Recenze širokoúhlého konvertoru Mitakon Lens Turbo (Mk. I a Mk. II)

Před nedlouhou dobou se začaly na trhu objevovat speciální adaptéry pro full-frame objektivy na bezzrcadlovky s „malým“ čipem. Speed boostery, lens-turba, či focal reducery (používaná jména se různí dle výrobce). Tváří se, že dokáží udělat z APS-C senzoru full-frame – dohnat úhel záběru, hloubku ostrosti i schopnost fotit za zhoršených světelných podmínek. Jak by to mělo fungovat?

Testování Lens Turbo II.:

Nejprve oba adaptéry při použití objektivu SMC Pentax M 50 F1.7 při cloně F11:

Výsledek předčil má očekávání. Toto je opravdu rozdíl k lepšímu! Konečně bych nazval tuto cestu alternativou k použití objektivů na FF. Kresba v rohu je dostatečná (byť ne taková, jako ve středu) a vizuálně není vidět žádný ostrý přechod od ostrosti k neostrosti. Všimněte si i neutrálnějšího barevného tónování (obě fotky stejné WB) a menšího zkreslení. Na této konkrétní fotografii působí střed LT I na druhou stranu maličko ostřeji, pokud to ovšem není dáno možným mírně odlišným umístěním roviny ostrosti obou snímků.

Nyní ještě jeden výřez z jiného snímku (střed/roh) pro potvrzení (stejný objektiv a nastavení, 100% crop ze 14Mpx):

Docela dobré, ne?

Ještě kresba na „plnou díru“ (opět SMC Pentax 50mm F1.7 na 14Mpx):

Revuenon 55 na obou „Turbech“: úhel záběru, kresba a bokeh:

Úhel záběru se mění v podobném měřítku, jako tomu bylo u předchozí verze: tedy z APS-C na skoro-full-frame.
Kresba na 24Mpx: Při takto vysokém rozlišení už je vidět drobná degradace obrazu, na nižších rozlišeních nepozorovaná – i ve středu sice dochází k mírné ztrátě ostrosti, ta ovšem nebude patrná při tisku, identifikovat ji lze jen při šmírování pixelů a vyšší stupeň doostření by ji asi úspěšně zamaskoval. V rozích je jistota kresby nižší, ale zde má vliv i kresba objektivu – na APS-C nevidíme kraje obrazového pole, na fullframe je ale využíváme. Chromatické aberace na pravém výřezu ale pravděpodobně způsobuje adaptér, protože na levém po nich není ani stopy.
Bokeh. Nejedná se o 100%, ale ekvivalentní výřez. Opět lze sledovat změnu podání bokehu (nehodnotím kterým směrem). Zajímavá je mírná změna hloubky ostrosti. Z principu by se hloubka ostrosti měnit neměla (jen úhel záběru). Ale tady to vypadá, že je s LT II mírně větší. Po krátké rešerši jsem zjistil, že tyto adaptéry mají vždy konstrukčně danou maximální clonu. Pro LT II jsem ji nenašel, ale u konkurenčního Speedboosteru je stanovena na F0.95. Z toho nám vychází, že při F1.2 objektivu narážíme na limit (měli bychom jinak dostat světelnost cca F0.8) a máme tak lehce „zacloněno“. Odpovídá tomu i expoziční čas, který by při stejné scéně měl být (jak jsme zjistili dříve) s LT o 2/3 EV kratší, ale u těchto dvou fotek byl kratší „pouze“ o třetinu (1/200s vs 1/160s).

Kresba ve srovnání s FF:

V „rozumném“ rozlišení fotografií (14 vs 12,8 Mpx) není rozdíl v kresbě v podstatě nijak patrný. Jak prokázal test kresby na 24Mpx o kus výše, je potřeba takovéto vyšší rozlišení, abychom s Lens Turbem narazili na limit.

A ještě bodové protisvětlo a odlesky:

„Modrá skvrna“ jako u předchozí verze se nevyskytla ani při použití vysoké clony. Na druhé fotografii reflex přeci jen vznikl. Zda na skle objektivu či Lens Turba však těžko říci. Vzhledem výskytu až na vysoké cloně tipuji druhou variantu.

A na závěr kresba stejného objektivu na všech clonách (SMC Pentax 50mm F1.7):

Při cloně 8 je kresba v prostředku snímku dobrá, při 11 je kvalitní v celé ploše. Pak ji samozřejmě ničí difrakce. Zde byl použit 24Mpx APS-C senzor (Alpha 6000) a je vidět, že jsme na limitu toho, co použitá kombinace objektiv/adaptér snese. Zvláště okrajové části snímku odhalují více chyb, než na 14Mpx modelu. Dle mého soudu se ale nejedná o špatný výsledek.

(pokračování na další stránce)

Líbil se vám článek?