Test fotoaparátu Sony Alpha a6000

Sony A6000 je novým přírůstkem do rodiny APS-C mirrorless fotoaparátů s bajonetem E (dříve řada NEX). Deklaruje nejrychlejší AF mezi APS-C fotoaparáty, má nový 24Mpx a spoustu jiných vylepšení oproti předchozímu modelu NEX-6, který nahrazuje. Pojďme se na tuto „bezzrcadlovku“ podívat trochu blíže.
Obrazová kvalita
24Mpx APS-C snímač disponuje vysokou pixelovou hustotou a konstruktéři tak musí bojovat hlavně se dvěma problémy – šumem a dostatečným rozlišením objektivů. Dopředu můžu říci, že se šumem se v Sony poprali dobře. Současná generace CMOSů má odstup signálu od šumu tak velký, že umožňuje použití podobných pixelových hustot – velikost fotodiod je podobná, jako u hypotetického 60Mpx FF snímače (což nám trochu naznačuje, co máme v budoucnu v tomto směru čekat).
Rozlišení objektivů je však problém větší. Je rozdíl vykreslit 24Mpx na fullframe (což je takový dnešní standard) a na méně než polovičním snímači. Zvlášť v případě setových zoomů. Více se na to podíváme v komentovaných obrazových ukázkách.
Nejprve ale k šumu. Níže se můžeme podívat na 100% výřezy z JPEG s nejnižším stupněm odšumování a z RAWu (DNG converter + ACR default).
![]() |
Z obrázku je patrný i rozdíl mezi podáním JPEG a neupravenou fotkou v RAWu (podpora ze strany Adobe netrvala v době převádění fotek ještě tak dlouho a raná verze podpory se samozřejmě může podepsat na vzhledu). JPEG výrazně doostřuje (ostrost ale také byla nastavena na +1) a odšumuje (Sony se chlubí adaptivní redukcí šumu – hladké plochy by měly být odšuměny více, struktury méně atd.). Kvalita JPEG enginu je ale dobrá. Podíváme se ještě na fotku z reálného světa, či spíše její výřez:
![]() |
![]() |
Co snímač dovede, „nakrmí-li“ se kvalitní optikou (zde starší, ale ostrá padesátka) vidíte na výřezu níže (převod RAW → DNG convertor ->ACR → doostření v PS):
![]() |
Problémem fotoaparátu tedy není ani šum, ani „kresba senzoru“, ale náročnost na optiku. S fotoaparátem byl dodán základní kompaktní powerzoom s rozsahem ohnisek 16mm až 50mm, což nám dává cca 24mm až 75mm ekvivalent na kinofilmu – tedy klasika. Rozměry jsou super: objektiv je malý a lehký, spolu s foťákem tvoří skvělou kombinaci – strčíte ho do kapsy od bundy a skutečně tak máte „zrcadlovku do kapsy“.
![]() |
Problém ale nastává při zkoumání optického výkonu. Objektiv není na základní zoom vyloženě špatný, ale kombinace s náročným senzorem mu nedělá dobrou službu. V JPEGu to systém řeší softwarovými korekcemi a doostřením, v RAWu bez korekcí se však ukazují problémy:
Vinětace a zkreslení
Objektiv na nejširším ohnisku (záměrně) plně nevykreslí celou plochu snímače – ohnisko je ve skutečnosti ještě o něco kratší než 16mm a snímek je softwarově narovnán a oříznut na úhel záběru odpovídající ekvivalentu 24mm na kinofilmu. Pokud se to neudělá (starší NEXy bez aktualizace firmwaru, RAWové konvertory bez patřičných profilů), získáte téměř „rybí oko“. s černými růžky. Viz ukázka níže:
![]() |
Další ukázkou budiž převedený RAW bez úprav v plném rozlišení, nejširší ohnisko, otevřená clona:
![]() |
Po „zazoomování“ se situace zlepší:
![]() |
Kresba ve středu a okrajových částech:
Objektiv při ideálním nastavení dovede ve středu obrazu poskytnout dostatečnou kresbu, problém však i po zaclonění zůstává s okrajovými částmi obrazu. Nejprve fotka v „ideálním“ nastavení (trochu zazoomováno a zacloněno) v plném rozlišení, foceno do JPEGu:
![]() |
Zde můžete shlédnout přímé srovnání pomocí výřezů:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Chromatické aberace:
Nejdelší ohnisko, otevřená clona, JPEG:
![]() |
![]() |
Verdikt: Sony E PZ 16–50mm F3.5–5.6 OSS nabízí ideální kompromis velikost/kvalita pro základní objektiv na každodenní nošení. Co je důležité, výrobce i do takového „drobečka“ vměstnal plnohodnotnou optickou stabilizaci. Pokud vám nevadí „umělá“ odezva elektronického prstence zoomu a ostření, jste smíření s nutností softwarových korekcí a samozřejmě ne dokonalou kresbou až do rohů, pak objektiv doporučuji. Zmíněné neduhy jsou dnes vlastní většině setových zoomů, tento však za ně nabízí nízké rozměry a váhu, stabilizaci a dobré zpracování včetně kovového bajonetu. Z nabídky Sony se jedná asi o nejvhodnější volbu základního objektivu pro NEXy a spol.: 18–55 F3.5–5.6 je mechanicky ještě lépe zpracovaný, opticky však nijak lepší není, je větší, těžší a méně širokoúhlý. Zeiss 16–70 F4 je k malým tělům dosti velký a těžký a hlavně nákladný a základní pevná 35 F1.8 bez zoomu nemusí vyhovovat každému. Pro milovníky širokého úhlu záběru pak přichází v úvahu 16mm F2.8 „palačinka“, světelnější a menší, ale možnost transfokace je škoda oželet. Takže jako volba prvního (či dokonce jediného) objektivu je E PZ 16–50mm F3.5–5.6 OSS dobrá volba.
(pokračování na další stránce)

Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruDiky za clanek, mate nejake prime srovnani s NEX-6?
Dobrý den, bohužel jsme neměli oba přístroje k dispozici zároveň, ale pro pro A6000 hovoří určitě rychlejší autofocus a vyšší rozlišení, které ale zároveň nepřináší navýšení šumu.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.