Velký rozhovor s Janem Šibíkem

Jan Šibík je známé jméno na poli reportážní a dokumentární fotografie, a to zdaleka ne pouze té české. (Nejen) protože je tento slavný český fotograf patronem 2. Pražského Fotomaratonu a jednou z tváří akce FotoŠkoda Fest, přinášíme vám s ním zajímavý rozhovor. Dozvíte se něco o jeho posledních pracech i plánech do budoucna, podělí se s vámi o rady pro všechny zájemce o street photo a reportáž a také zjistíte, co by byl dělal, kdyby se byl nestal fotografem.

Se světoznámým reportážním fotografem Janem Šibíkem jsme si již měli možnost pohovořit dříve, ale rozhodli jsme se ho požádat o velký rozhovor ku příležitosti blížících se akcí FotoŠkoda Fest (17. 5.) a 2. Pražský FotoMaraton (24. 5.), kde se s ním budete moci setkat i vy.

Fotoreportér Jan Šibík se proslavil zejména svými fotografiemi z válečných konfliktů, přírodních katastrof a dalších dramatických okamžiků, které zvěčnil na svých fotografiích a přinesl o nich svědectví. Pokud jeho fotky náhodou neznáte, výběr z jeho prací si můžete prohlédnout přímo na jeho webu či facebooku.

Dobrý den, pane Šibíku, má první otázka bude směřovat rovnou k Vaší aktuální práci, naposledy jsem zaznamenal Vaší cestu na Ukrajinu, mohl byste nám o ní říci něco více?

Ano, na Ukrajině jsem byl hned dvakrát, nejdříve v únoru v Kyjevě na Majdanu, a teď jsem se vrátil před týdnem z východní Ukrajiny, kde jsem byl v hlavních městech, která ovládají separatisté – v Doněcku, Slavjansku, což je hlavní místo odporu a v Mariupolu, což je přístav u Azovského moře.

Východní Ukrajina, proruští separatisté
Východní Ukrajina, proruští separatisté
Východní Ukrajina, proruští separatisté

Nás i naše čtenáře by zajímalo, jak fotografování v takovýchto problematických oblastech probíhá, co se týče například zázemí, stravy atd. Máte například tam kam jedete dopředu domluvené kontakty?

Většinou to neřeším dopředu, protože obvykle rychle reaguji na nějakou vzniklou situaci. Je tedy pravda, že jsem měl v tomto případě objednán hotel v Doněcku, a dál už je to spíše o improvizaci. Hodně mi pomohl pan Pazderka z ČT a pan Dorazín z Radiožurnálu, se kterými jsme si společně pronajímali auto s řidičem a každý den jsme takto jeli do nějakého města. Zkrátka je to hodně o improvizaci a také mít u sebe peníze, pak lze ledacos zařídit. Když máte rozpočet omezen, hodně se to odrazí na tom, kolik toho uvidíte a nafotíte.

Na Ukrajině tedy šlo spát v hotelu, ale to asi není možné vždy a všude. Mohl byste nám prozradit nějaký případ, kdy jste v tomto směru musel improvizovat skutečně hodně?

Na Ukrajině to skutečně problém není, ale třeba loni jsem byl fotografovat v Taclobanu když byl mohutný tajfun na Filipínách a tam se samozřejmě nikde spát nedalo, protože Tacloban byl tím tajfunem z 90% zdevastován, takže téměř žádná budova nestála. A já jsem bohužel s sebou neměl ani stan, což se ukázalo jako velká chyba, naštěstí jsem měl aspoň spacák, takže jsem spal několik dnů v parku před letištěm a nic příjemného to není, zvláště když prší. Ale jinak to prostě nešlo. Ale podmínky jsou pro mě druhořadá věc, prvořadé je pro mě se hlavně na to místo dostat a mít v dnešní době možnost odcestovat. O podobné reportáže už dnes není příliš zájem. I za mým odchodem z Reflexu stál fakt, že vedení mělo pocit že tento typ reportáží už není důležitý. Je pravda, že teď se to zase obrátilo a já s Reflexem opět podepsal smlouvu, i když jen o externí spolupráci. Ale zveřejňování reportáží je dnes hodně, hodně složité. Vemte si třeba tu Ukrajinu. Jet tam obnáší poměrně velké náklady – auto, řidič, spaní… A za tu reportáž, která je v podstatě exkluzivní, protože jiní čeští fotografové přímo na východní Ukrajině v podstatě nebyli, mi magazín, kde to bylo otištěno na šestistraně, dal osm tisíc. Pak něco samozřejmě Reflex, ale kdybych tam jel na volné noze a pak se to snažil prodat, byla by ta věc ztrátová. Je zkrátka problém najít nejprve někoho, kdo to otiskne a pak i s honoráři, které jsou dnes velmi nízké. A lepší už to bohužel nikdy nebude, mám takový pocit…

Filipíny - Tacloban, tajfun
Filipíny - Tacloban, tajfun

Vnímáte tedy určitý soumrak reportážní fotografie? Čím myslíte, že je to hlavně dáno?

To není jen soumrak reportážní fotografie, i když ten ano, ten pozoruji. Je to ale o celkové situaci tištěných médií, která je čím dál horší – klesají prodeje, klesá náklad. Redakce se brání tím, že snižují náklady. Nechtějí platit desetitisíce za reportáže, za autentické zpravodajství, spíše už si raději koupí fotografii v agentuře. Když jsem vycestoval dejme tomu před pěti roky, třeba do Iráku či podobných míst, viděl jsem desítky, ne-li stovky fotografů a kameramanů. Dnes je počet kolegů, které potkáváte, výrazně nižší, řekl bych klidně třikrát nebo pětkrát. To je jasný signál ústupu papírových médií, a v internetových, kde akce střídá akci a reportáž je po dni už stará, je hodnota fotografií a tím i fotografa nižší. Týdeník je holt na týden, tady je to na pár hodin. Vlastní fotografové se tak nevyplácejí. Teď, když jsem na volné noze se proto už dopředu snažím domluvit co nejvíce míst, kde ty fotky pak uplatnit. Ale i to je samo o sobě absolutně nedostačující, takže si na své cesty vydělávám i tím, že fotím i svatby a jiné akce, dělám workshopy… Tím vydělám i na cesty, o které by nebyl dopředu takový publikační zájem. Podobně postupuje i plno západních fotoreportérů, tam už je to otázka posledních let. Ti známí se živí právě třeba workshopy, protože lidé mají zájem o fotografii, tam je to naopak, tam se mám pocit zájem lidí stále zvyšuje. Myslím, že za to můžou – v dobrém – relativně kvalitní fotoaparáty v mobilech.

 Kólhálpur - Indie, Svět hliněných mužů, cena World Press Photo

Myslíte si tedy, že už jsou dnes mobily použitelné i pro serióznější práci, nebo, jak tvrdí zase jiní, že je to věc maximálně pro zábavu a do skutečné fotografické práce nepatří?

Já jsem v tomto prošel celým tím vývojem. Nejprve pro mě bylo focení mobilem – iPhonem jen zdroj zábavy, ale vcelku rychle jsem zjistil, že i tím mobilem uděláte poměrně kvalitní fotografii. Teď jsem měl první společnou výstavu, se čtyřmi fotografy, kde byl mimojiné pan Hernandez Koci, jedna z největších hvězd mobilní fotografie, a když jsem koukal na jeho fotky, tak jsou dokonalé. Každý jsme udělali 10 fotografií na téma street photo, 30×30cm, na dřevěné desce, a působily velmi dobře. Byla to výstava s názvem SNAP! v Národní technické knihovně. Ale samozřejmě to není jen iPhone, určitě i Samsungy či třeba Nokie mají dnes dobré fotoaparáty. Mě ale vyhovuje nejvíce ten iPhone, vemte si, že tam je dnes už celkem kvalitní objektiv s clonou F2.2 a už to není jen pro zábavu, dají se s tím dělat kvalitní fotografie. Neříkám, že by to mělo nahradit zrcadlovky, to určitě ne, ale bude z toho jeden svébytný směr fotografie. Myslím, že konzervativci a skeptici, kteří se objevili už i při samotném přechodu z klasické fotografie na digitální, a nyní se zase objevují ohledně focení mobilem, teď dostali docela velkou ránu tím, že byl do agentury Magnum Photos byl přijat fotograf, který fotí jenom iPhonem. A Magnum je v oboru dokumentární fotografie přitom symbolem tradice a kvality. Tím byl ten směr v podstatě zlegalizován. Nejsem nějakým horentním zastáncem, jen si dovedu představit, že i mobilem se dá dobře fotit. Výhoda je třeba samozřejmě v nenápadnosti, ale není to tak, že bych byl třeba teď na Ukrajině a fotil to tam mobilem. Technická kvalita zrcadlovky se mobilem dosáhnout nedá.

...z Instagramu Jana Šibíka

Co se techniky týče, pokud vím, používáte zejména techniku Canon a fullframe fotoaparáty…

Ano, je to tak, mám jeden Canom EOS 5D Mark II a jeden Mark III.

A je za touto volbou něco konkrétního? Jaké jsou vaše nároky na fotografickou techniku?

To je čistě pragmatická věc. Mám docela drahé a světelné objektivy Canon, třeba 35mm a 24mm s clonou F1.4 a protože objektivy vám většinou vydrží déle než těla, tak nemám důvod přecházet na jinou značku. Takže pokračuji s jednou. Jinak si myslím, že v dnešní době, aspoň u vrcholových modelů, na značce příliš nezáleží, je jedno zda máte třeba Canon nebo Nikon. Ono hlavně nezáleží čím fotíte, ale jak fotíte, to je podstatné. Někdy koukám na internetové diskuze, kde amatérští fotografové řeší různé objektivy a nebo rozlišení a jsou kolem toho vášnivé debaty, a když se pak podívám na jejich stránky, a říkám si jak jsou ty diskuze zbytečné. Kdyby tu energii investovanou na podobných debatách investovali raději do zdokonalování svého fotografického vidění, tak by to pro jejich práci mělo efekt daleko větší. To je ale každého věc…

A kdybyste vzal v úvahu, co od své techniky vyžadujete vy sám, a měl lidem poradit, podle čeho ji tedy pro podobnou práci vybírat, co byste jim řekl? Pokud odhlédneme od značek, co by měla technika splňovat?

Hlavně je třeba odhlédnout od již zmíněné čím dál složitější situace ve fotožurnalismu. A představa, že se tím dnes člověk začne živit, je dost naivní. Lidí v oboru bude ubývat a já bych tedy navázal na to, co jsem říkal již dříve – vybavení bych příliš neřešil. Začínat se dá i s levnou zrcadlovkou v setu s běžným zoomem. I fotoaparát za dvacet tisíc může být absolutně dostačující. Energii bych v začátku investoval spíše do hledání témat – jezdit, vydělat si peníze i jinde a vydělané peníze investovat do cest, aby vůbec ty dobré fotografie mohli udělat. Já třeba také chodím jen po Praze a fotím si street photo mobilem, ale jestli se chcete prosadit, musíte si najít témata. Je jedno co to bude, prodavači, lidi v metru, na Václaváku… cokoliv, ale jedině tak, že se mu budete věnovat dlouhodobě, dávat fotky do série jako střípky do mozaiky, jedině tak se vám třeba podaří výsledným souborem zaujmout. Takže bych neřešil vybavení, řešil bych zaujetí pro fotografii. Myslím, že fotografování je z větší části o přemýšlení. Před ním i při něm. To je rozhodující pro kvalitu, ne technika.

I přesto bych se Vás ještě zeptal na jednu technickou otázku – již jste „nakousl“ objektivy. Používáte nějaké speciální, které máte oblíbené? Preferujete třeba zoomy nebo pevná ohniska? Kratší, nebo delší?

Já jsem dlouhou dobu, řekněme deset let, preferoval pevná skla, měl jsem 35mm F1.4 a 24mm F1.4, a to z toho důvodu, že jsem měl předtím nějakou dobu zoom 16–35mm a pořád jsem měl tendenci dělat záběry širší a širší, přišlo mi to pak jako takový laciný efekt. Ten za vás udělá technika. Tak jsem se jednoho dne naštval a ten 16–35mm F2.8 zoom prodal. Pak jsem deset let fotil pouze pevnými skly. Protože pokud je nějaký zoom praktický, tak je to ten, který jde „od široka“ někam dál. Třeba 24–70mm. A problém byl, že u Canonu byla ta první verze velice těžká a hlavně jsem s ním nebyl spokojený po optické stránce, připadal mi, že není úplně ostrý. Po té, co se mi dostal do ruky, jsem ho párkrát vyzkoušel a zkrátka mi nesedl, tak jsem ho přestal používat. Ale teď jsem se k tomuto objektivu po řadě let vrátil, a to z toho důvodu, že Canon začal dělat novou verzi, a ta už je opticky skvělá. Takže když někam jdu a nechci se tahat s „x“ objektivy a vím, že bude dostatek světla, tak si beru jen jeden foťák, Marka III, a na něj tento zoom. Ale většinou, jako třeba teď na Ukrajinu, nebo předtím na Filipíny, si kromě tohoto objektivu beru i další, buď nejčastěji ten 35mm, nebo 24mm. Ta F1.4 pětatřicítka je objektiv, který používám v okamžicích, kdy je málo světla, navíc je nádherně ostrý. Výjimečně vozím i zoom 70–200mm, mám verzi F4, která je lehčí, to když chci do té reportáže fotit i nějaký ten detail, ale kolikrát ho za celou dobu ani nevytáhnu, jako třeba teď posledně na té Ukrajině. Ještě mám 50mm F1.2, což je úžasný objektiv, ale velmi náročný na používání. S padesátkou nejste ani moc blízko, ani daleko, je to neutrální objektiv blížící se asi nejvíc lidskému pohledu, takže je s ním těžší zaujmout než s širokoúhlým objektivem, které má pro oko „netypický“ záběr. S 50mm objektivem je potřeba mít silný obsah, aby fotka zaujala, takže je to pro reportáže obtížný objektiv. Nicméně ho s sebou někdy beru, protože jeho malá hloubka ostrosti dělá zajímavý efekt.

 Rumunsko, Cora a Beauty

Říkal jste, že fotíte i svatby a společenské akce. Berete s sebou stejnou techniku jako když jdete na reportáž? U svateb si zrovna dovedu zoom 70–200mm představit jako velmi užitečný…

Ano, na svatbu si ten 70–200m zoom skutečně většinou beru. Byť i k focení svateb přistupuji reportážně. Nicméně kromě toho s nimi trávím celý den, od rána a příprav až do večera a potřebuji pro ně udělat i různé skupinové portréty, a na ty třeba ten dlouhý zoom používám, protože chci třeba trochu odpíchnout pozadí. Takže ano, na svatby ho vezmu.

Zrovna svatby a jiné společenské akce chce dnes fotit (a fotí) poměrně dost lidí, uživit se tím je asi i reálnější, než reportážní fotografií, měl byste pro tyto zájemce nějakou radu?

Ano, odlišit se. Naprostá většina fotografů to fotí v takovém tom líbivém stylu, často na hranici kýče. Já k tomu přistupuji trochu jinak, jako k reportáži, takže si mě objednají lidé, kteří chtějí mít zachyceny emoce a atmosféru. Často lidé kteří mají sami blíž k umění, mají tvůrčího ducha či mají rádi fotografii, výtvarné umění. Naopak už ne lidé, kteří chtějí být na fotkách „krásní“, mít vyretušované obličeje a tak. Těch, kteří fotí svatby „kýčovitě“ je myslím víc a těch, kteří je fotí reportážně míň, takže moje jediná rada by byla zkusit právě to reportážnější pojetí. Ale kdo ví, třeba budou mít úspěch naopak s tím líbivým pojetím, to se těžko odhaduje. Pro mě jsou tyto akce spíš doplňkem, udělám jich tak 6 – 8 za rok. Teď jich dělám více, protože jsem se o tom zmínil v 13. komnatě v ČT a začaly mi chodit nabídky (smích).

Svatební foto Jana Šibíka...
Svatební foto Jana Šibíka...

Ale není to můj cíl, být plně svatebním fotografem. Je to však příjemný doplněk. S lidmi, kteří si mě najímají, protože mají blízko k mému stylu fotografování je to vždycky fajn strávený den. Pěkně si popovídáme, byť je to trochu legrační – jste na svatbě, ženich, nevěsta, a oni se mě tam ptají na Irák, Afghánistán a podobně. Svatba ode mě stojí 10 000kč, což je taková průměrná cena, ani moc, ani málo, pro spoustu lidí běžně akceptovatelná, a teď si to porovnejte s honorářem za fotky v novinách, kdy třeba přinesu jako první exkluzivní reportáž a dostanu horko těžko 8000kč. Takže na cesty a techniku vydělá člověk spíš zakázkami typu svateb, než mít představu, že si vydělá samotnými reportážemi. Lepší to už nebude…

Afghánistán, zajatci Al-Káidy

Dále děláte také různé workshopy a přednášky, mimo jiné Vás mohou zájemci vidět i na FotoŠkoda Festu a 2. Pražském FotoMaratonu. Vidíte mezi lidmi velký zájem o problematiku reportážní či strpět photo fotografie? Byť jako o koníčka?

Ano, vidím, sám jsem tím byl překvapen až „šokován“ (v kladném slova smyslu). Dělám hlavně jednodenní, desetihodinové workshopy. Na začátku lidem vyložím teorii, pak s nimi jdu do ulic, fotíme na Václavském náměstí, odpoledne Karlův most, pak ty fotky většinou i hodnotíme… a těchto jednodenních workshopů už jsem naplnil už 32. Tento zájem mě samotného překvapuje, mám tam lidi všech úrovní, od pár špičkových fotografů až po lidi, kteří jsou teprve ve fázi objevování fotografie, těch je většina. Já mám pocit, že důvod by mohl být právě v tom, jak se zlepšily fotoaparáty v mobilech. Plno lidí, kteří dosud nefotili, tak díky tomu objevili fotografii. Také i proto myslím, že lidi tolik baví chodit třeba na takové akce, jako pořádáte vy, či na workshopy. Na druhou stranu je pravda, že když jsem mluvil s Karlem Cudlínem, tak tomu se těch workshopů naplnilo méně. Takže možná hraje úlohu i mediální jméno a zájem lidí o to, co se mnou bude a tak. Spousta kolegů mi ten zájem ani nechce věřit. Ale uvědomuji si, že i zájem lidí o něco se může vyčerpat, tak přemýšlím, jak to rozšířit. Takže třeba zítra odjíždím na můj první zahraniční workshop, v Istanbulu. Přihlásilo se mi 6 lidí, je to na týden, takže to bude úplně jiný způsob práce. Jednodenní workshopy jsou hodně koncentrované, od týdenního si slibuji, že to bude ve větším klidu. Cena je však samozřejmě jiná a bohužel v Čechách mi hrozí, že narazím na rozdílnou kupní sílu obyvatelstva. U mých kolegů – fotografů ze zahraničí je to jinak. Třeba mám kamaráda Petera Turnleyho, který fotil pro Newsweek, jede na tři týdny do Havany na Kubu a po týdnu se mu tam vystřídají tři cykly skupin lidí, kteří za ním přijedou. Něco podobného by bylo skvělé udělat, ale nevím, zda je to u nás reálné naplnit. Určitě to chci aspoň zkusit. Třeba do takových destinací, jako je Kalkata, Rangún, do Barmy… a nebo na plno dalších míst, kde by se dalo skvěle fotit.

(Pokračování na další straně)

Líbil se vám článek?

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram