Test ultrazoomů Fujifilm FinePix S1, Olympus Stylus SP-100, Sony CyberShot DSC-H400

Podívali jsme se na další zástupce stále populárnějších ultrazoomů. Jak si stojí Fujifilm FinePix S1, Olympus Stylus SP-100 a Sony CyberShot DSC-H400 ? Odpověd a mnoho dalších informací naleznetese v následujícím testu těchto tří fotoaparátů.

Olympus Stylus SP-100

S vyklopeným bleskem Včetně zaměřovače
Zadní strana Horní strana

Technické specifikace nejdete také výše. Řekl bych, že natáčení videa je u SP-100 mírně lepší, než u S1. Myslím, že zvuk zoomu je přijatelnější a ostření mírně „hladší“. Existují rozdíly v možnostech nastavení, ale ty dohledáte v manuálech a technických specifikacích – např. až 240fps pro 432×324 px.

Nastavení pro video Nastavení pro video

Fotografování a maximální zoom

No a tady je zřejmě nejlepší „vychytávka“ – laserový zaměřovač. Není to nic víc, než terčík, který se promítá na integrované sklo pod bleskem. Zpočátku jsem k systému přistupoval s despektem. Jenže… ono to funguje! Když odladíte nastavení místa snímání a zaměření zaměřovače s polohou svého oka, máte nástroj, při kterém se téměř nespletete. Jediné, co pak ještě může selhat je ostření. Pokud jsem se snažil vyfotit na maximální zoom ptáka v letu, byl ve scéně (!!!), ale systém nezaostřil. To je však otázka cviku, protože pokud doladíte systém ostření a své návyky, bude tam vše. U ostatních ultrazoomů se vám nepovede v hledáčku takový úzký výřez reálně udržet. Takže za mě osobně systém optického zaměřovače zvyšuje použitelnost SP-100 na maximum.

Zaměřovač Zaměřovač

Ostření

To je samo o sobě srovnatelné s dalšími dvěma. Ale jak jsem uvedl výše, při maximálním zoomu s pomocí zaměřovače máme obrovskou šanci se trefit do místa, které chceme fotit. A to i v režimu vysokofrekvenčního snímání a sledování objektu.

K funkcím a vybavení

Dostupné funkce a nastavení jsou běžné a lze je dohledat ve specifikacích výše. O zaměřovači jsem se již rozepsal, je to unikátní a výborná pomůcka. Nelze snímat do formátu RAW, což je obrovská škoda. Ani u tohoto modelu nelze nastavit míru redukce šumu, stabilizaci vypnout lze. Bezdrátová komunikace je možná pouze se speciálními kartami.

Nastavení Nastavení
Prohlížení snímků

Obrazová kvalita – SP-100

SP-100 měl relativně problém s expozicí na sněhu – podexponovával, bylo nutné kompenzovat expozici ručně. Vyvážení bílé funguje výborně. Zásadním nedostatkem je postproces – již při nejnižší citlivosti je v obraze menší množství detailů, než scéně odpovídá (srovnej foto šum – náhled na scénu i výřezy), přestože snímek vypadá na první pohled výborně. Díky tomu vypadá kvalitativně snímek do ISO 800 podobně jako na nižší hodnoty citlivosti. Obrazová kvalita je tedy objektivně horší, než u S1.

f=4.30 mm; F8.4, 1/500 s, ISO: 125

Automatická expozice na sněhu selhává.

f=4.30 mm; F2.9, 1/1250 s, ISO: 125

+1EV.

f=215.00 mm; F6.5, 30.0 s, ISO: 125

Manuální expozice, WB Denní světlo. Tahle fotografie mě dostala. Z vrcholu Klínovce jsem vyfotil vrcholek Plešivce, který je ve vzdálenosti 10 km. 

f=215.00 mm; F6.5, 1/320 s, ISO: 125

Maximální zoom, ze stativu. Výsledek je velmi dobrý. 

f=215.00 mm; F6.5, 1/250 s, ISO: 200 f=215.00 mm; F6.5, 1/640 s, ISO: 125

Foceno za použití zaměřovače. V prvním snímku se má ostření „čeho chytit“, takže je v zásadě velmi dobrý (foceno auto). U druhého snímku jsem fotil letícího ptáka, který sice není vůbec ostrý, ale snímek prokazuje, že zaměřovač funguje. Prakticky celá série, kdy jsem měl cíl v zaměřovači, jej obsahuje. V hledáčku bych neměl šanci. Chybou bylo zapnuté středové ostření… Oba snímky jsou v režimu vysoké frekvence snímání (tedy při nižším rozlišení). 

f=215.00 mm; F6.5, 1/250 s, ISO: 800 f=4.30 mm; F2.9, 1/250 s, ISO: 125

Opět použití zaměřovače. Druhý snímek je o pár sekund mladší a je zde pro dokreslení celé scény. Kvalita prvního je nevalná – ISO 800 a relativně dlouhý čas. 

f=215.00 mm; F6.5, 1/80 s, ISO: 125

Krátery na Měsíci se s ohniskem 1200 mm již dají i fotit (není to výřez). Foceno z ruky. 

Shrnutí

SP-100 hodně příjemně překvapil. Sice je na nejdelším ohnisku měkčí a vyšší ISO je také problematické, přesto vzhledem k ceně jde o velmi zajímavý model.

Následující strana

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Karel Omes
    Karel Omes
    01.04.2015 12:21

    Sony H400 je opravdu nepodařený kus...

  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    03.04.2015 18:40

    Možná jsem to přehlédnul, ale nenašel jsem informaci, že Fujifilm FinePix S1 je utěsněn proti prachu a voděodolný /ač ne vodotěsný/, což podstatně rozšiřuje použitelnost fotoaparátu. Jinak už v předchozím testu ultrazoomů jsem si pečlivě prohlédnul vyvolaný Raw z Canonu SX 60 a za sebe musím říci, že i na nejnižším ISO je fotka nesnesitelně a dle mého názoru nepoužitelně zašuměná.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    17.04.2015 15:58

    Lukáš Burget: Nepřehlédnul, děkujeme za postřeh. Máte samozřejmě pravdu a do recenze to bylo doplněno:-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram