Nedávno jsme pro vás otestovali aktuální 24Mpx APS-C top-model Sony bajonetu E – Alpha A6000, nyní bychom rádi přinesli test jeho většího bratříčka: modelu A77 II. Přináší stejný 24Mpx senzor, je to aktuální APS-C top-model řady A, využívá charakteristickou technologii polopropustného zrcátka a oproti původnímu modelu A77 přináší několik příjemných vylepšení.

Obrazová kvalita:

Na předním místě se podíváme, jak se přístroji Sony Alpha A77 II daří při vyšších citlivostech. Předchozí generace v tomto ohledu příliš neexcelovala – zaprvé kvůli starší generaci 24Mpix snímače, který zvláště po ztrátě třetiny světla kvůli polopropustnému zrcátku na konkurenci tak úplně nestíhal, za druhé přístroj používal o generaci starší procesor Bionz, než současná novinka.

Výsledek: typický výkon současné generace APS-C snímačů plně srovnatelný s konkurencí – ISO do 3200 použitelné v RAWu i JPEGu, 6400 s trochou péče z RAWu také, dále bych se nepouštěl, maximální citlivost je zde spíše na parádu (nebo nouzové použití). Šum se objevuje více od ISO 800, ale při velkém rozlišení není patrný.

Sony nabízí i režim multiexpozice pro odečtení šumu. Výsledkem je čistá, ale spíše neostrá fotka:

ISO 3200, multiexpozice

Celá fotka (24Mpx) při ISO 3200 (jedna expozice) zde:

Fotoaparát je schopen díky svému 24Mpx senzoru podat výborné detaily. Limitující bývají při této pixelové hustotě spíše objektivy. V našem případě jsme přístroj dostali do ruky s objektivem Sony DT 16–50mm f/2,8 SSM. Jedná se o základní světelný zoom pro seriózní použití (je např. utěsněn proti vodě a prachu). Pokud jde o jeho kvality na 24Mpx senzoru, je maličko rozporuplný:

Střed obrazu při 50mm, F8, ISO 100 a 1/200s v JPEGu.
Srovnání středu a rohu na širokém ohnisku.

Ve středu je dosti ostrý, trpí však kraje a hlavně – produkuje silné množství barevných lemů a to i po zaclonění. 24Mpx senzor mu v tomto případě nedělá dobrou službu, protože je to při prohlížení 1:1 dost vidět, příklady na širokém ohnisku:

Kontrastní hrany při F2.8 (vlevo) a F11 (vpravo). Barevných lemů se zkrátka ani na poměrně vysokých clonách úplně nezbavíte…

Viditelná je pak i vinětace (F2.8):

Objektiv je tedy nutno pochválit za dílenské zpracování, kresbu ve středu obrazového pole, utěsnění proti prachu a vodě a rychlý a tichý autofocus. Nepochválit pak za výkon v okrajových částech snímku, zejména pak na širších ohniscích.

Fotoaparát samotný je schopen vynikajících obrazových výsledků, oproti minulé generaci už stíhá konkurenci i v šumu. Pro maximální vytěžení obrazových možností senzoru bych doporučoval (kvalitní) pevné objektivy.

Video:

Sony Alpha A77 II natáčí video ve FullHD, při frekvenci 60p. Podporuje formáty MPEG-4 a AVCHD, má stereomikrofony a stejně rychlé ostření pomocí detekce fázového posunu při videu v live-view i při použití hledáčku.

Video ke zhlédnutí zde

(pokračování na další stránce)

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Feanor
    Feanor
    23.09.2014 10:55

    Díky za recenzi.
    Měl bych dotaz na autora - podařilo se vám zjistit zda má A77 II AA filtr?
    A druhá otázka - jak se vám jeví obrazová kvalita při srovnání s A6000?
    Děkuji

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    24.09.2014 12:54

    Dobrý den, A77 II low-pass filtr podle všeho má. U těchto vyšších rozlišení však nebývá napříč výrobci příliš silný. Srovnatelně a A6000, řekl bych. Oproti přístroji A6000, který je obrazově téměř totožný, má A77 II nevýhodu cca 1/3 EV v šumu, danou ztrátou světla na zrcátku - ISO 100 u A77 II je tedy podobné jako ISO 125 u A6000, 200 jako 250, 400 jako 500 atd. V reálném použití to ale není viditelný handicap.

  • Feanor
    Feanor
    25.09.2014 10:07

    S tím ISO se je to podle mě jinak.
    Aby A77 II dosáhla - laicky řečeno - stejně jasnou fotku jako foťák bez polopropustného zrcátka, musí při stejné hodnotě clony a stejné hodnotě ISO prodloužit expoziční čas o zhruba třetinu. Tzn. tam kde A6000 nastaví čas 1/150s, tak tam A77 II nastaví čas 1/100s.
    Stejná hodnota ISO bude dle mého názoru vypadat z hlediska šumu stejně na A6000 i A77 II.
    Spíše mne zajímalo, zda už u A77 II nedochází k tak výraznému "rozmydlení detailů" jako u jejího předchůdce A77, kde to bylo opravdu tristní.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    25.09.2014 12:40

    Jedná se o ekvivalentní hodnoty, které berou úbytek světla v potaz a s odpovídající intenzitou při stejné citlivosti více zesilují signál. Vidět je to při použití stejných expozičních hodnot - času, citlivosti i clony - kdy jas fotky bude odpovídající, ale šum vyšší. A 77 na to silně trpěla, A77 II je na tom díky novějšímu senzoru, lepšímu procesoru a sofistikovanějšímu odšumování lépe.

  • Andz1n
    Andz1n
    17.10.2014 15:36

    Pekny clanek, byl jsem majitelem prvni verze A77 a nyni cca 5mesicu mark II. Bezprostredni porovnani je jednoznacne aspon pro mne. Vetsinu neduhu ktere mela prvni verze druha odstranila, kvalita obrazu (objektivy pouzivam stejne), vcetne sumu a jeho eliminace se znatelne zlepsila novy AF tez neni k zahozeni (ackoli nekdy si rikam ze uz to s tou snahou predpovidat prehani a nastavenim ho krotim).
    Mel bych dotaz na autora clanku nebo jine majitele.. jaky poridit blesk pro A77 II? co si mam predstavit pod pojmem "standartni sanky"?
    Vim, ze Sony melo po KM zdedeny typ ktery nebyl kompatibilni s jinymi vyrobci, nicmene stejne tak Canon ci Nikon maji sve.. takze ted chcili blesk, nemohu pouzit "klasicky Sony" ale jaky tedy?

    Jsem z toho trochu tumpachovy protoze vsude ve clancich napisi oslavne "standardni patice" ale kdyz se podivate do obchodu, vzdy vam blesk pro konkretniho vyrobce fotaku a neco jako OEM maji mozna tak ty nejlevnejsi a nejjednodussi zalezitosti z eBay.

    Dekuji za odpoved a pripadne se omlouvam za svou neznalost.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (5)

Tisknout článek

Tip na článek

Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl
Posviťte si na to aneb co zmůže i jedna lampa. Škola světla Jana Pohribného MQEP 9. díl

De­vátý díl ob­lí­bené „Školy světla od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ se vě­nuje umě­lému světlu. Do­zvíte se, jak pra­co­vat s umě­lým svět­lem, jaké jsou jeho druhy a jak je uplat­nit a kom­bi­no­vat. Vy­svět­líme si tyto typy osvět­lení: *Hlavní světlo *Do­plň­kové světlo *Pro­tisvětlo *Světlo na po­zadí *Am­bi­entní světlo *Efek­tové světlo.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace