Nový nejvyšší model APS-C řady Pentaxu (vyvinutý již pod křídly Ricohu), navazující na řadu K-5/K-5II/K-5IIs je v něčem evolucí, v něčem revolucí. Přístroj, který má ambice oslovit nejen stávající „Pentaxáky“, ale mnohem větší portfolio uživatelů. Může se mu to podařit? Snad napoví naše recenze!

Objektiv

Přístroj byl testován s objektivem SMC Pentax DA 18–135mm F3,5–5,6 ED AL IF DC WR (to je snad víc přívlastků než má britská královna:-))

Jedná se o jeden z možných setových zoomů, sám o sobě je relativně drahý, v setu ale vyjde na dobrý peníz. Jednou z devíz Pentaxu je velké množství dedikovaných APS-C objektivů (i když v celkovém součtu je výběr objektivů poněkud menší než u Canonu a Nikonu) a také množství utěsněných objektivů. Dokonce i běžný 18–55mm záklaďák se vyrábí v utěsněné (WR) variantě!

Mechanické zpracování je tedy na výborné úrovni, což u utěsněného objektivu koneckonců být musí. Zoomovací prstenec je mohutný, pogumovaný s příjemným odporem. Ostřící prstenec umístěný trochu zvláštně za ten zoomovací blíže k tělu umožňuje full-time manuální ostření i při zapnutém AF („quick-shift“) a také má docela sympatický odpor. Při ostření se nic netočí, ale při zoomu se objektiv docela vysouvá. Bajonet objektivu je samozřejmě kovový, nicméně tělo plastové. Zoom je 7,5×. Přepočtený rozsah objektivu na kinofilm je cca 27–200mm, což myslím pokryje při každodenním fotografování tak 90% všech běžných scenérií. Závit pro filtry má 62mm. Clona má 7 lamel.

Rozsah zoomu

Opticky je na tom objektiv tak všelijak. Ostrost je ve středu snímku bezproblémová, ale rohy trpí snad na všech clonách i ohniscích, na širších hlavně. Na plnou díru je znát horší kresba než při zaclonění. Pocitově se mi zdála levá strana snímku méně ostrá, než pravá.

Kresba ve středu Kresba v rohu
Kresba po stranách obrazového pole
Kresba Zkreslení na různých ohniscích

Objevuje se i zkreslení, je docela vidět, ale nezdá se zase být tak výrazné, jako někdy u zoomů vídáme. Chromatické aberace se také objevují, můžeme je vidět na všech ohniscích i po přiclonění, ale žít se s tím dá.

Chromatické aberace Chromatické aberace
Chromatické aberace

Pochválit je naopak třeba antireflexní vrstvy. Objektiv byl používán bez sluneční clony (ta však k objektivu existuje – bajonetová, vykrajovaná, s otvíracím „okénkem“ pro práci s filtry), ale přesto nebyl s odlesky problém. Naopak, nepodařilo se mi prakticky žádné vyrobit, ani když jsem objektiv mučil na ostrém slunci ze všech úhlů. To je na objektiv s takovým počtem čoček až téměř nereálný výkon! Zdá se, že pověsti o SMC vrstvách Pentaxu nelhaly…

Protisvětlo - odlesky

Celkově se dá říci, že objektiv opticky sice neexceluje na všech frontách, ale jako základní zoom je vhodný – kombinace velkého rozsahu a utěsnění je to, co z něj činí dobrou volbu pro Pentax K-3. Nicméně 24Mpx senzor lépe využijete s ostřejšími skly, jmenovitě si přístroj dokážu dobře představit s objektivy řady Limited. Do „terénu“ bych ale tento zoom bral pro jeho univerzálnost a odolnost. Výsledná obrazová kvalita je nakonec ucházející, nic víc, nic míň.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Venda Machovec
    Venda Machovec
    24.03.2014 23:49

    Zdravím, recenze dobrá a užitečná, jenom škoda překlepů jako je "vykajovaná" clona na str. 4
    a na str. 1 "přístroj s 24 mpx senzorem", těch 24 milipixelů není skoro ani 1 pixel... :-) Mega by mělo být s velkým M, malé m = mili (1/1000).

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    25.03.2014 09:16

    Venda Machovec: Dobrý den, děkuji za pochvalu ale i opravu:-) Už je to opraveno. Člověk to po sobě může číst pětkrát a stejně mu něco uteče...

  • Stefan Kordos Therion
    Stefan Kordos Therion
    27.03.2014 10:05

    dakujem za skvelu recenziu!

    fantasticky stroj, za tu cenu je to najlepsi fotoaparat aky sa da kupit!

  • Karel Luffer
    Karel Luffer
    29.03.2014 07:40

    Dobrý den všem. Děkuji za skvělou recenzi. Z celého světa přichází pomalu recenze na tento skvělý fotoaparát. S tou optikou to bude trošku horší než se zdálo, např tento 18-135 je hodnocen jako jeden z nejhorších, co má Px v nabídce. Není to náhodou, v dobách vlastnictví Px Hoyou odešlo mnoho skvělých designerů optiky ke konkurenci a člověk si musí dávat opravdu pozor. U fanoušků přináší i velké zklamání 20-40 za nemalé peníze. Mějte se supr a krásné fotky. Karel

  • Michal Exner
    Michal Exner
    07.05.2014 10:30

    Mám jen jednu připomínku k textu na úvodu, že produktová strategie nikdy nepřinesla Pentaxu masovou rozšířenost. A co Spotmatic, K1000 nebo ME Super?

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (5)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram