Zpracování tématu "Street foto"

Březnové téma našeho seriálu Okem profesionála mělo téma "Street foto". Jak se autoři fotografií s touto tématikou "poprali" a kdo zvítězil? Dočtete se v tomto článku Kamila Vargy, který snímky hodnotil.

Zároveň připomínáme, že téma na březen je "Snídaně"

Drazí fotografové.

Chtěl bych úvodem připomenout, že březnovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Snídaně“. Fotografie můžete posílat do 31. března 2014, 23:59 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Max. 2 fotografie, max. 500kB, max. 800Px delší strana
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Street foto je poměrně oblíbená fotografická disciplína a známý termín pocházející z angličtiny, který se do češtiny obvykle nepřekládá. Když ano, tak výrazem pouliční fotografie. V avízu k tématu jsem se snažil termín a přístup dostatečně objasnit i s uvedením obvyklého českého překladu. Proto mě docela překvapilo, že téměř třetina z Vás zasílala fotografie, které svým přístupem do této skupiny rozhodně nepatří. Dokonce ani ilustrativní fotografie v avízu nepomohla.

Asi největší omyl představovaly tyto dvě fotografie:

Street foto V Rožnově p. Radhoštěm

Street foto patří do oblasti dokumentární fotografie. Zobrazuje lidi nearanžovaným způsobem ve veřejně dostupných prostorech, jako jsou ulice, parky, nákupní centra, shromáždění apod., vždy ale takzvaně přímým způsobem. Takže bez nějakých výrazných uprav v editorech. Použití filtrů, které z fotografie vytvářejí pseudo-malby nebo pseudo-grafiky, je v radikálním rozporu s tímto stylem.

Druhým častým omylem vyplývajícím asi z mechanického čtení terminu je zasílání fotografií prázdných ulic.

Galerie ulice Street foto

Tento typ fotografií patří ale pod termín městská veduta nebo městská krajina. Vypsané téma je jednoznačně limitováno na fotografie lidí. A to nejlépe v interakci s jinými lidmi nebo prostředím. Často tak bývá s ironickým nebo i humorným nádechem. Je jakýmsi zrcadlem společnosti, kultury ulice.

Další poměrně velká skupina jsou fotografie lidí z ulic, které mají ale pouze informativní charakter.

 Nedělní grand place Londýnský pub

Povětšinou jim chybí hlavní prvek, jako těmto dvěma ukázkám. Hlavní prvek je ale pro každou fotografii klíčový, protože bez jeho přítomnosti se divákova pozornost nemá čeho zachytit a tento tedy svým pohledem fotografii obratem opouští.

Nyní ale přejděme k těm, které téma naplňují.

Odchod z díkůvzdání, New York Chugchilan

Fotografie vlevo ukazuje nepořádek na ulicích známy i u nás třeba z posilvestrovských oslav. Toto kriticky orientované téma ale není adekvátně fotograficky zpracováno. Záda lidí nemají tvář, takže nás nemohou oslovit třeba emotivně zajímavým výrazem. V tom případě nám zůstává jenom řeč těla. I s ní by se ale dalo této fotografii pomoci – třeba kdyby paní v černém (hlavní prvek) zrovna upouštěla nějaký ten odpad na zem.

Druhá fotografie je výrazně povedenější. Má tři plány: veselá trojice s křížem, dvojice s rakví a pán s pytlem na zádech. Právě ten dává fotografii kuriózní nádech. Člověk by tam očekával smuteční průvod. První trojice poněkud „přehrává“ na fotografa, ale i tak jejich veselost poněkud kontrastuje s rakví. Fotografie má trochu problém s ostrostí.

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Mudr Cvak
    Mudr Cvak
    27.03.2014 16:28

    Rubrika okem profesionála mne velice těší a určitě nejsem sám. Osobně ji považuji za velmi důležitou součást tohoto serveru. Vždycky si to s velkým zájmem pročítám a vždy si něco z toho pro sebe odnáším. Zajímá mne i kdo jsou autoři snímků. Minule to ještě šlo zjistit ale teď už to nejde. Proč? Nějaká změna v legislativě? MCv

  • rulisa
    rulisa
    27.03.2014 17:02

    Taky jsem si zvykla koukat na autory a přijde mi možná i lehce nefér, že u předešlých recenzí autoři známí jsou, tady najednou ne.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    27.03.2014 18:43

    Dobrý den, není to záměr, ale spíše opomenutí. Je to tím, že fotografie tentokrát k článku nahrával někdo jiný než posledně (já a přiznávám se:-) a není problém jména doplnit. Jen co se dostanu k druhému počítači, učiním tak.

  • Mudr Cvak
    Mudr Cvak
    27.03.2014 21:03

    Tak to by bylo moc fajn. Díky!

  • Lida Lida
    Lida Lida
    27.03.2014 21:26

    Ukolem samostatne stojici "street fotografie" je - zejmena! - prekvapit.

    Motiv prekvapeni, neobvyklosti, je zakladem tohoto typu fotografie. Pak je k nim samozrejme jeste potreba pridat napriklad poslani, hodnota, kvalita a tak.

    Ale prekvapivost sceny je - znovu opakuji - zakladni stavebni kamen.
    (u serii uz je ale situace jina, stejne tak i u konceptu. Uvadim jen pro pripadne namitky)

    A proc tak dlouhy uvod? Inu proto, ze zadna ze zde uvedenych fotek tuto podminku nesplnuje. Jsou to velmi snadno predpokladane konstrukty, schematicke a neinvencni. V podstate se da rict, ze kdyz na tom miste budete s fotakem stat o deset minut vic, dostanete o sto lepsich obrazu nez zde postnute.

  • Mudr Cvak
    Mudr Cvak
    27.03.2014 22:16

    Lido, Lido :-) To jsou opravdu úžasná moudra. Škoda, žes sama nezaslala nějakou pořádnou, vlastnoručně pořízenou fotografii, abychom se my ostatní poučili jak se má tedy dělat ten správný "street". Rád se něčemu přiučím od mnohem mladšího fotografa, nemám s tím sebemenší problém. Pošli link na své fotky a rád ti složím poklonu, bude-li to stát za to. MCv

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    28.03.2014 09:55

    Aktualizace:
    doplněny jména autorů u fotografií (po rozkliku).
    Přeji všem hezký den
    Jakub Súkeník

  • Taky..
    Taky..
    28.03.2014 11:17

    Připojuji se k Mudr Cvakovi s chválou na tuto rubriku.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (13)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram