Test objektivu Tamron SP 150-600mm f/5,0-6,3 Di VC USD

Extrémní teleobjektivy pro fullframe jsou zboží, které obvykle nebývá levné a jejich rozměry často nabývají až nepraktických hodnot, stejně tak rozsah ohnisek není v případě zoomů vždy univerzální. Testovaný Tamron je v tomto trochu jiný – za amatérsky příznivou cenu nabízí objektiv, který má široký rozsah ohnisek, ale přitom stále „rozumné“ rozměry. Platíme za to nějakým kompromisem?

Testovaný objektiv Tamron nabízí extrémní rozsah dlouhých ohnisek – od portrétních 150mm až po silný teleobjektiv 600mm. Funguje jak na fullframe, tak na APS-C senzorech (kde bude v případě testované verze pro Canon nabízet závratný rozsah eq. 240–960mm). Horší zpráva je světelnost: F5–6.3 není zrovna mnoho a v kombinaci s dlouhým ohniskem to může být za horšího světla problém. Zkoušel jsem fotit ve dne za bouřky architekturu a kvůli HO ještě trochu přiclonil a šup, ISO 12 800. Nicméně za dobrého světla či na stativu se s takovýmto ohniskem stejně cloní, aby byla hloubka ostrosti použitelná a světelnost nelimituje. Objektiv je jistě vhodný i pro focení z ruky, ale žádný drobeček to také není, viz fotografie objektivu „v akci“:

Podívejme se teď na

Specifikace

Tamron SP 150–600mm f/5,0–6,3 Di VC USD
Ohnisková vzdálenost 150 – 600mm
Zoom ano, 4×
Efektivní úhel záběru 16.25° – 4.8°
Vykreslená plocha 36×24mm
Nejnižší clona F5/6.3
Nejvyšší clona F32/F40
Počet lamel clony 9
Optická konstrukce 20 členů ve 13 skupinách
Minimální zaostřovací vzdálenost 270 cm
Stabilizace ano, optická (VC)
Autofokus ano, ultrasonický (USD)
MF override ano
Omezovač rozsahu ostření ano, 15m – ∞
Aretace zoomu ano, na krátkém ohnisku
Stativová patka ano, stavitelná
Sluneční clona bajonetová, součástí balení
Utěsnění základní ochrana proti prachu a vlhkosti
Filtrový závit 95mm
Rozměry 106×257,8 mm
Váha 1951g
Cena cca 30 000,– (červenec 2014)

Jak vypadá a jak se s ním fotí

Konstrukce je z velké části kovová, což je u podobného objektivu plus, které za trochu vyšší váhu zajisté stojí. Pouze rozšiřující se konec objektivu, filtrový závit (bohužel) a dodávaná sluneční clona je plastová. Prstence ostření i zoomu mají příjemný „žebrovaný“ gumový povrch. Objektiv disponuje i okénkem zobrazujícím ostřící vzdálenost, ovšem bez stupnice hloubky ostrosti (pochopitelné, vzhledem k malé hloubce ostrosti a transfokátoru).

Objektiv je tichý, ani ostření ani stabilizace nedělají žádný rámus. AF je i celkem rychlý, nicméně nastává u něj problém na dlouhém konci – vzhledem k světelnosti 1:6.3. Přitom AF systémy většiny fotoaparátů jsou koncipovány pro práci do clony 1:5.6. Skutečně, při použití na starším EOS 5D Mk. I se AF na 600mm ohnisku bránil, měl li ostřit na méně kontrastní objekty. Na novějším 6D, které by mělo mít AF citlivý až do světelnosti 1:8 byl opravdu viditelný rozdíl v „chytání se“.

Ovládání objektivu je vzhledem k rozměrům pohodlné – patka lze posunout, aby nepřekážela při držení, zoomovací prstenec je velmi široký a rozhodně ho nemusíte hledat a objektiv je relativně „úzký“. Zobrazení ohniska na prstenci jde po těchto krocích: 150, 200, 250, 300, 350, 400, 450, 500 a 600. Ostřící prstenec je blíže k tělu než zoomovací, což je u objektivu podobné ráže téměř nutnost. Na objektivu jsou na místě snadno dostupném levou rukou všechny tři důležité přepínače pod sebou: AF/MF, stabilizace a omezovač ostření.

Při hodnocení konstrukce nesmíme opomenout utěsnění. Výrobce se jím příliš nechlubí, ale podle dostupných specifikací by jistým základním utěsněním objektiv disponovat měl, ale nečekejte vyloženě prachu- a voděodolnost: kolem bajonetu třeba není gumový prstenec. Objektiv jsme však podrobili testu na deštivém Helgolandu a k žádnému problému nedošlo. Na druhou stranu, pod přední čočkou jsme již po krátké době používání rozeznali drobné částice prachu v optické soustavě. Zda-li z výroby, či používání, nevíme.

Nicméně za cenu, se kterou jde objektiv na trh, se jedná o moc hezky zpracovaný kus výbavy. Škoda jen, že součástí balení není pouzdro na objektiv – u takového „macka“ je docela potřeba, transport objektivu je docela náročný.

Optická kvalita

Nebudeme vás dlouho napínat – optická kvalita je, alespoň za danou cenu, dobrá. Neměli jsme bohužel současně k dispozici např. Canon 600mm F4, abychom srovnali, jestli objektiv za desetinásobek ceny bude fotit i desetkrát lépe. O rozdílu v optické kvalitě asi nikdo nepochybuje, ale je jasné, že rozdíl v ceně bude mnohonásobně vyšší.

Tendence, které je možné pozorovat jsou: dostatečně ostrá kresba již od „plné díry“ (na krátkém konci), zhoršující se tendence směrem k dlouhému konci objektivu (či přesněji mírné zhoršení na konci rozsahu, nejedná se o plynulý přechod), to samé i s chromatickými aberacemi a výborná odolnost proti odleskům. Nejlepší bude ukázat si rovnou pár komentovaných testovacích fotek (vše na full frame snímači):

Nejprve rozsah zoomu:

Perspektiva při portrétu při obou koncových ohniscích:

Byť ohnisko samo o sobě vliv na perspektivu nemá, nutí vás dlouhá ohniska jít dále a krátká blíže, s čímž se perspektiva může výrazně měnit. Delší ohniska tak u podobně komponovaných portrétů dávají kulatější obličeje, širší ohniska pak užší. 150mm na širokém konci považuji za portrétní ideál, 600mm už dělá tváře příliš „tučné“.

Kresba:

Výřez z obou snímků nahoře. Jak je patrno, je kresba na „širokém“ konci velmi dobrá (100% výřez z 12,8Mpx, nejnižší „společná“ clona F6,3), na delším konci pak horší. Objektiv je i tam velice použitelný, ale v přímém porovnání s kresbou na kratším ohnisku pokulhává.

Dobře to bude vidět na následujících srovnáních (vlevo 150mm, vpravo 600mm):

12,8Mpx je pro objektiv na dlouhém ohnisku adekvátní rozlišení, na krátkém ohnisku ale vypadá, že zvládne více, tak se podíváme:

Výřez ze 150mm F8 na 20Mpx. Objektiv zvládá dobře. 

600mm F8 na 20Mpx. Zde je vidět, že rozlišení fotoaparátu objektiv dostatečně „nenakrmí“.

Teď se podíváme na rohy snímku, zejména aberace a neostrost:

Aberace:

Aberace se objevují při odclonění na obou koncích, na dlouhém se zdají být výraznější. Ale není to žádná tragédie (20Mpx 100% crop).

Krátké ohnisko po přiclonění. Zde bylo 180mm F11: barevné vady jsou v podstatě pryč (20Mpx 100% crop).

Dlouhé ohnisko po přiclonění, pravda, „pouze“ na F8: barevné vady stále přítomny (20Mpx 100% crop).

A nakonec se podíváme ještě na odlesky:

Odlesky nás po dobu testování nijak netrápily. Zde jsme sundali sluneční clonu a namířili objektiv ke sluníčku. Teprve potom se objevilo decentní prasátko.

Závěr

Objektiv Tamron SP 150–600mm f/5,0–6,3 Di VC USD představuje řešení problematiky extrémních teleobjektivů pro nadšeného amatéra, které přináší velmi solidní kus optiky, dobře zpracované tělo, efektivní stabilizaci, tiché ostření a to vše za rozumnou cenu. Kompromisy zde jsou – zejména světelnost a kresba na dlouhém konci. To druhé, vzhledem k zaměření objektivu, zamrzí více, protože právě 600mm je důvod, kvůli kterému bude fotograf objektiv pořizovat. Nicméně kresba je i tam použitelná a platí, že lépe mírně neostrý snímek než žádný, a v této ohniskové vzdálenosti nemáme v dané cenové kategorii FF objektivů příliš na výběr.

Důležité je, že fotky z praxe vypadají dobře – šmírování pixelů na nejdelším ohnisku zkrátka objektiv zdánlivě sráží více, než si zaslouží. Posoudit to můžete na fotografiích, které jsme tímto objektivem pořídili na fotoexpedici na ostrově Helgoland (autor: Helena Macenauerová):

Ukázkové snímky:

Canon EOS 6D, 552.00 mm, F6.3, 1/1250 s, ISO200 Canon EOS 6D, 309.00 mm, F6.3, 1/640 s, ISO160
Canon EOS 6D, 500.00 mm, F6.3, 1/800 s, ISO200 Canon EOS 6D, 500.00 mm, F8.0, 1/2000 s, ISO400
Canon EOS 6D, 500.00 mm, F6.3, 1/500 s, ISO500 Canon EOS 6D, 600.00 mm, F6.3, 1/1000 s, ISO200
Canon EOS 6D, 552.00 mm, F6.3, 1/1250 s, ISO200 Canon EOS 6D, 450.00 mm, F6.3, 1/1600 s, ISO160
Canon EOS 6D, 213.00 mm, F5.0, 1/1250 s, ISO500 Canon EOS 6D, 450.00 mm, F6.3, 1/640 s, ISO100
Canon EOS 6D, 150.00 mm, F8.0, 1/1250 s, ISO400 Canon EOS 6D, 600.00 mm, F8.0, 1/1600 s, ISO500

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram