recenze knihy: Andrej Macenauer – Naučte se fotografovat krajinu

Cestovatele a fotografa Andreje Macenauera - a jeho články - znají čtenáři FotoAparát.cz dobře. Je však také autorem fotografické publikace "Naučte se fotografovat krajinu - Šumava". Tato publikace je určená pro všechny, které zajímá téma krajinářské fotografie, nebo mají rádi Šumavu, která patří dlouhodobě k důležitým tématům autorovy tvorby.

Fotografování přírody a zejména krajiny je od dob prvních fotoaparátů velmi populární. „Krajinky“ byly populární i v době před vznikem fotografie – tedy v době obrazů. Není se proto čemu divit, že spousta fotografů i dnes touží po zachycení jedinečných snímků krajiny. Chcete-li se o této fotografické disciplíně dozvědět něco více, není problém zajít do knihkupectví a pořídit množství knih s touto tématikou, brzy ovšem narazíte na malý zádrhel. Knihy jsou většinou plné spousty krásných fotografií, ale jedná se o fotografie z nejexotičtějších koutu světa a nejvyšších velehor, což samo o sobě dodává fotografii v očích českého fotografa punc exkluzivity, ale už daleko méně pomáhá ke krajinářské praxi v české kotlině. O to více mě těší, že dnes mohu představit knihu, v níž vám mnoho míst na fotografiích může přijít povědomých – zejména pokud rádi pravidelně jezdíte na Šumavu. Celá kniha je totiž plná fotografií právě z těchto koutů.

Ani jméno autora vám pravděpodobně nebude neznámé, pakliže jste nenavštívili server FotoAparát.cz poprvé. Knihu napsal a fotografiemi doplnil pan Andrej Macenauer.

Autor se drží klasické koncepce fotografické knihy a proto i zde se v první kapitole dozvíme informace zejména o technické stránce fotografování, pokud jste ještě žádnou jinou knihu o fotografování nečetli a základy technické stránky fotografie ještě nejsou úplně vaše parketa, tak nezoufejte. Vysvětlení vztahu clony, času, hodnoty ISO a dalších základních pojmů je zde obsaženo s velmi názornými fotografiemi či grafikou, proto je pochopení těchto základů dílem okamžiku. Následující kapitola se pouští již do krajinářské fotografie, tedy do specifik fototechniky krajináře a také, řekl bych, drobných technických problému, které vás mohou při fotografování potkat. Kapitolou nevede přímá linka, ale jde spíše o dobře mířené rady a zkušenosti z praxe. Z mého pohledu je velmi přínosný přístup autora. Po seznámení s pojmem, na které stačí několik málo vět, následuje řešení či doporučení, jak je vhodné postupovat a čemu se vyvarovat. Tato přímočarost je mi velmi sympatická, knihu přibližuje i méně zkušeným fotografům.

V dalších třech kapitolách již autor bere fotoaparát do ruky a vyráží do přírody Šumavy. Nejprve se dozvíte, kdy vyrazit fotografovat, jak využít světla a jak se vypořádat s počasím. Následuje kapitola s názvem Teorie krajinářské fotografie v příkladech ze Šumavy, zde najdete rady ohledně výběru motivu, volby perspektivy nebo kompozice, tedy stručně řečeno, jak se umělecky vypořádat s prostředím, krajinou samotnou. Nejen tato kapitola, ale celá kniha je doslova „prošpikována“ velkým množstvím fotografií, které jsou doplněny o krátký popisek s podmínkami vzniku fotografie, návodné je také doplnění o technická data týkající se konkrétní fotografie, tedy použitou fototechniku a expoziční údaje. V poslední kapitole vás po prologu o Šumavě čeká celý rok strávený v této krajině prostřednictvím fotografií, zachycujících každé roční období. Tuto kapitolu můžete brát jako inspiraci k vlastní tvorbě, nebo jen zastavení nad krásnými fotografiemi české přírody.

Knihu „Naučte se fotografovat krajinu – Šumava“ můžete objednat zde.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii