vinětace

Jak jste si mohli všimnout výše ve srovnání kresby střed / roh, je na nízkých clonách vidět ztmavení rohů, tzv. „vinětece“. Je charakteristická zejména pro hodně světelné objektivy. Opět – je to v normě vzhledem k divokému clonovému číslu. Srovnává se to cca od clony F2.

Barevná vada

Chromatické aberace se na nízkých clonách zjevují zejména v rozostřených partiích obrazu. V rovině ostrosti jsou potlačeny dobře již cca od clony F2, na nižších clonách se objevují na všech kontrastních hranách, nejvíce v rozích obrazu:

Odlesky

Jako ostatní světelné objektivy, i Mitakon Speedmaster je v tomto směru znevýhodněn velkou plochou skla, které se rádo v protisvětle leskne. Antireflexní vrstvy to nezachrání zcela (pochybuji, že se zde mohou technologicky rovnat s moderními nano-crystal (atd.) vrstvami zavedených výrobců). Za běžných okolností problém nenastává, v protisvětle se připravte na prasátka, viz ukázky:

(vlevo F0.95, vpravo F16)

Celkově je obrazová kvalita dobrá od F2, pro speciální aplikace, jako je portrét, nebo náladová fotografie, lze objektiv použít dobře od F0.95:

Sony a7, clona F0.95, 1/250 s , ISO 100, kom. exp. 0, WB Ruční

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram