Test fotoaparátu Canon PowerShot Pro1

Canon PowerShot Pro1 je prvním osmimegovým kompaktním digitální aparátem tohoto výrobce. Jaké jsou jeho hlavní přednosti? Především je to zcela nový zoom objektiv nejvyšší třídy, u Canonu označovaný známým červeným velkým “L“. Nejvyšší kategorii kompaktů odpovídá i nabídka funkcí a kvalitní, mechanicky velmi odolné tělo. Více detailů najdete v našem podrobném redakčním testu.

Objektiv a čip

Obr. č. 4 - protisvětlo

Hlavní zbraní Canonu PowerShot Pro1 je jeho objektiv. Je jím sedminásobný optický zoom s téměř legendárním označením “L“ a s optickým rozsahem ohnisek ekvivalentním ke kinofilmu 28 až 200 mm, při velmi slušné světelnosti f 2,4 až 3,5. Je složen ze 14 čoček v 10 skupinách, přičemž jeden prvek je z fluoritového skla, jeden z UD skla (Ultra-low Dispersion s extrémně nízkým rozptylem) a dvě čočky mají asférický tvar pro minimalizaci sférického zkreslení. Všechny čočky jsou opatřeny antireflexními vrstvami, ale vzhledem ke složitosti optické soustavy se na testovacím snímku se sluncem v přímém záběru přesto objevuje celá řada odlesků – viz testovací snímek č.4. Jsou však poměrně malé, nijak dramaticky výrazné, takže si s jejich přítomností není nutné lámat hlavu – snímky se sluncem v přímém záběru se většinou nedělají často a navíc to stejně ani žádný z výrobců digitálních aparátů příliš nedoporučuje s ohledem na možnost poškození čipu. To platí dvojnásob při použití IR filtru.

Objektiv je opatřen jediným prstencem, který implicitně slouží pro zoomování, ale je možno jej využít i pro manuální ostření. Prstenec je kovový a velmi dobře vytěsněný, nevykazuje ani minimální vůli. Bohužel se ale nejedná o klasický manuální zoom, ale jen o jinou variantu elektronického ovládání tlačítky. Manuální ostření funguje celkem dobře, i když jen po jednotlivých skocích, které jsou ale celkem jemné. Zoomování chodí o trošku hůře a při potřebě přesnějšího výřezu je nutno postupovat až přehnaně jemně. Na druhou stranu je ale v ceně aparátu tvarovaná bajonetová sluneční clona a redukční kroužek potřebný pro instalaci fotografických filtrů. Krytka objektivu bohužel není uzpůsobena pro manipulaci s nasazenou sluneční clonou.
Zaostřování je realizováno sice pouze jednobodovým autofokusem, ale tento jediný zaostřovací senzor je možno v celé ploše snímku umístit kamkoli. Jinak systém je hybridní a kombinuje klasický TTL s detekcí kontrastu a externí triangulační systém. Fyzicky je ostření realizováno ultrazvukovým motorkem se známým označením USM (Ultra Sonic Motor) a jak je u tohoto systému zvykem, funguje přesně a bezhlučně. Rychlost je ale pouze průměrná a systém ostření bohužel ne zcela dokonale spolupracuje s LCD monitorem a zobrazení scény tak v okamžiku ostření “zamrzá“. To není nijak na škodu při fotografování statických scén ale velmi komplikuje práci s pohyblivými objekty a to i v případě, že je pohyb relativně pomalý. Opakuje se tak vada známá z mnoha dalších digitálních aparátů Canon. Toto zjištění je u kompaktu nejvyšší třídy o to překvapivější, že například u podstatně levnějšího modelu Canon PowerShot S60 se tento negativní jev neobjevuje, přičemž S60 ani nedisponuje ultrazvukovým ostřením. Také sériové snímání je na dnešní dobu pomalé, pouhý 1 snímek za vteřinu. Lze jej sice zrychlit na 2,5 za vteřinu ale pouze s vypnutým monitorem, kdy se musíte spolehnout jen na hledáček. Připočítáme-li k tomu ještě poměrně pomalý náběh aparátu po zapnutí, který dělá cca 3 vteřiny, je jasné, že PowerShot Pro1 je spíše pomalý a pro akčnější fotografii nepříliš vhodný.
Optická kvalita objektivu je velmi dobrá a ve spojení s osmimegovým čipem podává vskutku špičkový výkon. Kresba je vynikající a sférické zkreslení minimální, jen na přechodech světla a stínu se objevuje slabá aberace. Praktickou ukázku si můžete prohlédnout na testovacích snímcích č.5 a 6. První z této dvojice snímků je jen zmenšený a lehce doostřený, ale jinak bez úprav. Na druhém je již výřez v plném rozlišení a bez jakýchkoli úprav. Z tohoto výřezu je zřejmé, že kresba i rozlišení jsou výborné. V pravé části snímku je na přechodu tmavé a velmi světlé části viditelná barevná aberace. Vzhledem k intenzitě kontrastu přechodu a vzhledem k rozlišení, je však její úroveň únosná.

Obr. č. 5 Obr. č. 6 - výřez z č. 7
Obr. č. 7 - makro

U aparátu a objektivu této kategorie samozřejmě nesmí chybět ani kvalitní makrorežim. Tady je ale trošku nešikovně rozdělen do tří částí. V normálním běžném režimu je možno ostřit na vzdálenost cca 30 až 40 cm. V režimu makro, který je zvolitelný samostatným tlačítkem, je možno ostřit už na 10 cm. No a nakonec, na opravdové detaily je tu režim super makro, ve kterém je možno zaostřit již na 3 cm, ale pro jeho aktivaci je již nutný vstup do menu. Funguje ale bezchybně a díky velkému rozlišení snímacího čipu, je možno provést ještě další zvýraznění motivu ořezem. Praktickou ukázkou je snímek č.7.

Obr. č. 8 - šum

Jádrem aparátu je 2/3“ CCD čip s rozlišením 8 megapixelů. To je v praxi 3264×2448 obrazových bodů. Výsledný obraz je možno uložit jak v obvyklém komprimovaném formátu JPEG, tak i ve formátu RAW. Citlivost čipu lze nastavit v rozmezí ekvivalentu citlivosti filmu ISO 50 až 400, v krocích 50, 100, 200 a 400 nebo v automatickém režimu, kdy citlivost nastavuje aparát podle potřeby. Práci čipu řídí nový obrazový procesor DIGIC s technologií iSAPS, který je v současné době implementován do všech digitálních aparátů vyšších tříd této značky. Jedním z nejdůležitějších kritérií při hodnocení čipu je úroveň obrazového šumu, při fotografování jednotlivými citlivostmi ISO. Na obrázcích č.9 a 10 je celková testovací noční scéna a následně pak výřezy v plném rozlišení z jednotlivých snímků pořízených při různých citlivostech.

Obr. č. 9 - výřezy z č. 8

Z výsledků na obrázku č.10 je zřejmé, že úroveň šumu je do hodnoty ISO 200 obvyklá a standardní. Při ISO 400 je již stejně jako u ostatních osmimegových aparátů vysoká a snímky vykazují značný, až rušivý šum. Na opravdu kvalitní čip pro digitální kompaktní aparáty s možností nastavení vyšších hodnot ISO si tak ještě asi budeme muset nějaký ten čas počkat.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram