Pod vodou - Canon PS G1 X Mark II, Nikon 1 AW1

Chcete fotit pod vodou? Vedle odolných kompaktních fotoaparátů existují nejméně dvě další možnosti. Použít pouzdro, nebo doknce odolnou bezzrcadlovku tak, jak je. Příkladem prvního řešení je Canon PowerShot G1X MarkII v pouzdře WP-DC53. Tím druhým je Nikon 1 AW1. V dnešním testu jdeme s oběma pod vodu!

Canon G1 X MII – ukázkové snímky

f/4.0, 1/1250 s, ISO: 200, Ohnisková vzdálenost: 12.50 mm

Snímek ze Samarie jsem si neodpustil (i když nejde o typickou fotku této soutěsky). Slunce je vlevo nahoře. V poměrně špatné poloze pro focení. Přesto je kontrast slušný.

f/2.8, 1/500 s, ISO: 100, Ohnisková vzdálenost: 12.50 mm f/4.0, 1/500 s, ISO: 200, Ohnisková vzdálenost: 12.50 mm f/4.0, 1/500 s, ISO: 320, Ohnisková vzdálenost: 12.50 mm f/4.0, 1/500 s, ISO: 160, Ohnisková vzdálenost: 12.50 mm f/2.8, 1/500 s, ISO: 200, Ohnisková vzdálenost: 12.50 mm f/2.0, 1/500 s, ISO: 100, Ohnisková vzdálenost: 12.50 mm

Je zřejmé, že existuje jistá nesourodost ve vyvážení bílé. Předpokládám, že je to způsobeno rozdílnou hloubkou a odlišným „řešením“ AWB v režimu podvodní foto (v exifu je vyvážení bílé „ruční“). Poslední snímek je z cca 7 metrů a WB je podle mě v pořádku (není zbytečně červený, tyrkysová odpovídá). Ostření bylo velmi slušné, prakticky bez zaškobrtnutí. Expozice dokonalá.

Nikon 1 AW1 – ukázkové snímky

f/5.0, 1/1600 s, ISO: 160, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 35 mm

Snímek z kouzelného místa u náhorní plošiny Nida Plato (cca 1500 m.nm.) pod nejvyšší horou Kréty. I tady došlo k jevu, který jsem za podobných okolností pozoroval při předchozím testu – fotoaparát zavřený u hladiny moře (příslušný tlak, teplota, rel. vlhkost vzduchu). Po vytažení z batohu po pár minutách bylo třeba větrat. Měl jsem na to myslet a ten 1,5 km vyjet s rozdělaným fotoaparátem.

f/3.5, 1/500 s, ISO: 160, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 29 mm f/3.5, 1/500 s, ISO: 180, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 29 mm f/3.5, 1/800 s, ISO: 160, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 29 mm f/3.5, 1/800 s, ISO: 160, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 29 mm f/4.0, 1/1000 s, ISO: 160, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 29 mm f/3.8, 1/500 s, ISO: 180, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 33 mm

WB dopadá velmi dobře a to ve všech dosažených hloubkách (poslední foto cca 7m). Ostření bylo dobré, expozice výborná.

Shrnutí a závěr

No a jsme u toho. Pokusím se heslovitě shrnout ty základní věci. Až na mírnou nesourodost vyvážení bílé u G1 X MII je výstup z obou přístrojů zcela srovnatelný. Tedy podle mého názoru to základní nerozhoduje. Co ovládání? Samozřejmě, že ovládání „čudlíků“ pouzdra WP-DC53 je nezvyklé, kdežto ovládat AW1 pod vodou je stejné jako nad ní. Podstatné je, že pouzdro prostě musíte vzít vědomě s sebou a to může být problém. Co když jste to prostě neudělali? Jenže na stěnách pouzdra (s vysokou pravděpodobností) nedojde ke kondenzaci, což u jiných řešení neplatí. Prakticky jsem za užití pouzdra lépe viděl snímanou scénu. Pouzdro se výrazně lépe udržuje (těsnění atp.). Pouzdro je i pro větší hloubky. Ale nemá možnost připojit externí blesk, což uvádět není fér, protože AW1 je na tom s použitím externího blesku stejně. A cena? AW1 v setu s použitým objektivem pod 18 tisíc Kč. G1 X MII pod 21 tisíc Kč + pouzdro cca 7200 Kč (září 2014). Rozdíl je nemalý – 10 tis. Kč. Můj osobní závěr je ten, že kdo již má G1 X MII a chce fotit pod vodou, pak jakákoliv jiná volba než pouzdro je nesmysl. Protože i podvodní kompakty jsou vesměs dražší. Pokud někdo chce hodně intenzivně fotit pod vodou s použitím akvalungu (a tedy hloubky do 40 metrů), pak mu vlastně také nic jiného nezbývá (v rámci tohoto testu!) a rozhodně to je skvělá volba. Ovšem pokud nemám nic a chci příležitostně fotit pod vodou, tak se řeší vlastně jiná otázka: „Odolný kompakt, nebo AW1?“, protože rozdíl v ceně je opravdu nemalý.

A zda je lepší řešení „pouzdro“, nebo „vodotěsná bezzracadlovka“, tak zde to, že si každý musí své priority srovnat sám, platí více než u běžných testů. Každá cílová skupina má své osobité řešení.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram