Canon EOS 5D S (a jeho verze bez low-pass filtru 5DS R) posouvá rozlišení fullframe fotoaparátů zase o kousek dál. Přichází totiž rovnou s čipem o 50MPx. V dnešním testu jsme si vzali obě jeho verze a podívali se na ně blíže. Jaký je fotoaparát s nejvyšším nativním rozlišením mimo svět středoformátu? A zvládnou takové rozlišení vaše stávající objektivy? Odpovědi se dozvíte dále…

Ovládání a konstrukce

Jak již je psáno výše, pro uživatele 5D III téměř nic nového, pro ostatní:

Na zadní straně se nachází většina ovládacích prvků. Začneme zleva z pohledu pozorovatele.
Nahoře najdeme tlačítka MENU a DISP., jejichž funkce je zjevná, vstup do menu a přepínání zobrazovaných informací na LCD. Pod nimi je pak pětice důležitých ovládacích tlačítek. Odshora dolů je to tlačítko Kreativních režimů/dvojitého zobrazení fotek/přímého tisku (dle režimu), pod ním tlačítko pro hodnocení fotografií, dále tlačítko přiblížení/od­dálení, tlačítko přehrávání a mazací tlačítko. To je nalevo od LCD vše. Pod displejem je pak světelný senzor.
Napravo od zobrazovače je dominantním prvkem typický Canoní vertikální zadní roller s potvrzovacím středem. Pod ním je jeho aretace (běžně totiž slouží ke změně hodnoty kompenzace expozice, což lze vypnout) a informační dioda.
Nad ním je tlačítko „Q“ pro vyvolání rychlého menu a nad ním tradiční „knipl“ neboli joystick, který nahrazuje směrové klávesy a je osmisměrný a „promačkávací“. Nad ním se nachází tlačítko s dvěma funkcemi, mezi kterými lze přepínat prstencem, který ho rámuje: spouští buď režim živého náhledu, nebo natáčení videa. Nakonec tu máme tradiční trojici tlačítek „pod palcem“, tedy AF-ON (lze na něj přepnout např. spuštění autofocusu ze spouště), hvězdičku (zámek expozice) a přepínač ostřících bodů. Vše je přehledné a pro Canonisty dobře známé. Pouze přibližování fotek přes „lupičku“ nemusí být pro uživatele nižších řad či některých starších těl hned jasné – tyto modely totiž používají k tomu samému dvojici tlačítek „pod palcem“.
Pokud znáte například 5D Mk. III, 6D nebo dokonce 1Dx, není to nic nového.

Na horní straně nalezneme zbytek ovladačů. Nalevo (z pohledu pozorovatele) od hranolové kapličky je to volič expozičních režimů (Automatika, P, Tv, Av, M, bulb a tři uživatelské pozice) a páčka zapnout/vypnout přístroj. Upřímně se mi její umístění nezdá příliš logické, nezapnu přístroj jednou rukou, jak jsem zvyklý od Nikonu, Pentaxu či Sony.
Na pravé straně od kapličky najdeme pak monochromatický stavový displej a u něj čtveřici tlačítek – všechny mají, na rozdíl od třeba 6D, zdvojenou funkci a po jejich stisknutí tak záleží, který roller použijete (je to o zvyku, ale pak velice rychlé). Zleva doprava jsou to: vyvážení bílé/režim měření, režim snímání/režim AF, kompenzace síly blesku/ISO (toto tlačítko je zvýrazněné hrbolkem, což první dvě generace neměly a přišla s tím až Mk. III) a tlačítko podsvícení displeje.
Na horní straně gripu je pak mimo spouště s měkkým dotiskem ještě přední roller a tlačítko „M-Fn“, sloužící defaultně k výběru plochy AF a uživatelsky programovatelné.

Na přední straně fotoaparátu pak najdeme u bajonetu tradičně umístěnou aretaci objektivu a na opačné straně bajonetu tlačítko náhledu hloubky ostrosti. Je zde také druhá informační dioda sloužící pro odpočet časovače samospouště. Na gripu je pak infračervený příjmač pro dálkovou spoušť. Ještě bych zmínil, že je jen jeden; vzadu chybí.

Na bočních stranách přístroje je toho poměrně dost. Na gripové straně najdem dvířka pro paměťové karty. Správně, sloty jsou dva. Ptáte se, zda přístroj používá CF jako 5D Mk.I a II nebo SD jako 6D? Oboje! Můžete si vybrat, sloty pro oba typy karet jsou přítomny. Samozřejmostí je dnes podpora SDXC karet až do 2TB (byť takové zatím v prodeji nejsou). Na opačné straně pak najdeme tradiční gumové „plandátko“, které skrývá sadu konektorů ve dvou řadách (odshora dolů, počínaje vlevo: mikrofonový port, PC konektor, slot pro kabelovou spoušť, vpravo: minioHDMI, USB 3.0). Zde je rozdíl oproti 5D III, který přidává port pro mikrofon).

Na spodní straně je pak závit pro stativ (v ose objektivu) a dvířka baterie.

Konstrukce:

Typově jde o klasickou DSLR střední velikosti. Vertikální grip lze připojit, slouží i jako bateriový (BG-E11, tedy stejný, jako u 5D Mk. III).

Tělo je vyrobeno převážně z hořčíkové slitiny a je utěsněno proti rozmarům počasí.

Oproti 5D Mk. III moc rozdílů neuvidíte – jmenovitě zlatý modelový nápis „5DS“ (+ červené „R“), chybějící označení pořadového čísla modelu „Mark …“ o jeden konektor méně a při pohledu do hledáčku trochu jiný způsob zobrazení (větší využití průhledného LCD přes matnici).

To neznamená, že rozdíly nejsou; uvnitř došlo k vytužení konstrukce a lepšímu utlumení rázů od zrcátka a závěrky. Proč? Vyšší rozlišení je náchylnější na vibrace, které pak snáze zaznamená formou jemné pohybové neostrosti.
Konstrukce a vnitřní mechanismus je pravděpodobně dost odlišný, protože i přes zvýšení tuhosti konstrukce a většímu vyměkčení rázů, váha oproti Mark III klesla, ne naopak (z 950g na 930g, což nepoznáte a uvádím to jen pro zajímavost).

Hledáček je velký, jasný a čitelný. Rozmístění informací v něm je následující (nebojte, toto v reálu nikdy neuvidíte, jde o maximální počet zobrazených informací):

Menu:

Opět nic nového pod sluncem. Menu je rozděleno do 6 záložek, každá po několika stránkách. Je vcelku přehledné, rozhodně více, než podobně strukturované, ale méně logicky uspořádané menu třeba u Sony (používám jako příklad ne zcela logického menu, Soňákům se omlouvám:).

Virtuální prohlídku vám nabídnou oživlé obrázky níže:

(pokračování na další stránce)

Canon EOS 5DS lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    21.08.2015 17:01

    Omlouváme se, Youtube video "rozsekal". Nové video je na cestě!

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    24.08.2015 10:03

    Video nahráno nové!

  • Ladislav Renner
    Ladislav Renner
    30.05.2017 22:40

    Přemýšlel jsem o něm kvůli rozlišení, které bych využil pro občasné zakázky na billboardy apod. Ale ten obrazový výstup mne moc nepřesvědčil. Zejména šum v horších světelných podmínkách. Zatím nejlepší z FF zrcadlovek, co se obrazové kvality (oproti zde recenzovanému 5DS/R o level rozdíl) týče, mi přijde výstup z Nikon D810, ten je fakt parádní. Nepřesvědčil mne ani výstup z 42Mpx FF bezzrcadlovky SONY A7RII, ač Sony dodává snímače jak pro Nikon (asi vetsinu modelu), tak pro leckteré středoformáty. Jenže 810 tahat na cestách nechci, je velká a těžká. Budu si holt muset ještě asi počkat... Budoucnost však vidím právě v bezzrcadlovkách.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram