Zpracování tématu "Snídaně"

Březnové téma našeho seriálu "okem profesionála" bylo "Snídaně". Vaše fotografie tentokrát hodnotil profesionální fotograf Milan Šusta. Jak, dozvíte se v článku.

Zároveň připomínáme, že téma na duben je "Apríl"

Drazí kolegové, fotografové.

Při zpracovávání tohoto tématu jste mohli zcela rozvinout svoji fantazii, vytvářet zajímavé fotografické aranže, dokonale kompozičně obraz postavit, a nebo se zaměřit na „živou“ fotografii. To všechno a ještě mnoho jiných postupů k vytvoření kvalitní fotografie toto téma nabízelo. Bohužel, po obdržení vašich příspěvků jsem byl velice zklamán. Za prvé vás toto březnové téma vůbec neoslovilo, fotografií přišlo žalostně málo, a za druhé jejich kvalita byla tak špatná, že jsem v prvních okamžicích myslel, že hodnocení bude zcela zbytečné. Přesto se pokusím, alespoň několik snímků okomentovat.

Chtěl bych úvodem také připomenout, že dubnovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Apríl“. Fotografie můžete posílat do 30. dubna 2014, 23:59 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Max. 2 fotografie, max. 500kB, max. 800Px delší strana
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Bylinkový čaj

Převážnou část fotografie zabírá na první pohled těžko definovatelný tvar více či méně ostrých chuchvalců, což nakonec lze definovat, při troše fantazie, jako konvice s čajovými lístky. Na pravé straně snímku je silně a nelogicky deformovaná část šálku s hnědou tekutinou. Světovost autora ozřejmuje opět nelogicky neostro-ostrý nápis v angličtině. Pouze podle tohoto nápisu můžeme soudit, že se jedná o snídani. Alespoň je zajímavá barevná kompozice, ladění do teplých barev je trochu kladnou náplastí na tento snímek.

Snídaně

Podobně barevně laděná je i tato fotografie, tak jako předchozí však také téměř o ničem nevypovídá. Spodní část fotografie je zcela prázdná, bez jakékoliv informace, v části horní jsou sice ve správném třetinovém dělení ruce – ruce, o kterých nemůžeme s jistotou říci, jestli patří k tomu světlému županu a nebo jestli je tam strká někdo jiný. Tím je ta levá horní část zcela nepřehledná, v kompozičních příručkách se takovýmto prvkům říká prvky rušivé. Koláčky na misce můžeme pouze tušit, protože položení optické osy doprostřed fotografovaného pole nám neumožní vidět dovnitř. Tady by byl vhodnější mírný nadhled. Tedy opět snímek bez větší vypovídající hodnoty, navíc kompozičně zcela nevyrovnaný.

Snídaně s kráskami

A do třetice velice podobná fotografie, alespoň co se týká barevné kompozice a uspořádání jednotlivých prvků. Převážnou plochu snímku vyplňují tiskoviny s obrázky – snad hladových modelek, když má jít o snídani – a v dolní části vidíme část šálku a pečiva. Bohužel téměř celý snímek je v neostrosti, pouze pravá část snese přísnější měřítko na ostrou fotografii a právě tato neostrost spolu se světlejší linkou uprostřed fotografie je pro diváka zcela nelogická, bez jakéhokoliv důvodu. Neostrost používáme třeba k eliminování rušivých prvků, k vytvoření negativního prostoru apod., tady je kompletně neopodstatněná.

Dovolenková bašta

Nejsem si zcela jist, jestli se zde autor snažil o fotografický humor či dekadentní umění. Jestli šlo o humor tak je to i pro silné nátury trochu moc, jestli o dekadenci, tak zase trochu málo. Každopádně přeji dobrou chuť.
(komentář autora fotografie: Fotografie je pořízena na trajektu. Z obavy, abychom vařením na lihovém vařiči nezpůsobili požár, tak jsme vařili kávu na lodním záchodě.)

Nedělní ála Amérika

Na této fotografii jsou ty hlavní, nejdůležitější obrazové prvky umístěny v příjemném třetinovém dělení, mírný nadhled jasně definuje o co jde. Škoda, že velice brutální ořez snímku nechal pouze ruce obou postav. Přesto spojnice, kterou bychom mohli v hlavních částech fotografie vytvořit, by byla jasnou úhlopříčkou a proto snímek působí živě a dramaticky. Každopádně by tady prospěla lepší práce s hloubkou ostrosti – více neostré pozadí by celou situaci ještě více konkretizovalo.

Táborníci

Tato fotografie patří k těm lepším, které jste poslali. Kompozičně zcela vyrovnaný snímek, pravolevá úhlopříčka pozadí přesně ladí s uspořádáním hlavních prvků, tonální vyrovnanost a střídání tmavších tónů se světlými je plně harmonické. Klidně působící figurativní uspořádání navozuje pohodovou atmosféru, zlatý řez, ve kterém se hlavní aktéři nacházejí, je kladem této fotografie. Převod do černobílé stupnice ještě umocnil pohodové tábornické ráno.

Těžká rána

Na úplný závěr jsem si nechal fotografii kterou považuji za nejzdařilejší a proto také vítěznou. Zcela jednoduchý snímek na kterém jsou dva hlavní prvky a to portrét dítěte – navíc hodně zdařilý – a sklenice mléka. Z tmavé horní části fotografie vystupuje spoře osvícený portrét u kterého ihned zaujmou zářivě světlé oči a bočním světlem nasvícená pravá část obličeje. Stejně nasvícená sklenice s mlékem je zdůrazněna tmavým stínem, jehož šikmá linie rozděluje jinak jednotvárný stůl a zvýrazňuje bradu portrétu. Přesný čtvercový formát nutí oči hledat hlavní části obrazu uprostřed snímku, kde jsou všechny nejdůležitější faktory této fotografie. Autor velice kvalitně zvládl převod do černobílé škály, kdy zachoval všechny odstíny od hluboké černi až po jasnou bílou.

Milan Šusta

Téma na duben 2014

Fotografie do tématu na duben 2014 „Apríl“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.

Fotografie na téma „Apríl“ můžete posílat do 30. dubna 2014, 23:59 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • rulisa
    rulisa
    29.04.2014 07:23

    Burďasi, dej pokoj. Víš dobře, že tím románem jsme hlavně chtěla sdělit, že mi vadí to hodnocení fotky jako fujtajbl hygiena.
    A každá fotka může někoho oslovit, to, že to není umělecká výsost na nebesích uznávám. Nicméně, od reportů z Afriky nebo z odněkud z ghetta, kde člověk čumí na děcko s kysancema v očích a námořnickým lanem vedoucím od nosu až do pusy se to zas tolik neliší.

  • rulisa
    rulisa
    29.04.2014 07:24

    Respektive liší, na to děcko se koukat nevydržím, to se obrací kufr mně. I z toho děcka, i z člověka, co to fotí.

  • Lida Lida
    Lida Lida
    29.04.2014 08:36

    Kdyz se vystavi single fotka, chca nechca je vnimana a hodnocena bez okoli. S tim se neda nic delat. Takze te poznamce rozumim a myslim, ze ani autor textu neni uzkoprsy, jen proste konstatuje, ze asi asi aby to bylo sdeleni, tak to musi hoilt bejt humor.

    Ze to neni a ze je to ve skutecnosti a podle autora fotky report, je bohuzel v dane veci irelevantni.

    Podstatne je, jak to vidi ctenar, ze?

    A ten to holt vidi jako pokus o trapny humor na hajzliku.

  • rulisa
    rulisa
    29.04.2014 08:44

    Já jako čtenář to vidím jako report s podtónem humoru.
    Zatímco tvoje komentáře vidím jako pokus ukázat, jak jsi kulturně na výši. :-))

  • KIV
    KIV
    29.04.2014 11:21

    Moc se mi líbí vítězná fotka "Těžká rána".
    Jsem u ní už po několikáté.
    Upřímná, přirozená, milá, výtvarná, a výborně splňuje zadání.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (11)

Tisknout článek

Nejčtenější články:

Články v sérii:

Další články ze série

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace