„Retro“ je dnes zkrátka in. Všimli si toho i u Nikonu a na trh se tak dostal fotoaparát, který je mezi dnešními přístroji tak trochu jako zjevení. A to hned ve více směrech. Vzhledem evokuje přístroje 70. – 80. let, ale přitom přináší „vnitřnosti“ i výkon moderní profesionální AF full-frame zrcadlovky. Zároveň se však v několika směrech vymyká, a to i funkčně.

Objektiv(y)

Přístroj nám byl zapůjčen s objektivem AF-S Nikkor 50mm F1,8 G, se kterým se prodává v setu. Je to další „retro“ krok, protože v dobách manuálních kinofilmových zrcadlovek se právě s „padesátkou“ přístroje často prodávaly jako se „záklaďákem“.

Setový objektiv

Nic proti tomu, ohnisko 50mm patří k mým nejoblíbenějším (a nejpoužívanějším) a jeho světelnost je výrazně lepší, než jakou dostanete se setovými zoomy, dnes typickými. Jedná se o univerzální ohnisko o němž se říká, že nabízí úhel záběru stejný, jako je efektivní úhel záběru lidského oka (50mm objektiv má 46,7°, lidské vidění včetně periferního je však mnohem, mnohem „širší“, jedná se spíše o „vnímanou“ plochu), čímž se při fotografování vytváří „přirozená“ perspektiva – zkrátka když chceme padesátkou něco vyfotit, většinou si od toho stoupneme stejně daleko, jako když bychom si chtěli stejnou scenérii prohlédnout pouhýma očima. Navíc má padesátka často malé zkreslení, což tomuto efektu také pomáhá. V tomto případě se však mírné zkreslení vyskytuje, je ale zvladatelné softwarově.

Kresbu, zkreslení a aberace ale posuďte z následujících komentovaných ukázek (potřeba rozklik do plného rozlišení):

Geometrické zkreslení objektivu v praxi (50mm, F8, 1/60, ISO 100)
Kresba ve středu a v rohu - F1.8 Kresba ve středu a v rohu - F11
Slunce v záběru může způsobit odlesky. Vinětace F1.8 a F5.6
Chromatické aberace nejsou výrazné Hloubka ostrosti

Objektiv je opticky přinejmenším dobrý a přitom lehký, pěkně zpracovaný a v kitu za dobrou cenu, je k němu i bajonetová sluneční clona.

Pro některé záběry v této recenzi byl použit i objektiv AF Nikkor 20mm F2.8 D. Jedná se o starší, ale stále aktuální, původně filmový objektiv, který však na digitálu kreslí velmi pěkně. Podívat se můžete sami na na konci článku v Ukázkových snímcích.

Kromě moderních Nikkor objektivů však můžete používat i Nikkory bez funkce Automatic indexing (AI), což jsou objektivy manuální, vyráběné zejména mezi roky 1959 – 77. Na ostatních FF a některých APS-C tělech Nikon je není možné používat, kvůli „pacičce“ na bajonetu, která obstarává přenos clony u některých objektivů a která u pre-AI objektivů překáží, protože ty na ni nebyly stavěny. U nikonu Df je jako u prvního digitálního Nikonu tato „pacička“ sklopná (viz obrázek), takže ji lze směrem nahoru sklopit z cesty a namontovat i pre-AI objektiv. Fotoaparát pak sice nemůže odečítat nastavenou clonu, ale lze to řešit tak, že se clona nastaví na objektivu clonovým kroužkem a na fotoaparátu rollerem. Přístroj už pak v režimu A klasicky dopočítá čas.

Podobně už to řešil například přístroj Nikon F4, první profesionální nikoní AF zrcadlovka (samozřejmě ještě na film).

Sklopný odečítač automatického indexování umožní použití pre-AI objektivů.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Martin Holik
    Martin Holik
    05.05.2014 10:58

    Vadí mi, že je na SD, že nemá video (bohužel, občas jej využívám) a že nejkratší čas má 1/4000. Jinak bych do něj šel hned.

  • Taky..
    Taky..
    05.05.2014 11:15

    "Co ale nepotěší je nevýměnnost matnice. Jistě, vychází to z principu fungování nikoních matnic a mají to tak všechny jejich DSLR, ale zrovna u této je to škoda. Ultrajemná matnice či matnice s klínem nebo rastrem by byla fajn pro používání starých manuálních Nikkorů."

    Pokud vím, tak matnice jdou s pinzetou a trochou šikovnosti vyměnit u všech zrcadlovek Nikon včetně Df. Už teď je na trhu k mání 7 různých neoriginálních typů matnic pro Df a je otázkou času, kdy je bude mít v nabídce i Katzeye.

    "AF má na poměry FF i dobré pokrytí scény"

    Opak je pravdou. Na poměry FF i všech zrcadlovek je má hodně blízko středu (stejně jako D600 nebo D610), což znesnadňuje metodu "zakomponuj-vyber bod-zaostři-foť-zaostři-foť-...". Profesionální zrcadlovky (D3, D4, D700, D800) mají pole roztažené o něco více až ke 1/4 záběru, což už většnou stačí.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    07.05.2014 07:27

    Priznejme si, ze jsme si na digitaly zvykli. Treba jeste i kontrola prepalu v nahledu, podle ktere se da presne odhadnout nasazeni pulenych sedych filtru.Cesta zpet v tomhle formatu neni, pokud je clovek pragmatik. Presto si myslim, ze retro jako takove tu bude. Digitaly jsou uz moc dokonale. Pak to chce treba poridit si pristroj na 13x17cm. Ziskate tak jinou obrazovou kvalitu a bude to opravdove retro.Je to pak drina a zazitek dohromady.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    07.05.2014 09:48

    TakyHonza: Dobrý den, díky za komentář:) Přiznám se, že takové "pirátské" řešení jsem nehledal, jestli to jde sehnat od číňanů a přehodit, pak je to fajn:) nicméně platí, že oficiálně Nikon nic podobného nenabízí. Canon má třeba oficiální EE-S matnici pro manuální ostření atd.

    Co se pokrytí AF týče je pravda, že jsem neměl současně po ruce jiný Nikon vyšších řad pro porovnání, ale co se týče zase některých Canonů (myslím teď třeba 5DII, 6D), tam co jsem napsal platí - šířka rozptylu AF bodů je podobná, ale Df (a D600 atd.) jich má zkrátka víc a pokryje s nimi větší plochu. Nicméně co jste napsal je také pravda a asi to chtělo v článku šťastněji formulovat.

  • Jiří Březina 1
    Jiří Březina 1
    10.05.2014 22:27

    Recenzi chválím, neboť na rozdíl od jiných připouští, že se s tím dá fotit. S částí komentářů naopak nemohu souhlasit, neboť jsou v nich vyzdvihovány podružností a zanedbáván hlavní fakt, že tenhle strojek (na němž přívlastek "retro" je nejméně důležitý) nejspíš fotí daleko nejlíp ze všeho, co se dá koupit pod 100K.

    Za sebe tvrdím, že kdyby ten čtyřkový čip dávali do kokosového ořechu, půjdu s tím ořechem zkusit fotit. A vůbec představa, že by nikon dal do oběhu neovladatelnou zrcadlovku, mi přijde po detailních zušenostech s řadou osmi typů počínaje od prvního F po D700 prostě komická. Jiná věc je, že návyky ze systému čudlík-kolečko bude nutné nahradit jinými, ale jsem si jist, že to leckomu (vzhledem k těm výsledkům) bude stát za to.

    Podle mých sice nehlubokých, ale vlastních zkušeností jsou starosti s matnicí zbytečné, ostří se na ní dobře po celé ploše a to i v momentě, kdy už af nebere (a to už je hodně velká tma). Všechny voliče jsou včetně zámků ovladatelné v poloze u oka a samozřejmě jednou rukou (v tomto směru kolují jinde neuvěřitelné bludy).

    Poněkud vachrlatě vypadají akorát dvířka na baterku, ale optimista by se odvážil předpokladu, že úsporné dimenování je snad kompenzováno lepším materiálem. Což se uvidí a kalhoty bych zatím nestahoval.

    Za sebe jsem především rád, že stroj produkující tak kvalitní fotky spatřil světlo světa a filosofii radši nahradil praxí.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (6)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram