Clyde Butcher - Vize nového milénia

Vize nového milénia, tak se jmenuje výstava amerického fotografa Clyda Butchera. Je na ní představeno asi 40 černobílých fotografií přírody. Loni na podzim ji bylo možno vidět v Praze ve Veletržním paláci. Výstavní projekt, jehož autorem je Jiří Kostelecký, nese stejný název jako kniha vydaná Butcherem v roce '99.

Loxahatchee River

Clyde Butcher se narodil v Kansas City v roce 1942. V Kalifornii vystudoval architekturu, a krátce se jí i živil. Začal vystavovat na ulicích a městských uměleckých festivalech. Záhy se mu začalo dařit prodávat fotografie v oddělení dekorací interiérů, velkých obchodních domů. Zlomovou se v jeho životě stala smrt syna. Butcher uniká do přírody, kde s pomocí velkoformátové kamery nachází vnitřní klid. V roce 1989 vydává svoji první knihu. Orientuje se na záchranu přírodních krás a odkupuje 13 akrů v chráněné krajinné oblasti, kde staví dům a galerii. Je velkým obdivovatelem Josefa Sudka.

Crane Point Hammock

Fotografie Clyda Butchera jsou určeny pro širokou veřejnost. To, co divák vidí před sebou na snímku je věrná kopie skutečnosti, dokonalá charakteristika prostředí. Spojení technického umu, a krajinářské trpělivosti přináší autorovi úspěch v podobě precizních obrazů přírodních scenérií. Díky této schopnosti se stal v USA vyhledávaným obhájcem ohrožených koutů přírody. Pracuje na zakázku pro organizace, které jeho fotografie využívají k záchraně životního prostředí. I tyto snímky jsou na výstavě vidět.

Grand Swamp

U každé z obrovských fotografií je text, ve kterém Butcher popisuje okolnosti, za kterých záběr vzniknul, co v té chvíli prožíval, v jakém byl duševním rozpoložení. Popisky jsou upřímné a sugestivní natolik, že při opětovném pohledu na fotografii naleznete autorovu vizi. Jeho krajiny jsou krásné. Potřebuje však fotografie doprovodný text? Koncem loňského roku proběhla v Rudolfinu výstava krajin Pavla Baňky. Také velkoformátových fotografií pořízených v Severní Americe, a přitom diametrálně odlišných od těch Butcherových. Z Baňkovy krajiny se člověku až zatočí hlava, pocit, že jste se stali součástí přírody je téměř neodbytný. Slyšíte moře, cítíte vítr, před vámi se rozestupuje les. Není potřeba číst žádný doprovodný text. Obraz působí sám za sebe, svým vlastním pocitem. Je to také krajina, pravděpodobně ale nenalezne tolik vděčných diváků jako ta Butcherova.

Beaver Pond

Dovolím si ještě jedno srovnání, a to s fotografiemi Jana Reicha. Používá obdobnou techniku a pohled obou fotografů na krajinu je realistický. Přesto se liší. Obrázky Jana Reicha obsahují historickou paměť země, krajiny. Fotografie Clyda Butchera jsou “pouze” krásné. Nicméně úspěch mají zaručen. Přesně tyto fotografie se prodávají v galeriích na tapetách. Pohled do budoucnosti Clyda Butchera je čistý, nekomplikovaný, přesně v duchu obecné estetiky. Jen se poněkud vzdálil vidění jeho vzoru, Josefa Sudka, který prohlásil: “Totiž koukejte, vono je to tak! Vona fotografie vám může jenom něco napovědět. Víte, ona vám nemůže všechno říct. To nejde! A člověk se má vždycky snažit udělat to tak, aby to koukalo trochu za roh!”.

Dům umění města Brna, 12.12.2001– 27.1.2002

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram