Zpracování tématu "Street foto"

Březnové téma našeho seriálu Okem profesionála mělo téma "Street foto". Jak se autoři fotografií s touto tématikou "poprali" a kdo zvítězil? Dočtete se v tomto článku Kamila Vargy, který snímky hodnotil.

Zároveň připomínáme, že téma na březen je "Snídaně"

Street foto

Především lidským rozměrem diváka zaujme tato fotografie. Svým humanistickým tématem, kdy mládí hraje pro stáří, rozhodně potěší v našem poměrně dost bezohledném světe. I výraz paní docela „hraje“. Černobílé řešení je zvoleno vhodně. Zvláště když si člověk uvědomí míchání barevných teplot na hlavním nádraží.

Street foto

Velice strohá fotografie s humorným nádechem. Kromě kamenné zdi a oblohy obsahuje pouze dva prvky. Pán s fotoaparátem a pták na větvích. A právě mezi nimi probíhá kuriózní interakce. Krkolomně držený fotoaparát je z našeho pohledu namířen na ptáka jako na něco pro turistu mimořádně důležitého. Jednoduchosti v kompozici napomáhá i strohost černobílého zpracování.

Ozvěny budoucnosti

Černobílých příspěvků bylo tentokrát dost. I tato svatební fotografie těží z interakce dvou prvků. Svatební přítomností mladých manželů a možné (pravděpodobné) budoucnosti s potomky. Kluci jsou zobrazeni ve své živelné přirozenosti, ve které nemají problém vlézt mezi fotografa a fotografované. A mladomanželé samozřejmě hledí na ně. Ať koukám, jak koukám, manželovi žádný úsměv na tváři nevidím.

Čas oběda

Další černobílá fotografie tematizuje motiv jídla. Respektive způsobů jeho konzumace. Dává do vztahu výlohy, polepené obrazy zadků a nohou lidí sedícími za stolem, a spěchajícího kolemjdoucího držícího si svůj talíř s jídlem v ruce. Kompozičně poněkud zvláštně řešeno, protože spodní dvě třetiny fotografie tvoří dlažba se štěrkem. A ta nemá s tématem jídla a stolování žádnou souvislost. Mohli bychom si říct, že tedy tu dlažbu odřízneme. Tím sice dojde k zvýraznění a zdůraznění hlavního tématu fotografie, ale snímek zároveň přijde o něco ze svého kouzla. Tím je perspektivně ubíhající dlažba směrující náš pohled do horní části fotografie. Zároveň funguje jako rytmicky opakující se prvek, tak příjemný pro lidský zrak.

Na cestě

Vtipná fotografie o pokrývkách hlavy. V obou zobrazených případech vlastně povinných. Ženy a dívky v různých kulturách a jejich pokrývky hlavy – střet dvou kultur. V islámském světě malé dívky možná na kole helmu nosit nemusí, dospělé u nás zase nemusí mít šátek. Fotograf s výborným postřehem a zajímavou tvorbou asociací. Mnoho kolemjdoucích by to asi nenapadlo (a několik asi nenapadne ani z fotografie). Kompozičně velice stroze ale funkčně řešeno, v podstatě do třetinového dělení plochy – horizontálně i vertikálně. Žádné zbytečné prvky. Divák je jasně a jednoznačně nasměrován na obsah.

Život

Poněkud černější druh humoru využívá tento příspěvek. Někomu možná tento typ humoru nesedí, ale to je otázkou kultury a vkusu. Fotografie využívá tvarové podobnosti těla u póz soch a invalidní paní o berlích. Škoda technických nedostatků – paní měla být ostrá, takže měl být zvolen o něco kratší expoziční čas. Také v kompozici jsou chyby. Sloup a všechno co je za ním vlevo mělo být oříznuto, protože jako rušivý prvek nedává dostatečně vyniknout hlavnímu tématu fotografie.

Hlídač

Další černý humor. Tentokrát poněkud milosrdnější. A to v tom smyslu, že fotografie nevyužívá invaliditu a bolest starého člověka ale rovnou jeho smrt. A to na tom nejvhodnějším místě – u pohřebního ústavu. Ta ještě milosrdnější (a pravděpodobnější, byť už ne tak zajímavá) interpretace vzhledem k přítomným plechovkám piva zní, že pán si pouze schrupnul. Fotografie v klasickém černobílém provedení svým duchem připomíná i klasiky žánru. Jediným nedostatkem snímku je její jazyková závislost, bez znalosti češtiny snímek divák neocení. Naprostá většina fotografií využívá výhod univerzálního vizuálního jazyka a pracuje pouze s obrazovou informací a asociacemi, ale i navzdory tomu, nebo možná právě proto, dávám své první místo právě jí.

Kamil Varga

Téma na březen 2014

Fotografie do tématu na březen 2014 „Snídaně“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.

Fotografie na téma „Snídaně“ můžete posílat do 31. března 2014, 23:59 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Milan Šusta
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Mudr Cvak
    Mudr Cvak
    27.03.2014 16:28

    Rubrika okem profesionála mne velice těší a určitě nejsem sám. Osobně ji považuji za velmi důležitou součást tohoto serveru. Vždycky si to s velkým zájmem pročítám a vždy si něco z toho pro sebe odnáším. Zajímá mne i kdo jsou autoři snímků. Minule to ještě šlo zjistit ale teď už to nejde. Proč? Nějaká změna v legislativě? MCv

  • rulisa
    rulisa
    27.03.2014 17:02

    Taky jsem si zvykla koukat na autory a přijde mi možná i lehce nefér, že u předešlých recenzí autoři známí jsou, tady najednou ne.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    27.03.2014 18:43

    Dobrý den, není to záměr, ale spíše opomenutí. Je to tím, že fotografie tentokrát k článku nahrával někdo jiný než posledně (já a přiznávám se:-) a není problém jména doplnit. Jen co se dostanu k druhému počítači, učiním tak.

  • Mudr Cvak
    Mudr Cvak
    27.03.2014 21:03

    Tak to by bylo moc fajn. Díky!

  • Lida Lida
    Lida Lida
    27.03.2014 21:26

    Ukolem samostatne stojici "street fotografie" je - zejmena! - prekvapit.

    Motiv prekvapeni, neobvyklosti, je zakladem tohoto typu fotografie. Pak je k nim samozrejme jeste potreba pridat napriklad poslani, hodnota, kvalita a tak.

    Ale prekvapivost sceny je - znovu opakuji - zakladni stavebni kamen.
    (u serii uz je ale situace jina, stejne tak i u konceptu. Uvadim jen pro pripadne namitky)

    A proc tak dlouhy uvod? Inu proto, ze zadna ze zde uvedenych fotek tuto podminku nesplnuje. Jsou to velmi snadno predpokladane konstrukty, schematicke a neinvencni. V podstate se da rict, ze kdyz na tom miste budete s fotakem stat o deset minut vic, dostanete o sto lepsich obrazu nez zde postnute.

  • Mudr Cvak
    Mudr Cvak
    27.03.2014 22:16

    Lido, Lido :-) To jsou opravdu úžasná moudra. Škoda, žes sama nezaslala nějakou pořádnou, vlastnoručně pořízenou fotografii, abychom se my ostatní poučili jak se má tedy dělat ten správný "street". Rád se něčemu přiučím od mnohem mladšího fotografa, nemám s tím sebemenší problém. Pošli link na své fotky a rád ti složím poklonu, bude-li to stát za to. MCv

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    28.03.2014 09:55

    Aktualizace:
    doplněny jména autorů u fotografií (po rozkliku).
    Přeji všem hezký den
    Jakub Súkeník

  • Taky..
    Taky..
    28.03.2014 11:17

    Připojuji se k Mudr Cvakovi s chválou na tuto rubriku.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (13)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram