Historické okénko: Petzvalův objektiv

Kdo byl Jozef Maximilián Petzval, a jaký byl jeho přínos pro moderní fotografii? Odpověď na tuto otázku se skrývá třeba v produkci společnosti Lomography society.
Nejsou to ti s těmi trendy plastovými fotoaparáty pro mládež, ptáte se? Ano i ne: jejich poslední výtvor je zajímavý i pro všechny milovníky fotografické historie – na trh se díky nim vrátil jeden z prvních „moderních“ portrétních objektivů, pradědeček vašich Canonů 85/1.2 atd. – Petzvalův objektiv. Aktuálně dokonce ve vylepšené verzi „bokeh control“

Již v druhé polovině 2013 oznámila společnost Lomography society objektiv New Petzval 85mm F2.2. Je určen pro DSLR Canon a Nikon a vychází z původního Petzvalova objektivu. Nyní přichází s novou verzí – o tom dále. Nejprve něco úvodem…

Lomography vyrábí „experimentální“ fotoaparáty (také objektivy, filmy…) těžící z optických a jiných nedokonalostí pro vytváření záběrů, jdoucích proti proudu dnešní dokonalé až technicky sterilní fotografie. Název má podle legendárního sovětského foťáčku LOMO, jehož výrobu obnovila a na základě jehož úspěchu rozšířila svůj byznys do dalších odvětví.

Ruku na srdce: je to hlavně trendy věc pro mladé a záliba různých „hipsterů“, jak se někdy říká. Hlavně je to však komunitní záležitost a zábava. Cokoliv však vrací mladé fotografy zpět ke kořenům, umožňuje jim experimentovat s filmem a učí je základy optiky je dobrá a chvályhodná věc. A že to vydělává je důkaz, že film není mrtvý, jen přešel ze světa seriózních záznamových médií do fotografického undergroundu. Pokud někdy na film vážně fotografujete, je dobré si uvědomit, že právě podobné „blbiny“ z velké části současnou produkci filmu financují.

Další exkurzí do fotografické minulosti je pak třeba právě Petzvalův objektiv.

Jozef Maximilián Petzval (1807 – 1891) byl slovenský matematik a fyzik, který se věnoval mimo jiné optice. Zkonstruoval objektiv s tehdy skvělou světelností F3.5, jehož design pak využil výrobce fotoaparátů Voigtländer. Objektiv se vyznačoval (na tu dobu) dobře korigovanou sférickou aberací a komou. Přední optický člen byl tmelený achromát, zadní pak netmelený achromát. Design dobře sloužil až do dvacátého století a stal se podkladem pro další optické konstrukce.

Lomography tento objektiv oživilo v úpravě pro moderní SLR a DSLR. I se stylovým mosazným finišem.
Nyní příchází s verzí „Bokeh control“, pro kterou spustila kampaň na Kickstarteru (portál komunitního financování).

Samotný Petzvalův objektiv se díky na dnešní dobu chabě korigované sférické aberaci a jednoduché optické konstrukci vyznačuje „vířivým“ bokehem a rostoucí neostrostí směrem k okrajům snímku. Střed obrazu je přitom detailní, byť „soft“. Verze Bokeh control (něco podobného nabízí Nikon u DC objektivů, byť v preciznější verzi pro profesionální portrétní fotografii) přidává jeden člen, jehož posunem lze korigovat mírů sférické aberace za použití prstence na objektivu. Upravíme tím míru „vířivosti“ pozadí až do absurdních výšin. Výsledný efekt je určitě zajímavý, podívejte se na video výrobce. Tato verze objektivu má ohniskovou vzdálenost 58mm a světelnost F1.9.

Ukázkové fotografie (ze stránek Lomography):

(c) Lomography
(c) Lomography - Kevin Meredith

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

FotoAparát.cz - Instagram