Jak na aranžovanou podvodní fotografii

Fotografka Alice Bochňáková, autorka originálních aranžovaných podvodních fotografií, se rozhodla s vámi podělit o něco ze svého "Know - how". Podívejte se, jak může vypadat výsledek, nebudete ani dýchat...

Setkani fotografu

Podvodní fotografii se intenzivně věnuji již několik let, a to jak v rámci komerčních zakázek, tak i vlastních autorských projektů a přiznám se, že mne doslova a do písmene pohltila. Citelné je to především v autorské tvorbě, kdy si člověk zhmotňuje své vlastní sny a nemůže se už v bazénu dočkat výsledku. Je to má srdcová záležitost.
Hodně jsem přemýšlela, jakým způsobem se s okolním světem podělit o know-how své podvodní fotografické práce tak, abych snad neprozradila příliš… pak jsem si ale řekla, že obavy nejsou vůbec na místě. Každý z nás je originál a má svůj vlastní jedinečný rukopis, a to i v případě, že máme k dispozici naprosto stejný „manuál“. To je vlastně na fotografování krásné a zároveň představuje jistým způsobem i obrovskou výzvu. Abych si ale ponechala jistou dávku osobitosti a zároveň dala prostor představivosti a kreativitě druhé strany, nastíním své postupy stručně, ale jasně.

1. Téma

Na počátku je myšlenka. Nápad. Nejlépe příběh. Vtip. Emoce. Důvod k zamyšlení, pobavení, či diskusi.

2. Obsazení

Klíčové je najít do příběhu vhodnou osobu.
Jaká jsou má kritéria? Umět plavat, vydržet pod vodou delší dobu na nádech, přirozenost pod vodou, umět pod vodou otevřít oči, dávka empatie, tvárnost, trpělivost, ochota spolupracovat a pochopitelně nadšení. Konkrétní vzhled se pak odvíjí od tématu.

3. Materiál

Podle zvoleného tématu následně shánět a nakupovat materiál pro co největší efektivnost záběru. Např.: kostýmy, dekorace, paruky, líčidla, květiny, šperky, látky a podobně.

4. Pozadí

Pozadí slouží k zamaskování reálného vzhledu bazénu a vytváří na fotografii jakýsi reálný nádech světa nad vodou. Díky tomu se velmi pěkně pracuje s motivem hladiny a vytvořených bublinek.
Typy pozadí : látky různých barev, jednobarevné bannery, či libovolně potištěné.

5. Světla

Scénu je vhodné nasvítit nejen pod vodou, ale i nad ní. Zvlášť potřebujete nasvítit pozadí pro prokreslení obrazu a zvlášť pak fotografované osoby. Můžete použít zábleskové zařízení, nebo světla samotná.

6. Fotoaparát

Osobně používám fototechniku profesionální řady Nikon, objektivy se světelností 2,8 a podvodní case od značky Hugyfort. Na trhu je široká nabídka vybavení, proto je finální výběr na každém z vás.

7. Bazén

Fotografovat pod vodou je možno v soukromých či veřejných prostorech za poplatek. Důležité je si domluvit předem povolení používat látky, dekorace a podobně. Výhodou je bazén s variabilitou hloubek pro širší možnosti úhlu pohledu při focení.

8. Domluva s fotografovaným

Nezapomínejme také na seznámení fotografované osoby s tématem a prostředím. Je určitě potřeba si dopředu projít jednotlivé postupy, aby všem zúčastněným bylo jasné, jak bude fotografování vypadat a na co se mají připravit.

9. Vlastní příprava

Kvalitní, pečlivá příprava je polovinou úspěchu, ale je také částí nejsložitější – tedy pro mne určitě. Fyzicky, psychicky i časově. Veškerý materiál musíte shromáždit v prostorách bazénu a následně instalovat věci nad i pod vodou: pozadí, světla, stativy, dekorace, kostýmy, paruky, líčidla, rekvizity, zátěže, stolek s pitím, židle pro doprovod atd. Není toho vůbec málo. Potápěčskou techniku využijete v případě použití bublinek v záběru.

10. Bezpečnost

Pro bezpečí fotografovaných osob je v první řadě potřeba vytvořit záchytný systém, nejlépe nad hladinou, kde se fotografovaná osoba v případě potřeby zachytí. Stěžejní je také spoluúčast asistentů, kteří dohlížejí na hladký chod fotografování a bezpečnost každé fotografované osoby. Jsou také k ruce fotografovi.

11. Podvodní fotografování

Zde by se slušelo říct: „Opakování je matka moudrosti“. Fotograf znovu projde všechny postupy s fotografovanou osobou a snaží se zároveň působit na danou osobu pozitivně a motivačně :-) Probíhá líčení, výběr kostýmu, upevnění zátěží, předání rekvizit, pakli-že jsou pro fotografování potřeba. Všichni se následně odeberou do vody. Před každým záběrem pod hladinou je nutná vzájemná konzultace uskutečněného záběru – co je třeba doladit atd. Doporučuji udělat co nejvíce záběrů z co nejvíce úhlů, protože doba svícení světel je omezená a limituje tak samotné focení.

12. Úprava fotografií

Programů na úpravu fotografií je mnoho, já osobně používám Adobe Photoshop. A nejsložitější část úprav? Dle mého jde především o odstranění nežádoucích bublinek po těle fotografované osoby. V určitých případech je dále nutný ořez a barevná korekce.

13. Smysl

Smysl focení. Ano, a proč vlastně podvodní fotografie?
Jiné je to samozřejmě při komerční zakázce a jiné při autorském focení. Co by ale podle mého mělo zůstávat v obou případech, tím je radost z focení, jistá dávka uspokojení ze seberealizace, těšit se z úspěchu, nebýt smutný z nezdaru, jít dál a stále se snažit zdokonalovat. Přeji vám hodně štěstí a nádherných záběrů.

Alice Bochňáková je profesionální fotografku, členkou AF ČR a držitelkou titulu QEP (Qualified European Photographer). Velká část Aliciny tvorby se zaměřuje na PODVODNÍ FOTOGRAFII. A i když pracuje s promyšlenými tématickými scenériemi,  základním pilířem je vždy zachování maximální přirozenosti fotografovaných osob a zpracování nosné myšlenky v nevšedním prostředí. Klade velký důraz na celkový emocionální dojem a zároveň na opravdovost všeho, co se nachází pod vodní hladinou. Vše je reálné. Nic není montáž.

Více se o podvodní fotografii a práci Alice Bochňákové se dozvíte na www.alicedigiart.com, nebo na facebookové stránce AliceBochnako­vaPhotographer

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (1)

Tisknout článek

FotoMaraton Sumava

Tip na článek

Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R
Srovnání: Canon EOS R vs. Nikon Z7 vs. Sony A7R III vs. Panasonic S1R

S di­gi­tál­ními bez­zr­ca­dlov­kami s pl­no­for­má­to­vým či­pem a vy­so­kým roz­li­še­ním se roz­trhl py­tel, na­bí­zíme tedy pře­hledné po­rov­nání bez­zr­ca­dlo­vek Ca­non EOS R, Ni­kon Z7, Sony A7R III a Pa­na­so­nic Lu­mix S1R.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram
FotoMaraton Sumava

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace