Test fotoaparátu Nikon Coolpix P900

Nikon Coolpix P900 je sice víceméně běžný kompaktní fotoaparát - ultrazoom, ale maximální ohnisková vzdálenost 2000 mm (ano, dva tisíce) je tak moc, že je zásadní otázkou, zda jsou ještě vůbec použitelné. I na to se v testu podíváme.

Ukázkové fotografie I.

Pokud není napsáno jinak, jsou snímky pořízeny v maximální kvalitě jpg, WB Auto, redukce šumu normální.

Náhled, F4.5, 1/1600 s, ISO: 100, f=24 mm(35mm ekv.) Náhled, F8.0, 1/3200 s, ISO: 100, f=260 mm(35mm ekv.) Náhled, F8.0, 1/3200 s, ISO: 100, f=380 mm(35mm ekv.)
Náhled, F2.8, 1/1250 s, ISO: 100, f=24 mm(35mm ekv.)

protisvětle se chová P900 předvídatelně. Na nejkratší ohnisko se objeví reflexe při zdroji světla v kraji záběru, při nejdelším ohnisku je snímek degradován.

F4.0, 1/1600 s, ISO: 100, f=24 mm(35mm ekv.) F5.0, 1/1600 s, ISO: 100, f=24 mm(35mm ekv.)

Na nejkratší ohnisko je kvalita obrazu velmi dobrá. ADL auto.

Náhled, F4.0, 1/250 s, ISO: 100, f=95 mm(35mm ekv.) Náhled, F4.0, 1/250 s, ISO: 100, f=95 mm(35mm ekv.)

První snímek ADL auto, druhý ADL OFF. Veškeré v čase předchozí snímky mají nastavení ADL Auto, všechny následující (v čase) OFF. Dal jsem přednost vyššímu (lepšímu) kontrastu před možnou kresbou ve stínech. Osobně vnímám kontrastnější snímky jako lepší.

F4.0, 1/320 s, ISO: 100, f=115 mm(35mm ekv.) F4.5, 1/320 s, ISO: 100, f=185 mm(35mm ekv.)
F5.0, 1/250 s, ISO: 100, f=500 mm(35mm ekv.)

Ukázka zoomu. Na delší je sice patrná ztráta kontrastu, ale uvažme, že vzdálenost scény je několik kilometrů a reálný kontrast byl špatný také.

Náhled, F2.8, 1/60 s, ISO: 100, f=24 mm(35mm ekv.) F6.5, 1/30 s, ISO: 100, f=2000 mm(35mm ekv.)

Ukázka zoomu. První snímek je celková scéna na nejkratší ohnisko. Šiška je v přepálené střední části. Druhý snímek není výřez, je to celá scéna. Všimněte si, že při 1/30 s je obraz pohybově ostrý. Jistá neostrost souvisí pouze s hloubkou ostrosti, se kterou se musí velmi počítat.

Náhled F6.5, 1/250 s, ISO: 100, f=2000 mm(35mm ekv.)
F6.5, 1/15 s, ISO: 100, f=2000 mm(35mm ekv.)

Ukázka kvality obrazu při zoomu. První snímek ukazuje scénu při 24 mm ohnisku a šipka míří na místo snímané na druhém snímku, ten je focený (také) z ruky. Na takové vzdálenosti (cca 3,5 km) se sebenepatrnější pohyb fotoaparátu nutně projeví v pohybové neostrosti snímku. U třetího, který je snímaný ze stativu, je zřetelný rozdíl. K jeho výrazně lepší kvalitě však přispěla i vzdálenost,která je cca 100 metrů.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    15.06.2015 12:03

    Na ultrazoom překvapivě dobré, jen ten RAW... kdyby výrobce moc chtěl, lze to uvolnit v dalším firmware. Koneckonců, každý fotoaparát fotí do RAW, jen některé ho neukládají;-)

  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    15.06.2015 18:41

    Přístroj je to bezesporu jedinečný a je malým zázrakem dnešní techniky, že tyto megazoomy - a především tento - odevzdávají přijatelně detailní a celkově podařené obrázky, které by jinak s vybavením dostupným obyčejnému smrtelníkovi nebylo možné získat. Co se týče výše zmíněného RAWu, mám tušení, že problém nebude v software, nýbrž v hardware. Objektivy megazoomů, které umožňují snímání do Raw, často ukazují při otevření v konvertoru, který neprovádí korekci zkreslení naprosto šílené soudkové zkreslení na nejširším ohnisku. Dá se tušit, že rekordní zoom na tom nebude lépe, než jeho méně dalekozrací kolegové. Ostatně, o tušených zásadních celkových softwarových úpravách obrazu z P 900 hovoří sám autor recenze. Musím říci, že na nejširší ohnisko se mně osobně obrázky z P 900 zdají dost divné - zejména v zahraničních recenzích přístroje. Takže: Podle mě to sice fotí dobře, ale RAWy bez korekce optiky by asi vypadaly šíleně.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram